De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 21 maart pagina 21

21 maart 1925 – pagina 21

Dit is een ingescande tekst.

No. 2493 DEJGROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD"VOOR NEDERLAND 21 Teekening voor ,,de Groene Amstirdammer" door Jaap Kaas HOE EEN TEEKENAAK UIT DE TWINTIGSTE EEUW ZICH DE ONTSCIIEIMNO VAN NOACH'S DIEREN VOORSTELT CHARIVARIA ,,Waarom,"?"vraagt Spectator in de N. R. C. schrijven deze nauwgezette stilisten, C. en M. Scharten?Antink als hij zie i af wilde wenden" voor: toen hij zich af wilde wenden," waarom begeesterd" voor ,,bezield"? Ons antwojrd is: omdat het mode is Duitsch te doen. (j. en grooter modepoppen dan schrijvers. HOI BERICHTEN De Zwitsersche correspondent van de N. K. Cl. meldt: Het Journal de Gerieve herinnert in een welkomstartikel aan Koningin Wilhelmina bij gelegenheid van haar incognito-bezoek aan Oenève eraan, dat onze Koningin door haar huwelijk met Prins Hendrik burgeres van Genève geworden is. Op 30 October 1815 is namelijk aan den Groothertog van MecklenburgSchwerin, die te Genève gestudeerd had, op diens ver zoek het burgerschap van Genève verleend en uitge reikt aan diens kleinzoon Paul, die toen te Genève verblijf hield. Prins Hendrik is de kleinzoon van den lateren Groothertog Paul en heeft de rechten van burger schap van Genève geërfd. Door haar huwelijk heeft Koningin Wilhelmina deze ook verkregen. Prinses Juliana is de erfgename van dit recht?" Het Koninklijk echtpaar is te voet naar het hotel gewandeld. Maandagmorgen zijn de Koningin en de Prins hoogsteenvoudig te voet naar het station ge wandeld...." Hoewel het bezoek geheim gehouden was, liep toch spoedig over het tentoonstellingsterrein en in de hal het gerucht, welk hoog bezoek er gekomen was. Bovendien stond daar de prachtige automobiel (het Amerikaansch merk Winton Six") met de mooie standaardvlag en de rijk gegalonneerde chauffeur en lakei. Vele menschen bleven dan ook op een behoorlijken afstand wachten "? (H. D.) OP DE GLIBBERIGE PADEN Het ei van Columbus over boord gegooid, door W. W. F.?D" (De Wig, Org. r. d. Unit' voor Vi'uiiWi'nbeUing<'nt De zwakke band, die de drie rechtsche partijen ver bindt, was de staf waarop de Regeering moest steunen." CO. H. C/J NiET GESI.AAODi; I'O'ilXO T(.T VKRZACIITIMi DEK DOODSTRAF Hij is door de Rechtbank te Dordrecht veroordeeld tot vijf jaar met doodelijken afloop." (U. Nhl.) WAAR ~SCH ui VEN" wij'HEEN? ,,Om haar been krioelden de door haar lukraak ge nviteerde gasten." (O. H. C.) INT. TENTOONSTELLING VAN KINDERWERK Het duel van deze tentoonstelling is, te laten zien, wat in het kind leeft, hoe het zich uiten kan door werk, wanneer het daartoe gelegenheid en materiaal heeft", zoo begint Mevr. M. V.. H. Sandberg haar inleiding tot deze tentoonstelling van vrij en spontaan kinderwerk", die zij te 's-üravenhage organiseerde voor het Nat. reizend museum voor ouders en opvoeders. Nadat de inzendingen ook nog in Haarlem zijn geëxposeerd geweest, zijn ze nu (van 18?29 Mrt.) bijeen gebracht door het Ned. Jeugdleiders-instituut in hun eigen gebouw, Plantage Franschelaan 14, te Amsterdam. Behalve het boven omschreven doel, heeft liet Jeugdleiders-instituut hierbij nog een eigen be doeling, n.l. te laten zien, wat bij jeugdgroepen op het gebied van volkskunst kan worden bereikt door het aankweeken van initiatief en het be vorderen van zelfwerkzaamheid en zelfbestuur. Mocht men nog twijfelen of er aanleiding en kans van slagen bestaat om oude volkskunst te doen herleven in tooneel, zang, dans of teekenwerk, de tentoongestelde collectie kinderwerk heft dien twijfel ten eenemale op, want in de verschillende buitenlandsche tn Nederlandsche groepen komt duidelijk uit, hoe het vrije en spontane kinderwerk zich aansluit aan den volksaard. Het mooist is dit wel te zien in de inzending van handdruk- en teekenwerk uit Zweden van de Högre Samskola te Göteborg, (jongste leerlingen 13 jaar), waar de frissche kleuren der volksdracht in het werk terug te vinden zijn, en kleeding en huisraad weer wisselwerking ondervinden van het, in 't werk voor kleur geoefend, oog. Met het breed opgevatte Zweedsche werk vormt een eigenaardig contrast de groote OostIndische inzending, in 't bizonder die uit Siak (Sumatra), die ongelooflijk fijn teekenwerk te zien geeft, keurig voornaam van lijn en kleur. Het werk der Indonesische meisjes van de Kartinischool (Batavia) heeft echter een meer Euroneesch karakter, zeker onder invloed der Nederlandsche leerkrachten aan die school. De Engelsche Daltonsehool, West reen School" te Tottenham, zond aardig pastelwerk en sprekende silhouct-teekeningen. De leerlingen van het anthroposophisch onderwijs te Dornach en Stuttgart gaven levendige kleurenbeelden met wazige contouren, gelijk de wolken aan den hemel, waar vanzelf de abstracte, afsluitende lijn af wezig is", en het geheel vloeiend en levend-fantastisch wordt. De Bundeserziehungsanstalten te Weenen kwamen met hout-, papier- en linoleumsnede; de Cizekschool aldaar zond boeken en platen van 't gereproduceerde werk der leerlingen ; de Versuchschule te Münehen en de Odenwaldfchule van Paul (ieheeb stuurden teekeningen, enz. Een aparte plaats onder het buitenlandsche werk nemen nog de inzendingen der leerlingen van Dr. Decroly, Brussel, en van Madame Artns, (ienève, in. Bij beiden komt het paedagogische in hun methode" op den voorgrond, een methode, die in en uit de praktijk is ontstaan; beiden ook waken voor het gevaar van vermethodieken" hunner inzichten. O.i. beteekeneii zij beiden een schrede verder in de nieuwere opvoedingsrichting; Want waar men tegenwoordig zoo algemeen den nadruk legt op het vrije" van het kinderwerk, uit reactie tegen vroegere voorgeschreven opgaven, daar voelen Decroly en Mme Artus, dat vrijheid alleen niet genoeg is, maar dat doelmatige leiding aan het spontane" niet alleen geen afbreuk doet, doch het bevordert en vruchtbaarder maakt. Onderde Nederlandsche inzendingen zijn Fröbel en Montessorischolen goed vertegenwoordigd. De Zondagsschool van Mej. Van Voorst van Beest te Maarssen (West Hill methode) geeft o.a. kleiwerk gemaakt naar aanleiding van Bijbelsche verhalen (wonderbare spijziging, e.d.). Het werk van vele Lagere en Mulo Scholen, en meer neg, moeten wij kortheidshalve voorbijgaan; maar een enkel woord over de psychologische afdceling dezer tentoon stelling mag niet ontbreken. Zeer belangrijk zijn hier ten eerste de serie tee keningen volgens leeftijd gerangschikt, en ten tweede het individueele werk van bepaalde kin deren gedurende hun geheele ontwikkeling. Bij de eerste serie zijn honderden teekeningen uit onze volksrcholen zoo gegroepeerd, dat men ziet hoe een kind van O, van 7, van 8 jaar enz. een poppetje, een huisje een fiets, of iets dergelijks teekent. Bij den tweeden groep kan men de evo lutie in de geestesuitingen van n bepaald kind stap voor stap volgen. Zoo is deze tentoonstelling dus voor opvoeders een wegwijzer, voor jeugdleiders studiemateriaal, en voor allen, die belang stellen in den jongen inensch, een getuigenis van zijn vermogen tot oorspronkelijker! arbeid en van innerlijke kracht.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl