Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2495
DE'GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
ASTA NIELSEN
DE WRAAK EENER DEMI-MONDAINE. Ulliütl.
en groote en 'n een
zame, deze vrouw! Haar
omgeeft de tragische
glorie van alleen en
onbegrepen 'n nieuwe,
groote kunst te hebben
ingeluid.
Zij die de vreugden
en pijnen, welke iedere
kunstenaarsziel verte
ren, lucht gaf in 'n
machtige weelde van
gebaar en expressie
die zich voor de lens
wierp om den hartstoch
telijker! scheppingsdrang, welke haar tengere
lichaam deed trillen, uit te vieren in 't
smartelijk-gelukzalig moment van de kunst
daad.... deze vrouw zal 't in de appreci
atie van haar deftige en kunstzinnige
tijdgenooten wel nooit verder brengen dan 'n glim
lachend of wrevelig schouderophalen. Nietwaar,
Asta Nielsen is de perverse, geraffineerde film,,ster"
(tusschen ironische aanhalingsteekens s.v.p. !)
die in tal van onmogelijke draken speelde, welke
de intellectueel, die zich respecteert, zich zou
schamen te hebben gezien. Men vindt in haar de
wegbereidster van den Bubi-kopf" interessanter
dan de Profetesse eener nieuwe Kunst en 't
snobbisme van dezen tijd, weliswaar te miserabel
om zijn jammerlijk crepeerend officieel Tooneel"
te redden, acht zich toch veel te kunstzinnig
voor de bioscoop en 't film-gedoe". Zoo staat
Asta Nielsen eenzaam, miskend en onbegrepen
in haar tijd. Alleen de spontane, argelooze volks
ziel ondergaat in onbewusten eerbied den grooten
invloed van dit machtig talent. Zij verstaat nog
de lang vergeten oer-taal van de
zichtbaargeworden ontroering en zij vereert Asta Nielsen
en blijft haar trouw. Maar wij met onze gecivi
liseerde, vertheoretiseerde en ietwat schwindelige
hoofden, redeneeren diepzinnig over Sarah
Bernhardt en Duse en hebben voor de vrouw, die
op haar wijze niet minder groot was dan deze
beide, slechts schampere spot en minachtende on
verschilligheid, 't Is wél zoo de beteekenis van
Asta's smartelijk vertrokken mond, van haar
brandende oogen, zal door deze miskenning slechts
aan diepte gewonnen hebben.
Ik ben niet genoeg thuis in de film-anecdotcn
om te weten of Asta Nielsen, voor zij ontdekt
werd, 'n middelmatig of 'n slecht actrice was.
Maar ik vermoed stellig n van beide. Want
iemand, die zich zóó volmaakt weet te uiten met
VANNELLESVARINA*
GOUDZEGEL
5O ets. per Pakje.
\
Een aangename Bezuiniging
een HALF ONS vervangt
vele GOEDE SIGAREN
de middelen, welke de cinematographische kunst
biedt, is voor die kunst-alleen geboren en volgt
z'n weg met 't onverbiddelijk instinct, dat ieder
groot kunstenaar drijft. at is de beteekenis
van Asta Nielsen: zij is de eerste (en tot nog toe
de eenige) artiste, die zich met hartstocht op
't fimspel wierp, omdat geen andere expressie
vorm haar zoo volkomen bevredigde. Hier hebben
we niet te doen met 'n tooneelgrootheid, die
ook eens bij afwisseling voor de lens speelt met
meer of minder gelukkig resultaat niet met
't een of ander markant type, door 'n handigen
regisseur uit de figuratie opgepikt en in 't
filmspel gedrild. Neen deze vrouw, voelde met
iedere vezel van haar on-aantrekkelijk, mager
lichaam -?met iedere zenuw van haar leelijk,
maar expressief masker, de macht van den
nieuwen kunstvorm. En /.ij gaf ons /ilni-kiinst
zoo groot en zuiver als nog niemand voor of na
haar. Zij schept 'n onmiddellijk contact met den
toeschouwer en brengt haar emoties op hem over,
door 'n nimmer falend, ongelooflijk ontwikkeld
plastisch vermogen, dat de geweldigste expansie
en de teerste nuanceering omvat. Zij wordt daartoe
niet door 'n kunstzinnig regisseur in 'n bepaald
licht, in 'n zekere houding neergezet zij leeft
zich eenvoudig uit. Haar passie, haar leed, haar
vreugde uiten zich onmiddellijk en volmaakt in
haar gebaren en houding in haar
wonderlijkgevoeligen mond en haar smartelijke oogen. Hebt
gij wel eens de beklemmende welsprekendheid
gezien in de expressie van 'n dier in nood en pijn?
Welnu, diezelfde elementaire uitingsvorm, die
zelfde directe, woeste drang van ieder levend wezen
om zich van de emoties die hem overstelpen te
bevrijden, door ze de buitenwereld mee te laten
dragen en die oorspronkelijk ook den mensen
eigen was, voor hij ze door spreken en schrijven,
verleerde dit oer-beeldingsvermogen is de
basis van Asta-Nielsen's kunst. En van alle film
kunst, zoowel als van den Dans. En nog eens:
't is haar onschatbare verdienste, zoowel als haar
bittere tragiek deze edele, machtige en geheel
eigen schoonheid te hebben gegeven in 'n tijd,
die voor de beteekenis ervan blind was.
In dit licht bezien is iedere Asta-Nielsen-fihn
belangwekkend. O, zeker, haar oeuvre omvat
ook minder geslaagde, zelfs zwakke creaties,
maar men vergete niet, dat zij haar talenten ont
plooide in 'n milieu, dat hiervoor nog niet rijp
was. 't Ooeie scenario is nog steeds niet
geschreven en de gebrekkige techniek van 't
filmdrama maakt, dat zij haar gaven moest
wegsmijten aan onzinnige draken en dwaze
bedenksels. En niets is gemakkelijker, dan zich
vroolijk te maken over 't malle verzinsel, dat ons
- onder den ijselijken titel De wraak eener
demimondaine", wordt te slikken gegeven en met 'n
superieur schouderophalen film n spelers te
veroordeelen. Maar wie zich los weet te maken
van deze oppervlakkige beschouwing, wie uit de
leelijke, onmogelijke bolster de edele kern weet
te halen, zal versteld staan over zooveel onver
moede schoonheid, in dit dwaze aaneenrijgsel
van grove sensatie-tafereelen. Bezie eens aan
dachtig de scène, waarin de demi-mondaine"
uit de fabriek verwijderd wordt, omdat
haar minaar zich van haar wil ontdoen.
Terwijl de groote poort zich langzaam achter
haar sluit, leunt Asta Nielsen, verdoofd en ver
pletterd tegen de deurpost en haar wanhopig
masker is strak en koud als een grafzerk, l Jan
valt met 'n lichte schok de deur in 't slot -?en
haar gebroken gestalte veert op, haar gezicht ver
trekt van pijn als ontwaakte zij uit 'n weldadige
narcose. Zoo schrikt iemand, die den toegang tot
alle menschelijke vreugde en troost achter zich
voelt sluiten. Hoe moet deze scène doorleefd zijn,
om ze met dergelijke geniale détails te kunnen
weergeven. Zie de verleidings-scene, zie 't moment
waarop ze bij de lichtekooi petroleum komt leenen
en verschrikt 't advies om uit de misère te raken
door de breeveertien op te gaan van de hand
wijst. Ge vraagt u verbaasd af, of dit de fameuze
erotische" Asta Nielsen is, want kuischer en
soberder zaagt ge nog geen ingénue. Welk een veel
zijdigheid om die uitersten zoo volmaakt te kunnen
uitbeelden. En vooral zie 't slot van IV' wanneer
ze, tragisch uitgedoscht voor haar luguber bedrijf,
aan den hoek eener straat post vat. 'n Lichtelijk
aangeschoten heer" klampt haar aan en vraagt
met stotterende dronkemans-geestigheid op wie
ze wacht. Dan is de figuur van Asta Nielsen
grootsch in haar ontwijde majesteit, als ze even
de oogen sluitend van walging, afkeer en
zelfverachting antwoordt: Op u !"
Ik kan deze beschouwing niet eindigen zonder
de aandacht te vestigen op den zeer bijzondereii
kunstenaar Alfred Abel. Hij is 'n tegenspeler,
Asta Nielsen ten volle waard. Hun samenspel is
subtiel en trillend van leven zij scheppen
te zamen 'n atmosfeer broeiend en geladen van
dramatische spanning. En, ik bid u, met hoe weinig
middelen ! Zij zien elkaar aan zij zien elkaar
Door eenvoudige
behandeling met ABIS
garandeeren wij abso
luut afdoende bestrij
ding van Kakkerlak
ken en andere schade
lijke insecten,
muskieten, wandgcdierte,
enz.
Vraagt inlichtingen
en prospectus voor
schepen, gebouwen en
particulier gebruik
aan
N.V. A.B.I.S.,
Mij. ter Afdoende Bestrijding van Insectenschade,
Heerengracht 281 Tel. 32281 Amsterdam
aan, meer niet en 'n drama speelt zich af
knaitwender, schrijnender dan 'n acte-lang van de
wanhopigste gebaren en de ijselijkste
boezemjagerij. Dit is naast Mosjukin's Kean" wel 't mooiste
wat de film nog geboden heeft.
Asta Nielsen wordt opgevolgd door (iluria
Swanson in Mijn vrouw uit Amerika", (irimmigc,
symboliekc humor van 't toeval ! Na de kunste
nares, die haar werk betaalt niet haar hartebloed,
komt de gevierde mannequin, die.... maat ;-!">
heeft. En niemand vindt er iets ongewoons in,
dat men ze beide met dezelfde egards behandelt
- ot nee, beter gezegd aan de Amerikaansche
de voorkeur geeft omdat Nielsen ,,/.oo leelijk is
en niet jong meer hoor!" terwijl (ilnna , 'n schat
van 'n wijfje is !"
[?"en groote en eenzame is Asta Nielsen !
J
VRAGENRUBRIEK
voor
Algeaieene Wetenswaardigheden