Historisch Archief 1877-1940
No. 2500
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
29
POLITIEKE PARTIJEN EN
KIESSTELSEL
door Is. P. DE VOOYS.
Hoogleeraar aan de Techn. Hoogeschool te Delft.
Wanneer gesproken wordt van een verval van
het parlementaire stelsel en daarbij afgegeven
wordt op politieke partijen, treft men zelden onder
de hopnende en afbrekende kritiek een enkel
steentje voor nieuwen opbouw. Bij ernstige staat
kundige overweging behoort men ervan uit te
gaan dat er bij elke soort regeering, welke dan ook,
een parlement noodig is, en dat een parlement het
bestaan van politieke partijen eischt. Vanaf het
oogenblik dat een vertegenwoordigend college
van het volk samenkwam moesten er partijen
ontstaan. Afgevaardigden, die zich bij het vast
stellen van hun oordeel en in het nemen van be
slissingen door gelijksoortige beginselen lieten
leiden, sloten zich aaneen en gaven ter hunner
verantwoording een openlijke uiteenzetting van
die beginselen. De kiezers achter de afgevaardigden
groepeerden zich ook daaromheen. Historisch en
logisch is daarom een politieke partij te zien als
een organisatie die haar kern vindt in het parle
ment en hare vertakkingen heeft in het land. In
Engeland, het geboorteland van het
parlementarisme, is dat nog steeds het geval. Bij ons heeft
men echter een andere opvatting en een andere
organisatie der politieke partijen zien ontstaan.
Vandaar dat men hier niet goed begrijpt in Enge
land vooraanstaande personen zoo gemakkelijk
van de eene naar de andere partij overgaan. Wij
begrijpen een partij als iets anders en iets meer
dan een groepeering in het parlement. Het is een
geestelijke beweging in het volk, die zich onder
andere ook in de politiek uit. De partij" is iets wat
haar leden met geestdrift kan vervullen en hen tot
genooten" maakt. Dat is in ons land ontstaan
nadat eerst Dr. A. Kuyper, en later Mr. P. J.
Troelstra, beide zonder invloed in het parlement,
zich in het land door een hardnekkige, moeilijke
en langdurige verkondiging hunner beginselen
partijen schiepen, die zich in het parlement wisten
in te dringen en te doen gelden. Het parlement
werd weldra door dit soort politieke partijen
beheerscht, want andere volgden snel het voorbeeld
van A. R. en S. D. A. P., in 't bijzonderde
Christelijk-Historischen en de Katholieke Staatspartij.
Deze zijn genoodzaakt hunne organisatie meer en
meer zóó te herzien, dat de partij steunt op
organisatie's in het land, met besturen, congressen enz.,
terwijl de Kamerclub haar uiting, niet haar grond
slag is.
Partijen die daarin niet mee konden gaan
verJoren terrein.
Men kan de geschiedenis van onze staatkundige
verhoudingen zien als een overgang van de po
litieke partijen die zich van uit het parlement
deden gelden, naar zoodanige die uit het volks
leven kracht putten. En dit staat in nauw ver
band met het kiesstelsel. De tegenwoordige poli
tieke partij staat in het volk apart en gaat prat
op haar onafhankelijkheid als maatschappelijk
geestelijk verschijnsel. Het kiesstelsel verscherpt
en bevestigt dat. Het eischt dat ieder kiezer de
bemiddeling eener partij aanvaardt om zijn
invloed op het regeeringsbeleid te doen gelden.
Feitelijk is de verkiezing een getrapte. In de partij
besturen kiest men collegas die overallesbeslissen.
Wie afgevaardigden zullen zijn, hoe een ministerie
wordt samengesteld, wat het regeeringsp rogram zal
zijn, in 't kort alles wat met het regeeren samen
hangt beslissen de partijen, nadat en dit nadat
is van 't grootste belang nadat de kiezers aan
de partijen een blanco-mandaat op den grondslag
der partij-beginselen gegeven hebben. De verkie
zing is eigenlijk een mandaten-verzamelen bij de
kiezers. Wie daarvan het grootste aantal heeft,
kan zich het sterkst doen gelden. Naarmate zoo'n
kiesstelsel langer doorwerkt, consolideert het de
partij-vormen en partij-invloeden. Nieuwe poli
tieke partijen die alleen maar bij een verkiezing
.gevormd worden, of die zich om personen
groeJCORN1
VANóLU/ó
GEHEELE WOON
INRICHTING
DEN HAAG
NQORDEINDE
J". S. IMIE TT "W S IE 2S'
HOFLEVERANCIER
AMSTERDAM
Leidscbestraat 2
Damrak 73
Oude Doelenstraat 20
Damstraat 2
ROTTERDAM
Mosseltrap 3
Boymansstraat 3
DEN HAAG
Veenestraats
Prinsestraat 47
HOEDEN
P. en O. HABI
LINCOLN-BENNETT
BORSALINO
MOSSANT
PAN1ZZA
Groote sorteering in onze wettig gedeponeerde merken
MBTBOB f 8.50 MONOPOL f 5.50 KOGGESCHIP f4.50
peeren, vallen buiten het stelsel en buiten de ont
wikkelingslijn. Zij hebben geen kans en zijn pure
verkwisting. De eenige beteekenis hebben zij als
de manifestatie van een verzet. Er zijn velen die
zich ergeren, hetzij aan den steeds toenemenden in
vloed van de partijen, of aan de manier waarop
eenige partij wordt geleid, of aan de voorkeur die
bepaalde belangen of bepaalde personen weten
te verwerven. En die ergernis zoekt een uiting,
die zelfs wanneer zij resultaat heeft, toch geenerlei
staatkundige beteekenis kan verkrijgen.
Dit neemt niet weg dat het nuttig is zich af te
vragen of die omslag der politieke partijen zoo
goed voor ons land heeft gewerkt, dat men de
voortzetting en verscherping ervan met gerust
heid kan wenschen en bevorderen. Voor den staats
man, die meer dan partij-leider is, moet het zelfs
noodzakelijk zijn de hangende politieke vragen
in dat licht te bezien. Ongetwijfeld vertegenwoor
digen de politieke partijen uit het volk een stuk
leven, dat, jong en geestdriftig, ongekende, stuw
krachten bezit, echter, ouder geworden in zijn vor
men beklemd raakt en onnoodig krachten tot zich
trekt teneinde een bestaan, dat zijn doel bereikte,
toch nog te handhaven. Geestelijke bewegingen
zijn geen organisaties die op langeren duur zijn
ingericht. Zij komen en wekken geestdrift, doch
behooren te verdwijnen zoodra zij nieuw leven in
den weg staan. Wanneer een geestelijke beweging
zich vastzet in een politieke partij, zooals bij ons
het geval was, dan brengt haar lan een
machtsontwikkeling, verbonden aan eene organisatie,
die ook zonder het geestelijke leven van haar
jeugd, zich Wil en zal handhaven.
Daarom moet men de
politieke-partijen-uithet-volk vooral zien als maatschappelijke instel
lingen, zich aansluitende bij de schakeeringen en
groepeeringen die nu eenmaal in het volk bestaan,
zooals de kerken, in een vroegere periode de soci
teiten, thans de vakvereenigingen en andere be
roepsorganisaties.
Het gevaar van te vaste consolideering der
partijen in de maatschappij is, dat de schakee
ringen tusschen de bevolking eerst scherp geac
centueerd worden om al meer tot een splitsing
te voeren. Bij alle nuanceering moet het gevoel
der volkseenheid blijven bestaan, doch dit gevoel
komt in 't gedrang door van de indeeling in stan
den, klassen, beroepen, kerken enz. een scheiding
te maken. Dit kan zich natuurlijk ook alles zonder
de politiek voltrekken, doch de politiek die naar
haar wezen staats- en volkseenheid moet voor
staan, bevorderen en verdedigen, doet het tegen
deel indien de overheid den partijen macht geeft
om de splitsing te verscherpen.
Staatkundig biedt de partij-uit-het-volk geen
enkel voordeel boven de partij-in-het parlement.
Integendeel; de nadeelen zijn steeds overwegend
en dreigen zelfs fataal te worden indien het sek
tarisme door geen enkele krachtige geestelijke
strooming doorbroken wordt, en indien een
ekonomische welvaartsdaling getroffen belangen op
jaagt, zooals tegenwoordig in ons land het geval is.
Voor de staatkunde is de politieke
partij-in-hetparlement een van zelfsprekende noodzakelijk
heid. Het besturen van den Staat, dat is dus het
regeeren, uit zich in geen anderen vorm dan van
de minister-bestuurders, die in het parlement een
meerderheid vóór en een minderheid tegen zich
hebben. De kamerleden moeten zich groepeeren
vóór of tegen de regeering. Dat de
partijen-in-hetparlement zich moeten voordoen en gedragen als
partijen-in-het-volk, maakt hun optreden moeilijk
en dubbelzinnig. Elke daad, elke stem moet zoowel
zin hebben voor het regeeringswerk als voor het
partijleven daarbuiten en aldus een dubbelen zin.
Politiek komt daardoor in een kwaden reuk. Staat
kundig ontstaat het grootste gevaar indien de
kamerleden zich zoo sterk door het partij-leven
in het volk laten beheerschen b.v. vlak voor
de verkiezingen dat de eischen van het
parlementarisme om zich voor of tegen het bestuurs
beleid van het ministerie te verklaren geheel op
den achtergrond gedrongen worden. Op die wijze
is toch geen principeel, geen krachtig, geen ver
ziend regeeren meer mogelijk.
Ten minste niet wanneer er meer dan 2 of 3
partijen bestaan. En dit is, zooals ook in ons land
blijkt, steeds het geval zoodra de politieke par
tijen hun grondslag van uit het parlement naar
het volk hebben overgebracht.
De practische oplossing van de vraag, hoe dan
toch het parlementaire stelsel bestaanbaar blijft
bij de vorming van partijen uit het volk, is het
stelsel van groepeering der partijen tot wat den
naam verkreeg van coalitie, bloc, concentratie,
kartel enz. Het was Dr. A. Kuyper, de eerste stich
ter eener politieke partij-uit-het-volk, die tevens
het coalitie-stelsel invoerde.
De staatkundige fout van het tegenwoordige
kiesstelsel is de ontwrichting dezer practische op
lossing om de zelfstandige politieke
partijen-ujthet-volk"te groepeeren tot twee politieke
partijenin-het-parlement, die dan voor het gemak een
anderen naam dragen. Het tegenwoordige kies
stelsel heeft n.l. door de evenredige vertegenwoor
diging, maar niet minder door het laten wegvallen
der herstemmingen en der naverkiezingen,' den
dwang tot parlementaire groepeering weggeno
men. Dit heeft twee ernstige gevolgen. Ten eerste
dat de meerderheidscoalitie, die na de verkiezin
gen tot stand moet komen, omdat er nu eenmaal
een regeering moet zijn, zoo los, zoo gekunsteld
wordt dat er geen kern en geen continuïteit mo
gelijk is. Wij zagen in ons land dat alleen de
demokratisch onzinnige bedreiging met een extra
parlementair, een zakenkabinet, een
Koninklijkof zelfs, een minderheidskabinet, ten slotte tot een
regeerings-vormende combinatie leidt. Een ander
ernstig gevolg is dat er geen
minderheidsgroepeering, geen regelmatige vorming eener loyale
oppositie tot stand komt. En deze, die de kritiek
op het bestuursbeleid daarom loyaal uitoefent,
daar zij elk oogenblik gedwongen kan worden om
haar kritiek waar te maken door het bestuur over
te nemen, is voor het parlementaire stelsel even
onmisbaar als een regeeringspartij.
Ken kiesrcchts-regeling, hoe ideaal ook in het
toekennen van stemrecht aan iedere richting en
zienswijze, maakt den toegekenden invloed volledig
illusoir door zoowel parlement als kabinet niet
onmacht te slaan. Het kan niet buiten ecnigerlei
dwang die de partijen-uit-het volk noodzaakt zich
parlementair te groepeeren, en wel openlijk met
een program van zoo breed mogelijke strekking.
De gemaakte fout te herstellen is de taak der
politieke partijen zelve. Nieuwe partijen, die zich
zoo iets ten doel stellen, verergeren de verwarring.
De kiezers kunnen zich daarbij niet doen gelden,
en zouden als menigte de beteekenis van de staat
kundige moeilijkheid niet doorzien. Slechts staats
lieden, die behalve en boven het leiden eener partij,
het algemeene belang in 't oog vatten, kunnen en
moeten de eerste de beste gelegenheid aangrijpen
om het kiesstelsel zoodanig te hervormen, dat de
politieke partijen niet alleen de volksgemeenschap
hoog houden, doch bovendien hare staatkundige
taak ten volle kunnen vervullen.
10 April 1925.
Door eenvoudig6
behandeling met ABIS
garandeeren wij abso
luut afdoende bestrij
ding van Kakkerlak
ken en andere schade
lijke insecten,
muskieten, wandgedierte,
enz.
Vraagt inlichtingen
en prospectus voor
schepen, gehouwen en
particulier gebiuik
aan
N.V. A.B.I.S.,
Mij. tit Afdoende Bestrijding van Ins:ctenschade,
Heerengracht 281 TJ. X228I Air.sterdam