Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2502
EEN MERKWAARDIG ARTIKEL
UN FILM EUROPÉEN". Emile Vuillermoz in
Le Temps."
Nous avons dit ce qu'on pouvait attendre d'heureux
pour notre art cinématographique d'une lutte, de
l'intellectualisme europeén contre Ie mercantilisme del' Amérique. ."
...... De strijd tusschen twee beschavingen, de Euro
peesche en de Amerikaansche, om de nieuwe kunstvorm,
die cinematografie heet.... ieder op zijn wijze: Europa
door de idee, Amerika door den dollar !"
,,La Mort de Siegfried représente pour les techniciens
de l'écran une date importante dans l'histoire de la
symphonie visuelte. ... Ce film. . . . marque une tape décisive
dans la technique de l'écran l"
? Want dit is de film der toekomst, die de aera
van een zelfstandige cinematografische kunst inleidt.
Dit is 'n keerpunt in de filmgeschiedenis met de
Nibelungen" heeft de cinematografie den ridderslag ontvangen!
...... nous trouvons ici consacrés pour la première fois
les droits de l'art sur tous les léments d'une composition
cinégraphique"
Voor den regisseur van de Nibelungen" zijn tenslotte
de vier elementen, waaruit de kunst-film moet zijn samen
gesteld, scherp in 't oog gevat en gelijkelijk, in volmaakte
harmonie in z'n arbeid opgenomen."
, ..... Cette copie perpétuelle, eet automatisme dans la
photographie se conciliaient mal avec les définitions les
plus complaisantes de l'effort d'art...."
Een van de eerste waarheden, die ik heb trachten aan
te tqonen, was, dat de toekomst van de film niet ligt in
de richting van 't gefotografeerde toon. el. M. a. w. dat 't
principe 'n bepaalde handeling als uitgangspunt te nemen
en die te laten kieken" door den operateur tot niets
moest leiden. ..."
q
d'
Dans la Mort de Siegfried, Ie peintre Fritz Lang a voulu
composer les decors aussi bien que son action. Il a voulu
ue l'arbre, Ie rocher, Ie torrent deviennent des léments
'emotion dans son oeuvre, et que toutes les lignes, toutes
les formes, tous les volumes servent a ses desseins."
,,'t Krachtigste en 't zuiverste artistieke resultaat be
reikt men echter, door 't geheel in 't atelier construeeren
van de natuur". Dan is de regisseur in niets meer afhan
kelijk van toevalligheden in compositie of belichting
dan is alles, van kader tot kader, volgens zijn superieure
kunstenaarswil gecreëerd...."
Le decor devient ainsi expressif. Il fait corps avec
l'action. II l'enrichit et la prolonge. C'est Ie miracle de la
composition c'est te triomphe de i'esprit sur la
matière. ..."
De natuur" is 't gelaat van 't beeldvlak en speelt
alzoo z'n hoogst belangrijke rol in 't drama mee zoogoed
als de maskers der acteurs. Zoolang de doode materie,
niet precies als in de schilderkunst, wordt gezien a travers
Ie temperament d'un artiste", zoolang is 't ijdel, te spreken
van volmaakte filmkunst."
Les foules de guerriers sont indiquées, suggerées,
cvoquées par des procédés purement pictureaux. Le mettetir
en scène construit ces masses, en fixe Ia perspective et Ie
volume en véritable dessinateur.... Ie cinéma s'enrichit
ainsi de toute !a subtilitédu langage lineaire. Le dessin
organise ici les jeux des rayons et des ombres. . . . Même
volontéd'art dans l'interprétation du blanc et du noir . ..."
't Projectievlak neemt de filmmaker voor zich, zooals
de schilder zijn doek of de teekenaar z'n vel papier ? dat-ie
heeft te vullen met schoone, evenwichtige composities,
die straks zullen samenvloeien tot 't dramatisch gebeuren.
Hieruit volgt logisch, dat de cinematographie in de aller
eerste plaats 'n zuiver beeldende kunst is ..... waarin de
acteurs de levende stoffage vormen en dus behoort de
filmmaker naast regisseur en tooneelkenner voor alles
heeldend kunstenaar te zijn .'in dien zin dan, dat-ie met z'n
materiaal, dood zoo goed als levend, dezelfde
opgave.volbrengt als de zwart-wit artist achter z'n teekenbord."
Toen de schrijver dezer rubriek bijna 'n jaar
geleden z'n campagne begon, was 't cinemato
grafisch gesproken, in heel veel opzichten 'n an
dere tijd. We leefden in de dagen van 't ergste
Amerikanisme. De Draaimolen des Levens,"
De vier ruiters," de Swanson- en de
Valentinofilms vierden hoogtij 't publiek vond ze prach
tig en de critiek dus ook. En er was niemand,
maar ook letterlijk niemand, die 't groote
filmvraagstuk belangrijk genoeg achtte om er zich
ernstig voor te interesseeren. Geen enkele stem,
noch in de pers, noch bij 't publiek verhief zich tegen
deze inertie : men vond de film 'n beetje mal soort
van amusement en behandelde haar dienover
eenkomstig met toegevende minachting. De krant
stuurde er 'n haastige stads-reporter heen, die
tusschen 'n meeting en 'n schoorsteenbrandje
z'n filmpje knapte of 'n ontevreden, in z'n
waardigheid te kort gedane tooneelverslaggever
of 'n all-round journalist, die van alles, zelfs
vanjde absurde bioscoop 'n aardig artikeltje
OI.OO
wist te draaien. Maar de gedachte, dat hier 'n
jonge, en machtige volkskunst zich uit haar
windselen begon los te maken, kwam bij niemand op.
De plicht, dezen nieuwen expressievorm aandach
tig te volgen en te bestudeeren ? zijn aard en
wezen, zijn artistieke en technische mogelijkheden
nauwkeurig te wikken en te wegen teneinde uit
dit alles 'n vast aesthetisch systeem te bouwen,
om van daaruit de filmwerken te beoordeelen ?
die plicht deed zich nergens gevoelen. Van 'n
ernstigen strijd tegen de film-schund met name
tegen de toenmaals zoo funeste protsige Ameri
kaansche rolprenten, die 'n smaakvergiftiging op
groote schaal beduidden was geen sprake. In
tegendeel zoo men al 'n tegenstelling Europa
Amerika erkende, dan stond men zeer zeker aan
de zijde van Hollywood, dat zulke vlotte (!)
amusante (!) films maakte met zoo'n mooie,
scherpe (!) fotografie en zoo ijselijk gigantisch (!)
veel medewerkenden.
Geen wonder, dat de ('t zij in deemoed erkend)
heftige en scherpe wijze, waarop deze campagne
werd ingezet, uit den toon viel. Geen wonder,
dat men met cynische verbazing constateerde,
hoe in de Groene" nota bene 'n heele pagina
aan de bespreking van n enkele film werd....
nou enfin, werd gewijd waarin naast 'n felle,
verbeten strijd tegen 't Amerikanisme allerlei
rare nieuwigheden werden geventileerd: dat film
beeldende kunst was - dat ze eisenen van com
positie en tonaliteit stelde?dat 't heelemaal geen
levende fotografieën waren dat we met 'n
afzonderlijke, geheel L'igen kunstvorm te doen
hadden en meer van die ketterijen.
Zoo was de stand van zaken 'n jaar geleden,
toen deze rubriek als de knuppel in 't hoenderhok
viel.
En hoe is de situatie nu? Inderdaad er is veel
veranderd. De onbeschaamd slechte, smaak en
cultuurverpestende Amerikaansche films worden
zeldzamer Hollywood begint 'n andere, meer be
schaafde toon aan te slaan. Werken als De
Huifkar" Notre Dame" en de Dief van Bagdad"
streven naar 'n compromis tusschen Europeesche
en Yankee-schoonheidsbegrippen.
Merkwaardigerwijs is de critiek daarentegen
minder zeker geworden in haar wijze van beoor
deelen. Behalve dat de recensie's langer zijn en
'n zekere toon van ernst niet te miskennen valt
schijnt men thans eenigszins wantrouwend
tegenover de Yankee-glorie te staan.
Met de aanbidding van De Tien geboden" heeft
de pers haar laatste groote blunder geslagen
sindsdien wordt de grootheid der de Mille's,
Valentino's en Swanson's slechts aarzelend gere
leveerd. Hier en daar wordt zelfs van 't verderfe
lijke Amerikanisme (beter te laat dan nooit)
gesproken kortom 'n bepaalde frontverande
ring over de heele linie valt zeer zeker te
constateeren... .behalve dan bij de vlotte, badineerende
feuilletonisten maar met grappies houd je je
natuurlijk altijd in de ruimte.
Zoo is er dus vee( veranderd en schijnbaar
sterk in de richting door den chroniqueur van
De Groene" voorgestaan. Schijnbaar ja want
nog steeds moet 't eerste waarachtige film-kunst
werk door Amerika geleverd worden. Nog steeds
moet de eerste synthetische beschouwing over
de film en de film-kunst in onze pers verschijnen
nog steeds geeft men aan onnoozelc, anecdotische
praatjes over 't particuliere leven van star's de
voorkeur. Nog steeds is men blind voor de geheel
eigen, zuiver beeldende geaardheid van de cine
matografie en wil men er hardnekkig 'n
verstoethaspeld brokje tooneel in zien.
Nog steeds schrijft men, in overeenstemming
hiermee, tooneel-recensies over de film nog
steeds enquêteert men gewichtiglijkover de
mysterieuse rolprent bij acteurs (waarom niet bij zilver
smeden of muziekdirecteuren?) met voorbijgaan
van beeldende kunstenaars. Nog steeds.. staat
de Groene" alleen.
Maar zie, daar verschijnt 'n merkwaardig ar
tikel in Le Temps" van 29 April j.l. geen
haastig, anoniem besprekinkje, dat met zes, zeven
andere n enkel feuilleton vormt doch 'n
serieuse kolommenlange beschouwing over De
Nibelungen" door den cinematografischen mede
werker van 't groote Parijsche blad, den heer
Emile Vuillermoz. En voor 't eerst ontdekt hier
mede de schrijver dezer kroniek 'n geestverwant
in engeren zin. De strekking, zienswijze en vorm
van 't artikel vertoont zoo'n frappante overeen
komst met de beginselen in deze rubriek ver
dedigd, dat 't zonde en jammer is, dat 't in z'n
geheel hier geen plaats kan vinden. Ik heb mij
alleen 't genoegen gegund, aan den kop van dit
artikel enkele citaten te geven en ze te verge
lijken met overeenkomstige fragmenten uit mijn
bespreking van de Nibelungen" in de Groene"
van ruim 'n half jaar geleden.
De heer Vuillermoz begint met te wijzen op de
ontzaglijke beteekenis van La mort de Siegfried"
en wie zich de gematigde onverschilligheid
herinnert, waarmee Fritz Lang's meesterwerk
na 't eclatante succes van de Ten Commandments"
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem
hier ontvangen werd, zal de volgende klacht zeer
opmerkelijk vinden: La mort de Siegfried fut
accueillie a Paris comme un tres beau film, execut
avec gout, mais les techniciens seUls comprirent
toute l'importance des promesses qu'il contient."
En om die promesses" is 't den schrijver te doen.
Hij noemt de Nibelungen" 't eerste projectile
de gros calibre" geslingerd door de Europeesche
kunst in 't kamp der Amerikaansche maak-films.
Maar bovenal vindt-ie in La mort de Siegfried"
de basis gelegd voor 'n onafhankelijke filmkunst
met 'n zuiver beeldend karakter. Hij spreekt
nadrukkelijk over den schilder Fritz Lang die van
de compositie, tonaliteit en zwart-wit 'n
schittetend gebruik maakt en véritable dessinateur".
Van de eigenaardige beteekenis van 't milieu
of 't beeldvlak der film gewaagt-ie met grooten
nadruk en op zeer treffende wijze: ,,... .On peut
dire que les personnages jouent Ie röle de la me
lodie, alors que Ie decor ainsi traite l'enveloppc
d'une harmonisation et d'une orchestration
appropriées." Z'n scherpe aanval op de star's"
die hij vergelijkt met arrogante helden-tenors
welke alle kunstbegrip vermoorden terwille van hun
hooge-c (Valentino) deed 't hart van schrijver
dezes van vreugde opspringen, 't Artikel, dat
over de hooggeroemde Amerikaansche massa
regie en super-filmerij opmerkelijk analoge din
gen zegt, eindigt met 'n opwekking tot verheffing
van de film tot kunst" door de Europeesche
cultuur.
Wie wel eens moederziel alleen 'n zaak heeft
verdedigd, tegen wanbegrip, minachting en spot
in wie zich voor die penibele taak telkens weer
kracht moest putten uit eigen overtuiging, zonder
steun van buiten die zal de gewaarwording
beseffen, waarmee je zoo'n artikel ontdekt
en citeert. Ik ben dan ook zoo vrij geweest
er veel aandacht en veel ruimte aan te wijden
----- zelfs zoo, dat de prentjes er bij in schoten. Als
't nou nog maar gelezen wordt !
J o R D A A N.
NIEUWE UITGAVEN
Schetsen uit de moderne economische geschiedenis
vooral van Nederland en de Indien door Dr.
C. te Lintum. Uitgave N.V. Uitgeversmaat
schappij v. h. G. Delwel, Wassenaar.
Naast het leerboek voor de Geschiedenis
van Handel en Bedrijf, vooral in Nederland,
voor Handels- en Vakscholen" van de hand van
schrijver verschenen in 1923, wordt hier nu een
leesboek aangeboden, dat schetsen bevat, niet
uit den ganschen loop der eeuwen, maar enkel
uit den modernen tijd.
De bedoeling van dit leesboek is in de eerste
plaats, de historische belangstelling op te wekken
en te versterken bij de leerlingen der gewone
handelsscholen en handelscursussen, vakscholen
en vakcursussen, waar geen tijd genoeg is voor het
bestudeeren van een leerboek als de Geschiedenis
van Handel en Bedrijf". In verband daarmee
is bij het opstellen het gebruik van moeilijke
technische termen zooveel mogelijk vermeden.
Spaansclic spraakkunst, door Dr. (j. J. Geers,
leeraar Gem. Lyceum te Enschede.
Uitgave N.V. Uitgeversmaatschappij voorheen
G. Delwel te Wassenaar.
Onze landbouw, een leerleesboek voor de hoogste
klassen der lagere school, het vervolgonderwijs
en het voorbereidend landbouwonderwijs, door
J. Kok en J. Eigenhuis, derde deeltje: Het dier.
Uitgave J. B. Wolters' Uitgevers maatschappij
Beknoptehandleiding tot de techniek van den handel,
door G. W. Comello en F. A. van der Bilt.
Uitgave J. B. Wolters uitgeversmaatschappij.
Van verschillende zijden kregen de samenstellers
van deze inleiding meermalen te hooren, dat er
voor de Handelsscholen en de
Litterair-Economische afdeelingen der H.B. Scholen behoefte
bestaat aan een eenvoudig leerboek voor Handels
techniek. Zij meenen, dat eenvoudige
handelstechniek" den grondslag moet vormen voor het
onderwijs in alle zgn. handelsvakken en 't aan
brengen van kennis op 't gebied van den handel
dient vooraf te gaan aan 't onderwijs in
handelsrekenen, boekhouden en handelscorrespondentie.
Hotel DUIN EN DAAL
BLggTCENTR. VERW. PRIVÉBADKAMER
VASTE WASCHTAFELS