Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER, VOOR WEEKBLAD NEDERLAND
No. 2501
R.K- Oratorium vereeniging Boris Godounow"
A. B.H. Verhey introduceerde in 1921 in Neder
land de muziek van Moussorgsky s Boris Godou
now", Russische volksopera, die reeds door het
geheele Westen haar faam had verspreid sinds in
het begin van onze eeuw de aandacht op dit in
1870 gereed gekomen werk viel. De uitvoering
was in concert-vorm. Het kon niet anders, door
de operatoestanden, die te onzent heerschen.
Het had geen zin te wachten; ten slotte leerde
men dan toch Moussorgsky s muziek hier kennen.
Dinsdagavond 5 Mei heeft Theo van der Bijl
met de R.K- Oratoriumvereeniging de Boris
Oodounow in Amsterdam geïntroduceerd.
Het werk is een opera. Men verlieze dit niet
geheel uit het oog bij de beoordeeling der muziek.
Op de planken zal men de muziek voor de 3de
acte, die thans, onder de loupe van een concert
uitvoering gehouden, laakbaar schijnt, z.g. banaal"
(om de overigens zeer brillante Polonaise? Wat
zegt men vanWagner's intocht in den Wartburg?)
een andere beteekenis zien krijgen. De sfeer van
kloostercellen, Tartaarsche vorstenpraal en kleu
rige volksmenigte is een factor, die het werk
moeilijk ontbeert wil het zijn geheele ruige kracht
kunnen ontwikkelen. De muziek zelf leent zich
door de vaak optredende, antwoord gevende
koren en de duidelijk solistische partijen der
hoofdpersonen voor een uitvoering in
oratoriumvorm.
v. d. Bijl, die het werk met bewonderenswaar
dige, levende toewijding dirigeerde hield de dra
matische effecten en muziek in het oog, onder
streepte sterk wat hij ook in de opera zelf sterk
had moeten onderstreepen, al stond hij tegenover
het voetlicht te dirigeeren. Hij riep met sterke
accenten op gelukkige wijze de atmosfeer van vaak
barbaarsche kracht in deze weinig Europeesch
gefatsoeneerde muziek op (die toch nog te veel
gefatsoenerd blijkt door den bewerker" Rimsky
Korsakoff, zooals vergelijkingen, die men door
middel van de nog onuitgegeven oorspronkelijke
klavierpartituur van Moussorgsky met de be
werking kon houden, toelieten vast te stellen).
Het koor der R.K- Oratorium vereeniging
volgde zijn leider goed. Het werd een respectabele
uitvoering, die onze geheele erkentelijkheid heeft.
De partij van Boris Godounow werd door Hen
drik C. van Oort gezongen, een lyrisch-dramatische
partij, die hem goed ligt en waarin hij mooie
effecten bereikte.
Wij releveeren ook de Marina van Suze Luger,
waarvoor deze zangeres buitengewoon
gedisponeerd is en die haar gelegenheid bood haar
natuurstem zich in al haar dramatische eigenschappen te
toonen; verder hulde aan Joh. Nelissen voor zijn
uitstekenden Warlaam. De overige solisten
te veel om al hun namen te noemen kweten zich
meer of min gelukkig van hun taak. Maar omvan
gen door de golvende, sterke rythmen der koren
overwogen hun detail-partijen niet en werden
mee opgenomen in die groote oer-krachtige
muziek, waarin Mossourgsky aan een geheel volk
dat zijn broeder" is stem verleent. Het Concert
gebouw-orkest droeg aan de tot standkoming
van dit geheel zijn zeer belangrijk aandeel bij.
Concertgebouw-Mengelbergconcerl.
Mengelberg, uit Amerika teruggekeerd, diri
geerde Donderdagavond een extra-abonnements
concert in het Concertgebouw. Een concert met
een uitgelezen programma; twee lievelingswerken
van Mengelberg: Beethoven's 1ste symphonie,
Strauss' don Juan", en een muziek van
Strawinsky, de suite voor L'olseau du feu '.
Amerika reisde met Mengelberg mee en liet
zich op dit concert vertegenwoordigen met een
soliste, de New-Yorksche operazangeres Anna
Case, die de aria van de gravin uit Mozart's
Figaro" zong. Wij hadden wel even het gevoel in
een andere wereld verhuisd te zijn. toen wij deze
Amerikaansche, die het voetlicht en het publiek niet
heelemaal kan vergeten, op het podium van ons
brave Concertgebouw zagen staan en zingen.
Voortreffelijk zingen, dat moeten wij erkennen,
met een vrijwel volmaakt gladde stem en met
de aanwending van een engelblank timbre, dat
men al Amerikaansch" is gaan noemen (naast
Duitsch en Fransen stem-timbre).
Het orkest speelde Beethoven's 1ste symphonie
en Straus' don Juan" zooals het alleen onder
Mengelberg speelt,' levend,*"soepel,rprecies naar de
intenties, en met het echte elan.] ? ?
De suite Luit L'oisean du feu" behoort niet
tot Strawinsky's meest
eigen werken. Deze muziek
ontwikkelt reeds het
Strawinkysme" in een klanken
atmosfeer van Rimsky
Korsakoff. In zulk een
teedere toongamma doen
de wilde schokken der
rythmiek voor ons oor nog
wat te gewelddadig aan.
Maar voor Strawinsky s
latere ontwikkeling is
L'oiseau du feu" merk
waardig genoeg en toont
hem al als den
beheerscher, den meester, die hij
zijn geheele verdere leven
gebleven is.
CONSTANT
VAN WESSEM
UIT HETfKLADSCHRIFT VAN JANTJE
DE RADIO EN
ONS JUBILEUM
Van verschillende zijden
ontvingen wij bewijzen van
waardeering voor de ver
spreiding van de voor
drachten, door middel van
de radio, die door de re
dactieleden op de namid
dagthee zijn gehouden.Voor
een groot deel moeten wij
deze waardeering over
dragen aan de
Nederlandsche Seintoestellenfabriek
te Hilversum, die op uit
stekende wijze haar mede
werking heeft verleend.
Wij voegen daaraan gaarne
onzen dank toe. Hieronder
volgen enkele inzendingen
van luisteraars:
Het 2500e nummer van
de Groene Amsterdammer.
Op de middagthee ter ge
legenheid van de verschij
ningvan het 2500e nummer
van ons blad, zullen de
leden van de redactie korte
voordrachten geven. Deze
voordrachten zullen door de
Nederlandsche Seintoestel
lenfabriek draadloos wor
den uitgezonden. Aanvang
3.45 uur N.S.F.lOSOMeter,"
las ik in het 2500e nummer.
Het was 4 uur; het inschakelen van mijn radio
ontvanger en het instellen op 1050 M., was het
werk van een oogenblik en daar was ik eensklaps
opgenomen in het auditorium van de voordracht
houders bij de namiddagthee midden in de voor
dracht van een dame. Het ging over een reis in
den slaapwagen van een Duitschen D-trein in
de buurt van Frankfurt, over een oude zigeunerin
en het afstaan van een slaapplaats aan een ziek
zigeunermeisje, maar het verhaal was bijna ten
einde, toen mijn ether-aansluiting was tot stand
gekomen, zoodat ik het fijne gemist moet hebben.
Ik hoorde luidruchtig applaus en daarna het
feestgedruisch en ik besloot, onder de verdere
lezing van de Groene", bij het feest tegenwoordig
te blijven, zoolang de broad-casting" daarvan
zou duren. Daar volgde een voordracht van
Prof. Brugmans, waarvan ik geen woord heb
gemist en waarin dan toch tot mijn genoegen
ook van de radio gewag werd gemaakt. Professor
waagde de veronderstelling, dat in de toekomst
met de maan per radio zal worden getelefoneerd,
maar Professor dacht er waarschijnlijk niet bij,
dat zijn woorden op datzelfde oogenblik al naar
de maan werden gebroadcast" en dat zijn voor
dracht alleen maar vergeefs naar de maan vloog
bij gebrek aan menschelijke wezens in het bezit
van menschelijke radio-ontvangers daar ter
plaatse. Het is echter niet onmogelijk, dat des
Professoren voordracht op Nova-Zembla, Honolulu
of Nieuw-Zeeland is opgevangen. Weer volgde
een pauze van verwijderd stem-gejoel en feest
gedruisch, tot ik voor het eerst in mijn leven het
zeldzame voorrecht mocht genieten, de stem van
Charivarius te hooren, zoo duidelijk en helder,
of hij in eigen persoon in mijn huiskamer aanwezig
was. Daar was de man van mijn geliefde limericks,
reuze-rijrnen en charivaria; zijn eigen stem deed
mij nogmaals en dubbel genieten van drie van
zijn beste reuze-rijmen, waarbij Moederdag"
en... De Radiopreek". Geen woord van Chari
varius daar in Amsterdam is mij hier in Den Haag
ontglipt, ten minste zoolang het Charivaria-vrij,
dus smetteloos Hollandsen was, maar toen de
taalgeleerde naar het Amerikaansch (of was het
misschien Engelsen?) oversloeg, raakte ik even
den draad kwijt. Uit het daverend gelach na dat
Amerikanisme, waaraan ik onwillekeurig in mijn
eentje meedeed, putte ik den troost, dat de meeste
feest'genooren er even weinig van snapten als ik
en.... dus maar gingen lachen. Maar een
reuzerijm over een Radio-preek per radio? Hoe ik
ook van dit reuze-rijm heb genoten, toch moet ik
Charivarius eerlijk bekennen, dat ik bijna lederen
Zondag-avond de Engelsche kerk-diensten in
Londen meemaak (laat nmaal passeeren
s.v.p) die per radio mijn huiskamer komen
binnenvallen en mijn Zondags-stemming
verhoogen, mijn ontwikkeling verbeteren en mijn
nietige persoonlijkheid een ietsje veredelen. Ik
voeg erbij, dat ik bovendien Zondags wel eens
tijdig opsta en naar een kerkgebouw wandel
om een niet-gebroadcaste-preek te hooren.
Toen Charivarius was uitgesproken en toege
juicht (is dat wel zuiver?) heb ik mijn toestel
gesloten en dit neergeschreven.
E. J. M u u s z i:
Haag Zaterdagavond 9 Mei.
Zalt-Bommel, O Mei 1925.
Mijne Heeren,
Hedenmiddag heb ik met buitengewoon veel
genoegen de redevoeringen ter gelegenheid van
uw 2500e nummer gehoord.
Vooral van Charivarius hebben wij genoten,
al konden wij zijn Amerikaansche verklaring
van decoration-day" niet volgen.
Doch bovenal apprecieer ik deze uitzending
als eerste poging tot samenwerking van radio en
pers, waarin ik een groote
propaganda-mogelijkheid ook voor het Nederlandsche boek zie. Ik
schreef reeds aan het bestuur van den Uitgevers
bond om dit te vragen, de mogelijkheid van zulk
een propaganda te overwegen en hoop, dat in
deze richting een resultaat bereikt zal worden.
Met de meeste hoogachting,
TH. WINK.
Uitgever te Zalt-bommcl.