Historisch Archief 1877-1940
No. 2500
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
27
leiders, zooals hij ze voor ons deed leven, ooit
uit ons geheugen verdwijnen? Is het karakter
dier Boeren: hun vasthoudendheid naast hun
groote gemoedelijkheid, niet tevens het karakter van
Braakensiek en is het wonder dat hij in hun fi
guren het beste van zich zelf kon leggen? Dat
was zijn kracht, die hem toen, als de krachtigste
vertolker van Nederland's publieke opinie, tot
ver over de grenzen bekend deed worden.
Temidden van felbewogen tijden is Braakensiek
zichzelf gebleven. ,,De plaat van Braakensiek"
is, wat de Engelschen noemen, in Nederland een
,,householdword" geworden en indien ,,de Groene"
de plaats is blijven innemen, die zij in ons
intellectueele leven inneemt, dan is dit voor een niet
gering deel te danken aan haar oudsten teekenaar,
die zijn weg gaat, ongestoord door de felheid der
tijden en wars van al het nieuwerwetsche gedaas
om hem heen. Het plechtgewaad der gezeten
burgerij uit zijn beste jaren de gekleede jas
is hem dierbaar en hij teekent met meer liefde
een trekschuit of een sleepersknol dan een auto
of een vliegmachine.
En dan heeft Braakensiek nog n eigenschap,
die hem ons, Amsterdammers, zoo sympathiek
maakt er is geen beter volbloed Amsterdammer
dan hij. Hij en de stad hooren bij elkaar. Hij heeft
den bloei van haar burgerlijkheid meegemaakt,
haar hernieuwde groei na jaren van inzinking.
Hij was de illustrator van dien anderen geheiden
Amsterdammer, Justus van Maurik. De gemoe
delijkheid en de humor van Amsterdam zijn in
hem gevaren en wie nog eenmaal de nu vrijwel
uitgestorven Hartjesdag" in zijn volle glorie
wil aanschouwen, hij ga naar Braakensiek's
atelier en verlustige zich in het groote schilderij,
waaraan hij bezig is een' Hartjesdag" zooals
Jordaan en Zeedijk zich ternauwernood meer
herinneren. In ons Stedelijk Museum mag zoo'n
schilderachtig stuk geschiedenis van onze stad
niet ontbreken, temeer waar het van de hand is
van Braakensiek, den meest Amsterdamschen
onzer Amsterdamsche kunstenaars.
Meer dan veertig^jaar Amsterdammer aan
De^Amsterdammer." Kan het. Amsterdammer?
BARBAROSSA
CRITIEK
door COR^V.^D. LUGT MELSERT
Directeur van het Rotterdamsch?Hofstadtooneel
Er wordt in den laatsten tijd weer meer dan ooit
in het openbaar en in besloten gezelschap
geredekaveld over het nut en misschien nog meer over
het kwaad van de critiek. Critiek moest worden
afgeschaft". Niemand luistert er naar. Het publiek
doet zelf uitspraak, is het oordeel van degenen,
welke in den laatsten tijd in n of andere courant
of tijdschrift er minder gunstig afgekomen zijn.
Och als'het publiek ze toch niet leest, zegt een
gelukkiger slachtoffer, Iaat ze dan hun gang
maar gaan. De critici moeten óók eten. Nu zijn
er werkelijk, vooral in de latere jaren veel
iemanden" verschenen op het critisch tooneel, welke ik
als'vhet alleen om het eten" ging, graag daarvan'
zou willen voorzien, onder voorwaarde, dat ze
iets anders gingen doen. Gebrek aan vakkennis
en aan juist begrip van de technische eisenen en
moeilijkheden zijn dikwijls oorzaak van fouten en
misvattingen. Ervaring is ook voor een criticus een
niet te onderschatten factor. Ook zijn er helaas
te veel lieden, welke zich niet ontzien critieken
te publiceeren, terwijl zij in zekeren zin zelf
verbonden zijn aan het gezelschap waarover zij
vaak moeten schrijven. Het maakt overigens een
groot verschil met welk oog men een critiek leest.
Het acteurs-oog zoekt uit honderd regels alleen
dien eenen, waar zijn naam in staat. Wordt zijn
creatie geprezen, dan laat het hem voorloopig
koud, wat er gezegd wordt van de regie en van de
decors, en van het stuk, en van den schrijver van
het stuk. Het directeurs-oog meet, onwillekeurig
en dadelijk, de trekkracht" van een beoordeeling.
Hij is, aan zijn zaak en aan de velen, die daaraan
verbonden zijn, verplichtte zorgen, dat het publiek
in de comedie komt en met zorg weegt hij alle
factoren, welke hiervoor gunstig en ongunstig zijn,
zonder daarbij te denken aan persoonlijken roem
of direct persoonlijk voordeel.
Nu maakt een goede" kritiek niet altijd den
schouwburg vol en een slechte" houdt de lief
hebbers (gelukkig) lang niet altijd van bezoek te
rug. Wij kennen allemaal de stukken, die unaniem
afgebroken zijn en avond aan avond gespeeld
werden voor volle zalen; wij kennen, helaas,
ook maar al te goed de stukken met een
schitte
De eerstj ,,hilve" politieke plaat van'Johan Braakensiek, 3 October 1885. De bovenste helft is geteekend door
Johan Braakensiek. De onderste helft door W. Steelink. Het door Braakensiek geteekende gedeelte slaat op den
in 1886 beruchten magnetiseur Donato
rende pers, waar de nunschcn met geen stok
naar toe te jagen zijn.
Vandaar dat de leider, als hij als zoodanig gewe
tensvol arbeidt, in de kritiek nog iets anders ziet
dan een voldoening of een ergernis voor zijn per
soonlijke ijdelheid; voor hem is zij een factor,
die nooit nauwkeurig te bepalen is en die toch een
bepaalden invloed,op de bedrijfsuitkomsten kan
hebben. Tegenover zulk een vagen en toch invloed
oefenenden Mr. X. in zijn berekeningen staat hij,
en dat is hem niet ten kwade te duiden, altijd een
beetje wantrouwend.
Het is overigens een bijzonder genoegen om deze
eenvoudige waarheden te mogen uitspreken in
De Groene", die in de lange jaren van zijn
bestaan bij een onbeperkte vrijmoedigheid in het
oordeel en de formuleering er van altijd in de
eerste plaats van zijn medewerkers geëischt heeft:
geest n volkomen onbaatzuchtigheid. Dat is
de reden, waarom dit blad, niet het minst in de
laatste jaren, een onaantastbare leidende positie
in de tooneelcritiek veroverd en behouden heeft,
tot heil van de tooneelkunst en de
tooneelkunstenaars.
BERNARD ELIAS
51 LeidschBstraat, Amsterdam
ENGELSCHE
WANDELSCHOENEN
MET LAGE HAKKEN