Historisch Archief 1877-1940
UE bHUENt AM8TKKIJAMMKR; WËKEtAÖ"VÖE MDÈRLAN
No. 2497
die enfin u kent m'n stokpaardje. De bioscoop
;s er en regeert! Laat ons als goede
constitutioneele democraten trachten, dit bewind tot heil
des volks te doen gedijen.
HET HOEDJE
GORIA SWANSON. MIJN AMERIKAANSCHE
VROUW". Union.
e Schoonheid, de Gratie en
de Kunst spelen met Gloria
onder n hoedje.... en
onder welk een Hoedje !
Het is een Gedicht in
stafen stof-rijm het is 'n be
koorlijke Sonatine in
Dollar-majeur het is 'n
Schilderijtje in gebroken
kleuren en gebroken har
ten het is een Geestig
heid in stroo en fluweel, waarvan de pointe
'n bloem is ! Het is Alles en 't is Niets.... dat
de Muzen u be-Hoeden, Gloria, la Divine!"..
En hiermee doe ik 'n wanhopige gooi naar den
prijs die de Union"-directie uitlooft voor 't
geestigste epigram op 't Hoedje van Gloria
Swanson. Want zie, 't dramatische genie, de god
delijke macht van expressie en gebaar, de diepte
van den menschelijken geest, zichtbaar geworden
op 't witte doek dit alles culmineert in 't
Hoedje ! Lach niet, lezer, wend u niet geërgerd
af ik zweer u, deze theater-directie heeft beter
kijk op filmsterren en hun waarachtige beteekenis,
dan de gezamenlijke Critiek. Zij maakt zich
niet druk over spel, uitdrukkingsvermogen of
plastiek zij heeft 't Hoedje ! Zij bekommert
zich niet om kunstzinnige regie, compositie,
stemming of tonaliteit zij ziet slechts de glorie
van 't Hoedje, 't Groote vraagstuk: kan de film
kunst zijn of niet heeft zij opgelost met 't
Hoedje !
Welkeen vingerwijziging voorden goedwillenden
criticus, die met alle geweld uit de lieftallige on
beduidendheid van deze charmante mannequin
talent wil distilleeren 't allerhoogste ressort
van kunstbeoordeeling berust immers bij Hirsch
& Cie!
Dezer dagen woonde ik de première bij van 'n
nieuw stuk bij een onzer eerste
tooneelgezelschappen. Je kon door de zaal schieten en onder
de Weinige aanwezigen, Waarvan 't grootste deel
noodgedwongen onderdak had gezocht vanwege
de Paaschdrukte,heerschte 'n stemming van onver
schilligheid en verveling, 't Was tragisch: 't
werkelijke drama speelde zich af in de zaal. Dit
handjevol toeschouwers, koud en zonder meeleven,
velden 't doodvonnis over 't Tooneel. Er helpt
geen ontkennen meer aan: de publieke belang
stelling heeft zich afgewend van 't tooneel en
concentreert zich grootendeels op de film. 't Is
hier de plaats niet over de oorzaken uit te wijden
of 't geval te betreuren 't feit ligt er nu eenmaal
toe. Ook de vraag of de achteruitgang van de
dramatische kunst al of niet van tijdelijken
aard zal zijn, kan hier onbesproken blijven. Maar
wel dient de waarheid onder de oogen gezien,
dat de groote massa van 't uitgaand publiek, óók
't aanzienlijk contingent der vroegere schouw
burgbezoekers z'n heil heeft gezocht in de bioscoop,
m.a.w. z'n geestelijk en artistiek voedsel verlangt van
de film. Nog eens: men kan dit betreuren, men
kan er woedend om Worden, men kan met man
en macht meewerken om de geschokte positie van
't tooneel te herstellen?'t feit ligt er toe ! En daar
om is 't de eerste en meest voor de hand liggende
plicht van ieder, wien de volksontwikkeling ter
harte gaat z'n volle en ernstige aandacht te wijden
aan deze cultuurfactor, die nou eenmaal den tijd
beheerscht. En daarom is in deze rubriek menig
hard woord gezegd aan den zelfgenoegzamen in
tellectueel, die meent dit ordinaire
volksamuseinent" met 'n minachtend schouderophalen te
kunnen] negeeren zoowel als aan de pers,
En zoo kom ik o, kronkelwegen der journalis
tiek weer terug op 't Hoedje. Zoo wil ik weer
m'n grimmigen en onverzoenlijker! haat luchten
tegen de Gloria Swanson's en de Valentino's.
Ik heb 't al meer gezegd: slecht of belachelijk of
ordinair is 't niet, wat deze menschen doen
maar hun plezierige oppervlakkigheid, hun totaal
gemis aan alle diepte en beteekenis, maakt 't
publiek vadzig en lui. Films als deze ,,Vrouw uit
Amerika", die niets, letterlijk niets vergen aan
geestelijke inspanning die zelfs geen sensatie
veroorzaken en alleen maar 'n genoegelijke, licht
verteerbare sentimentaliteit bieden verwennen
't publiek en maken 't afkeerig van alles, wat
niet tot dezelfde gemakkelijke
amusementskunst behoort.
Met dit alles zou men vrede kunnen hebben,
als er van de film niets beters te maken ware
nietwaar, wie denkt er aan de veredeling van de
revue of de variété? Welnu, week aan week tracht
ik van deze plaats af de goede en vooral de
intellectueele gemeente te overtuigen van 't
tegendeel. Aan de hand van tal van voorbeelden
tracht ik aan te toonen, welke aesthetische mogelijk
heden de film biedt en van welk onberekenbaar
nut deze machtige cultuurfactor kan zijn, die de
belangstelling van de massa in haar greep heeft.
Wie kan 't dan ook verwonderen, dat ik bij her
haling er op aandring, dat de film door pers en
intellectueelen au sérienx genomen worde? Dat
men niet langer van de bioscoop spreekt, als van
de revue of de variété? Maar met zorgvuldige be
langstelling 't kaf van 't koren scheide alsof
't echte, heusche tooneelkunst gold ! Want nergens
is die vermenging van kaf en koren zóó verbijste
rend als in de jonge film-kunst --en nergens Wordt
't goede met zooveel gemak en zooveel brutaliteit
overwoekerd door 't middelmatige, dus 't slechte
(zie boven !) In 't zelfde theater waar 'n week te
voren 'n waarlijk groot kunstenares als Asta
Nielsen, de wijde stralende perspectieven cener
nieuwe volks-kunst opende treedt met 'n
ongelooflijke zekerheid en zelfingenomenheid 'n
juffertje voor de lens, dat niets meebrengt dan
haar bekoorlijk gezichtje, haar lief figuurtje en haar
....Hoedje. En met 'n openhartigheid, bij 't
onbeschaamde af, zegt de exploitant: dit is je
ware, boeren, burgers en buitenlui ! Aan al dat
gezwam over filmkunst heeft 't publiek maling.
Geef 't een ,,vlotte" Amerikaansche speelfilm
geef 't onberispelijke plastrons en keurige smokings
met nette heeren erin geef 't een aardig
niemendalletje van 'n wijfje met 'n knap snuitje en geef
haar (vooral !) schitterende (oiletjes !" En de
«Leest hel nieuwste Syccesboek
JOHN FLEMING IILI
Do Man die
Terugkwam
(The mm who came back]
Uit het Engelsch vertaald door
ELLEN ECK
WAT DE PERS ZEGT:
Het is geestig, zeer geestig zelfs geschreven.
Men brengt met Harry's wedervaren een paar
aardige uren zoek.
Mittdelb. Courant, 21?2?"25.
De verschillende situaties in het leven van
dien terugkeercnden man, Harry Potter, zijn
even natuurlijk als een eenvoudig geschreven,
en heel deze roman gelijkt op een kort verslag,
dat leeft door stijl in taal en opzet. Een zeer
onderhoudend werkje dus, dat aller aandacht
overwaard is.
N. Apeld. Courant, 23?2?'25.
Het verhaal, een iilmeditie, laat zich vlot
lezen en geest in hoofdtrekken het hollen naar
de diepte en den terugkeer tot een beter leven
goed weer.
Amersf. Dagblad, 28?2?'25.
Prijs gebonden (met geïll. omslag) f 1.90
Verkrijgbaar in eiken gieden Boekhandel en
bij de Uitgevers
Van Holkema & Warendoti Amsterdam
wereldwijze directie creëerde de synthese van dit
alles 't groote symbool van deze fhitterige, leege
oppervlakkigheid : 't Hoedje !
Als ik met m'n epigram 't Hoedje win, vermaak
ik 't als stichtingskapitaal aan 'n Genootschap
tot bestrijding en vernietiging van Society-films.
FAIKÜANKS.
Ttischinskv.
,De DII:F VAN BAGDAD'
Reeds lang loop ik met 't plan rond voor 'n
vergelijkende studie tusschen de mogelijkheden
van tooneel en film speciaal op 't gebied der
mise-en-scene, der Illusie. De film De dief van
Bagdad" met haar verwonderlijk knappe tech
nische resultaten, uitstekend verwerkt in 'n
geestig en boeiend scenario, heeft mij in dit
voornemen bevestigd. Ik hoop 'n volgend maal
aan dit interessante onderwerp 'n artikel te wijden.
In verband hiermee, kan ik 'n bezoek aan De
dief van Bagdad" ten zeerste aanbevelen.
LAS TRES REINAS.
(HAVANA CONDITION)
Reinas Grandes
Kei na*
Reina* Chicas
Verpakt in kisten van
1;0 stuks.
Prijs / 120.
per mille.
Proefkisten ? 12.
franco per post.
J. G. HASEKAMP
Importeur vai
H;;vanasigaren.
23 JSIasben - Rotterdam
Telefoon 7347.