Historisch Archief 1877-1940
No. 2508
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
Locomotiefdepöt te Sidotopo (Soerabaia)
Nieuw station Passar-Senen
GEDENKBOEK DER
STAATSSPOOR- EN TRAMWEGEN IN
NEDERLANDSCH INDIË1875-1925
door Ir. G. L E i c N E s B A K H o v E N.
Toen Dr. Koningsberger als voorzitter van het
Provinciaal Utrechtsch Genootschap in zijn rede
ter gelegenheid van de laatste jaarvergadering de
ontwikkeling van Ned.-Indiëmet de levenspro
cessen in de natuur vergeleek, was hem het
Gedenkboek der Staatsspoor- en Tramwegen in
Nederlandsen-Indi vermoedelijk niet of slechts
bij vluchtige inzage bekend.
Anders toch zou hij het zeker vermeld hebben
ter toelichting van zijn stelling, dat zooals in de
levende natuur het individu in zijn ontwikkeling
een versnelde herhaling vertoont van de ontwik
keling, die de soort in den loop der jaren heeft
ondergaan, de kolonie in een veel korter tempo
heeft te beleven wat voor het moederland een
langduriger! groei vorderde.
Het gedenkboek teekent ons de langdurige
overwegingen, aarzelingen en vergeefsche
popingen om tot den aanleg van spoorwegen in
Indië' te komen, het geeft een scherp beeld van de
bedachtzaamheid, soms ontaardend in gebrek
aan durf en vooruitzien, die vooral in tijden van
tegenspoed ons Hollanders kenmerkt, en schetst
het gebrekkig inzicht van sommige regeerders in
die dagen.
Dan slaagt na al dat beschamend getob
Minister Goldstein op 18 Februari 1875 er bijna
plotseling in, de Tweede Kamer een wetsontwerp
te doen aannemen om als proef de ongeveer 115
K.M. lange lijn Soerabaia?Pasoeroean?Malang
van staatswege aan te leggen.
Zonder strijd ging het ook ditmaal met, doch
de Minister wist de vrees van vele kamerleden te
overwinnen, dat als bij zoovele publieke werken
het Indisch Goevernement ook bij den
spoorwegaanleg buitengewone traagheid en volslagen
machteloosheid" zou toonen en de angst te be
zweren, dat de staatsingenieurs geen den minsten
drang zullen hebben tot spaarzaamheid" door te
verwijzen naar wat in het moederland op het ge
bied van spooraanleg van staatswege reeds ge
beurd was.
Zijn uitspraak: Het komt er alleen maar op
aan, dat men wil", werd spoedig waargemaakt,
want door de gelukkige keuze van den leider
Maarschalk en zijn staf en de groote vrijheid hem
in zijn werk gegeven, gelukte het reeds op 16 Mei
1878 het eerste gedeelte van de nieuwe lijn en wel
het gedeelte Soerabaia-Pasoeroean plechtig te
openen.
Er was hard gewerkt, want de opname en
grondberekeningen van de geheele lijn waren reeds
gereed gekomen 17 maanden na den dag (6 April
1875), waarop de wet door den Koning was be
krachtigd.
Een begin was gemaakt, spoedig daarna werd
reeds zonder grooten tegenstand tot voortzetting
van den aanleg van staatswege besloten, terwijl
ook de exploitatie in handen van het goevernement
kwam.
Van de periode van conceptie, gekenmerkt door
traagheid en besluiteloosheid, was men in eens
gekomen in de faze van snellen, heftigen groei,
een groei die in latere jaren meermalen onregel
matig wordt, met toppen als de omstandigheden
gunstig waren, met dalen als malaise intreedt en de
wankelmojdigen, die den staatsaanlcg niet willen
voortzetten of de exploitatie in andere handen wil
len overbrengen, zich sterk gaan voekn en men de
leiders te veel bindt.
Zooals bij zooveel in het Njderlandsch beleid
in zake Indiëzien we een gemis aan va:;te lijn bij
het beheer, zoowel in den vorm der organisatie
als in den voortgang van den aanleg, de tarief
kwesties e.d.
D.)ch*door alles heen een stage groei, een toe
neming van het begrip der onmisbaarheid van de
spoor- en tramwegen voor de economische ont
wikkeling van Indië.
Het boeiend verhaal, dat het Gedenkboek hier
over bevat vormt een stuk geschiedenis, die o.m.
aan het boek blijvende waarde geeft.
Wat is er in die vijftig jaren veel gebeurd en
welk een opvolging van personen en stelsels !
Maarschalk en Djrx de krachtige leiders van het
begin, Stipriaan Luiscius aan wicn het gegeven
was het bedrijf weer meer zelfstandigheid te geven,
de ontwikkeling krachtig verder te stuwen en
latere plannen als die der electrificatie voor te
bereiden. Damme, die het beheer centraliseerde en
talrijke sociale maatregelen voor het personeel
wist in te voeren, zij zijn eenige der vele figuren,
die in de ontwikkelingsgeschiedenis een belang
rijke rol spelen.
Dan lezen we van de moeilijkheden en de over
stelpende drukte der oorlogsjaren als in Indië,
op zich zelf aangewezen, een steeds toenemend
personen- en goederenvervoer bediend moet worden,
terwijl het daarvoor noodig personeel en de
vereischte materialen telkens weer bezwaarlijker te
krijgen zijn.
Op dien bloei volgt een inzinking, welke de
uitbreidingswerken en de electrificatie bijna geheel
doet stopzetten en vermindering van het aantal
en de bezoldiging van het personeel en andere
bezuinigingsmaatregelen eischt.
Ten slofte komt er een langzame opleving van het
Brug in de Preai-igerlijn hij Melangboni;
goederenvervoer, waardoor menig hoofdstuk van
het gedenkboek kan eindigen in den blijmoedi
ge n toon, die voor een jubileum past.
Wanneer \ve dan hetgeen tot stand kwam
overzien en opmerken, dal de omvang van het
net, de snelheid der treinen, de bouw van \\eg en
rollend materieel die van het moederland gaan
evenaren, dan begrijpt men dat het bestuur der
Indische staatspourwegen behoefte had dat alles
bij het vijftigjarig bestaan te veizamelen er, met
gerechten trots onder de aandacht van velen te
brengen.
Het deed dit in aantrekkelijke/n vorm, het
Gedenkboek i* met vele foto's van personen en
zaken verlucht, typografisch goed verzorgd en van
iiverzichteliike grafieken, kaarten en :taUn voor
zien 1).
Door eenvoudige
behandeling met AB1S
garandeeren wij abso
luut afdoende bestrij
ding van Kakkerlak
ken en andere schade
lijke insecten,
muskieten, wandgedierte,
enz.
Vraagt inlichtingen
en prospectus voor
schepen, gebouwen en
particulier gebruik
aan
N.V. A.B.I.S.,
Mij. ter Afdoende Bestrijding vanlns:ctenschade,
Heerengracht 281 Tel. 32281 Amsterdam
Zoo is erin Indiëin vijftig jaren tot stand ge
bracht, wat in Europa bijna een dubbelen tijd voor
zijn ontwikkeling noodig had en men staat er
nu voor vraagstukken, welke aan die van het
moederland parallel loopen.
Een enkel voorbeeld moge dit toelichten:
In het hoofdstuk der finantieele uitkomsten
wordt er op gewezen, dat men zich bij den aanleg
deugdelijk rekenschap gaf van de rentabiliteit
der aan'te leggen lijnen en meermalen tot aanleg
van een lijn besloot, waarvan de opbrengst slechts
een zeer matige rente van het aanlegkapitaal
beloofde en later ook gaf, maar die voor de eco
nomische ontsluiting nuttig was en groote indi
recte voordeelen opleverde.
Toch werd in den crisistijd als eisch gesteld..
dat het net op lava zich zelf zon bedrnipen en wel
zoodanig, dat "het exploitatieoverschot een rente
van O p'ct. van het aanlegkapitaal z.mi opleveren.
DJ Indische spoorwegen zijn toen onderscheid
gaan maken in een net van rendabele en van on
rendabele lijnen, onder het laatste ook begrepen
de militaire lijnen en nemen aan dat een derde
deel van het in de S.S gestoken kapitaal gebruikt
was voor lijnen, waarvan men van te voren wist
dat zij onrendabel zouden zijn.
Zooals te \erwachten was, kon men, niet
tegenstaande krachtige bey.uinigiugsmaat regelen,
niet aan den eisch van (i pCt. rente voldoen.
Wel bereikte men als exploitatieoverschot m
1024 3,5 pCt. van hè! aanlegkapitaal can alle,.
en 5,2 pCt. van dat der rendabele lijnen, een zeer
gunstig resultaat, dat voor het moederland wel
altijd een schoone illusie zal blijven.
Een dergelijke scheiding van rendabele en on
rendabele 'lijnen komt ongetwijfeld aan
het_overzicht der algemeene landsfinanciën en aan die van
het bedrijf ten goede en het zon zeker overweging
verdienen", nu de economie der verkeersmiddelen
hoe langer hoe meer belangstelling vindt, wegen,
spoorwegen in kanalen telkens onderling ver
geleken warden, ook voor ons land een dergelijke
scheiding te maken.
Het bovenstaande moge voldoendefzijn om de
aandacht van velen te vestigen op het zou fraaie
gedenkboek, dat naast een schat van technisch
belangwekkende gegevens (hoewel men gaarne
over 'de technische moeilijkheden bij den aanleg
en de exploitatie wat meer gelezen;zou hebben)
een uitstekend inzicht geeft in de ontwikkeling
der Indische Staatsponrwegcn.
A.D.SPILLNER
Vijzelstraat 83 - Amsterdam
Reiswekkers met radium