Historisch Archief 1877-1940
No. 2496
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
..GHETTO"
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door^B. van Vlijmen
r
Louis de Vries is een reeks voorstellingen van Heyermans' Ghetto te Amsterdam begonnen. Wij geven hierbij Hstlier de Boer?van Rijk en Louis de Vries
TOEGEPASTE KUNST
In het door Ir. VAN RAVESTEYN geschreven
.nummer der serie ,,de sierkiinst op Nederlandsche
Passagiers-schepen" werden de afbeeldingen
tusschen den tekst geplaatst, hetgeen m.i. een veel
aantrekkelijker geheel vormt dan bij de andere
boekjes het geval is, waar tekst en afbeeldingen
gescheiden bleven. De heer van Ravesteijn wijst
er op, en hij doet er goed aan, hoezeer de inrichting
van onze Nederlandsche al de Engelsche,
Atnerikaansche en bijna alle Fransche en Duitsche"
passagiersschepen in gebreke blijft om ook maar
in de verste verte te voldoen aan de logische eischen
van een behoorlijk scheepsverblijf maar waar
?op de meest poenige en verdwaasde wijze met klater
goud en kostbare houtsoorten ruimten worden
gedecoreerd" die hun stijlvoorbeelden uit het verre
verleden als in de meest lachwekkend verteekenemie
lachspiegel vertoonen." (Cursiveering van mij. v.T.)
Gelukkig kan de Hollandsche vloot prachtige
?uitzonderingen toonen en het strekt het vaderland,
waterland bij uitnemendheid, tot eer dat vele
treffende voorbeelden aantoonen tot welk eene
«erlijke en zuivere oplossing van het
inrichtingsen versierings- en meubifeerings-probleem der
passagiersschepen de samengang van practische
en aesthetische eischen leiden kan. De Stoomvaart
Mij. Nederland", de Koninklijke Paketvaart Mij.;
-de Kon. West-Indische Maildienst en ten slotte de
Batavier-lijn (Wim. H. Muller en Co) hebben een
open oog voor nieuwe mogelijkheden gehad en
bij een aantal mooie reproductie's van foto's
naar het werk van LION CACHET (die zich op dit
terrein voortreffelijk heeft gespecialiseerd); VAN
DE VELDE, HAZEVELD en ISHOVEN en ten slotte ook
een beeldhouwwerk van ZIJL (de achtersteven
van het stoomschip Johan de Witt van de Stoom
vaart Maatschappij Nederland") verhaalt de
schrijver, die de betreffende materie volkomen
blijkt te beheerschen, van het vele schoons da. in
de drijvende zeekasteelen zooal te zien is en van
hetgeen aan het ontstaan daarvan zooal vast zit,
pleitend voor het goed recht van den levenden
arbeid der moderne kunstnijveren en bestrijdend
het doode en . . doodende stijlcopiewerk dat
helaas nog maar al te welig tiert.
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. Et. VAN BOHEMEN - DEN HAAG
Een Boekje over Advertecren (?oed
Adverteeren" door J. K- H.\ppé. Uitgave: Wereld
bibliotheek).
In de vakbibliotheek-serie onder leiding van L.
Zwiers verscheen onlangs bovengemeld boekje.
Let wel: eene handleiding hoe men goed moe*
adverteeren. Het resultaat was veeleer eene hand
leiding hoe men het niet moet doen ! Want bij de
zeer talrijke afbeeldingen van volgens den auteur
goede voorbeelden van geslaagd en doeltreffend
reclame zet- en teekenwerk is waarlijk geen enkel
ding de moeite van het aankijken waard. Onder
een aardig prentje naar een ontwerp van JOIIANNA
COSTEK voor Sunlight-Zeep (Lever's Zeep Mij.
Vlaardingen) leest men: ,,Ruimte-verkwisting" en
onder een levendig en in flinke zwart-en
\vitcontrast geteekende annonce voor de
ForumRomanum" cigaren (ik meen van JONGEKT) staat
vermeld artistenwerk" !
It tclls tales !"
OTTO VAN TUSSENBROEK
SCHILDERKUNST-KRONIEK
VEILING MAK (MODERNE SCHILDERIJEN EN
AQUARELLEN), 7 April 1925.
Het is de vraag of men een schilderij als den
winter van Mauve uit de collectie Cremer, hoog ge
hangen in een veilingszaal naar waarde kan schat
ten. Zijn fijne soberheid verdraagt de uitbundigheid
van anderen niet. Zijn klassieke rust wordt strak,
droog en nuchter. Het best kondt ge de puntige,
gratieuse naar het kokette neigende teekening waar
deeren, die fransche verwantschap verraadt en
aan Watteau doet denken. Bij geen schilder uit
de Haagsche school blijft, ook in het doorgevoerde
schilderij de teekening zoo zeer domineeren.
Mauve's aquarellen doen aan gekleurde teekeningen,
zijn schilderijen dikwijls aan aquarellen denken.
Het was eigenlijk niet de kleur, maar de schakee
ring die hem boeide. De vale winter moet hem
liever geweest zijn dan de bloeiende zomer, de
dorre heide won het bij hem van het weelderig
weiland. Daarom zoekt ge naar oorzaken waarom
dit voortreffelijke schilderij op deze plaats u te
weinig zei. Aan den schilder, denkt ge, kan het
niet liggen. De kleine Gabriel, die naast dezen
Mauve hing, een morgenschemeritig, even zuiver,
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)
ANTIQUITEITEN - OUDE OOSTERSCHE
KUNST SCHILDERIJEN NEGL RPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend
had de spontane levendigheid en de sappige schil
dering voor. Een gelukkige nabuurschap overigens:
beide Hagenaars staan de Franschen liet naast.
Tegenover hen is Bosboom, van wieneen
Portugeesche synagoge van buitengewone beteekenis
in veiling kwam, de Nederlander bij uitnemend
heid; een verlaten /-eventiend'eeuwer. stoer, kern
achtig, mannelijk, solied, zonder een zweem van
sentimentaliteit en /.onder een concessie aan welke
modieuse zielsschakeering dan ook: de Potgieter
onder de schilders van zijn tijd. l£en vrij omvang
rijke Corot kon zijn nabijheid absoluut niet ver
dragen. Was het dan wel een Corot V
Het minder belangrijke bood aardige verras
singen: een vriendelijke teekening van Akkeringa,
een phantasievolle van Dijsselhof, een levendige
van Toorop met figuren die aan Willy Sluiter
herinnerden maar met een subtiel geschetst ver
schiet dat er de eigenlijke bekoring van was, een
smakelijke van Klinkenberg en een met zorg ge
observeerde (negerkoppen) van Breitner. Ten
slotte mag een romantische" Sam Verveel',
van delicate peinture en van fijne observatie,
allerminst worden vergeten.
H E N N u s
NAAR MAAT
Fr. SINEMUS
20 Laidschastraat 22 - Amsterdam