De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 11 april pagina 13

11 april 1925 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2496 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 13 ..GHETTO" Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door^B. van Vlijmen r Louis de Vries is een reeks voorstellingen van Heyermans' Ghetto te Amsterdam begonnen. Wij geven hierbij Hstlier de Boer?van Rijk en Louis de Vries TOEGEPASTE KUNST In het door Ir. VAN RAVESTEYN geschreven .nummer der serie ,,de sierkiinst op Nederlandsche Passagiers-schepen" werden de afbeeldingen tusschen den tekst geplaatst, hetgeen m.i. een veel aantrekkelijker geheel vormt dan bij de andere boekjes het geval is, waar tekst en afbeeldingen gescheiden bleven. De heer van Ravesteijn wijst er op, en hij doet er goed aan, hoezeer de inrichting van onze Nederlandsche al de Engelsche, Atnerikaansche en bijna alle Fransche en Duitsche" passagiersschepen in gebreke blijft om ook maar in de verste verte te voldoen aan de logische eischen van een behoorlijk scheepsverblijf maar waar ?op de meest poenige en verdwaasde wijze met klater goud en kostbare houtsoorten ruimten worden gedecoreerd" die hun stijlvoorbeelden uit het verre verleden als in de meest lachwekkend verteekenemie lachspiegel vertoonen." (Cursiveering van mij. v.T.) Gelukkig kan de Hollandsche vloot prachtige ?uitzonderingen toonen en het strekt het vaderland, waterland bij uitnemendheid, tot eer dat vele treffende voorbeelden aantoonen tot welk eene «erlijke en zuivere oplossing van het inrichtingsen versierings- en meubifeerings-probleem der passagiersschepen de samengang van practische en aesthetische eischen leiden kan. De Stoomvaart Mij. Nederland", de Koninklijke Paketvaart Mij.; -de Kon. West-Indische Maildienst en ten slotte de Batavier-lijn (Wim. H. Muller en Co) hebben een open oog voor nieuwe mogelijkheden gehad en bij een aantal mooie reproductie's van foto's naar het werk van LION CACHET (die zich op dit terrein voortreffelijk heeft gespecialiseerd); VAN DE VELDE, HAZEVELD en ISHOVEN en ten slotte ook een beeldhouwwerk van ZIJL (de achtersteven van het stoomschip Johan de Witt van de Stoom vaart Maatschappij Nederland") verhaalt de schrijver, die de betreffende materie volkomen blijkt te beheerschen, van het vele schoons da. in de drijvende zeekasteelen zooal te zien is en van hetgeen aan het ontstaan daarvan zooal vast zit, pleitend voor het goed recht van den levenden arbeid der moderne kunstnijveren en bestrijdend het doode en . . doodende stijlcopiewerk dat helaas nog maar al te welig tiert. RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN C. Et. VAN BOHEMEN - DEN HAAG Een Boekje over Advertecren (?oed Adverteeren" door J. K- H.\ppé. Uitgave: Wereld bibliotheek). In de vakbibliotheek-serie onder leiding van L. Zwiers verscheen onlangs bovengemeld boekje. Let wel: eene handleiding hoe men goed moe* adverteeren. Het resultaat was veeleer eene hand leiding hoe men het niet moet doen ! Want bij de zeer talrijke afbeeldingen van volgens den auteur goede voorbeelden van geslaagd en doeltreffend reclame zet- en teekenwerk is waarlijk geen enkel ding de moeite van het aankijken waard. Onder een aardig prentje naar een ontwerp van JOIIANNA COSTEK voor Sunlight-Zeep (Lever's Zeep Mij. Vlaardingen) leest men: ,,Ruimte-verkwisting" en onder een levendig en in flinke zwart-en \vitcontrast geteekende annonce voor de ForumRomanum" cigaren (ik meen van JONGEKT) staat vermeld artistenwerk" ! It tclls tales !" OTTO VAN TUSSENBROEK SCHILDERKUNST-KRONIEK VEILING MAK (MODERNE SCHILDERIJEN EN AQUARELLEN), 7 April 1925. Het is de vraag of men een schilderij als den winter van Mauve uit de collectie Cremer, hoog ge hangen in een veilingszaal naar waarde kan schat ten. Zijn fijne soberheid verdraagt de uitbundigheid van anderen niet. Zijn klassieke rust wordt strak, droog en nuchter. Het best kondt ge de puntige, gratieuse naar het kokette neigende teekening waar deeren, die fransche verwantschap verraadt en aan Watteau doet denken. Bij geen schilder uit de Haagsche school blijft, ook in het doorgevoerde schilderij de teekening zoo zeer domineeren. Mauve's aquarellen doen aan gekleurde teekeningen, zijn schilderijen dikwijls aan aquarellen denken. Het was eigenlijk niet de kleur, maar de schakee ring die hem boeide. De vale winter moet hem liever geweest zijn dan de bloeiende zomer, de dorre heide won het bij hem van het weelderig weiland. Daarom zoekt ge naar oorzaken waarom dit voortreffelijke schilderij op deze plaats u te weinig zei. Aan den schilder, denkt ge, kan het niet liggen. De kleine Gabriel, die naast dezen Mauve hing, een morgenschemeritig, even zuiver, KUNSTZAAL VAN LIER naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.) ANTIQUITEITEN - OUDE OOSTERSCHE KUNST SCHILDERIJEN NEGL RPLASTIEK Dagelijks ook des Zondags geopend had de spontane levendigheid en de sappige schil dering voor. Een gelukkige nabuurschap overigens: beide Hagenaars staan de Franschen liet naast. Tegenover hen is Bosboom, van wieneen Portugeesche synagoge van buitengewone beteekenis in veiling kwam, de Nederlander bij uitnemend heid; een verlaten /-eventiend'eeuwer. stoer, kern achtig, mannelijk, solied, zonder een zweem van sentimentaliteit en /.onder een concessie aan welke modieuse zielsschakeering dan ook: de Potgieter onder de schilders van zijn tijd. l£en vrij omvang rijke Corot kon zijn nabijheid absoluut niet ver dragen. Was het dan wel een Corot V Het minder belangrijke bood aardige verras singen: een vriendelijke teekening van Akkeringa, een phantasievolle van Dijsselhof, een levendige van Toorop met figuren die aan Willy Sluiter herinnerden maar met een subtiel geschetst ver schiet dat er de eigenlijke bekoring van was, een smakelijke van Klinkenberg en een met zorg ge observeerde (negerkoppen) van Breitner. Ten slotte mag een romantische" Sam Verveel', van delicate peinture en van fijne observatie, allerminst worden vergeten. H E N N u s NAAR MAAT Fr. SINEMUS 20 Laidschastraat 22 - Amsterdam

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl