Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2506
Het hemd
EEN ZWEEDSCH HUMORISTISCH
PRENTENBOEK
door WYBO MEIJER
Herr Adamson door O. JACOBSSON.
Onze kennis van buitenlandsche humoristische
prentkunst is vrijwel beperkt tot wat Frankrijk,
Engeland en Duitschland in hun periodieken bren
gen. Van Zweden weten wij op dit gebied zeer
Weinig. Carl Larsson gat' in zijn beroemd boekje
Das Haus in der Sonne" een paar bladzijden van
goeden humor. In 1911?1913 verschenen 3 bun
dels van Einar Nermann; deze bevatten echter voor
namelijk caricaturen van bekende personen. Zij
vonden maar weinig aandacht. Voor 't overige
kennen Wij van Zweden alleen de prentjes die dcor
andere bladen worden overgenomen. Voor den
belangstellenden beschouwer is dit Weinige echter
voldoende om te constateeren dat de Zweedschc
humoristische teekenaars beschikken over gezonden
en porspronkelijken geest, niet grof, zooals die der
Duitschers, noch dubbelzinnig, op 't kantje af,
zooals die der Franschen. Wil men een vergelijking
maken, dan komen Engeland en Zweden elkaar
het meest nabij. Deze overeenstemming is zelfs
sterk. Flegma n het spottend belichten van de
zwakheden hunner medemenschen, van de kleine
misères die wij allen beleven, van de fouten, die
wij allen hebben, en die wij zelf weten te hebben,
maar waarover wij maar liever niet spreken -?dat
zijn de motieven, Waarvan zoowel de Engelsche
als de Zweedsche humoristische teekenaar zich bij
voorkeur bedient.
Dit gezonde besef: het gehoond worden door
anderen te voorkomen door zelf te hoonen, was
ook de aanleiding tot het ontstaan van Herr
Adamson", wiens lotgevallen ons in dit prenten
boek in 00 teekeningen van O. Jacobsson worden
voorgelegd: Herr Adamson, die niet n bepaalde
persoon is, maar de personificatie van U en van
mij in n figuur, die in 217/1 fouten, in zijn bela
chelijkheden ons wijst op de ome.
Hasse Zetterström, de bekende Stockholmer
journalist, leidt hem in met een vlot en geestig
geschreven voorwoord:
Herr Adamson, aus Stockholm, Scliweden.
Der Name Adamson ist ein angenommener. Sein
Vater heisst namlich O. Jacobsson. Ein noch
ganz junger Manu, von dem man allen (irund haf,
noch schlimmere Dingen zu erwarten. Adamson's
Alter ist unbestimmt wie das einer Frau.Eigentlich
ist erso alt wie die Welt. Es ist sehr wahrscheinlich,
dass er die Schlange i m Paradies gewesen ist.
Vieles von dem, was da geschah, lenkt den
(iedanken auf ihn. Als Adamson geboren wiirde,
brauchten wir ihn. Er kamimrichtigen Augenblick,
wie es bei grossen Ma'nnern der Geschichte stets der
Fall war. Alexander der Grosze, Napoleon und
der Ingenieur Flettner, waren in dieser H'insicht
seine Vorganger.
Machen sic eine Serie Zeichnungen von einein
Manu", sagte ich zu Herrn Jacobsson. Und er
begriff sofort, wass ich nicht meinte. Adamson
debutierte also in unserer Zeitschrift, und er schlug
gleich in einer Weisedurch, die sein Vater und sein
Pate kautn geahnt haften. Ein mehrja'hriger
Abonnent, der zufallig atich Adamson hiess, kündigte
der Zeitschrift und seine Bekanntschaft init dem
Redakteur".
Lasst uns", aldus eindigt Zetterström, lasst
uns la'cheln iiber Adamson und ber uns selbst".
Wij zullen dat zonder twijfel.
Daar is al dadelijk de eerste prent: Das Hemd".
Adamson wil het aantrekken, maar kan het niet
over zijn hoofd krijgen, als ,een spook danst hij
erin rond met slappe zwaaiende armen, zijgt
amechtig neer, bindt aan de hoeken en aan de uit
einden der mouwen dikke touwen, hijscht het op,
klautert op een verhooging, en springt erin', met
de beweging van den zwemmer, die in 't bassin
wil duiken, het z.g. snoekcnschot". In humor
van (/('?(' strekking is Jacobsson zeer sterk; moet
De beschermengel
men dit zoeken in het feit, dat hij vrijgezel is?
Want ook de twee andere prenten, die met de
bovengenoemde, de beste van dit boek vormen,
brengen typische vrijgezellencrvaringcn in beeld.
Het boordenknoopje, dat ondereen kast rolt, is n
ervan. Met een stok wil Adamson het er onderuit
halen, het komt dan ook weer te voorschijn, maar
tegelijkertijd nog wel twintig andere
boordenknoopjes ! Een ander maal is hij bezig een knoop
aan zijn jas te zetten. Op een gegeven oogenblik
hokt de draad, ze vormt een lus, nog n en nog
n, bij elke steek komt er een lus bij. Ten slot te
is het een warnct van draden. Adamson laat zich
niet ontmoedigen, hij gaat lustig door, eindelijk
zit de knoop. Met een overwinnaarsgezicht knipt
hij de overtollige draden weg. Maar met de draden
valt ook de knoop !. Dergelijke ervaringen moet men
zelf gehad hebben,om ze zóó te kunnen persifleeren,
en óók om deze persiflages naar waarde te schatten.
De overeenstemming met dien anderen karakter
trek der Engelschen, het flegma, vindt men in dit
boek bij prenten als bchutz gegen La'rm". Zij
uit zich in de toepassing van maatregelen, die tegen
bepaalde stoornissen genomen worden, op soort
gelijke stoornissen van vél grooter omvang, waar
op ze gewoonlijk niet worden toegepast, maar
waartegen ze vaak even afdoende werken. Schutz
gegen La'rm" is een kostelijk voorbeeld ervan.
Een papegaai krijscht in de kamer: werp een doek
over de kooi, en het beest zwijgt. Welnu : een orgel
jankt onder 't venster, Adamson weet het middel
er tegen, hij werpt een deken over man en orgel,
en ook hier: 't beest zwijgt !
Hetzelfde koninklijk flegma spreekt ook uit
een prent: Hering-Frühstück". De haring is in
mooten gesneden, maar deze zijn nog door een
dun, doch uiterst taai velletje verbonden. Ze vor
men een lange keten, waarin Adamson gansch ver
wart; het heele servies gaat, als de haring, in
mooten. En Adamson? hij steekt een onmetelijk
groote sigaar op, en gaat in volkomen berusting
smakelijk zitten rooken ! Deze groote sigaar speelt
trouwens een zeer voorname rol in Adamson's
leven. Zij vormt als 't ware een deel van hem, waar
zonder hij niet compleet is, hare dikke rookwolken
omhullen hem na elk nieuw gebeuren. Zij is hem
troost, maar ook het teeken van den triumphator.
Zij was het, die Jacobsson bracht op een zijner
geestigste invallen: het scheppen van de figuur
van Adamson's Besseres Ich". Dit is zijn vol
komen evenbeeld, maar in de gedaante van een
Beschermengel; nu en dan komt hij Adamson
vermanen, beweegt hem tot afstand van zijn sigaar
en van den wijn. Groot is zijn invloed echter niet,
hij werkt nooit langer dan 3 prentjes ! Op het 4e
ligt Herr Adamson alweer plat op z'n buik den
wegstroomenden wijn op te slurpen en smookt hij
als een schoorsteen !
Aan het gevaar voor verslapping, dat door het
wekelijks moeten leveren eiken tcekenaar bedreigt,
is ook Jacobsson niet ontkomen. Daarvan het
gevolg zijn enkele prenten Maar deze zijn
toch verreweg in de minderheid en doen aan
de waardeering, die dit prentenboek verdient,
niet af. Deze waardeering echter zal meer
(moeten) gebaseerd zijn op wat is afgebeeld, dan
op de wijze waarop, d.w.z. niet op den stijl van
Jacobsson. Want die is noch persoonlijk, noch
oorspronkelijk, hij komt sterk overeen met dien van
den Franschen teekenaar Rabier. Prenten, waar
op dieren voorkomen, met name honden, zouden
evengoed van Rabier kunnen zijn. Na'chtlicher
Larm" is n daarvan. Een andere prent, de 2
dashonc'en in denkachelpijp, is zelfs door Rabier reeds
precies zóó gebracht. N'importe. Resumeerend is
dit een prentenboek, dat voor den civielen prijs
van nog geen 2 gulden een telkens terugkeerend
gezond amusement verschaft. En te meer moet dit
Worden gewaardeerd in een tijd als deze, waarin
ons zooveel ziekelijke, excessieve, afkeerwekkende
en gedwongen Kunst" wordt voorgezet, een tijd,
waarin daarom de behoefte aan gezonden, onbe
dorven geest, aan Adamsons", dubbel zoo groot is.