Historisch Archief 1877-1940
Onder Hoofdredactie van G. W. KERNKAMP
Redacteuren: H. Brugmans, Top Naeff en G. Nolst Trenité. Secretaris der Redactie: C. F. van Dam
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
Prijs per jaargang f 10.-Jbjj vooruitbetaling. Per No. 25 cent Advertentiën f 0.75 p. Regel - Dispositiekosten 20 Cent
REDACTIE EN ADMINISTRATIE: KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM
ONDERWIJS AAN VOLWASSENEN
Een vertrek in het Utrechtsche politiebureau, alleen te bereiken
na een tocht door een doolhof van gangen, en nadat men een bin
nenplaats is overgestoken. Een tien a twaalf rechercheurs en
agenten zitten er bijeen; zij hebben het zich gemakkelijk gemaakt
en rooken een pijpje of een sigaar; voor hen, op de tafel, liggen
schriften en boeken; ze volgen een cursus in het Engelsen; de
onderwijzer laat ze n voor n lezen en vertalen; het gaat er
ongedwongen toe; ze verbeteren elkaar en hebben plezier om
elkaars fouten.
Weer een ander vertrek, nu een lokaal van een lagere school.
In de banken ze kunnen er amper in zitten een twintig a
vijf en twintig agenten, verscheidenen van de bereden politie. Ze
krijgen les in het Nederlandsch; de onderwijzer is bezig hun een
dictee te geven, hetzelfde dat hij hun gaf op de eerste les van den
cursus, toen ze nog struikelden over de eenvoudigste dingen en
sommigen zelfs het woord politie niet zonder fout konden spellen;
nu gaat het veel beter; zoo merken ze, dat ze vooruit zijn gekomen
en niet tevergeefs elke week een paar avonduren aan hun ontwikke
ling hebben besteed.
Zijn de Utrechtsche politieagenten en rechercheurs zulke brave
jongens,of maakt de lucht van de academiestad ze zoo leergierig?Er
zal wel een practische reden zijn, waarom deze mannen weer op de
schoolbanken gaan zitten; om bevorderd te kunnen worden tot een
hoogeren rang, moeten ze een behoorlijk gesteld verbaal kunnen
opmaken, zonder grove fouten; een beetje kennis van een moderne
taal komt hun te pas bij het terecht helpen van vreemdelingen.
Maar al ben ik met de politie begonnen, omdat het even op je
lachspieren werkt, als je deze ontzagwekkende mannen in uniform,
die van middag misschien aan het hoofd van een optocht reden,
al hun aandacht ziet concentreeren op het zoeken naar het onder
werp en het lijdend voorwerp ze zijn de eenige volwassenen
niet, die weer af en toe het gevoel van een schooljongen krijgen.
In de winterhelft van het jaar zijn er te Utrecht een 6 a 700
mannen en vrouwen, op een leeftijd, varieerende tusschen 18 en
40 jaar, die gedurende enkele avonduren een cursus volgen, niet
in een of ander onderwerp van speciale vakkennis, maar meeren
deels voor algemeene ontwikkeling.
De vakken, waarin onderwijs gegeven wordt, zijn: schrijven en
lezen, Nederlandsch, Fransch, Duitsch, Engelsch, rekenen, boek
houden, teekenen; dat zijn althans de vakken, waarin geregeld
onderwijs wordt gegeven.
De cursussen gaan uit van speciaal daartoe gevormde
vereenigingen: een Roomsen-Katholiek, een Protestantsch Christelijk,
een modern (van de S.D.A.P. en den Bestuurders-Bond) en een
neutraal bureau; verder heeft ook de sinds lang bestaande
Toynbeevereeniging ,,Jong Leven" cursussen voor volwassenen in het
leven geroepen.
De gemeente subsidieert; zij draagt 70 pCt. van de kosten; de
regeling en het bestuur van de cursussen is overgelaten aan de ver
schillende vereenigingen, maar deze zijn daarbij gebonden aan
door het Gemeentebestuur gestelde voorwaarden en hebben zich
te onderwerpen aan de controle van een door den Gemeenteraad
benoemde Commissie van Toezicht.
Ook de door de Utrechtsche Volksuniversiteit ingestelde cur
sussen genieten hetzelfde gemeentelijk subsidie en vallen dus onder
de bepalingen van het onderwijs voor volwassenen; daar echter
de onderwerpen, die op de cursussen van de Volksuniversiteit
worden behandeld, buiten de sfeer van het elementair onderwijs
liggen en degenen, die eraan deelnemen, meerendeels tot andere
maatschappelijke kringen behooren, dan waaruit het overige onder
wijs aan volwassenen zijne leerlingen krijgt, blijve de Volksuni
versiteit hier buiten beschouwing.
De bedoeling van het normale onderwijs aan volwassenen is:
aan hen, die na het verlaten van de lagere school, op lateren leeftijd
bemerken dat zij hun kennis van een der gewone vakken van lager
onderwijs weer moeten ophalen en vermeerderen, of die een van de
moderne talen of boekhouden verlangen te leeren, de gelegenheid
daartoe te bieden.
Voor de overgroote meerderheid behooren de bezoekers van
deze cursussen dan ook tot de klasse van arbeiders en kleine amb
tenaren. Zij zullen ook meerendeels wel een bepaalde, practische
reden hebben, waarom zij in dit of dat vak onderwijs verlangen te
krijgen: zoo bij kantoorbedienden, die een cursus in boekhouden
volgen, of bij kleine winkeliers, die zoo'n zelfden cursus bijwonen,
omdat zij eenige kennis van boekhouden noodig hebben voor hun
eigen administratie; er zijn kantoorbedienden en telefonisten, die
iels van een moderne taal moeten weten, maar ook tal van ar
beiders, die daarin onderwijs verlangen, dikwijls omdat hun werk
hen naar den vreemde voert, maar toch even dikwijls uit zucht
naar meer kennis en ontwikkeling.
Het is een gelukkig teeken, dat ook de cursussen in het Neder
landsch die zoo uitstekend dienstbaar kunnen worden gemaakt
aan algemeene ontwikkeling goed zijn bezocht. Velen voelen
het als een hinderlijk gemis, dat zij zich in hun eigen taal niet
behoorlijk kunnen uitdrukken en bij het schrijven grove spelfouten
maken; velen wenschen ook een grooter vaardigheid te krijgen in
het stellen. Op een cursus voor reeds meergevorderden in het Neder
landsch trof ik b.v. bestuurders van vakvereenigingen aan, die
zich oefenden in het maken van verslagen, het opstellen van rap
porten, het schrijven van notulen; de onderwijzer vertelde hun
b.v. wat er gebeurde op een door hem gefantaseerde vergadering
of ouderavond, en dan moesten zij zelf een kort verslag daarvan
maken, alsof dat voor de krant bestemd was.
En op die cursussen in het Nederlandsch zijn er ook Duitsche
vrouwtjes, die in ons land kwamen wonen en nu onze taal machtig
willen worden; n was er bezig maar dit gebeurde buiten den
cursus om, en de onderwijzer had er extra tijd voor over om
,,De kleine Johannes" van van Eeden uit de Duitsche vertaling
weer terug te vertalen in het Nederlandsch !
Als je die mannen en vrouwen daar 's avonds in zoo'n
schoollokaal ziet zitten, met die ernstige gezichten, waarmee ze den onder
wijzer volgen, kom je onder den indruk van de toewijding van
deze menschen: ze hebben allemaal al een arbeidsdag achter den
rug, ze komen soms op de fiets van naburige plaatsen, ze zijn al
zoo ontwend aan de school en aan schoolsche wijsheid. Voor die
soort van menschen, die altijd klagen dat de arbeiders in hun
vrijen tijd maar naar de bioskoop gaan en verstrooiing zoeken, zou
het goed zijn, eens een bezoek te brengen aan zoo'n cursus voor
volwassenen; ze zouden dan merken, dat sommige arbeiders heel
wat over hebben voor hun ontwikkeling. Ook financieel moeten
zij daar en zeer terecht iets voor over hebben; het lesgeld
bedraagt /l.?per maand, en in den regel betalen de cursisten
zelf de leermiddelen.
Maar ook de toewijding van de leiders der cursussen verdient
waardcering. Het zijn leeraren en onderwijzers, die ook allen een
volle dagtaak achter den rug hebben, wanneer ze daar 's avonds
les geven. Ze moeten dikwijls een nieuwe methode van onderwijs
bedenken: het zijn geen kinderen meer, die ze voor zich hebben,
en er moeten spoedig resultaten worden bereikt. En natuurlijk
moeten ze anders met hen omgaan dan met schooljongens; alle
schoolmeesterachtigheid is hier uit den booze; ze moeten zorgen,
dat de cursisten zelfvertrouwen krijgen en valsche schaamte
overwinnen. Aan den ijver van de cursisten ontbreekt het gewoon
lijk niet; zij komen immers om te leeren; zij toonen meestal groote
waardeering voor het onderwijs, dat zij krijgen; voor hen, die dit
geven, moet een groote voldoening liggen in het besef, dat zij een
buitengewoon nuttig maatschappelijk werk verrichten.
Over het onderwijs aan volwassenen te Utrecht kan ik uit eigen
ervaring spreken. Dat ik er hier over schrijf, geschiedt niet de
bedoeling, andere steden op te wekken, het voorbeeld te volgen.
In een aantal plaatsen, in enkele reeds jarenlang, worden cur
sussen voor volwassenen gegeven, ongeveer in dezelfde vakken als
te Utrecht, soms door vereenigingen, met of zonder subsidie
van de gemeente, soms door de gemeente zelf. Maar bij een enquête,
die wij onlangs hebben gehouden, bleek dat er verscheiden steden
zijn, en daaronder niet van de kleinste, waar op dit gebied nog niets
wordt verricht.
Voor het particulier initiatief bestaat daar alsnog de mogelijk
heid, een groot particulier en sociaal belang te dienen, door aan
volwassenen, die daarom vragen, de gelegenheid te bieden elemen
tair onderwijs te ontvangen, dat tevens aan hun algemeene ont
wikkeling ten goede komt.
KERNRAMP