Historisch Archief 1877-1940
No. 2497
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
SCHILDERKUNST-KRONIEK
VEILING SUZE ROBERTSON'S WERKEN, BIJ
KLEYKAMP, DEN HAAG.
Dadelijk moet ik beginnen mijne vreugde te
betuigen, dat de Waardeering voor het werk van
Suze Robertsen (het bleek op deze veiling) bij de
minnaars der schilderkunst niet was verminderd,
maar was toegenomen. Terwijl de kunsthandel
zich koel hield, waren de amateurs aanwezig.
Zóó iets is aangenaam en juist; dit werk moet
met genegenheid worden genaderd, en niet met
speculatie-lust. Er moet toch niet worden gesold
niet den ernst.
En deze kunst is een ernst zonder sier, en een
tragisch wezen zonder eenige valsche tegemoet
koming. Het is een der meest oprechte uitingen
van onze negentiende eeuw, en het tragisch wezen
geeft Suze Robertson's werk verband met de
Tegenwoordigen, die alleen strakker zijn van
bouw (zie bv. iemand als Matthieu Wiegman).
Ge vondt op deze veiling de figuren, die zij veel
geschilderd heeft en geteekend. Er waren daar
de koppen (het hoofd gebogen op den hals !) van
de slapenden en van de zwaarmoedig-peinzenden.
Een meisje zat bij de uitstalling van koperwerk, of
vvas allén geschilderd (onder de oogleén leefde
traag het oog). De vrouw die het hout breekt,
't gesprokkelde, voor het vuur stond rechtop
en brak den tak, breed-uit zat een andere aan
tafel, en het lichaam was groot en traag in de
kleêren; of een naakt was gegeven tegen een zee,
die donker werd en met vele golven d' achter
grond was.Ge vondt er de groote waterverfteekening
van een hoek van 't atelier, die een levendig en
rijk spel was van bruinen, die waren als fluweel,
of het andere teekeningetje, dat koeler was en
grijs. Een eigenaardig schilderij was het
groene-enblauwe van den molen; bekend de stijgende achter
gevel van het witte huis, en de oudhollandsche
huizen met den gewitten ondergevel naast malkaar.
bekend en zuiver een buurtje van lage huizen,
waar (wat soms voorkomt) de te groote nadruk
van dit talent gemist werd, wat als een verluchting
werd gevoeld, en als een teederiieid na de zwaarte.
Met iets van Hals er in, maar zwaarder, zaagt ge
een Moeder het kindje voeren met pap, en een
teekening van 't zelfde geval trof door
voltooidheid. Een spel van 't gele van een naakt tegen
een gele doek, en de reflexen van deze twee
gelen waren door de schilderes opgelost, volkomen
in haar type
Er waren de trage, groote stillevens, waar bij
sommige de verf te massief was geworden, en aan
sprankeling verloor. Maar ik zal geen verdere
détails behandelen; een groote studie is daarvoor
meer geschikt. Om een ander psychologisch
moment is deze notitie geschreven omdat in
de zaal bij dezen verkoop een aantal menschen
zaten, en daaronder waren vele bekenden, die
begrepen, dat deze veiling door het werk van
meer innerlijken klank was dan vele veilingen,
waar het hart niet betrokken is bij het koopen,
maar alleen roemzucht, praal of bewijs voor de
anderen van overgrooten rijkdom.
VAN WELY'S PORTRET VAN KLOOS. Zóó er
een portret overbodig was van de meestal over
bodige portretten van Van Wely, zóó is het dit
portret van den dichter Kloos, met den
zoogeheetcn dichterlijken achtergrond. En de verdedi
ging door Kloos van zijn portrettist, heeft voor
mij geen enkel bewijs opgeleverd voor zijn zicht
op werkelijke schilderkunst; het is alleen een
bewijs van goedhartigheid, en van een valsche
conclusie: niet iedereen, die wordt aangevallen
(terecht wordt Van Wely dat) is een ster in de
toekomst; er zijn er onder, die voor altijd donkere
plekken blijven. En nog iets verraste mij
zulke verdediging van zoo'n schilder (handiger
is er geen met reclame voor zich zelf). En Waarom
deze verdediging mij pijnlijk aandeed, was dat
Kloos, zoo hij eenig gevoel heeft voor schilder
kunst, toch moest weten, dat zijn vriend Witsen
(hoewel fatsoenlijker kunstenaar dan van Wely)
portretten van hem teekendc, waar we d'inner
lijkheid van den dichter in ervaren, en waardoor
wij, lateren, begrijpen, hoe sterk de verschijning
van den jongen Kloos was tüsschen zijn mede
dichters en medeprozaïsten. Zulk portret moest
in het Haagsen Museum komen, in bruikleen of
voor goed; dat zou een winst zijn, en dubbele zou
deze winst worden, wanneer door dat komen van
zulk portret, Van Wely's overbodigheid op den
zolder werd geborgen, of in den kelder werd ver
stoken in allen gevalle werd opgeborgen daar,
waar het niet meer openbaar was, en aan de ver
zameling der portretten in het Haagsch museum
geen steeds herhaalde schae toebracht.
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te L4REN (N.-H.)
ANTIQUITEITEN - OUDE OOSTERSCHE
KUNST SCHILDERIJEN NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend
J. J. BlERUMA OOSTING, BIJ PlCTURA, DEN
HAAG. Het Werk van deze jonge schilderes ver
toont in de teekeningen hartstocht en onstuimig
heid. Vooral in de teekeningen waren deze hoe
danigheden duidelijk erkenbaar. En er is dan de
vraag te stellen: hoe de ontwikkelingsgang van
zoo'n schilderes zou kunnen verloopen? In tegen
stelling met de meeste anderen, die hier wijsneuzig
gaven hunnen raad, meen ik, dat wat hier te
erkennen is aan tekort, al doende moet worden
verbeterd; dat wel onophoudelijk moet worden
gewerkt, zonder de eerzucht om snel bekend te
raken, maar dat ook alleen in en door dat werken
deze hartstocht en onstuimigheid zich van nature
moet klaren. Geen schoolsche tucht is hier noodig
maar een eigen tucht, die van zelve wordt ver
worven, en die aan de spontaneiteit (dat is de
meest eigen trek) den dieperen klank geeft van
het hart. Stijl is niet te zoeken, maar langzaam
aan moet alles weer innerlijk worden ondervonden.
PLASSCMAERT
TOEGEPASTE KUNST
MODERNE BRIEVENBUSSEN.
Valt er in vele dingen eene verblijdende neiging
tot verbetering van vormgeving vast te stellen, ook
met de brievenbussen is dit het geval. Alleen is het
jammer dat het Rijk daarin bij de Gemeente (in
casu Amsterdam) ten achter blijft. Maar goed
voorgaan doet goed volgen !
Want waarlijk, er is welhaast niets zóó
onmogelijks te bedenken als
de zich met vuurroode
kaken over eigen
leelijkheid schamende
brievenbussen in welks
muil wij dagelijks onze
post werpen.
Maar nog erger
Wordt dit Wanneer
deze dingen, bestemd
en geconstrueerd om
tegen een muur te
worden opgesteld, vrij
komen te staan. Dan
wordt er, om toch
maar iets te hebben
waartegen de brieven
bus kan leunen, een
paal in den grond ge
slagen en daarop
wordt, als een soort
mislukt vaandel, het
onsierlijke bordje met
de vermelding der
Bus van den Gem. Girodienst
te Amsterdam. Ontwerp G
J. Rutgers
lichtings-tijden, vast
geschroefd. Als het
niet zoo onnoozel was,
zou men er zich aan kunnen ergeren
Dat heeft destijds de vereeniging Kunst aan
het Volk" ingezien en haar komt de eer toe van het
uitschrijven eener prijsvraag tot het verkrijgen
van een aesthetisch uitgevoerde wand-bus en de
jury, benoemd voor het toekennen der prijzen,
verkoos uit de talrijke inzendingen het model door
ANTON KURVERS vervaardigd, uitmuntend door
practischen eenvoud en karakteristieke vorm
geving. Er is iets
veilig-beslotens in zijn ontwerp en
eene zekere deftigheid in
den strakken bouw dezer
bus, aan welke men met ge
rustheid zijn harts- en zaken
geheimen ter expeditie kan
toevertrouwen! Maar ....
tot uitvoering of tot over
neming door het Rijk is het
helaas nooit gekomen.
Eene andere poging, even
zeer verblijdend, is het doen
ontwerpen van de bekende
GemeenteGiro-bussen in Am
sterdam. Doze zijn gelukkig
wel uitgevoerd en toegepast
en zij geven daadwerkelijk
richting aan, door het goede
voorbeeld, welke naar ik
hoop binnen niet al te lang
t ijdsvetloop ook door het Rijk
zal worden gevolgd. . . .
De groote, staande bus,
uitgevoerd in gegoten ijzer,
geschilderd in blauw en rood
(ÏERS ontworpen, de
Bus van den Gem. Girodienst
te Amsterdam. Ontwerp
Ant. Kurvers
Brievenbusontwerp
iloor Antoon Kurvers
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN - DEN HAAG
vormgeving, toch in bruikbaren eenvoud bijzonder
goed en doeltreffend.Men zou dan ook de bus van
Rutgers eene verbeterde
uitgave der Londensche
,,post-boxes" kunnen
noemen, het ding staat
stevig en evenwichtig
op het voetstuk en even
als in de kleine giro-bus
(waarvan de groote
deugd is dat deze dui
delijk de
rand-bevestiging laat zien) valt de
strakke conceptie, on
derbroken door een
enkel vloeiend accent
te prijzen.
Er wordt door het
groote publiek over het
algemeen veel te weinig
aandacht geschonken
aan de loffelijke pogin
gen tot verbetering op
allerlei gebied, doch in
deze waarschijnlijk onbelangrijke vraagstukken
schuilt niettemin een opvoedkundig element van
groote draagkracht.
Moge Staat en Stad dit meer en meer bevorderen!
EEN NIEUW AANPLAKBILJET.
Door een onzer bekwaamste jongere grafische
kunstenaren: AART VAN DOBBENBUROII is een
aanplakbiljet op steen geteekend (gedrukt in zwart
en rood op wit papier) voor het a.s. Algemeen
Congres voor Dienstweigering te Utrecht.
De teekening is zeer eenvoudig, haast al te sober
gehouden. Er is niets van het Weelderige dat zijn
vrije litho's kenmerkt en het is alsof hij, in tegen
stelling met zijn biljet voor de Ni'derlandsche
en Ned. Indische Tuinbouw- en
Bloemententoonstelling te Amsterdam (1923), opzettelijk, sterk
willende zijn en vooral plakaat willende geven, het
fijnere doen ter zijde heeft gesteld en dus ook de
lust bedwingende tot liet wasschen van den
lithograf ischen inkt en zich.beperkend tot het ongebroken
zwart van de tusch en het vetkrijt, alle teederheid
in de uitspraak met moedwil heeft onderdrukt.
Dat maakt dat dit biljet vooral op afstands
werking is ingesteld ook al doet van nabij het zwart
wat zwaar en het rood wat dik aan.
De verdeeling is heel goed gevonden en zeer
sprekend; de stoere letters werden in het kader
van een groot kruis gesteld, dat het gansche opper
vlak beheerscht.
In de beide vierkante bovenvlakken, ter weer
zijden, bloeit een blanke lelie terwijl in dc^twee
langwerpige, staande benedenviakken het gol
vende land is weergegeven met een zwart krviis
en rechts een grillige boomstam.
Ik zie in dit biljet een poging tot vernieuwing
en al heeft van Dobbenburgh iets van zijn fijnheid
ingeboet, toch zal de nieuwe houding zijn ander
werk ten goede komen en het best is dat men hem
maar spoedig weer een kans geeft ! Wie weet wat
ons dan te wachten staat
Ten volle valt te prijzen de vaste overtuiging
welke uit het ontwerp spreekt en het heeft overi
gens de niet te miskennen goede eigenschap dat
de tekst .... gemakkelijk te lezen is !
TWEE NIEUWE BOEKJES.
Over Perzische Tapijten" en over Oud Blauw"
heeft P. RICCARDIJN twee boekjes samengesteld,
uitgegeven door C. Morks Czn te Dordrecht. Zij
zijn bedoeld voor den leek, die wat meer wil weten
dan door de handelaren en antiquairs wordt los
gelaten en ook al blijft de schrijver aan liet opper
vlak en dringt hij nergens dieper door, dan kunnen
deze boekjes juist aanleiding zijn om ook eens
wat ernstiger studiewerken op dit terrein ter hand
te nemen en zich te begeven in een scherpere be
oordeeling dan gewoonlijk aan leeken eigen is.
Juist in onzen tijd waarin door de prijsdaling
zoowel de mooie oude Perzische kleeden evenals
het onvolprezen Chineesche en Djlftsche porceleiu
en aardewerk meer onder ieders bereik gekomen /.ijn
dan voorheen, zullen zeker deze handleidingen bij
het aanknopen van nut kunnen zijn en de schrijver
heeft, naar het mij voorkomt, vooral daarop
gedoeld.
Vele goedgekozen voorbeelden illustreeren den
tekst.
O T 'r o v A N T v s s i; N B K o i: K
is door G. J.
RUTkleine, wand-bus 'wederom
door ANTON KURVEHS, die zijn sporen op dit gebied
begint te verdienen.
Ik was verleden week in Londen en daar heb
ik nog eens de vrijstaande postbussen er op aan
gekeken en deze /ijn, hoewel /onder kunst /in in
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM