De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 9 mei pagina 45

9 mei 1925 – pagina 45

Dit is een ingescande tekst.

No. 2500 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 45 HET GEBRUIK VAN BENSDORP'S CACAO IS EEN GENOT NEDERLAND EN HET LUCHT VERKEER In de vijftig jaren van haar bestaan is de roene getuige geweest1 van een wonderbaarlijke ont wikkeling der techniek: automobilisme, X-stralen, grammofoon, draadlooze en luchtvaart. Het is het groote geheim van elk blad, dat het wil het zijn recht van bestaan handhaven mee moet leven met zijn tijd, niet oud rnag worden, maar jong rnoet blijven, met de geestdrift, de be langstelling der jeugd. De Groene heeft steeds medegeleefd met al wat er nieuw kwam op deze wereld en ze heeft dan ook altijd een warme belangstelling gehad voor het luchtverkeer. Daarom wil de K- L. M. niet ont breken in de rij dergenen, die de eeuwig jonge, eeuwig groene, thans gelukwenschen. Vijftig-jarig bestaan ! De K. L. M. bestond on langs vijf jaren en ze behoort daarmede tot de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld ! En 17 Mei zal het pas vijf jaren geleden zijn, dat haar eerste vliegtuig uit Amsterdam naar Londen vertrok ! Zooals alle technische vindingen der laatste vijftig jaren, heeft ook de luchtvaart zich buiten gewoon snel ontwikkeld. De eerste vluchten van Wilbur Wright bij Parijs in September 1908, de vlucht over het Kanaal van Blériot in Augustus 1909 ! Welk een wereldgebeurtenissen en hoe lijkt het alles nog dichtbij ! En nu vliegen dagelijks tientallen van geweldige toestellen, met weelde rige kajuiten voor acht en tien en zelfs veertien passagiers, over het Kanaal tusschen Londen en Parijs, Londen en Keulen, Amsterdam en Londen. De overtocht duurt een kwartier, de reizigers kijken amper naar hun krant op, het is alles doodgewoon. Vijf jaren bestaat de K- L. M. Hoe zal haar bedrijf zijn, wanneer ze zooals thans de Groene haar vijftig-jarig bestaan viert? Begonnen in 1920 met een dienst op Londen die in de wintermaanden gestaakt moest worden exploiteert ze thans dagelijksche diensten op Londen, Parijs, Hamburg en Kopenhagen. Het bedrijf is steeds in omvang toegenomen, het aan tal vlieguren" en kilometers groeide met het jaar. Van GOO vlieguren en 81.810 K.M. in 1920, steeg het in 1924 tot 6000 uren en 800.000 K.M. en in 1925 alleen hoopt de K. L. M. 8000 uren en een millioen K.M. te maken. Tot den Isten Januari van 1925 hadden haar vliegtuigen 16.000 uur gevlogen, 21 millioen K.M. door het luchtruim afgelegd, 13.000 passagiers vervoerd, i millioen K.G. goederen, Ij millioen brieven, 22.000 K.G. pakketpost. Dit is een ontwikkeling, welke men vijf jaren geleden amper durfde hopen, die ondanks allerhanden tegenslag, zware mededinging en ge ringen geldelijken steun van den Staat, tot stand is gekomen. Nederland speelt thans een zeer voorname ml in het wereldluchtverkeer. Behalve de K- L. M.lijnen, doen groote buitenlandsche lijnen ons land aan. De zomerdienst 1925 zal het volgende beeld geven. Dus diensten op Londen, Parijs, Hamburg , Kopenhagen, Malmö, Hannover, Berlijn, Keulen, Bazel en Brussel. Met dit verkeer is Nederland een der belang rijkste centra in het internationale luchtverkeersnet geworden en komt de luchthaven van Amster dam terstond achter die van Londen en Parijs. In 1924 reeds deden ruim 2700 verkeersvliegtuigen Schiphol aan; hun aantal zal in 1925 belangrijk stijgen. Te meer moet men daarom betreuren, dat de luchthaven van Amsterdam tot de slechtst onderhouden en uitgeruste terreinen van Europa gerekend mag worden. Wij mogen thans hopen, dat de betrokken overheid aan dezen onhoudbaren toestand weldra een einde zal maken. Nederland heeft alle geschikte eigenschappen om een groote rol in het wereldluchtverkeer te spelen. Het is geen wonder, dat een volk, dat zoo goede scheepsbouwers en scheepvaarders voort bracht, ook wereldberoemde vliegtuigbouwers als Fokker, Koolhoven en Carley telt en een merk waardig groot aantal koene, onverschrokken en toch zeer beleidvolle vliegtuigbestuurders. Ne derland ligt ook dusdanig, dat zeer belangrijke luchtwegen, b.v. van Engeland naar OostEuropa, van Scandinaviënaar Engeland en Frank rijk, over zijn gebied leiden. De huidige ontwik keling van het luchtnet toont dit reeds aan. Er zijn er nog velen, die twijfelen en toch moet het duidelijk zijn voor een ieder, dat het lucht verkeer een groote toekomst heeft. Overal zie* men_[liet streven afstanden te bekorten, tijd tu winnen. Het is de trots van transatlantische stoomers, wanneer zij luttele uren op een tocht kunnen winnen. Welnu het vliegtuig is tot nu toe het snelste vervoermiddel. Het aantal van zijn wegen is onbegrensd, want de luchtweg voert overal heen. Het is ook een goedkoop vervoer middel, want het slijt weinig in gebruik en het behoeft geen kostbare grondwerken als kanalen, dijken, bruggen, tunnels enz. als boot of trein. Enkele behoorlijk uitgeruste vliegvelden, een goed werkende draadlooze weerberichten- en seindienst, goede nachtverlichting der terreinen, lichtbakens, noodlandingsterreinen op de routes en het kostbaarste de grondorganisatie is geschapen. Wie twijfelt, ga na, wat het internationale luchtverkeer in slechts 5 jaren tijds tot stand heeft gebracht en hij vergelijke het met de luttele ont wikkeling van het spoorwegverkeer in tientallen van jaren, met den tragen vooruitgang der stoomvaart in de eerste vijftig jaren. Wij leven snel en er zijn minder Jan Salie s dan vroeger ter wereld. We zouden nog sneller in de luchtvaart leven, indien ieder naar beste krachten haar .steunde en het belang ervan besefte voor ons land onze welvaart. In de 16de en 17de eeuw keerden onze OostInje-vaarders vaak met verlies van hun halve vloot en bemanning met leege schepen en leege buidels na jaren van ontbering in het vader land terug. Zij hadden niets bereikt, naar het scheen. Maar wij, heden, weten wat zij bereikten, de pioniers. Zij legde den grondslag van ons kolo niaal bezit, van onze geregelde vaart op de Oost. Een vaart, die van jaren en maanden eindelijk, dank zij de stoom vaart en het Kanaal van Sue/, tot vier weken werd teruggebracht. Het vliegtuig zal Europeesch en Aziatisch Nederland slechts vijftig vlieguren van elkander brengen. De grondslag daartoe is gelegd door de vlucht Amsterdam-Batavia, een groote histo rische gebeurtenis, waar wij te dicht bij staan om haar volle waarde te beseffen. Na de/.e pioniers zullen andere volgen. . . . ten slofte zal de lucht weg naar Indiëgebaand zijn en hun werk zal van kostbare waarde zijn voor geheel ons economisch leven. Zullen wij dit beleven in de eerste vijftig jaren van ons bestaan? Wij twijfelen er geen oogenblik aan. Wij zullen dit bereiken in enkele tientallen van jaren, indien het Nederlandsche volk indien Indiëzelf het belang der luchtvaart grootsch en met breeden buk willen zien en ons willen steunen. In het wereldluchtverkeer ligt VO<M- ons land een even groote toekomst als indertijd in de wereldscheepvaart. Tot degenen, die dit steeds beseften, behoort de (iroene. at zij de volgende vijftig jaren van haar bestaan de verwezenlijking onzer voorspelling moge beleven ! i-: D i K L; c T : K K. L. M.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl