Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2504
Proeftocht van de eerste Prinses Juliana" (1909)
EEN KWART EEUW ZEEMAN
SCHAP
door J. ODERWAL D,
Oud-Gezagvoerder
De redactie vraagt mij iets te zeggen ter gelegen
heid van het jubileum van den Hollandschen ge
zagvoerder P. Ree.
Ik doe het gaarne, hoewel niet zonder schroom,
omdat het onwillekeurig de pen brengt tot op
merkingen die voor een deel mijzelf raken en daar
om beter door een ander gezegd kunnen worden.
Overigens is het een aangename taak iets te
kunnen zeggen over een man met een eervolle en
merkwaardige loopbaan en het type van den zee
man die lange redevoeringen hoogstens op papier
houdt, omdat dit zoo aansluit bij de onder zijn cate
gorie meer bekende en gebruikelijke wijze van kort
en zakelijk bevelen. Waarmede niet gezegd is, dat
zijn gevoelszenuw minder goed ontwikkeld zou zijn
dan bij zijn medemensen. Integendeel als 't
noodig is, springt hij gaarne in de bres voor een onder
geschikte die gewoon is zijn plicht te doen.
Het commando bij de S. M. Zeeland" is er een
dat, zoo niet een grootere, dan toch een andere ver
antwoording medebrengt in vergelijking met de
?overige scheepvaart.
Het is bekend, dat bij de Zeeland gevaren wordt
-als er gevaren moet worden en het is dan ook vooral
het manoeuvreeren onder alle en vaak moeilijke
omstandigheden dat aan hare gezagvoerders hooge
?eischen stelt. Het beproefde systeem om een goed
zelfvertrouwen te kweeken door reeds den jongen
tweeden officier in de haven met het schip alle
voorkomende werkzaamheden te laten verrichten,
heeft voor een niet gering deel ten gevolge, dat deze
Maatschappij over gezagvoerders beschikt, die de
zoo alom bekende veiligheid van haren dienst
waarborgt.
De jubilaris is daarvan het bewijs. Na een tien
tal dienstjaren als officier en de overige jaren als
commandant kan hij thans met genoegen constatee
ren geen kabelgarentje gebroken te hebben", om
die geijkte term eens te gebruiken. Er moet hem
veel door het hoofd gaan als hij in deze dagen, zoo
als te verwachten is, nog wel eens terugblikt. De
gemoedelijke dagen van Queenborough en zelfs,
na het verbranden der Pier aldaar, van het woes
tijnachtige Port Victoria_ aan de Medway, waar
men zoo goed de gelegenheid had voor bespiegelingen
over den tocht naar Chatham, zullen hem nog Wel
eens voor den geest komen, al is de tijd lang voorbij.
Daarna het verleggen van den dienst naar
Folkestone, waaraan zoovele eigenaardige bekoringen van
het nieuwe waren verbonden. Maar de oorlogs
jaren zijn het vooral die hem aan het vertellen
kunnen brengen en het moet voor hem een treffen
de gedachte zijn, dat hij thans nog slechts de eenige
in dienst is van de zes gezagvoerders, die deze ge
vaarlijke jaren geheel of gedeeltelijk medemaakten.
Twee van zijne collega's in die jaren gingen om niet
weer te keeren; evenals een gedeelte van de be
manning der schepen, die bij de bekende rampen
het leven lieten.
Toestanden als in die jaren had niemand vóór
1914 kunnen droomen en Ree heeft dat alles mee
gemaakt.
Toen de oorlogstoestand in Augustus 1914 in
trad, hoorde men van meer dan n zijde de vrees
uitspreken, dat de Vlissingsche lijn, die nog nooit
den dienst onderbroken had, wellicht tot werke
loosheid was gedoemd. Maar de Directie Was dag
en nacht in de weer om de mogelijkheid van door
varen te overwegen en er werd doorgevaren, met
moed en beleid die tot het einde toe zijn volgehouden,
A. D SPILLNER
VIJZELSTRAAT 83 - Amsterdam
Goede uurwerken in smaak
volle uitvoering
al is het niet mogelijk gebleken vrij te blijven van
gevaren waartegen moed en beleid niets vermogen.
Drie schepen van de zes werden vernietigd, het
laatste schip nog Wel terwijl het in den
Hospitaaldienst was! Trouwens, het blijven doorvaren ge
durende den oorlog was voor een groot deel ten
dienste der humaniteit. In de eerste dagen van
den oorlog toch waren het de Amcrikaansche
touristen die in karavanen uit Duitschland en Oosten
rijk gevlucht Waren en, na vele dagen van kommer
en ellende ondanks hun anders zoo almachtige
cheques, eindelijk weer eens een gerieflijk logies
vonden aan boord van de Dutch boot die hen bo
vendien uit de Europeesche verschrikkingen voerde
en in staat stelde naar huis te ontkomen. Dan onze
gestrande landgenooten, die als toerist uit Zwitser
land en Noorwegen, via Engeland naar huis
moesten. De stakkerds ! Zij hadden in dagen van
Holland niets anders gehoord dan narigheid en
men kon zich hunne uitgelatenheid voorstellen
toen zij tot de overtuiging kwamen dat daar in
Folkestone werkelijk de Vlissingsche boot met ecu
Hollandschen kapitein en Hollandsche bemanning
gereed lag om hen naar huis te brengen. Na hen
kwamen de losgelaten" zakenmenschen en kost
schoolmeisjes uit de wederkeerige belligerente
landen en daarna niet de minste dienst van
menschlievendheid de groote drommen Bel
gen, die een onderkomen zochten in Engeland. Een
voornaam aandeel heeft de Zeeland gehad in het
liefdewerk voor deze berooide vluchtelingen, en de
P. REE
verantwoording der gezagvoerders was buiten
gewoon groot om deze honderden reizigers over de
gevaarlijke wateren te brengen. Over dit alles zou
de jubilaris een genoeglijken boom kunnen opzetten
en het merkwaardige is, dat hij niet alleen alles
heeft meegemaakt, maar dat hij zich gelukkig kan
achten, dat zijn schip steeds voor rampen bleef
gespaard. Nu ja, hij mocht het twijfelachtige ge
noegen smaken om het opgebracht te zien naar
Zeebrugge. Dat ging in de dagen van mijnen,
torpedeeren en beschieten heel eenvoudig, maar niet
zoo eenvoudig was het om weer goed uit die im
passe te raken. Hoe hem dat gelukt is, moet men
hem zelf hooren vertellen, het is minder voor
zwart op wit geschikt, maar zeker is het dat gemis
aan tact aan de zijde van den gezagvoerder toen
veel kon bederven.
Het kan geen kwaad, dat dit jubileum aanleiding
geeft om er nog eens op te wijzen wat de
Nederlandsche zeeman in die barre jaren getoond heeft
om den ouden onversaagden geest te kunnen hand
haven. En waarom zou dat ook niet? Zoolang er
lust voor het zeemansvak blijft bestaan, zal dat
ook wel zoo blijven. Het is zeer zeker bij de Zeeland
bewezen. Zelfs nadat het derde schip was vernie
tigd, werd er nog gevaren.
Kapitein Ree beleeft thans weer den tijd zooals
die ongeveer vóór den oorlog was. Ongeveer, want
hij is zeer zeker een der eersten die het betreuren
dat de dienst, zooais die tot dusverre na den oorlog
is uitgevoerd, er niet eene is die in het kader past
van een lijn, die in haar vijftigjarig bestaan bijna
niet anders dan moeilijkheden heeft gekend.
De Koningin Regentes" in stormweer
Wij konden hem nog kort geleden met genoegen
hooren constateeren, dat de kentering komt en de
bedrijvigheid meer en meer toeneemt en hoorden
hem dan ook al vol verlangen spreken over den
toekomstigen volledigen dienst, zooals die vóór
den oorlog was.
Wij hopen het van harte voor deze nationale
lijn en wenschen den jubilaris toe, dat hij binnen
niet al te langen tijd een nog mooier nieuw schip
onder zijn bevel krijgt om daarmede den nacht
dienst van voorheen, met haar groot aantal passa
giers, nog vele jaren uit te voeren.
J. S, MEUWSEN, Hofl. A'DAH-R'DAH DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
HET BOEK DER MOEDERS
samengesteld ter gelegenheid van den Moedersdag
op 20 Mei 1925.
Charivarius heeft reeds in een van zijn
allerernstigste reuze-rijmen den ernst van den
Moedersdag omhoog geheven en inderdaad het is een
lief idee aldus met bloemen de Moeder te eeren,
vooral in een jaargetijde dat er veel bloemen zijn
en de afzet ten z.tje velen kan. Het ideëele heeft
slechts zin ais het een practischen ondergrond
heeft en dien ondergrond heeft de Kon. Ned.
Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde ge
legd. Bestaat er een Kon. Maatschappij van Cham
pagne-importeurs? Dat zij thans het initiatief
voor een Vadersnacht neme ! Het oogenblik is
gunstig, de geesten zijn rijp en wie zou niet gaarne
zijn bijdrage leveren aan Het Boek der Vaders",
gelijk zoovele illustren hun diepe gedachte over
de Moeder of het Moederschap in dit Boek der
Moeders neerlegden?
Het fnuikende is, dat wie iets liefs over zijn moe
der te zeggen heeft, dit bij voorkeur voor zich
houdt, vooral als zij er niet meer is en het gevolg
is dan ook dat dit Boek der Moeders" een schoone
rij van banale uitspraken te lezen geeft, voorop
die van onzen Premier: het beeld zijner moeder
geeft hem de kracht het goede te doen, het kwade
te laten". Bij hoeveel schurken en schavuiten was
niet de liefde voor hun moeder hun eenige teere
plek? Balthazar Verhagen Iaat wild-blikkende
leeuwen" huilen vermoedelijk zijn dit leeuwen
van blik die niet brullen en de familie K'oos zendt
twee sonnetten, waarvan Jeanne Kloos in het eerste
de kunst verstaat in acht regels het woord lief"
zeven maal te vervoegen. En als Joh. Wagenaar
schrijft: De moederliefde is rein als de muziek
van Palestrina" dan is dat een uitspraak zoo
diepgevoeld als de muziek van Wagenaar zelf.
De eenige moeders in dit Boek der Moeders"
zijn Esther de Boer?van Rijk en Carry Pothuis,
de anderen zijn allen zoons of dochters en wat
Mw Pothuis over de wreedheid der moeders
schrijft, die hun jongens aan den oorlog konden
afstaan, lachend, strooiend met bloemen, hun
jongens, die zij duizendmaal naar bed hadden ge
bracht, duizendmaal toegedekt, gestreeld, die ze
uit zich zelf hadden opgebouwd...." is, tusschen
al deze rozen, waarvan de geuren de neuzen der
schrijvers en schrijfsters behagelijk streden, een
brandnetel, die prettig geflankeerd wordt door
dit vergeet-me-nietje van van Deijssel: ,,De aan
wakkering van het denken aan de moeder zal on
getwijfeld den geest der menschheid verbeteren".
Laat ons hopen dat dit een bloempje der ironie is.
B A K B A R O S S A
Nederl. Munt
Holland» boste IO canto sigma*