Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2504
PEEK & CLOPPENBURG
LAS TRES REINAS.
(HAVANA CO N DIT! O N)
fteinas Grandes
Keinaa
Reina* Chicag
Verpakt in kisten van
ICO stuks.
PMJS / 12O.
per mille.
Proefkisten / 12.
franco per post.
J. G. HASEKAMP
Importeur van
Havanasigaren.
23 Glashaven ? Rotterdam
Telefoon
734.7VANJCHAICKV
MEUBELTRANSPORT-MI
BERGPLAATSEN v. INBOEDELS
BINNEN-EN BUITENLANDJCHE
TRANSPORTEN
OVERBRENGEN |
V.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIEBE
BOOTMSTPAAT, UTRECHT. TEL 163
ZOMERREIZEN
PICHT U TOT
TEOOJTHOT,
VOOR /PECIALE
WOON INLICHTINGEN
Een Wasscherij
IS EEN ZAAK VAN VERTROUWEN!
De STOOM-WASSCHERIJ
11 DE PELIKAAN" te GOUDA
bestaat l Juli 1925 HONDERD JAAR!
| Hoe staat 't met Uw wasch!
Vraagt
eens om onze prijscourant No. 106
PRIVÉREIZENPER
RIJTUIG, TREIN,
AUTO EN BOOT.
VRAAGT GRATIS
INLICH_ TINGEN EN BROCHURES.
? BENNETT'S REISBUREAU ?
LEIDSCHESTRAAT 25 - AMSTERDAM- TEL. 37881
CRUISES
NAAR DE
NOORSCHE
FJORDEN EN
DE NOORDKAAP
BIJKOMSTIGHEDEN
CLXXIV
Zoo heel veel wijzer pleegt het ouder worden
ons niet te maken. We merken deze droeve waar
heid natuurlijk het eerste op bij onze
medemenschen, daar we hen nu eenmaal bij voorkeur als
objecten nemen voor ons cynisch inzicht; maar
als we een beetje rustiger toekijken, ontdekken
we haar ook en zeer treffend bij ons zelf. Toen we
zestien waren, stonden we ontegenzeggelijk meer
open voor groote levensvragen, dan we op ons
zestigste zullen doen. Ouder worden beteekent
maatschappelijker worden, meer in aanzien komen,
zijn dagelijksch bestaan zien volbouwen met aller
lei plichtjes en verplichtingen, en we moeten al
dankbaar zijn, als we onder die oppervlakkige
vermoeienissen door, toch nog een enkel begrip"
verzamelen, en tenslotte toch wel iets mér van
het leven weten, dan de idealistische zestienjarige,
al is ons inzicht negatief, en al hebben we vooral
geleerd zachter te worden, omdat onze zekerheden
altijd meer zijn afgebrokkeld.
Twee negatieve inzichten, waarvan ik diep
overtuigd ben, waarvoor ik met bittere ervaring"
heb betaald, en die ik dan ook erg graag ten uwen
voordeele aan de man wil brengen zijn deze:
Als u dweept met literatuur, ga dan in uw jonge
jaren geen Nederlandsche letteren studeeren, en
als u houdt van het tooneel, wordt dan geen lid
van een schouwburgcommissie.
Ik weet niet, in hoeverre het professoraat van
den dichter Albert Verwey mijn uitspraak over de
studie der Nederlandsche letteren zal hebben ver
zwakt of te niet gedaan, maar in mijn tijd" was
ze alleen een vermaak voor linguïsten en
philologen, voor menschen, die zooals een harer groote
mannen het uitdrukte, zit in hun lijf hebben,"
maar voor hen, die, meer gevoelig dan sterk van
hersens, meer vlug van begrip dan vasthoudend,
de collegezalen binnenzeilden , in de verwachting
verder van mooie boeken" en groote schrijvers"
te mogen leven, bleef er slechts n groote teleur
stelling; en alras zouden zij tot de meening geneigd
zijn, dat de liefde voor de literatuur zich overal
veiliger voelde, dan onder de voorbereiding tot
dit doctoraat.
Wie zich niet liet afschrikken, werd dan later
wel beloond, omdat hij na den rijstebrijbergjvóór
het candidaats al een bétje zijn lusten mocht
botvieren voor zijn doctoraal, met zijn dissertatie
over zijn diepste genegenheid mocht uitpakken
en zijn heele verdere leven, aan gymnasium of
burgerschool, tot vreugde van zijn jeugdig audi
torium mocht getuigen van levende schoonheid;
maar ik geloof toch, dat, als ooit iemand mij om
raad zou vragen, ik heel zachtjes zou zeggen:
Voel je niet iets voor klassieke talen?" omdat de
studie je daar schoonheid opent, die je zonder
leiding nooit zult weten te bereiken.
Met het lid zijn van een schouwburgcommissie
is het hetzelfde en toch weer anders. Ik heb aan
de jaren, dat ik hierbij behoorde, de meest
glorieuse herinnering; ik was diep onder den indruk
van mijn eigen waardigheid; ik was er verschrik
kelijk trotsch op, dat ik voor vol werd aangezien
door mannen, die begrootingen konden
beoordeelen en over bestekken wisten te praten, en als het
me een enkelen keer overkwam, dat ik wezenlijk
een meening over iets had, was ik daar zelf zóó
beduusd van, dat ik vergat haar op het juiste
oogenblik ten beste te geven
Maar mijn liefde voor den schouwburg is pas
weer ongerept herrezen, aadat ik mijn
passepartout had ingeleverd en weer met respect naar
de directieloge" staar, zonder haar deur te dur
ven openen. Want de wereld van het tooneel
moet voor ons de wereld van het wonder zijn.
de wereld van den droom, die al begint ons in
te spinnen, als we bij den bureaulist ons biljetje
koopen; de zaalwachters, de wit-gemutste juf
frouwen, ze moeten allemaal iets geheimzinnigs
voor ons hebben, waar we met ontzag naar opzien;
en we moeten er niet binnenkomen met een air
en met een blik van controle, om na te gaan, of de
wachtster bij de garderobe niet met den knecht
van den tweeden rang flirt, en of de juffrouw van
de parterre ook brutaal is tegen den portier.
Als het brandscherm opgaat, moet je alleen
weten, dat daarachter een visionaire wereld op
je wacht, maar je moet je er niet verantwoorde
lijk voor voelen, of het wel zonder horten en
stooten naar boven klimt; als het spel begint,
dan moet je niet in de coulissen kunnen kijken,
waar zij, die nog niet hoeven op te treden, van
hun eene been op het andere hangen. En als het
orgel een choraal speelt en de heele zaal onder
den indruk is, terwijl de gordijnen zich langzaam
sluiten, dan moet je^niet zóó vlak bij zitten, dat
NAAR MAAT
Fr. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
je den opgewonden spelleider hoort vloeken,
omdat ze niet gauw genoeg de
rotsblokken^wegdragen en het bosch planten.
Neen, de schouwburg moet niet een huis voor
je zijn, dat altijd voor je* open staat, en waar je
critisch mag rondloopen, om meeningen te hebben
over de loopers, de koperen leuningen en de
stoelbekleeding; het moe t iets blijven, waar je maar
een enkelen keer, met eerbied en needrigheid, mag
binnentreden; waar je braaf moet gaan zitten op den
stoel, dien de juffrouwjeaanwijst, waar jedankbaar
je kopje thee drinkt, zonder te denken aan het af
loopend contract met den pachter van de buf
fetten; waar je rondkijkt met devote oogen, niets
precies onderscheidt, maar alles bewondert, omdat
het deel uitmaakt van dat wonderbaarlijk rijk,
dat straks achter het hooghartig afwerende brand
scherm, voor je open zal gaan.
Want wie er anders tegenover staat; wie er
met het air van een recht-en-meening-hebbende
op het gestoelte der eere zetelt, bederft zichzelf
zijn schoonste genoegen.
| A N N I E S A L O M O N S
O!-O O