Historisch Archief 1877-1940
UE URüEINET AIVISTEKU/ÏMMEK, WEEKBLAD VUUK TSEDEKLAND
T7
HET VROOLIJKE TOONEEL
Tcekeningen voor de Groene Amsterdammer" door B. run Vlijmen
MAROIE MORRIS
als Poppie Fair in Ambrose Applejohn's Avonturen
DFES5KD
Dirk Scheer.
Schafer hebben wij dit seizoen wederom ver
scheidene malen kunnen hooren. Hij gaf concerten
in de KL Z. en de Gr. Z. Concertgebouw en in
Salvatori.
Zijn populariteit bij het publiek is geweldig:
Schafer speelt zelden voor een zaal, die niet tot
op de laatste plaats bezet is. Het spel van Schafer
heeft de groote stijl-elementen, die het machtig
en toch klaar-eenvoudig maken, en die een publiek
dat behoefte gevoelt door muziek ontroerd en tot
innige aandacht gestemd te worden, geven wat het
zoekt. Het spel van Schafer is hier al eens eerder
gekarakteriseerd als spel voor een waarlijk luiste
rend publiek, dat om niets anders komt dan om
voor zijn zwijgend, gretige aandacht een
,,embarquement pourCythère" der ziel te beleven.
De grootste prestaties van Schafer blijven voor
mij nog steeds Beethoven en Chopin. Vooral in
Beethoven bereikt Schafer misschien de volledigste
uitdrukking van wat hem als machtige, sterke en
toch innig menschelijk muziek voor den geest staat
en daaraan geeft hij een volmaakte expressie door
een uiterst manlijk spel, een muziek, die volgens
Beethoven zelf den man vuur uit den geest moet
slaan".
Schafer's Beethovenspel is de vrucht van een
langdurige ontwikkeling van zichzelf. Zijn Beet
hovenspel is geheel met hem samengegroeid, zou
men kunnen zeggen; het groeit nog, iedere maal
dat ik het opnieuw hoor schijnt het mij nog vol
maakter. Wat Schafer gewonnen heeft in afzonde
ring en innige zelfconcentratie is langzamerhand
zoo rijp geworden, dat alle overweging, alle studie
er van af is gevallen en het in zijn spel verwezen
lijkt wordt als een spontaan geboren worden, een
scheppend bouwen en bezielen. Alles staat in zijn
voordracht, alles heeft zijn plaats, zijn afmetingen,
alles blijft in n groote harmonie tot elkaar.
Nergens overschrijdt een forto de klankruimte,
die Schafer zich van de eerste inzet af in zijn spel
geschapen heeft. Zijn spel is die groote harmonie
zelf, zonder hetwelk een kunstwerk nooit een be
lijdenis van het universeele kan wezen.
Onder Beethoven's werken zijn er enkele, die
Schafer nog met een bijzondere voorliefde speelt:
het 5e pianoconcert en de appassionata. In deze
beide werken ontwikkelt de mannelijke kracht
van SchSfer zich tot ware monumentaliteit. Doch
niet alleen architectuur van klinkend bewogen
vormen geeft hij, er spreekt ook een taal uit deze
architectuur, een inenschelijke stem, die zich een
taal schept met deze vormen. Bij Beethoven hou
den subjectiviteit en objectiviteit elkaar in even
wicht.
Zooals ik zeide, Schafer speelt met voorliefde
Beethoven en Chopin. Daarnaast brengt hij Liszt
en Mozart op zijn programma. Ook de modernen,
Ravel, Debussy. Soms ook iets uit het allernieuw
ste. Doch dan is zijn greep niet zoo gelukkig. Hij
speelde onlangs een stukje Cancion y danza"
van Mompou, een jong Spaansch componist;
doch deze heeft veel betere van die kleine stukjes
COR RUYS
als het Neefje uit Honfleur
geschreven dan Schafer ditmaal van hem uitkoos.
Wij bevelen hem L'Homme a l'ariston" uit
Suburbis" aan.
Tenslotte de vraag: zal Schafer ons voor Weenen
gaan verlaten, waar men hem een leergang aan
bood? Doch dan zullen wij hem hier toch vele
malen terug zien? Het verlies zou voor ons muziek
leven te groot wezen !
Concertgebouw
Het Concertgebouw-seizoen is bijna ten einde,
en evenals de laatste jaren is dat einde wat slap.
Ook thans is onze aandacht feitelijk al weer bij
het volgende seizoen, als Pierre Monteux, zoo
juist voor de eerste helft van het nieuwe seizoen,
tot dirigent benoemd, waarschijnlijk een interes
santer tijdperk zal brengen dan deze laatste concer
ten onder dr Muck, wien het niet gelukt veel nieuw
leven in zijn afdeeling te wekken, en die bovendien
een te groote voorliefde heeft naar een zeer beperkt
en ieder jaar weer herhaald repertoire van ten
onzent overigens al zeer bekende werken. Muck is
hier, niettegenstaande ontegenzeggelijk belangrijke
kwaliteiten als dirigent, voor onze meening feitelijk
nooit de juiste man op de juiste plaats geweest.
Doch laten wij deze kwestie thans rusten, nu
Muck niet meer deze plaats als tweede dirigent
aan het Concertgebouw zal bezetten.
Muck dirigeerde op het Donderdagavondconcert
vóór de pauze, en wel werken van Beethoven,
waarin hij zich op zijn best toonde en de vlugge
deelen der 2de symphonie vlot liet verloopen.
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door G. J. Staller
NAP DE LA MAR
als Applejohn in Ambrose Applejohn's Avonturen
DOOKT
Dr. KARL MUCK,
<lie heden zijn afscheids-concert geeft
De tweede helft van het programma was aan
werk van Jan van Gilse ingeruimd, die zelf diri
geerde.
v. Gilse heeft als componist een uitsluitend
Duitsche school doorloopen. Hij voelt blijkbaar
ook alleen in het Duitsch. Zijn teksten van Tagore,
waarop hij muziek schreef zijn in Duitsche ver
taling gekozen (terwijl er ook een zeer goede van
Fr. van Eeden bestaat !), hij schreef een
Hollandsche opera in de Duitsche taal Frati von Stavern"
(hiervoor kan als excuus gelden, dat een
Hollandsche opera geen afzet in Holland vindt, dus dat
zij gereed moest worden gemaakt voor een Duitsch
theater). Doch ook muzikaal voelt van Gilse alleen
als Duitscher, d.w.z. alle invloeden, die hij in zijn
muziek verwerkt en dat zijn er heel veel
zijn aan de Duitsche muziek van zijn tijd (een
tijd van 30 jaar geleden) ontleend. Overigens is
het met de invloeden in het werk van Jan van Gilse
een merkwaardig geval. Jan van Gilse moet onge
twijfeld ook een Muze gehad hebben, die hem tot
componeeren aanspoorde. Ik heb deze Muze in zijn
muziek nooit vermogen te ontdekken. Waar hou
den de invloeden op en waar begint Jan van Gilse?
Het zijn inderdaad weer nieuwe invloeden, wisse
lend met den voortgang en de muzikale veranderin
gen der jaren. In de drie Donderdag uitgevoerde
liederen uit Der Gartner" waren het Das Lied
von der Erde" en andere herinneringen aan
Mahlers melodie en harmonie-vorming, die ons
troffen. Is Jan van Gilse nog Hollander? Zelfs
de Hollandsche componisten, die alleen uit in
vloeden bestaan, verraden nog hun waren aard door
een zekere linksheid waarmede zij de afgekeken
procédés aanwenden. Doch zelfs hierin is van Gilse
geen Hollander, hij is niet links, hij is zeer handig.
Zijn instrumentatie van de liederen uit Der
Gartner" is zeer knap en klinkt uitstekend. Alleen
zij boeit ons nergens: er zit niets onder deze in
strumentatie. Mevrouw Noordewier had de on
dankbare taak de tegen haar aanleg ingaande
zangpartij als première" te vertolken. Het was
niet speciaal haar schuld, dat wij niet geroerd
werden.
Jan van Gilse besloot het concert met zijn
symphonie-wals uit Erhebung", een ouder werk
van 1906 en geheel geschreven onder de toenmalige
KolossaP'-cultutir van onze Oosterburen; ook
een muzikale kolos met leemen voeten, helaas.
CONSTANT VAN W E s s R M
Rectificatie. De zetter liet mij de vorige week
zeggen, dat Julius Röntgen in Mei 40 jaar werd.
Men zal begrepen hebben dat het anders is.
Röntgen wordt in Mei 70 jaar.
J. S, MEUWSEN, Hofl. A'DAH-R'DAH-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND