Historisch Archief 1877-1940
DÉROENE AMSTERDAMMER, WJEEKBLAD VOOR NEDERtAND
No. 2503
HENRI POOLMAN f
1853?1925.
Weer een der ouderen van ons tooneel ver
dwenen, die in zijn laatste levensjaren, door de
tijdsomstandigheden zelden meer tot zijn recht
is gekomen.
Geheel tot zijn recht kwam Henri Poolman
eigenlijk nooit. Een overgevoelig talent, dat door
zekere, in ons land gretig genoten eigenschap
pen Poolman had veel gijn" werd ge
dreven in de richting van het platkomieke,
tot men niet beter wist of dit was zijn speciaal
domein. Wanneer hij zulk een rol speelde
een onverbeterlijk tooneelboemelaar sterft met
hem en onder de lachsalvo's van het pu
bliek den humor" dezer uitteraard weinig fijne
en tamelijk gelijkvormige kluchtspelkarakters nog
een beetje aandikte, kwam het mij dikwijls voor,
of hem dit amusement zelf bitter weinig bevre
digde, of zijn tong niet alleen om het komisch
effeet soms zoo laag over zijn lange onderlip hing.
Diep in zijn oogen was Poolman nooit vroolijk,
hoe oolijke oogspleetjes hij ook trok, en bij alle
uitbundigheid van den acteur, bleef daar altijd
de reserve van den mensen. Doch de kunst het
vulgaire op -te heffen, h t als hét ware te adelen,
verstond hij niet, de rol moest hem in het hart
treffen om den waren mensen in hem te wekken.
Uit de enkele rollen, die hij heeft mogen spelen
bezijden het repertoire, dat hem zijn populariteit
bezorgde, is echter wel gebleken hoe fijn, hoe
fnnig dit talent in dicpsten aanleg was.
Zijn Dr. Jüttner" in Oud Heidelberg," waarin
hij de humaniteit vertolkte, gaf aan het vriendelijk
stuk- een hooger relief, en de wijze waarop hij
daarin, zwijgend met zijn hoogen hoed in de hand,
stond te luisteren naar het zooveel
jeugd-herinneringen opwekkend Gaudeamus" der studen
ten, bewees met hoe weinig middelen een werkelijk
begaafd tooneelspeler ontroering wekt, en ons
onvergetelijk aan zich verplicht. Ook vader
Rousset" in Blanchette" behoort tot deze rollen en,
in een ander genre Krogstad" in Nora."
?Maar bovenal zal mij bijblijven de oude vader
van Mizzi SchlSger, in Schnitzler's Minnespel,"
een figuur, waarin nog zooveel meer tot uiting
kwam dan momenteele ontroering: het gansche
geslacht van eerzame burgers, dat in sjovele
plichtsbetrachting het rijke leven aan zich voorbij
liet-gaan en dit te laat beseft, sprak uit dien
melancholieken muzikant, wiens dochter den ande
ren weg" gekozen heeft. Poolman's humor hield
deze zwaarmoedigheid licht muzikaal, zooals
heel dit Weensche stuk van melodie doortrokken is
doch hoe vol daarbij. In de vele opvoeringen,
Hpllandsche en Duitsche, die ik van Liebelei"
bij*fó£Hider schema. mij altijd -de geheele achter
grond- aan het Werk ontvallen wanneer Henri
Poolman niet in den dunnen demi-saison van den
ouden kapelmeester stak.
De achtergrond'' was . welbeschouwd,
Poolrnaè's terrein. Behalve in -T899, toen hij met een
matquante uitbeelding, van Molière's Vrek" als
karakterspeler zijn 25-jarige teoneel loopbaan waar
dig herdacht, heeft hij zich in zijn ware wezen
Weinig op defl voorgrond geplaatst, te weinig
voor dezen tijd en ook den regisseur niet ge
vonden, die de waarde van zijn talent wist te
scfiatten in het belang van het betere repertoire.
Dütr zoo bescheiden kon de opgave niet zijn of
Hëriri.'Poolrnan wist er iets van te maken, dat de
aandacht geboeid hield. Tusschen dood en levend
tooneet liggen maar weinig mogelijkheden,
' zeggen- dat Poolman een onmiddellijk levend
,9t-had en- daarbij niets onvoltooid liet, noch
.aiiïjhfct karaktet, noch aan de verschijning van 'den
?ntóratfi dier» hij - veijtegenwocirdigdej houdt feéds
In "zijn Zoogenaamd fort," in hét'grove
kluchtspel, zag ik Henri Poolman niet/gaarne, doch dés
te liever is hij mij altijd geweest in het werk dat
niet dit Uiterste van hem vergde, in rollen, waarin
hij om zoo te zeggen onopgemerkt" zijn weg kon
gaan. En in dit verband trof mij een uitlating van
hemzelf, opgeteekend in Onze tooneelspelers."
Hier in het land heeft een acteur geen em
plooi en moet dan wel van alle markten thuis zijn.
De eene rol speelt men dan ook beter dan de andere,
en 't is dikwijls zóó, dat men het meeste voelt voor
hetgeen men 't minst goed doet !"
Wat hij het minst goed deed," naar zijn eigen
maatstaf, heeft deze ernstige, begaafde en be
kwame tooneelkunstenaar, geloof ik, het aller
beste gedaan.
TOP NAEFF
HENRI POOLMAN'S
AMSTERDAMSCHE TIJD
Weer voeren mijne herinneringen mij terug naar
jaren van schoonheid in de tooneelspeelkunst, toen
in Rotterdam het gezelschap van de Vos en van
Korlaar en in Amsterdam dat van Kreukniet en
Poolman eene nieuwere, jongere en frisschere
richting in de tooneelwereld aangaven en de toen
moderne werken van Ibsen, Hauptmann en
anderen durfden te spelen. Aan deze periode ging
een daad vooraf van mannen als J. H. Rössing,
S. J. Bouberg Wilson, A. Reyding, Taco de Beer
en anderen, die het aandurfden eene modelvoor
stelling te organiseeren van Nora" van Ibsen en
Belachelijke Hoofsche juffers" van Molière. In
deze voorstelling was het vooral Henri Poolman,
die door zijne creatie's van Mascarille", den
knecht-edelman en Krögstadt", den aan lager wal
geraakten intrigant, het publiek zoo wist te boeien,
dat op eenmaal zijn naam in Amsterdam en zelfs
door geheel Nederland voortaan die was van een
tooneelspeler van eerste grootte. Jaren had het ge
duurd voor men hem opmerkte, jaren van strijd,
jaren van minderwaardige rollen in Frascati" in
Tivoli bij Charles de la Mar, maar ook jaren,
waarin hij geleerd had, wat tegenwoordig op den
achtergrond wordt geschoven het vak.
En toen hij in 1890 met Kreukniet, Bigot en
Blaazer in den toenmaligen Salon des Variétés"
in de Amstelstraat (waar nu de Nieuwe
Karseboom prijkt) een directie begon, kon men er
zeker van zijn, dat zijn streven zou wezen, de
Tooneelspeelkunst te dienen met de opvoering
van werken der jongere tooneelschrijvers, van wie
de Koninklijke Vereeniging het Nederlandsche
Tooneel, nog niet kunnende breken met oude
traditie's, het aan anderen overliet ze in den
lande bekend te maken.
Hier in dit kleine schouwburgje, waarvan het
tooneel hoogstens 6x5 Meter groot was en dat
spottenderwijs de bedstee" werd genoemd, ge
lukte het Poolman en met hem van Kuyk en
Kreukniet een schat van nieuwere stukken op te
voeren. En hijzelf, die zich langzamerhand ont
popte als een der beste karakterspelers, kreeg vol
op gelegenheid, z'n talent meer en meer te vol
maken.
Wat heerlijke herinneringen heb ik nog aan voor
stellingen van Nora", van Hedda Gabler",
waarin hij een schitterenden Brack" gaf naast
Anna Rössing als Hedda. Hoe zie ik hem nog als
Willy" in Sodoms Ondergang" van Sudermann
met Josephine Spoor; als Rousset" in Blan
chette", z'n meesterrol, als de Oude Pierrot" in
het muziekdrama de Verloren Zoon" met mevr.
de Boer van Rijk en Anna Rössing. En dan zijn
Vader", in Ahasverus" vari Heijermans, welke
opvoering de grootste tooneelmop van jaren was.
Deze karakterrollen wisselde hij af met komische,
zooals zijn schitterend gespeelde Oom Lütchen"
in Twee gelukkige dagen" en nog zoo vele. Maar
zijn grootste, ofschoon niet het meest artistieke
succes kwam in 1891, toen in September van dat
jaar de Doofpot", revue van A. Reyding werd
Hotel DUIN EN DAAL
CENTR. VERW. PRIVÉBADKAMER
VASTE WASCHTAFELS
opgevoerd en Poolman als Lindeman" en Pilgcr
als Foegel" meer dan negen maanden avond
aan avond het geheel uitverkophte zaaltje deden
schateren van den lach en Amsterdam als n
man zong: Lindeman, Lindeman, wat gaan
jüti de meisjes an!" of Diender, diender, als
men 't u gebiedt, enz." Zooals hij deze rol
speelde, zwierig, los, het tooneel vullende met
zijne persoonlijkheid, zoo is misschien nooit een
rol in een Revue vervuld, een revue met
actie, zonder onnoemlijke decorkosten of bloote
meisjesbeenen. Maar toch zouden deze revue's
misschien zijn ondergang als karakterspeler ten
gevolge hebben gehad, indien 't Noodlot niet aan
zijn directie een eind had gemaakt. Nog zie ik
het geheele gezelschap op dien lOen November
1893 voor het kleine theater samenscholen en den
dood bespreken van den armen Kreukniet, die
liever een eind aan z'n leven maakte, dan een
oneerlijken naam te dragen. Met deze gebeurtenis
spatte het gezelschap, dat zooveel voor de nieuwere
tooneelkunst gedaan had, uiteen. Gedurende
enkele maanden werd onder Poolman's leiding
voortgespeeld, terwijl hij l Januari 1894 een
tournee door 't land aanving met de Tante van
Charley", een zijner beste komische creatie's. Het
volgend jaar verbond hij zich bij de Rotter
dammers" en bleef hier ongeveer twintig jaar,
waarin vooral zijn comische gaven naar voren
kwamen, maar ook nog rollen als Harpagon" in
de Vrek" van Molière hem deden kennen, als in
zijn besten Amsterdamschen tijd, tot welke hoogte
hij echter nooit meer steeg.
Na Bouwmeester .... Poolman. Beide
rasartisten, niet, zooals ik dikwijls hoor, van den
ouderwetschen stempel, neen tooneelspelers,
die hun kunst dienden, door scheppingen op het
tooneel te brengen, waarvan zooveel kracht uit
ging, dat ze nog dertig jaren daarna versch in
het geheugen liggen, mannen uit een periode in
onze tooneelgeschiedenis, die geboekstaafd zal
blijven, als -:het tegenwoordige gemodder en dilet
tantisme, dat men Kunst gelieft te noemen, al
lang zal zijn vergeten.
Eerbiedig breng ik hulde aan de nagedachtenis
van den man, die een gulden bladzijde heeft ge
schreven in het groote boek onzer
Tboneelspeelkunst.
H. K- TE u N E.
Verbeelding
De wegen van den Dag heb 'k eindelijk verlaten,
De ellende van deez' Tijd ontmoedigd afgeschud,
Verbeelding weer gebracht voorbij het desolate
Gevoel, dat zij opnieuw mijn eenzaam leven stutt'.
Hoe zou verscheurdheid tot al-eeuw'ge Schoonheid
voeren,
Schoonheid, die boven twisten uit wil zijn gehoord,
Die in verworven rust de ziel slechts wil ontroeren,
Die door zelfzuchtig-zijn ellendig wordt vermoord?
Verbeelding ! 'k Riep U op, ik bracht U tot de
paden,
Die gij slechts kent; voer mij thans op Uw tochten
voort,
Nog vult muziek mijn ziel; schenk haar nu Uw
genade,
Dat zij tot schoonheid wordt in 't lied-geboren
Woord !
JAN J. ZELDENTHUIS
Cleveland-Six
One-Shot" smeersysteem
Door een druk op den knop bij
Uw voet worden 23 smeerpunten
van het chassis in 2 seconden
grondig gesmeerd.
VIER-WIELREMMEN BALLOONBANDEN
GARAGE ANCHELON
Chandler-Six
Traffic-Transmission"
Geruischlooze overschakeling op alle
snelheden. De wagen waarvan de
Koning van Spanje schriftelijk ver
klaart: I drove more expensive,
but never better cars."
Havenstraat 12-14
Ateliers
Weteringschans 103
Showroom