Historisch Archief 1877-1940
. i5D3
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
SCHILDERKUNSTKRONIEK
J. H. WIJSMULLER
13 Februari 1855?23 Mei 1925. f' l,'\
Er is iets tragisch in het lot van een schilder
als Jan Hillebrand Wijsmuller. Niet alleen omdat
«en oogziekte in de laatste jaren aan zijn ruim toe
gemeten leven, het leven ten deele hem benam.
Meer nog m de eenzaamheid die zich om hem uit
breidde. Hij was een landschapschilder uit de
sfeer der Haagsche School en zijn beste jaren vallen
met den nabloei daarvan samen. Onder haar in
vloed maakte hij, in haar geest, verdienstelijk
werk. Hij was beter teekenaar dan schilder en het
meest blijvende leverde hij in aquarellen die meer
rgekleurd dan gewasschen waren. Het pittoreske
van een vlak landschap met een molentje, een water
tje, een ophaalbrug en een kerktoren van ver,
was hem dierbaar. Hij begreep er de schoonheid
van, kon het telkens weer met nieuw genoegen
op een hem eigen vriendelijke wijze nabootsen.
Zulke zuivere, klare, in den besten zin eenvoudige,
teekeningen behouden de bekoring van een onop
gesmukte en eerlijke natuur-interpretatie. Met het
tanen der Haagsche school echter, bloeide ook de
kunst van Wijsmuller uit. Hij had zijn hoogtepunt
overschreden en terwijl hij zelf minderde, wijzigden
zich de inzichten. Hij moest den twijfel zien rijzen
aan de beteekenis eener school waarvan hij zich
een bescheiden maar overtuigd adept wist. In hun
beste oogenblikken iets gemaakt te hebben van
meer dan voorbijgaande beteekenis is intusschen
al eene voldoening die voor weinigen is Weggelegd.
Wijsmuller kon zich haar gunnen.
Onder zijn weinige etsen komt ge er tegen waar
van de zachte glans den gevoeligen kant van
Wijsmuller's wezen duidelijk toont. Juist deze leenen
zich, helaas, het minst voor reproductie.
H E N N u s
J. H. WIJSMULLER f
TOOROP BIJ KLEIJKAMP. I.
Toarop is een overwinnend voorbeeld der sclwone
arbeidzaamheid. Ik weet natuurlijk wel, dat er nog
meer schilders zijn, die in onophoudelijke bezigheid
hun leven voltooien tot een meer of minderen graad
van volkomenheid, maar het isr bij Toorop, zeker
tegenwoordig, aandoenlijker dan bij vele anderen.
En waarom? Omdat ge aan.hem de moeiten ziet
van het lichamelijke lijf, en den triomph van den
scheppenden geest! Het laatste is de belangrijke
factor,- want een bezig-zijn alleen zonder innerlijke
spanning, en zonder 't openbaren van die spanning
in het kunstwerk het valt hier'zeker buiten mijn
bewondering en buiten mijn beheer. Het leven van
VANNELLCSVARINAS
GOUDZEGEL
3O cis. per Pakje.
J. H. WIJSMULLER, ETS (EIGENDOM DER FIRMA BUFFA)
Toorop is een onophoudelijk en vruchtbaar
bezigzijn. En het is hier te zien welken afstand hij door
liep ; op deze tentoonstelling is de winst tastbaar !
Er zijn hier een aantal schilderijen uit den tijd van
Machelen,?en er is hier werk uit den allerlaatsten
tijd. En wanneer we dat vroeg werk uit Machelen
zien, dan blijkt het duidelijk hoe moeilijk het
propheteeren is eener toekomst, en toch, propheteeren
is een nobele bezigheid voor een kritikus. Niet al
tijd komt een prophetie uit; Jan Veth heeft eens,
bevangen van lust tot vóórzeggen, zich uitgelaten
over Mejuffrouw van Deventer, maar wij kunnen
niet zeggen, dat deze voorzegging bewijs was van
ver-ziendheid; tot nu toe is de kunst van Mej. van
Deventer niet als een vlam of als een teederheid
te erkennen in onze schilderkunst ! (De realisten
gelooven misschien niet genoeg, met andere woor
den, erkennen niet innerlijk genoeg den geest, om
te voorspellen). Maar wie gepropheteerd had hij
Toorop's Machelsch werk; zijn inzicht was op
schoone wijs geworden tot waarheid. Want hoe
wij ons ook draaien, hoe wij ook gedreven worden
door beweegredenen buiten de kunst, en we reke
nen ons zelf hardnekkig buiten deze wij"
iedereen moet erkennen,, dat wij in Toorop n der
zeldzamen bezitten, die kunstenaar zijn; een, die
alles wat hij herschept, persoonlijk maakt en toch
blijvend. Ik heb elders gezegd, dat de kunstenaar
eeuwig maakt door rhythmisch te binden, wat,
zóó niet gebonden, ijdel verging maar sterk moet
?dan altoos in Toorop dit vermogen zijn rhythmisch
te formeeren, want veel van zijn werken hebben het
eenvoudige en toch altoos levende aan zich van het
ding, dat blijft. En deze hoedanigheid vindt ge in
het portret, dat Toorop maakt, tot nu toe. Het is
in de schets van den verzamelaar D. N.; in het
portret van een jonge vrouw, die iets van het schra
le en innige heeft van een vroeg-duitsch Werk; het
is in het van spanning keiharde portret van Dr. St.
(hoe sterk is deze pas geëindigde kop), ge vindt
het in den opstandigen Oosterlander (alles drukt
daar opstand uit, tot de haren op den kop toe);
ge vindt het in de teederheid van een meisje, met
een achtergrond Van kathedralen, en in de felle
beslotenheid (alleen innerlijk barst de kracht uit)
van Trots"; ge vindt het verfijnd, eigenzinnig,
hardnekkig in Janet Hall
Ik zei, kort geleden, als ge aan het werk van
Toorop denkt, ziet ge menschen, menschen, nog
eens menschen ! Ge ziet wezens die volharden, en
wezens opstandig, wezens donker van hoogmoed,
en wezens eenzaam door grootheid. En er is bij te
voegen ge ziet later wezens, klaar geworden van
innig vertrouwen". Want dat is de laatste winst
van Toorop als teekenaar van menschen. Hij be
gon m,et verstootenen, opstandigen, felle
hoogmoedigen, maar de vertrouwenden zijn de laatste
bij hem. En al deze menschen leven, en soms is het
inzicht zóó dwingend, Waarmee Toorop hen zag,
dat het is alsof zij niet bestaan dan op den trant,
waarmee de teekenaar ze zag; ze gaan lijken op
Toorop's portret, of ze leken er verholen op, maar
na het portret zijn ze niet anders meer te zien.
En is het niet een glorie van den geest zoo'n moei
lijk lijf als dat van Toorop is, tot zülken dwang te
dwingen ?
PLASSCHAERT
C. B. VAN BOHEMEN
Helmersstraat 57 Den Haag
Restaurateur van Schilderijen
Als zoodanig door Dr. Bredius erkend.
Dit biedt aan liefhebbers, voor de goede afwer
king van een dergelijke opdracht van vertrouwen,
??den besten waarborg der geheele wereld!
EEN NIEUWE RECLAMEPLAAT
De kunstschilder B. van Vlijmen, bij de lezers
van de Groene" wel bekend door zijn vlot
geteekende portretten, welke iedere week in dit
weekblad verschijnen, heeft voor Verschure,
en Co's Algemeene Binnenlandsche Stoómvaart
Maatschappij" een reclameplaat ontworpen. Hier
op is een voorbijvarende stoomboot van deze
maatschappij afgebeeld, welke door eenige
visschers, gekleed in hun karakteristieke plunje, nage-';
staard wordt. De beeltenis van deze kloeke mannen
op die stevige visschersschuit lijkt mij nog het
best geslaagde gedeelte van dit biljet, waarmede
van Vlijmen weder aantoont, een handig teekenaar
te zijn. Doch voor een affiche wordt meer ver
langd dan een rappe teekenhand, het eischt een
}uist begrip omtrent de behandeling van het vlak,
dat maar twee afmetingen heeft: lengte en breedte.
Dit laatste mist men totaal in deze plaat, waaraan
elk decoratief streven vreemd is, omdat de ont
werper haar te veel als een schilderijtje heeft op
gevat. Dat de eigenschappen van het vlak in
strijd komen met de perspectief, bemerkt men
onmiddellijk aan de opschriften, welke geen ver
band hebben met de voorstelling en daardoor in
de ruimte blijven rondzweven. De vlakke"
letters hinderen het tafereeltje, waarin diepte"
gebracht is en deze tweeslachtigheid heeft het
geheel onrustig gemaakt, Een harmonische com
positie van kleur en vlak en daardoor eenheid in
voorstelling en belettering is toch wel het eerste
wat men van een affiche verlangen mag. En hier
van bemerkt men weinig in het door van Vlijmen
ontworpen biljet. Wanneer men geraken wil tot
een geslaagde reclameplaat, dient men toch aller
eerst haar grondbeginselen te handhaven!
j. D. V o s K u i L.
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)
VAN1 HALFJTMEI TOTJEINDE JUNI
TENTOONSTELLING VAN EEN VOOR
HOLLAND GEHEEL NIEUWE COLLECTIE
OUDEÏNEGERPLASTIÈKEN