Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2497
THEO MANN?BOUWMEESTER
1850?1925
Mevrouw Mann viert op 19 April a.s. haar
vijfen-zeventigsten verjaardag. H:t woord vieren"
zou hier misplaatst zijn, want de familieomstan
digheden waaronder zij dezen dag herdenkt zijn
zorgwekkend, indien wij dit woord niet schreven
uit onze eigen gemoedsgesteldheid, uit het hart
van het Nederlandsche volk. Juist in deze wankele
dagen, tegen den zich verduisterenden achter
grond, beseffen wij dubbel hoe sterk zij, de vrouwe
lijke helft der Bouwmeesters, met en ondanks
haar 75 jaren, nog in dit leven staat, hoezij,
desgewenscht, alles nog zou kunnen spelen, in onze
verbeelding, ook al zien wij haar niet vóór onze
oogen op het podium, nog in elk repertoire op
treedt." Mochten wij het hier, een paar weken ge
leden, niet nog neerschrijven bij een beschou
wing van Sygne's De held van het Westerland":
die weduwe Quin" met haar rossen kop en on
stuimig fantastische natuur, dat zou een rol voor
mevrouw Mann zijn !" En hoe dikwijls komt het
voor, dat wij haar op deze onstoffelijke wijze een
rol zien vervullen en opzettelijk daarvan zwijgen,
om niet met een vingerwijzing naar dit machtig
voorbeeld de verdienstelijke praestatie eener
minder begaafde met n slag van de baan te
schuiven.
Aldus speelt mevrouw Mann voor ons dieper
bewustzijn en daar komt het bij het theatrale
flitsen van den dag toch altijd nog op aan door
loopend haar ongeëvenaarde gastrollen, en wij
kennen deze rollen beter, vollediger en inniger
dan de dramatische kunst, die aan den volgeladen
tooneelboom veelal voor het grijpen hangt. En
niet alleen geldt dit voor de figuren, die zij in
onze herinnering liet: haar Hanna," haar
Fedora," Madame sans Gêne," de kostelijke
somnambule" uit Dekking'skwakzalvers-klucht,of die
rampzalige heldin uit Bernstein's Le Secret,"
waarin zij, ver boven het gehalte van het werk uit,
aan het wezen der hysterica erbarmingwekkend
menschelijke gestalte verleende het geldt
ook voor de figuren, die zij eventueel zou kunnen
scheppen. Dat de eerste in ons bleven leven,
minitieus en onverflauwd, vol en frisch, als dateerde
onze heugenis van gisteren, is het kenmerk van
alle waarachtige tooneelkunst, die zelfs scherper
zich afdrukt naarmate zij in het verleden ver
glijdt, en bij welker herinnering het middelmatig
tooneelbedrijf onmiddellijk en spoorloos in den
eigen nacht vervliegt. Doch naast dit kenmerk
het criterium treft ons nog sterker getuigenis
der uitzonderlijke persoonlijkheid: het feit, dat
Tneo Mann-Bouwmeester volgens den Burger
lijken stand driekwart eeuw oud nog voor het
jongste geslacht een reëele illusie kan zijn. Een
stuk schrijven voor Mevrouw Mann," welke jonge
schrijver, die het zou kunnen, en het niet begeer
lijk zou vinden het te doen ! Dsze vrouw, de harts
tochtelijke die den hartstocht op ons tooneel heeft
kunnen uitbeelden,bleef inspiratrice"tot op dezen
dag. Zij heeft de bevruchtende fantasie, het
fascineerend verbeelden dat vormen schept,het
construeerend vermogen, dat voor den auteur meer
dan het halve werk verricht. Wie een mensen"
uit woorden wil scheppen, ziet duizend gedaanten
zweven, hoort duizend stemmen suizelen, wordt
van onbegrijpelijke gebaren omzwermd, door alle
mogelijke mogelijkheden gedrukt. In dien bajert,
woest en duister" staat mevrouw Mann als een
baken in de zee. Zij is. Op talloozc wijzen is zij:
een compleet mensen. Voor vrouwen van alle
leeftijden tusschen 30 en 60 jaar, voor vrouwen
van alle standen, en van hoevele hoedanigheden !
houdt haar wezen de geordende stof in. In haar
bloeiende oogen herkent zich het onbestemd ver
langen en de jongste vertwijfeling, uit haar stem,
met het indringend, metaalvast timbre, klinkt
het verlossend woord... .Het moet voor zoover
het helaas niet als bewijs geldt voor de geringe
ontvankelijkheid van ons ras aan vele
averechtsche idealen van onzen tijd hebben gelegen,
dat er in ons land betrekkelijk zoo weinig voor.
en om deze groote actrice geschreven werd. Het
voordeel zou daarbij niet overwegend aan haar
zijde zijn geweest aan rollen" heeft het deze
veelzijdige nooit ontbroken maar aan den kant
onzer zwakke en schaarsche dramaturgie.
Doch al heeft de inspiratie, die van haar uitgaat,
wellicht niet den waren bodem gevonden, al bleef
dit groote vrouwelijke temperament eenzaam, en
haar stem een roepende in de theaterwoestijn, wat
zij aan tragische kracht, aan verheffenden luim,
aan vitaliteit, grootheid en panache in deze bene
pen wereld heeft gezaaid, moet wortel schieten
op den duur. Er is niets waarnaar ons tooneel
zoozeer hongert als naar temperament, naar geest
drift uit begaafdheid. Mevrouw Mann is er nog,
en haar jaren tellen niet. Zij gaf zich aan het too
neel zonder voorbehoud, en haar gehcele persoon
lijkheid is er een voorbeeld en een sieraad van.
Altijd geweest, en altijd gebleven. In 1882
crejrde zij, Frou-Frou," haar laatste optreden
in Dumas Demi-monde" bewees hoezeer zij
zich in haar emplooi gehandhaafd heeft! Het zou
overvragen zijn wanneer wij bij onze
gelukwenschen vroegen om nog meer dan zij in haar lang
leven zoo gul schonk en onvergankelijk vestigde in
de herinnering en de illusie harer tijdgenooten. En
feitelijk behoeft mevrouw Mann maar op haar
lauweren in een loge te gaan zitten om de geheele
zaal te doen beseffen wat tooneelspel vermag te
zijn, om de vonk te ontsteken Dat wij haar
minstens daar dan nog menigmaal in gezondheid
mogen zien!
Teekcning voor de Groene Amsterdammer"
door B. van Viij n:n
THEO MANN?BOUWMEESTER
VEREENIGD TOONEEL. De kleine Apostel."
Een dram. verhaal in drie bedrijven met
vóór- en naspel, van Jhr. A. W. G. van
Riemsdijk.
De première van Silvia Silombra" is op een
13en gegaan, en deze positieve uitdaging van het
lot heeft den onversaagden auteur geen windeieren
gelegd. Tot over de honderd mocht Silvia het
brengen. De kleine Apostel" zag n dag te vroeg
het levenslicht, n.l. op Zondag, den 12en dezer.
Moeten wij zijn geboorte in dit verband ontijdig
noemen? Het laat zich niet voorspellen. Vallen"
doet op het Leidsche Plein, althans bij de première,
geen enkel stuk meer, sinds het gezelschap zich
zoodanig constitueerde dat de eene helft in de zaal
kan gaan zitten, om de andere helft op het too
neel toe te klappen, en Ivy Flower-Shop" zorgt
voor het overige. De gelegenheid ons na dien
rocmruchtigen avond van de stabiliteit van dit succes
te overtuigen, ontbreekt veelal, aangezien dan
gewoonlijk een onmiddellijk volgende blijde ge
beurtenis onze artistieke aandacht in beslag neemt.
Met voorbehoud van eventueel citaat, doen we dan
maar het best te rapporteeren, dat onder deze
omstandigheden de ontvangst van ,,f)j kleine
Apostel" een onvermijdelijk geestdriftig karakter
heeft gedragen. Het laat zich trouwens best
hooren als men bedenkt wat er aan allemans-gading
in dezen miniatuur Dienstknecht in het huis"
vereenigd is. Van Gorki tot Georg Kaiser van
Dickens tot Heyermans, van Kdnard Veterman
tot Justtls van Maurik, een slag over de geheele
dramatische linie, om van den christelijken inslag
en de Paasch-gedachte nog niet te spreken. Wel
iswaar vonden ze ook verschillen: Georg Kaiser
schreef zijn Sensatie" voor de aardigheid, om
eens te laten zien waar het kunstlievend publiek
op belust is, en Jhr. van Riemsdijk schreef de
zijne uit den grond van zijn bewogen gemoed. IK'
,,fooneelspeler" in Gorki's Nacht-Asyl" heeft
het bij van Riemsdijk slechts tot ,,souffleur" ge
bracht', en Oen strop iiet hij voor zijn contubernaal,
den horlogemaker. Ook heeft hef ..beroemd tafe
reel der elkander hun levensgeschiedenis verha
lende vrouwen, terwijl de storm om het huis loeit,
in Op hoop van zegen" niet in den nacht plaats.
Maar op het gebied der romantiek werkt de nacht
altijd het beste.
In de slaapsteêvan juffrouw Schat (o, Eva Ge
luk, met hoeveel droit de conquête draagt ge de
onverslijtbare ironie van ook dezen naam !) zijn
de pensionnaires in dit middernachtelijk uur uit
hun bed gekropen om elkander, ten gerieve der,
het berucht logement omsingelende, politie, in
den breede te verhalen wat zij op hun kerfstok
hebben. Er is n.l. een moord gepleegd op een
averechtschcn" minister, en men had reden ecu
juffrouw van de vlakte, (Francisca, Nel Stants)
woonachtig in dit perceel, te verdenken, aangezien
Zijn Excellentie'» verstijfde vuist een flard van
haar Zondagschen rok omklemd hield toen men
hem vond. Ja, lezer, zóó zat hij vóór zijn schrijf
tafel, met dat souvenir! Dj Minister-President
allemaal fijne beschuiten, hetgeen Verkade
in zijn grime gansch niet loochende -?wendt
al z'n invloed aan om, met het landsbelang voor
oogen, het onfrisch geval in den doofpot te krijgen.
Hoe hem dit dan toch nog gelukt, nadat hij aan
vankelijk op den Politie-Commissaris, die van geen
smoesjes wilde weten, was gestuit, gelukt, als
door een hemelsch wonder...? dat moeten wij, ge
loof ik, als de kern van dit dramatisch verhaal"
beschouwen. Een boven-natuurlijk jongetje, een
broertje van Little Nelly" en Tagore's Amal,"
wordt op een dag half-dood in de slaapsteêge
dragen, en van dezen symbolieken Johan" gaat
de louterende humaniteit uit, tot deze inderdaad
miraculeuze consequentie: de Politie-Commissaris
geeft zijn onvriendelijke betrekking op, en gaat
in de phiiantropie. Djr Mensch ist gut," schreef
Leonard Frank als titel boven zijn mooi boekje,
weg de boeven !
De opgeluchte Minister-President heeft er da
delijk een halve ton uit de Nederlandsche schatkist
voor over om hem bij dit voornemen te doen vol
harden, in het midden latend, waaraan deze on
voorziene uitgave red u voorloopig eventueel
zal worden besteed. Aangezien echter onmiddellijk
na zijn Excellentie de jonge dame Francisca,"
die een gewezen liefje van den Commissaris blijkt
te zijn geweest, het'vertrek binnentreedt om zich
met hem te verzoenen," behoeven wij ons om
trent de clientèle van dit Zedelijk-BeWustzijn niet
lang ongerust te maken. Dit is dan de voornaamste
zekerheid, welke wij van deze première meene
men, en dit is ook de eenige, die ik den argeloozen
toeschouwer zou. wenschen bij te brengen. Van de
wrekende God" hebben zij den schuldige ook niet
verraden. Het procédéverdient overigens patent :
men plaatst een schoone jonge dame als de onmid
dellijk verdachte" in het midden, ontziet geen
schijn van bewijs om haar bijna-vaststaande schuld
te verzwaren, en houdt een zielig oude heertje,
op wien er uitteraard niemand komt," a! vanwege
zijn physieke ongeschiktheid om een wapen te
hanteeren, als den autentieken moordenaar in
petto. Het is de tijd van de puzzle's. En waarom
niet ! Van Riemsdijk verstaat het vak. Wie
Francisca's rok heeft aangetrokken om Uit moorden te
gaan, openbaarde hij ons juist vóórdat ons de ge
duldige adem begaf, aan het slot van UI. In het
duister bleef: waar zij zelve dan dien bewuste»
nacht heeft doorgebracht? Overigens voor geen
kleintje vervaard, kan zij dit niet zeggen," schrijft
het ten slotte stilletjes op een papiertje voor den
Commissaris van Politie allén. Ik weet met of dit
van een schrijver, die de technische bekwaamheid
tooneelstukkcn te schrijven zo-.i hoog schat over
meer dan deze technische bekwaamheid hebben
we het hier trouwens niet gehad Wel door den
beugel kan? In elk geval zou ik in overweging wil
len geven, stel dat DJ kleine Apostel" school
maakt het metaphysisch-detectivisnie"
deitoekomst je kunt het nooit weten ?- geen raad
seltjes op te geven, die de verbeelding aldus nut
teloos tarten.
Ook in de opvoering vonden we den goeden
ouden tijd met den nieuwen vermengd, l Innsclie
vertegenwoordigde den eenen, Kloppers en Kom
mer Kleyn den anderen, 't Ging best. Hunsche
(Houtpoot) nam alleen wat veel plaats in. Klop
pers, steunend op een willekeurig dialect,typeerde
voorliet overige voortreffelijk. Ook Kommer Kleyn
was zeer goed in dit genre, dat uitsluitend uiterlijke
kanten heeft. De kleine Messias van Willy Haak
kon ons niet overtuigen. Tilly Lus, Aiinie van lies,
Lily Bouwmeester zijn in ons land voor het
bovenaardsche aangewezen. Meer talent toonde Beppie
de Groot in een gewone kindermi. Verdienstelijk
waren nog: Care! van Hees, de huisknecht, niet
de griezelende dienstmeisjes, terwijl, het lijk
in de aangrenzende kamer ligt; en Henri Eerens,
als de bekeerde Commissaris van Politie.
1. S, MEUWSEN, Hofl, A'DAM-R'DAM DEN HAAQ
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND