Historisch Archief 1877-1940
No. 2500
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
45
HET GEBRUIK VAN
BENSDORP'S CACAO
IS EEN GENOT
NEDERLAND EN HET LUCHT
VERKEER
In de vijftig jaren van haar bestaan is de roene
getuige geweest1 van een wonderbaarlijke ont
wikkeling der techniek: automobilisme, X-stralen,
grammofoon, draadlooze en luchtvaart.
Het is het groote geheim van elk blad, dat het
wil het zijn recht van bestaan handhaven
mee moet leven met zijn tijd, niet oud rnag worden,
maar jong rnoet blijven, met de geestdrift, de be
langstelling der jeugd.
De Groene heeft steeds medegeleefd met al wat
er nieuw kwam op deze wereld en ze heeft dan ook
altijd een warme belangstelling gehad voor het
luchtverkeer. Daarom wil de K- L. M. niet ont
breken in de rij dergenen, die de eeuwig jonge,
eeuwig groene, thans gelukwenschen.
Vijftig-jarig bestaan ! De K. L. M. bestond on
langs vijf jaren en ze behoort daarmede tot de
oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld !
En 17 Mei zal het pas vijf jaren geleden zijn, dat
haar eerste vliegtuig uit Amsterdam naar Londen
vertrok !
Zooals alle technische vindingen der laatste
vijftig jaren, heeft ook de luchtvaart zich buiten
gewoon snel ontwikkeld. De eerste vluchten van
Wilbur Wright bij Parijs in September 1908, de
vlucht over het Kanaal van Blériot in Augustus
1909 ! Welk een wereldgebeurtenissen en hoe lijkt
het alles nog dichtbij ! En nu vliegen dagelijks
tientallen van geweldige toestellen, met weelde
rige kajuiten voor acht en tien en zelfs veertien
passagiers, over het Kanaal tusschen Londen en
Parijs, Londen en Keulen, Amsterdam en Londen.
De overtocht duurt een kwartier, de reizigers kijken
amper naar hun krant op, het is alles doodgewoon.
Vijf jaren bestaat de K- L. M. Hoe zal haar
bedrijf zijn, wanneer ze zooals thans de Groene
haar vijftig-jarig bestaan viert?
Begonnen in 1920 met een dienst op Londen
die in de wintermaanden gestaakt moest worden
exploiteert ze thans dagelijksche diensten op
Londen, Parijs, Hamburg en Kopenhagen. Het
bedrijf is steeds in omvang toegenomen, het aan
tal vlieguren" en kilometers groeide met het
jaar. Van GOO vlieguren en 81.810 K.M. in 1920,
steeg het in 1924 tot 6000 uren en 800.000 K.M.
en in 1925 alleen hoopt de K. L. M. 8000 uren en
een millioen K.M. te maken.
Tot den Isten Januari van 1925 hadden haar
vliegtuigen 16.000 uur gevlogen, 21 millioen K.M.
door het luchtruim afgelegd, 13.000 passagiers
vervoerd, i millioen K.G. goederen, Ij millioen
brieven, 22.000 K.G. pakketpost.
Dit is een ontwikkeling, welke men vijf jaren
geleden amper durfde hopen, die ondanks
allerhanden tegenslag, zware mededinging en ge
ringen geldelijken steun van den Staat, tot
stand is gekomen.
Nederland speelt thans een zeer voorname ml
in het wereldluchtverkeer. Behalve de K- L.
M.lijnen, doen groote buitenlandsche lijnen ons land
aan. De zomerdienst 1925 zal het volgende beeld
geven.
Dus diensten op Londen, Parijs, Hamburg ,
Kopenhagen, Malmö, Hannover, Berlijn, Keulen,
Bazel en Brussel.
Met dit verkeer is Nederland een der belang
rijkste centra in het internationale
luchtverkeersnet geworden en komt de luchthaven van Amster
dam terstond achter die van Londen en Parijs. In
1924 reeds deden ruim 2700 verkeersvliegtuigen
Schiphol aan; hun aantal zal in 1925 belangrijk
stijgen. Te meer moet men daarom betreuren,
dat de luchthaven van Amsterdam tot de slechtst
onderhouden en uitgeruste terreinen van Europa
gerekend mag worden. Wij mogen thans hopen, dat
de betrokken overheid aan dezen onhoudbaren
toestand weldra een einde zal maken.
Nederland heeft alle geschikte eigenschappen
om een groote rol in het wereldluchtverkeer te
spelen. Het is geen wonder, dat een volk, dat zoo
goede scheepsbouwers en scheepvaarders voort
bracht, ook wereldberoemde vliegtuigbouwers
als Fokker, Koolhoven en Carley telt en een merk
waardig groot aantal koene, onverschrokken en
toch zeer beleidvolle vliegtuigbestuurders. Ne
derland ligt ook dusdanig, dat zeer belangrijke
luchtwegen, b.v. van Engeland naar
OostEuropa, van Scandinaviënaar Engeland en Frank
rijk, over zijn gebied leiden. De huidige ontwik
keling van het luchtnet toont dit reeds aan.
Er zijn er nog velen, die twijfelen en toch moet
het duidelijk zijn voor een ieder, dat het lucht
verkeer een groote toekomst heeft. Overal zie*
men_[liet streven afstanden te bekorten, tijd tu
winnen. Het is de trots van transatlantische
stoomers, wanneer zij luttele uren op een tocht
kunnen winnen. Welnu het vliegtuig is tot nu
toe het snelste vervoermiddel. Het aantal van zijn
wegen is onbegrensd, want de luchtweg voert
overal heen. Het is ook een goedkoop vervoer
middel, want het slijt weinig in gebruik en het
behoeft geen kostbare grondwerken als kanalen,
dijken, bruggen, tunnels enz. als boot of trein.
Enkele behoorlijk uitgeruste vliegvelden, een
goed werkende draadlooze weerberichten- en
seindienst, goede nachtverlichting der terreinen,
lichtbakens, noodlandingsterreinen op de routes
en het kostbaarste de grondorganisatie
is geschapen.
Wie twijfelt, ga na, wat het internationale
luchtverkeer in slechts 5 jaren tijds tot stand heeft
gebracht en hij vergelijke het met de luttele ont
wikkeling van het spoorwegverkeer in tientallen
van jaren, met den tragen vooruitgang der
stoomvaart in de eerste vijftig jaren.
Wij leven snel en er zijn minder Jan Salie s
dan vroeger ter wereld. We zouden nog sneller
in de luchtvaart leven, indien ieder naar beste
krachten haar .steunde en het belang ervan besefte
voor ons land onze welvaart.
In de 16de en 17de eeuw keerden onze
OostInje-vaarders vaak met verlies van hun halve
vloot en bemanning met leege schepen en leege
buidels na jaren van ontbering in het vader
land terug. Zij hadden niets bereikt, naar het
scheen. Maar wij, heden, weten wat zij bereikten,
de pioniers. Zij legde den grondslag van ons kolo
niaal bezit, van onze geregelde vaart op de Oost.
Een vaart, die van jaren en maanden eindelijk,
dank zij de stoom vaart en het Kanaal van Sue/,
tot vier weken werd teruggebracht.
Het vliegtuig zal Europeesch en Aziatisch
Nederland slechts vijftig vlieguren van elkander
brengen. De grondslag daartoe is gelegd door de
vlucht Amsterdam-Batavia, een groote histo
rische gebeurtenis, waar wij te dicht bij staan om
haar volle waarde te beseffen. Na de/.e pioniers
zullen andere volgen. . . . ten slofte zal de lucht
weg naar Indiëgebaand zijn en hun werk zal van
kostbare waarde zijn voor geheel ons economisch
leven.
Zullen wij dit beleven in de eerste vijftig jaren
van ons bestaan? Wij twijfelen er geen oogenblik
aan. Wij zullen dit bereiken in enkele tientallen
van jaren, indien het Nederlandsche volk indien
Indiëzelf het belang der luchtvaart grootsch en
met breeden buk willen zien en ons willen steunen.
In het wereldluchtverkeer ligt VO<M- ons land een
even groote toekomst als indertijd in de
wereldscheepvaart. Tot degenen, die dit steeds beseften,
behoort de (iroene. at zij de volgende vijftig
jaren van haar bestaan de verwezenlijking onzer
voorspelling moge beleven !
i-: D i K L; c T :
K K. L. M.