Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2503
TOEGEPASTE KUNST
PINKSTERDAGEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door George van Raemdonck
DE INTERNATIONALE TENTOONSTELLING VAN
MODERNE DECORATIEVE EN INDUSTRIEELE KUN
STEN TE PARIJS.
Het Paviljoen, dat men als het visitekaartje
van Nederland in de Avenue des Nations van het
zeer uitgestrekte Tentoonstellingsterrein kan be
schouwen is meer als ontvangst-hal bedoeld, dan
wel als expositie-ruimte, hoewel daar gelijktijdig
bij dient te worden gezegd dat het bouwwerk
zelfs alle daaraan toegepaste versiering in beeld
houwwerk, beschildering, glasramen enz. op zich
zelf reeds, zoowel van binnen als van buiten, eene
inzending vormt, volkomen passend in het kader
van het zoozeer omvangrijk tentoonstellings
program.
Er zijn jaren geweest waarin de traditie
rneebracht dat Nederland op internationale tentoon
stellingen uitkwam met......een trapgevel in
baksteen, eene stijl-nabootsing biedend van eene
bepaalde, roemrijke periode in 's lands historie.
(Hoe karakterloos zoo iets was Tcan men in zekere
mate thans toetsen aan het paviljoen van
Roubaix ! Een ander, veel beter geslaagd gebouw,
eveneens in baksteen nièT'witte
?bai»den>*aaartusschen, is het paviljoen van Denemarken).
Het is verheugend te kunnen vaststellen dat
het beste op deze, tentoonstelling tot het
allerbeste der vadéTjandsctre vertegenwoordiging
behoort. : ? ,?.'
Daar is dan in de eerste plaats het Paviljoen
zelf, opgetrokken van baksteen' (welk een uit
nemend brok metselwerk 1) jgedekt door pannen.
Door een soort voortuin gü^nde;'<treedt tnèn door
een lagen ingang binnen. -!*?
Bijzonder rijk doen hier een "tweetal vensters
in glas en lood('s avonds van buiten-uit door
zeeklichten beschenen) door Roland Holst. Er is een
bank geplaatst van gemetalliseerd beton, pe
kleur is teer groen als yan gepatineerd bjetra,
(systeem Sanders) Daarop is eene bekleeding
aangebracht van Jaap Giading, met meer afge
stemde rooden<en^groenen op grijzen fond.,Boven
op de rugleuning een zeer vergeestelijkt beeldje
St. Anna" door Mendes da Costa en aan de zitting
een prachtig expressieve kop in beton door
Raedecker, die tevens alle beeldhouwwerk in het pa
viljoen heeft gemaakt. Te betreuren is dat hij,
waar andere stukken verguld op gepolychromeerd
werden, toen die figuren wit liet (gips) hetgeen den
indruk oproept alsof deze niet af zijn!
Een wit kleed in wit-grijs en zwart met een rijk
visschenmotief door Poggenbeek en twee kleinere
kleeden.dopr Hildo Krop en Me j. J. de Jong ont
worpen (dit laatste met een wel zeer zwak en
geslierd" patroon) brengen veel huiselijkheid op
den met ingelegd linoleum volgens teekening door
Anton Kurvers ,gedekten vloer. Een zeer rijk ge
ornamenteerd nationaal wapen 'met daar om heen
gestelde leeuwenfiguren door Cachet is boven den
ingang aangebracht, welke door twee vensters
geflankeerd is waarvoor gesmeed ijzeren schermen
afhangen van-een bijzonder rijk getint logisch,
d. w. z. hangend en geschakeld versieringsmo
tief door Staal zelf. Voorts is er nog in de hal glas
in lood door Wichmann dat zich goed bij de door
den architect gevolgde intentie's aansluit en in
een kleiner nevenvertrek een mooi ameublement
door Wouda.
Het gebouw zelf is naar velen meenen aan den
achterkant het meest geslaagd en zij hebben
dunkt mij geen ongelijk. Want hier stijgt het
hooge muurvlak ongebroken op tot den met de
door Zijl ontworpen gepolychromeerde wapens der
elf provinciën bekroonden top en in den baksteen
zijn hier wonderen verricht, want daarin model
leerde" als het ware de architect Staal den
gestyleerden vorm van een scheepsboeg op de wilde
golvende baren en componeerde, in zeer oorspron
kelijke opstelling het woord Hollande." (Aan de
voorzijde is boven den ingang de aanduiding op
een witten balk aangebracht: Nederland". Daar
onder Pays-Bas.")
Ten slottévalt het onvolprezen beeldwerk, di
rect in steen gehouwen door Hildo Krop, te
vermelden. Hij is, met Staal, een onzer sterkste
kunstenaren en de samenwerking is dan ook bij
zonder gelukkig geweest.
In de andere afdeelingen, waarbij Wijdeveld
bij den inbouw gebruik heeft gemaakt van een
eigenaardig materiaal: Cellotex" geheeten en
bestaande uit dikke platen vezelstof (naar men mij
mededeelde afkomstig van een residu der
suikerfabrikage) valt allereerst de inrichting zelf te noe
men. Telkens weer treft de practische manier
waarop eene bepaalde, holle ruimte, wordt in
gedeeld en als het ware: bewoonbaar werd gemaakt
en ook had de architect een oog voor het moeilijke
vraagstuk der circulatie van een talrijk publiek
en hart ypor.tle belangen der inzenders zelf. (Eene
enkele uitzondering maakt hierop de plaatsing der
batiks wejkejn vitrines werden neergelegd met
daarVOORBEREIDINGEN
op verschillende boekwerken. Maar het is, ik weet
het bij ondervinding, heel moeilijk om het
Contenter tout Ie monde et son ane !" zooals men
hier zegt, te bereiken. In de afdeelingen van het
Grand Palais (boven- en benedenzaal) werden
respectievelijk de inzendingen van drie kunstnijver
heidscholen, Amsterdam, Rotterdam en Haarlem
geplaatst en velerlei voorwerpen door de Tentoon
stellingscommissie uitgezocht en aangewezen of
Wel dóór de kunstenaren zelf ingezonden.
De glasvensters van der Kinderen vallen hier
volkomen uit het kader. Zij zijn van een gansch
anderen tijd dan de onze en doen hier bepaald
klassiek. Opnieuw valt het onvolprezen sterke
beeldhouwwerk van van der Eijndete bewonderen,
vertegenwoordigd door een tweetal groen gekleur
de afgietsels van het Scheepvaarthuis te A'dam,
evenals het stoere grafbeeld door Bolle en den
wever door Palet. Ook is er oud werk door Mendes
da Costa, o.a. een caryatide. Boven den ingang,
getooid door gesmeed ijzeren hekken en lampen
door van der Mey, is een ceramisch paneel van
Toorop opgesteld, van welken productieven
werker er ook twee gebrandschilderde vensters
te zien zijn (Apostelkoppen). Joep Nicolas verheugt
met een boerenfeest (in glas en lood). Een inder
daad in volheid van vorm en kleur feestelijk en
verrassend geheel. Bogtman zond een
visschen-motief en van wijlen Jacoba van Heemskerk zijn even
eens weer fraaie ramen aangebracht welke, door
dat de architect opzettelijk de zaal donker hield,
stil glanzen en in de duistere zaalhoeken als kri
stallen oplichten.
Er zijn voorts meubels door Rutgers in een af
zonderlijk cabinet en door van Ravesteyn, wiens
werk hier wel het meest modern aandoet, zich
aansluitend bij de in Parijs gevolgde richting van
den architect Mallot-Stevens (bij ons de Stijl"
groep, in Oostenrijk prof. Ho) f man).
Zoo is er van alles wat. Te veel, o veel te veel
om alles te bestudeeren en te vermelden, doch de
totaalindruk is dat Holland goed is voor den dag
gekomen! De tijd om nieuw werk te maken was,
na al te lang dralen bij het nemen eener defi
nitieve beslissing, haast te kort. Toch kan men,
hoe dan ook, met ingenomenheid vaststellen dat
er in het vaderland hard gewerkt wordt en wie
de talrijke architectonische fotograficieën beziet
welke in draaiende standaards geplaatst zijn, zal
zich er over kunnen verheugen dat de groote in
ternationale belangstelling, welke voor de oor
spronkelijke Werkstukken klaarblijkelijk bestaat,
ook aan alle aanverwante takken der toegepaste
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
kunst zal ten goede komen en in elk geval is het
afwegen en onderling meten van elkanders krach
ten in dit Centrum yan groote waarde.
Over de grootste Nederlandsche afdeeling op de
Explanade des Invalides in een volgend artikel
O T T O V A .K T U S S E N B R O E K
NIEUWE UITGAVEN
De Kleurenfotografie op papier en glas, door
L. C. C. Willekens, Holl. Fotografische bibliotheek,
van C. Morks, uitgever te Dordrecht.
De verovering van het Luchtruim, door W. Pottum,
Populaire geschiedenis der ontwikkeling van de
vliegmachine, de vliegtechniek en het vliegver
keer. Geïllustreerd, Leiden, Sijthoffs
UitgeversMaatschappij.
Actueele vragen over Bedrijfsorganisatie door
J. D. J. Aengenent, Pr., Uitgevers-vennootschap
Futura," Leiden.
Hij en Zij en hun, Kind een boek voor jonge
echtgenooten en voor allen, die de toekomst
moeten maken. Gelukkig moederschap en de
verhouding van man en vrouw in het Huwelijk,
door Dr. Marie C. Stopes, vertaald door E. H.
Hermans, Arts.
Een boek, dat het vroeger verschenen werk
Hij en Zij in het Huwelijk" aanvult. Het brengt
vele nieuwe gezichtspunten en bespreekt de ver
houding van man en vrouw, in dit geval van de
jonge vrouw en den jongen man, die weldra vader
en moeder zullen zijn. Uitgave J. M. Meulenhoff,
Amsterdam.
Verslag over het jaar 1924 van de Koninklijke
vereeniging tot opleiding voor Ambachten en Beroe
pen te Amsterdam.
Morgengedachten voor het Gehede jaar, verzameld
door een bestudeerder van de geschriften van Dr.
Annie Besant. 3e Duizend. Uitgave van de the
osofische vereenigings uitgevers-maatschappij Tol
straat 154, Amsterdam.