Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2502
PROF. P. J. BLOK
Deze week treedt prof. Blok af als hoogleeraar
'in de vaderlandsche geschiedenis aan de rijks
universiteit te Leiden. Dat afscheid kan gelukkig
geschieden onder de gunstigste omstandigheden.
Want al siert den scheidenden hoogleeraar reeds
lang de kroon der grijsheid, van een vermindering
van geestelijke en lichamelijke krachten is gelukkig
bij dezen Welhaast emeritus nog niets te bespeuren.
Integendeel, zoowel de blijde opgewektheid als
de frissche energie die hem zoovele jaren hebben
gekenmerkt, zijn hem tot op dezen dag bijgebleven.
Ongetwijfeld zullen velen zich de gelegenheid
niet laten ontnemen om den leermeester, den
vriend, den ambtgenoot bij zijn afscheid te hul
digen. Want Blok heeft een zeer ruimen kring
van vrienden en een nog ruimere groep van ken
nissen, die zijn persoon en zijn werk waardeeren.
Dat komt niet alleen door de lange ambtelijke
en wetenschappelijke loopbaan, die wat de
eerste betreft thans wordt afgesloten. Wien
valt het als dezen scheidenden hoogleeraar te
beurt op een ambtelijke functie van meer dan
veertig jaren terug te mogen zien ! Uit den aard
der zaak heeft hij in die lange periode zeer veel
leerlingen gevormd, zeer veel vrienden gewonnen.
Maar er is toch ook neg iets anders. Blok heeft
altijd en overal het levendige contact gezocht
met de menschen om hem heen. Dat niet alleen
uit de natuurlijke trek tot gezelligheid, die hem
in sterke mate eigen is, maar vooral ook omdat
voor hem het nauwe verband tusschen historie
en leven een sterke overtuiging en zelfs een
krachtige geestesgesteldheid is geworden.
Een hoogleeraar is natuurlijk meer dan iemand
anders een man van de studeerkamer. Zonder
den stagen arbeid van iederen dag in de
afgetrokkenheid van het boekvertrek is geen wetenschap
pelijke arbeid mogelijk. Dat geldt met name
voor een man van zoo uitgebreide, ik zou haast
zeggen, overweldigende productie als Blok ons
heeft geschonken. De boeken, die Blok ons als
vrucht van verzamelen en nadenken heeft ge
schonken, vormen een kleine bibliotheek. Bij
honderden kunnen worden geteld de kleine bron
nenpublicaties, de studiën, de boekbeoordeelingen,.
de populaire artikelen, die van zijn immer werk
zame hand verschenen. Een zoo uitgebreide
productie wekt van zelf grooten eerbied op en
dringt de opkomende kritiek terug. Kritiek,
natuurlijk; Blok zelf zal de eerste zijn om te er
kennen, dat ook hier de kwantiteit de kwaliteit Wel
eens heeft geschaad. Maar wie dat ook in zijn
betrekkelijke noodwendigheid inziet, zal niet
tevens dankbaar erkennen, hoe bijzonder veel Blok
ons heeft geschonken van blijvende waarde en
duurzame kostbaarheid.
Zulk een groote productie onderstelt natuurlijk
een buitengewone werkkracht. Het is die frissche,
levendige werkkracht, die zoo sympathiek is in
Blok en die zijn vrienden
ook altijd weer tot hooge
waardeering en ook warme
genegenheid stemt. Wat Blok
aan arbeid uit den weg kan
zetten, grenst aan het onwaar
schijnlijke; van moderne ar
beidswetgeving, die vooral
uitgaat en uitloopt op ver
mindering van productie, meet
Blok dan ook niets hebben.
Gelukkig is de arbeidswetge
ving niet toepasselijk op
hoogleeraren, zoodat Blok dan
ook zijn steeds ongerepte
werklust in ruime mate kon
inzetten voor alles wat zijn
belangstelling wekte. Dat had
ook dit goede gevolg dat Blok
een man van zijn woord kon
zijn. Waar ook zijn medewer
king wordt gevraagd vooreen
wetenschappelijk doel of wat
daarmede verband houdt, hij
zal die verkenen niet alleen
met zijn belofte, maar ook
met de vervulling daarvan.
Het is een genoegen om met
Blok voor welk doelook samen
te Werken. Hij zal doen wat
van hem wordt gevraagd en
meer, veel meer dan dat. Laaf
Blok u beloven, dat hij een
zaak in orde zal maken; het
zal stellig gebeuren. Laat hij
u een studie, een kritiek, een
artikel toezeggen, gij zult het
hebben, veelal zelfs binnen
den bepaalden termijn. Zoo
heeft hij zeer velen aan zich
verplicht en ook tot zijn
vrienden gemaakt.
Het spreekt van zelf, dat
zulk een sterke werkkracht
bij een wetenschappelijk man alleen vrucht
baar kan zijn, wanneer zij wordt gedragen
door een diepe moreele overtuiging en tevens
door gescherpten wetenschappelijken zin. Beide
zijn in ruime mate Blok's deel geweest; daardoor
ook heeft hij zijn werkzaamheid in dienst kunnen
stellen van een wetenschappelijk ideaal van sterke
spankracht. Wij wezen erop, dat bij Blok historie
en leven samenvallen of liever zich samenvoegen.
Een gevolg daarvan is eenerzijds een warme
belangstelling in de dingen van dezen tijd, die
hij juist daarom nimmer zonder kritiek heeft
aanvaard. Maar anderzijds vloeide daaruit voort
een doortrekken van de historische lijn tot op
dezen dag. Voor Blok is de geschiedenis nimmer
een ontwikkeling geweest, die ergens honderd
of vijftig jaar geleden afbreekt. Daardoor ook
was de historie niet iets, dat voor goed en onherroe
pelijk achter ons ligt, maar dat deel uitmaakt
van ons eigen bestaan, dat het beste deel is
van ons zelf. Vandaar dan pok, dat Blok's meest
bekende werken, de geschiedenis van het
Nederlandsche volk en de geschiedenis eener Hollandsche
stad, den volledigen ontwikkelingsgang uitbeelden
van de oudste tijden af tot in onze dagen toe.
Blok's uitgebreide werkzaamheid is niet het
minst zijn leerlingen ten goede gekomen. In dit
opzicht mag ik van persoonlijke ervaring spreken,
al gaan mijn herinneringen in dezen ook tusschen
de dertig en veertig jaar terug. Tusschen leermees
ter en leerling ontwikkelde zich welhaast een
vlotte, aangename verhouding, die de vrijheid
van den student ten volle liet gaan en ten andere
de leiding van den hoogleeraar volkomen in stand
hield. Zooals de verhouding zich daar in Groningen
jaren geleden van zelf vormde, zoo heb ik mij
altijd de ideaal-betrekking tusschen den hoog
leeraar en den student voorgesteld. En zoo
heb ik zelf in later jaren getracht die op mijn
beurt weer te vestigen.
Die Groningsche tijd,dien ik mij zoo levendig
herinner, is voor Blok zelf stellig van duurzame
beteekenis geweest. Hij heeft daar grondslagen
gelegd van wetenschappelijk onderzoek, van
opbouw van historisch verleden, van vorming ook
van zijn eigen persoonlijkheid, die later tot vol
ledige ontplooiing zijn gekomen. Toen Blok in
Groningen kwam, waren de twee eerste deelen
van zijn Hollandsche stad reeds verschenen.
Maar daar in het noorden is de geschiedenis
van het Nederlandsche volk ontstaan en tot
eerste uiting gekomen. Is het wonder, dat ik
vooral aan dien tijd denk, wanneer wij nu na
zooveel jaren afscheid moeten nemen van onzen
hoogleeraar? Intusschen, bitter is dit afscheid
volstrekt niet. Blok heeft nog allerlei plannen
en hij is zeker wel de man om die in vervulling
te brengen. Zoo treedt hij wel af als hoogleeraar,
maar hij kan dat doen om zich des te steviger
aan den arbeid te zetten, steeds ten bate van
's lands historie in den ruimsten zin.
H. B R u G M A N s
BOUWT IN MET
OOSTERPARK
BIIXITOVEN
INLICHTINGEN VERSTREKT DE DIRECTIE
TEIEF.INT. NSÓ5SH
KERK, CULTUUR EN SAMEN
LEVING
Tien jaren strijd door B. DE LIGT. N. V.
Uitg. Maatsch. 'van Loghum Slaterus en
Visser, Arnhem. MCMXXV (413 b!/.; prijs
f 2.90 gec.; f 3.90 geh.).
De Ligt is bekend als de strijder voor wereld
vrede en ontwapening door principiëele dienst
weigering. Minder algemeen bekend is zijn levens
beschouwing, waaruit dit optreden consequent
volgt, een levensbeschouwing die alomvattend
cultureel, streng ethisch en religieus is. Kort voor
het uitbreken van den wereldoorlog begint hij met
klem den eisch te stellen met het christelijk be
ginsel in staat en maatschappij ernst te maken;
fel is zijn afkeer van officieel, d. i. ontaard,
Christendom. In krantenartikelen, brochures,
redevoeringen en cursussen heeft hij zoo 10 jaren
gestreden tegen imperialisme en kapitalisme, tegen
staatsjezuïtisme en behoudende machten om op te
komen voor zedelijkheid en cultuur der ware per
soonlijkheid. Uit deze geschriften zijn de prin
cipiëele stukken in dezen bundel saamgelezen.
Stukken getuigend van strijd, maar ook van veel
zijdige studie en begrip van 't nieuwe in kunst en
geestesleven, van maatschappelijke en econo
mische verschuivingen. Dit blijkt ook uit de rijke
opgave van literatuur (bl. 389?397), waarin op
vele belangwekkende uitgaven de aandacht wordt
gevestigd.
Het zijn artikelen van een geestdriftig, bezonne'n
pathos, vrucht van veel eruditie. De kerngedachte
van den schrijver is deze: in het leven der volkeren
botsen twee opvattingen: de zelf handhaving van
ras, volk, klasse en persoon verwordend tot
overheersching en uitbuiting van anderen en de
ware broederlijkheid, die eigen vrijheid eert in
de eerbiediging van anderer persoonlijkheid.
Dezetegenstelling ziet de Ligt inoostersch
anti-militairisme en de staatsleer van Hobbes, in de oorspronke
lijke en oft'icieele vormen van christendom, socia
lisme en bolsjewisme. Hij waarschuwt voor de ont
wrichting van zedelijkheid en cultuur, van
menschelijk geluk en waardigheid, nu het imperialisme
zich alom donrzet. Hij predikt de ware revolutie,
d.i. de revolutie van binnen uit; want thans is de
massa zedelijk achter bij wat de omstandigheden
technisch aan socialisme toelaten." (p. 152)
Hij predikt een klassenstrijd om recht, en verwerpt
in dien strijd alle onheilige middelen, het doel van
den strijd is niet de sociaaldemocratische samen
leving, maar een daarop volgende maatschappij,
de anarchistische (p. 212). Waar de Staat verdwe
nen zal zijn, kan eerst het militarisme overwonnen
worden, maar de beheersching door anderen zal
eerst kunnen verdwijnen, als de ware
zelfbcheersching werkelijkheid zal zijn geworden, (p. 375
v.v.)
In een korte biographische inleiding geeft de
Ligt er zich rekenschap van, hoe hij door aanleg
en omgeving, door opvoeding en lectuur, gegroeid
is tot den strijder e-n schrijver van dit zuivere,
nobele boek.
DR. J. v. D. B ERG n v. EYSINOA
E L i A s
vingers'
Corina
Bonbons
een delicatesse
Bijzonder fijne
smaaK