Historisch Archief 1877-1940
No. 25001
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
JOODSGHE
REINHEIDSGED ACHTEN
door A. S. ONDERWIJZER, opperrabijn te Amsterdam.
LEIDERS, DIE ZIJN HEENGEGAAN
Heilige lieden zult gij Mij zijn," Een heilig
volk zijt gij," zoo luidt het in den Pentateuch.
Ligt hierin het voorschrift opgesloten, om zich
alle stoffelijke genoegens te ontzeggen, om zich
geheel terug te trekken uit de in zonde zich
voortwentelende maatschappij, een kluizenaarsleven
te leiden en alleen aan stichtelijke overpeinzingen
zich te verzadigen?
Onmogelijk.
Een geheel volk kan immers zichzelf niet ont
vluchten.
. Maar bovendien wordt de eisch der heiliging in
den Pentateuch met spijswetten in verband ge
bracht. Het nuttigen van onrein" gedierte of van
het aas van zelfs rein" gedierte wordt op grond
der heiliging verboden.
Meermalen nu is de stelling verkondigd, dat de
joodsche spijswetten eigenlijk niet anders zijn dan
hygiënische maatregelen in het belang der volks
gezondheid. Ten deele leidde dit tot ongeveinsde
bewondering voor het hooge standpunt, dat de
medische wetenschap reeds in de grijze oudheid
bij de Joden moet hebben ingenomen, een bewon
dering, die des te grooter werd, wanneer men eerst
door nieuwe ontdekkingen^resultaten verkreeg,
die, naar men meende, reeds voor duizenden jaren
bij de Joden moeten bekend geweest zijn en aan
hunne spijswetten ten grondslag lagen. Ander
deels echter werden zekere wetten waardeloos
verklaard, omdat zij den toets der huidige weten
schap niet konden doorstaan.
De vraag, of inderdaad de Bijbelsche wetten
verouderd zouden kunnen zijn, is een theolo
gische kwestie, die wij hier niet verder behandelen.
In confesso, mogen wij wel zeggen, is het feit,
dat door opvolging van zoo niet alle, dan al
thans toch vele van die wetten de hygiëne
bevorderd wordt.
Kan nu deze verzorging van het lichaam hei
liging" genoemd worden?
Het jodendom kent tal van voorschriften, die
schijnbaar alleen de lichamelijke verzorging be
oogen. De Bijbel heeft een uitgewerkt
desinfectiesysteem, om voortplanting van onrein heden te
voorkomen en wijst op den ernstigen plicht zich
te reinigen. In een lange reeks van bepalingen
behandelt de H. Schrift de verschillende soorten
van melaatschheid en huidontstekingen, de re
gelmatige menstruatie, bevalling, ziekelijke vloe
ngen bij mannen en vrouwen enz.; schrijft verplicht
onderzoek door deskundigen, afzondering en
opsluiting voor, en offeranden wanneer de on
reinheid geweken is. Voor definitieve reiniging
zijn dan wasschingen en baden onmisbaar.
Veel daarvan heeft ten gevolge van verschil
lende omstandigheden voor het hedendaagsche
Jodendom geen praktische beteekenis meer. En
kele bepalingen zijn nog van kracht, zooals het
categorisch verbod van iedere vleeschelijke aan
raking voor echtgenooten gedurende minstens
12 dagen na het intreden der menstruatie of bij
bevalling, en het daarna verplicht zich wasschen
en baden der vrouw, zonder welke de onreinheid
niet geacht wordt te zijn geweken. Traditie, zeden
en gewoonten hebben echter aan de in den Bijbel
voorkomende nog nieuwe rcinheidsvoorschriften
toegevoegd.
- Hebben deze nu ten doel het alleszins
prijzenwaardig streven, om het uiterlijk zoo goed moge
lijk te verzorgen?
Ongetwijfeld zijn zij uit sanitair oogpunt voor
treffelijk en voldoen zij ook aan maatschappelijke
behoeften. Onzindelijkheid hindert niet slechts
den persoon, die er door aangetast is, maar wek(
ook afkeer en walging bij zijn omgeving. Bij me
nigeen wordt ook de ijdelheid niet weinig gestreeld
door een schoon en frisch uiterlijk.
Het jodendom ziet echter in dit alles niet de
voldoening aan menschelijke behoeften of zwak
heden. In den Talmud wordt hel. dagelijks zich
baden en wasschen geprezen als een hulde aan den
Schepper van den mensen, tot Wiens eer c-n lof
deze verplicht is het werk van den Schepper niet
te laten bezoedelen, maar in den meest goeden
staat te houden.
In het licht der religie wordt het alledaagschc
tot iets hoogers verheven, door haai' stralen de
gewone feiten in hoogere wijding.
Boven het hoofdstuk in den Bijbel, dat o.a.
een reeks van voorschriften omtrent het sociale
leven bevat, staat als inleiding: heilig zult gij zijn."
Heiligheid is daarbij uitgangspunt en einddoel
tevens.
Sociale rechtvaardigheid, juridische nauwgezet
heid, milddadige philanthropie, sexueele
zelfbeheersching, die zuilen der maatschappelijke
wereldorde, zijn niet slechts voor ons zelfbehoud
van waarde, maar koesteren in ons het heilige
vuur, dat het dierlijk element in ons doodt, en
maken ons in zekeren zin tot hoogere wezens, die
aan het doel der schepping beantwoorden.
S. WARENDORF Jr. t
Uitgever 1891- 1918
Mr. H. P. L. WIESSINO,
Redacteur 1907- -1914
Prof. Mr. J. A. VAN HAMl-ll.
Redacteur 1914?1921
Mr. O. KFI.I.F.U,
Rcdactcui 101-1 l'.ll'
. }-.. S. OROBIO DKCASTRO,
Rpdiictcui l OM IOLM
FRF.n. VAN l.il;1)F.N,
RpdactPiii IQM I9K'.>
IIF.HMAN S
Kpdacfrin
U> l fi l O'.!
?'.K.V, A N IJKI.IKKMANS, f
Rrdactcui l <l'<M
Ik'trgroofsclH', verhevene, maa
wordt ons daarbij opgelegd.
Te moeilijk misschien?
Kr zijn gelukkig middelen, die^ons daarbij hun
beproefden steun verleeueit.
D<>or stoffelijke reinheid ontstaat hij nnslig
nadenken ook reinheid der /iel.
Met uiterlijk is dikwijls een reflex'van liet in
nerlijk, enjmigekeerd. Reinheid haat het^leelijkc
en koestert liefde tol hè.t schoone. /.ij vereischt
nauwgezetheid en gaat met moeitet enj[zekere
opoffering gepaard.^ij vei wijdei l hel ongepaste,
schaamt zich over het wanslalt i ge, e n doet het ware,
liet natuurlijke ongehinderd Ie voorschijn treden.
'/.(Kt wordt het hooge doel^beteikl: de heiliging,
de psychologische reinheid, die een, afkeer heeft
van zedelijke bezoedeling.} Yv'ascht uw handen, zoo
hooren wij ons toeroepen,, .. .in onschuld. Weesl
rein in denken en spreken, in doen en laten, in
handel eti wandel, tegenover vriend^cnj vijand,
in het geheim zoowel als in het openbaar, (leen
oneerlijkheid, niet slechts in den zin der wet,
maar ook voor de rechtbank van nw geweten.
Geen valschheid, die met onedele gedachten be
zield, door schijnheiligheid den naaste in den val
lokt en ten onder brengt. Geen ongebreidelde
eerzucht, die elk middel goed genoeg acht, om zijn
ctoèlTëbereiken. Merkïgij de
vlek'dcr^nielaatschheid aan uw_ziclvwees opjiwjioedê, opdat gij niet
als; gevaarlijk nif de^ maatschappij gestooten be
hoeft Ie worden. Ook uw kleed /.ij rein; zorg er voor,
dat gi| niet door perverse gewoonten wordt besmet.
Alleen door waatheid en trouw, door zuiverheid
van geweten en adel van karakter hl inkt gij in
onvergankelijke helderheid. Mocht uw ziel door
welke omstandigheid ook hovlekl zijn, pas aan
stonds de middelen toe om haai' weer rein te was
schen. In alle vertakkingen des levens vindt gij
raad en voorlichting in Israels zcdeleer.
Geheel de rijke ethica des Jodcndoms is het
compliment van zijn reinheidswettcn. Evenals
het offer lot verzoening lot inkeer moet brengen
en bij het besef van het gepleegde misdrijf tot
onderwerping van den goddelijken wil moet voe
ren; evenals het gebed niet slechts het prevelen
van woorden bedoelt, maar den mensen moet
doordringen van de heerlijke gedachten, die
daarin zijn neergelegd; zoo vormen de
reinheidswetten de oefenschool, waarin de mensch tot de
hoogste zedelijkheid, tot afkeer van het booze en
liefde tot het goede wordt opgevoed.
Zoo wordt men, staande in het volle practischt;
leven, aan allerlei verleiding blootgesteld, dooi
hen tot een heilig volk" gekroond.