Historisch Archief 1877-1940
No. 2498
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HOLLANDSCHE NUCHTERHEID
EN FRANSCHE GEVOELIGHEID
(DE GEVALLEN ORMINSKA EN LAVASSOR)
Op het oogenblik dat wij dit schrijven, is Anna
Virginie Lavassor, die te Parijs haar zwaar zieke
zuster op haar verzoek doodde, nog niet voor
de jury verschenen en derhalve zou het dwaas
zijn te onderstellen wat de jury van dit nieuwe
geval zal zeggen. Misschien is het wel heel goed,
dat deze berechting ietwat op zich laat wachten,
want aldus kan de publieke opinie en ook de voor
lichters daarvan, wetenschap en pers, tot een meer
bezonken oordeel over dergelijke gevallen komen
dan onder den onmiddellijken indruk van het ge
beurde mogelijk is.
Is het nog noodig zeer in 't kort te vernielden,
hoe deze causes célèbres" zich afspeelden:
Stanislawa Orminska, aldus heette de Poolsche
artiste, die haar doodzieken verloofde na rijp be
raad en op diens ernstigen aandrang, door een
revolverschot uit zijn lijden verloste en die in het
strafproces, waarvan de dagbladen ons de bij
zonderheden onthulden, werd vrijgesproken. He
laas of gelukkig? haar voorbeeld vond navolging.
Mogen wij het persbericht volledig gelooven, dan
was het Anna Virginie Lavassor, die haar sinds
10 jaar aan t.b.c. lijdende zuster, na een verple
ging van 21 maanden in een ziekenhuis, waaruit
zij als ongeneeslijk werd ontslagen, op haar drin
gende bede een doodelijk schot toebracht, daarna
ook trachtte zelfmoord te plegen, hetgeen echter
mislukte. Toen meldde zij zich zelf bij de politie..
De tragiek dezer gevallen spreekt tot ieders
gemoed, het Itjkt haast profaan om anders dan met
volledig medèdoogen over de bedrijfsters dezer
daden te oordeelen, ja het schijnt onmogelijk
om zich te onttrekken aan de sfeer van Fransch
sentiment, waarin deze gevallen als vanzelf wor
den gehuld. Zou het dus te stoutmoedig zijn om
te veronderstellen, dat de Hollandsche geest van
nuchterheid, wanneer zich hier te lande een ana
loog geval mocht voordoen, zich tegen invloed
van dit sentiment met vrucht zou verzetten? en
met te meer succes naarmate de gevallen talrij
keiworden? Ik waag deze onderstelling en meen,
dat de publieke opinie hier te lande na cenige
voorlichting over de gevaren aan een al te milde
behandeling van dergelijke daden verbonden,
misschien reeds bij de lectuur der aanstaande be
rechting van M'elle Lavassor tot een veroor
deeling van de daad zal komen.
En waarom? Niet omdat wij hardvochtiger,
achterlijker, meer godsdienstig, minder moedig,
minder individualistisch heefen te zijn dan de
Franschen. Ook niet, omdat ons Strafwetboek den
doodslag op verzoek uitdrukkelijk strafbaar
stelt, terwijl het Fransche Wetboek zich daarover
niet uitspreekt. Evenmin, omdat in ons land de
doodstraf is afgeschaft en de rechter steeds, ook
voor het zwaarste misdrijf, de keuze heeft tusschen
de maximum straf en het minimum van n das,
terwijl Frankrijk nog de doodstraf kent en de vaste
minimum straffen. En ook de historische lijn
kan buiten beschouwing blijven, hoewel het wel
frappant is dat in Frankrijk eene mildere houding
ten opzichte van zelfmoordenaars e.d. door groote
Franschen als Rousseau, Beccarié, Voltaire,
Montesquieu reeds lang werd gepredikt, toen in 1786
de gemeente Amsterdam nog ordonneerde, dat
het lijk van een zelfmoordenaar op een horde moest
worden gesleept ,,tot aan het amrak, omme van
daar te worden gebracht naar de Voolewijk, en
aldaar gesmeeten te worden in de Put onder de
galge."
Van dit alles ondergaat de publieke opinie thans
geen invloed, al mag de jurist zich door de wet
telijke bepalingen en de historie des rechts ge
bonden voelen. Neen, eer zal men tot déze be
zonken gedachte komen: dat eigenlijk achteraf
niet is vast te stellen , óf de zieke waarlijk on
geneeslijk ziek was, óf zijn verzoek in volkomen
Helderheid werd geuit, óf de daderes niet het minste
indirect belang had bij den dood van de zieke, óf
de ernstige wil van de daderes niet voortkwam
uit gebrek aan plichtsbesef, uit gemakzucht,
oveidreven dramatisch gevoel, gebrek aan levenswil
en levenssuggfsfi'e vooral.
Veronderstellen wij eens dat M'elle Lavassor
een moreel zwakke vrouw is, geneigd tot pessimis
me, missende de kracht om hare zieke zuster
op te beuren, haar de mogelijkheid van genezing
te suggereeren, haar sfeer te verhelderen in plaats
van te versomberen, veronderstellen wij eens, dat
de geldelijke gevolgen dezer ziekte haar zwaar
drukten, dat het .leven der zuster dank zij een
in de jeugd aangegane verzekering, hoog verze
kerd is ! Hoe anders is immers vaak de werke
lijkheid dan buitenstaanders achteraf meeneii, dat
zij geweest is. Hoe moeilijk, zoo niet onmogelijk
is het, te voorspellen dat een deugdelijke genees
methode eener bepaalde ziekte vooreerst niet zal
worden ontdekt, hoe leert ons niet de ervaring,
vooral in oorlogstijd opgedaan, dat het ergste
!ijHET GEVAARLIJKE ROOD.
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
den nog blijmoedig wordt gedragen, wanneer dr
geest er in Klaagt zich aan te passen !
Bovendien, het dooden van een onbekende
huisnaaister of van een armen drommel van een artiest,
zou toch in wezen niet verschillen van het dooden
van een groot staatsman of een beroemd kunste
naar. Wie ooit gelezen heeft van Beethoven's
lijden in zijn laatste levensjaren, zal toch nooit
den wensen in zich voelen opkomen dat iemand,
mocht Beethoven ooit dergelijken wensen hebben
geuit, zijn dood zou hebben bespoedigd. En de
Engelsche kunstvrienden die bekend waren met
de ongeneeslijke ziekte van Chopin tijdens diens
laatste optreden in Manchester en Londen, zouden
toch zeker dengene verafschuwd hebben, die zou
hebben belet, dat de groote pianist kort daarna
op 17 October 1840 te Parijs omringd van vienden
en vereerders, een natuurlijken dood stierf!
Neen, mag het al geen groote en zeker geen krach
tige geest zijn, die zijnen verwant het verzoek
doet hem uit zijn l;jden te verlossen, w.e zich daar
toe leent, bezit een gebrek aan geest en een moed,
vele graden droeviger en meer te betreuren dan
de moed van den soldaat, die zijn medemensen
doodt, omdat hij....moet!
Geheel onafhankelijk van godsdienstige be
ginselen en van eet: geloof in een leven en een ge
rechtigheid hiernamaals heeft, evenzeer als de
zelfmoord, hef dooden op verzoek het afkeurens
waardige doel om een lijden '//'/ den weg te gaan,
dat hef lot heeft opgelegd, een doel, even verwer
pelijk, als de aanvrage om echtscheiding van den
man, wiens vrouw zenuwziek is geworden of het
plan van cenige Ouitsche hoogleeraren tol doo
ding van de ongeneeselijke en onproductieve
krank/innigen. Dat er landen zijn als b.v.'Noor
wegen, die in hunne wetgeving een bijzonder
milde strafbepaling kennen voor liet
dooden-uitmedelijden, is echter evenzeer te begrijpen v;m
het standpunt dat het motief van den dader /o<>
weinig slecht en zijn gevaar voor de maatschappi'
zoo betrekkelijk gering is, dat een zware straf niet
is gerechtvaardigd. Ook dit is waar, vooral omdat
het strafrecht niet mag uitgaan van de gedachte,
dat ieder onfeilbaar is en sterk van geest, integen
deel de aan te leggen maatstaf voor elk geval op
zich zelf moet worden bepaald. Maar dan voert
toch eenig nadenken tot de slotsom, dat de afstand
tusschen straffeloosheid en milde strafbepalingen
bewaard moet blijven, omdat anders ook de pre
ventieve werking van de strafwet verloren zou gaan.
En ook op het afkeurend oordeel der publieke
opinie over dergelijke daden moet even als bij an
dere onmaatschappelijke gedragingen kunnen
worden vertrouwd, opdat deze rem, waarvan men
de kracht moeilijk kan overschatten, in stam'
blijve.
Onze tijd kent een andere waardeerinc dan te
Rome gold, toen Petronius en zijn geliefde slavin
xicli onder toejuiching hunner vrienden, de aderen
opensneden, een andere waardeering ook dan in
den pijnbank-tijd gold, toen den zelfmoordenaar
quasi een tweede dood, den moordenaar de wer
kelijke gruwel ten deel viel. Ni eet exces
d'honneur, ni cette indignitéLaten we ten dezen
met gerustheid vertrouwen op het Hollandsche
gezond verstand, dat zoo vaak onze publieke opi
nie en ook onze rechtspraak voor excessen heeft
behoed, waaraan deze in andere landen niet steeds
wisten te ontkomen.
M i'. W. R. IC \i M i: N R i i-: i> E i.
J. S, MEUWSEN, Hofl. A'DAM R'DAM-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND