Historisch Archief 1877-1940
No. 2509
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
FRANKRIJK IN MAROKKO
Teekening voor df Groene Amsterdammer" door
Joh. Braakensiek
DE MAROKIJNLEEREN SCHOENTJES KNELLEN
HET EURASIÏSME EN PAN-AZI
door CAROLINA EITJE
In een artikel, getiteld de Eurasiërs", versche
nen in de Groene Amsterdammer" van 30 Mei 1.1.,
vertelt Boris Raptschinsky het een en ander over
een nieuwe cultureele strooming in Rusland, die
hij met den naam Eurasiïsme betitelt. Ds kern van
de leer der Eurasiërs schijnt te zijn, het loochenen
van de mogelijkheid eener algemeene menschelijke
beschaving. Zij erkennen slechts het bestaan van
nationale beschavingen, die echter in twee groote
groepen te scheiden zijn: de Aziatische en de
Europeesche cultuur. Tusschen deze beschavingen, zoo
leert het Eurasiïsme is, daar zij gebaseerd zijn op
geheel verschillende waarden, geen verzoening
mogelijk: lijnrecht staan zij tegenover elkaar!
Rusland wordt door de Eurasiërs gezien als het
gebied, dat door zijn ligging ertoe voorbeschikt
is om telkens weer de kampplaats te zijn, waar de
botsing der, twee cultuurwerelden zich afspeelt.
De overwinning van den Aziatischen geest achten
zij op den duur onvermijdelijk, daar deze godsdiens
tig bepaald is, en dus hooger staat dan de op
inaterieële waarden berustende Europeesche cultuur.
Deze korte samenvatting moge dienen als in
leiding tot de bespreking van een merkwaardig
boek, dat met een geheel andere tendenz, feitelijk
dezelfde theorieën verkondigt. Het boek heet Die
Pforte des Ostens", de schrijver is Eugen Hoeflich,
het is verschenen in 1923 bij het Benjamin
HarzVerlag te Weenen en Berlijn. D^ overeenkomst
tusschen de daarin verkondigde denkbeelden en
die der Eurasiërs is onmiskenbaar. Toch is deze
Eugen Hoeflich geen Rus, maar een Jood uit
Oostenrijk, een man bezield door een hartstochte
lijke liefde voor het oude Joodsche land en voor zijn
volk, een zoeker, die meent een oplossing te hebben
gevonden voor het moeilijke Joodsche probleem.
Even scherp als dit de Eurasiërs doen, trekt ook
hij de scheiding tusschen de Westersche wereld en
Azië. Steeds weer waarschuwt hij er voor om met
Europeesche methoden en met de machtsmiddelen
van het Westen in het Heilige Land een nieuw
Joodsch rijk op te bouwen. Ein kümmerliches
verkümmertes Baumchen kann dort nur stehen,
wo die grosze Palme jüdischen Stammes neu
ergrünen soll, Wenn nicht alle Steine des Westens
aus dem Bereich seiner Wurzel entfernt sind".
(blz. 31). Inderdaad, zoo moet wel een man spre
ken, die den geest van Aziëop de volgende wijze
omschrijft: der Oriënt ist anch heute noch einc
Matèrialisation des religiösen Gefühls groszer
schwer bewegücher Volksmassen...." (blz. 66).
En die daar tegenover het Westen typeert als:
das Heidentum, das sich in der technischen
berlegenheit des Westens manifestiert" (blz. 73).
Geen wonder ook, dat de schrijver met zUlk een
kijk op de Europeesche beschaving, de resultaten
van het contact der beide geesteswerelden met de
zwartste kleuren schildert. Die Geschichte Asiens
im letzten Jahrhundert ist bestimmt von dem tech
nischen Aufschwung Europas die Geschichte
dieser Epoche ist die tragische Geschichte der
berwaltigung des menschlichen Herzens duren
den in die Machina* projizjerten Fuchsverstand
des Okzidentalen...." (blz. 72). Hij droomt dan
ook van de vrijwording van zijn eigen volk en van
Aziëuit de overheersching van Europa; beide pro
blemen zijn voor hem slechts twee kanten van een
groot wereld-historisch gebeuren. Hoe denkt
Hoeflich zich nu de oplossing? Hij meent haar te
hebben gevonden in de tooverformule: Pan-Aziëf
Laten, zoo redeneert hij, laten in de allereerste
plaats Jood en Arabier ais broeders samenleven
op den heiligen bodem van Palestina. Maar laat
deze broederbond zich ook verder uitbreiden over
alle volkeren van het groote Azië; zoodat als de
tijden rijp zullen zijn, heel het geweldige Oosten
met zijn heerlijke geestelijke waarden in gesloten
broederlijkheid, zich vermag te plaatsen tegenover
Europa en zijn cultuur. Dan eerst zal de geest over
de materie kunnen zegevieren ! Eerst dan zal be
slecht worden der Kampf der Profitmachine 1)
gogen den Geist...." (blz. 83).
De beschouwingen van Hoeflich over de rol,
die Palestina in de toekomstige regeneratie van
Aziëzal spelen, vertoonen weer dezelfde opmerke
lijke overeenkomst met de theorieën der Eura
siërs. Voor deze groep is, zooals reeds gezegd, het
Heilige Rusland de kampplaats der beide
cultuur"werelden, zij hopen dat ten slotte hun land de
voorpost za! zijn van den triumfeerenden Aziati
schen geest. Evenzoo deze Jood; ook hij ziet zijn
eigen kleine land als het toekomstig tournooiveïd
van den strijd der ideeën, en is de beslissing ge
vallen, dan wil hij Palestina maken tot den voor
vechter der Pan-Aziatische gedachte; op den
heiligen bodem van dit oeroude land zal helder
die heilige Flamme" stralen.
De kritiek van den heer Raptschinsky op de
ideeënwereld der Eurasiërs is voor een deel ook
geldig voor de leerstellingen van Hoeflich. Dj
problemen worden door hem vaak veel te een
voudig gesteld; zoo is b.v. de leuze Pan-Azi
schoon en verlokkend, maar een nuchterder kijk
op de zaken doet de vraag opkomen, waar is die
schoone nheid te vinden? En toch hoe groot
ook de bezwaren kunnen zijn tegen het boek van
Hoeflich?het is o.a. slecht en slordig geschreven
--het vermag te boeien en tot op een zekere hoogte
zelfs te overtuigen. Want ten siotte formuleert
hij gevoelens en gedachten, die zeker voor de Joden,
vreemdelingen temidden der Westersche volkeren,
een bekenden klank hebben. Zijn zij als het ware
niet zelf het bewijs van deze theorieën, voelen zij
niet dagelijks aan den lijve het conflict tusschen
Oost en West? Trouwens, als in onzen tijd een
groep Russen dergelijke opvattingen tot een sys
teem hebben gevormd, wanneer een Oosterling
als Hoeflich zijn boek Die Pforte des Ostens"
schrijft, is dat slechts een bewijs te meer, dat het
Oosten ontwaakt en zich van zijn eigen essentiëele
waarde bewust begint te worden. En waar deze
bewustwording plaats vindt, moet ook het gevoel
van tegenstelling ontstaan, daarover make men
zich geen illusie. Immers, oeroud is het conflict
tusschen Westen en Oosten, het is van alle tijden
geweest en heeft zich in alle vormen gekleed, maar
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED.MEIJER, Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 ? 8ev. 1908
tot een oplossing is het nooit gekomen; zelfs niet
toen Europa Aziëhad overwonnen. Want hoe
sterk ook de uiterlijke heerschappij mocht zijn,
de geest van Aziëwas voor den overwinnaar niet
te vatten, laat staan om te vormen of te vernieti
gen. Daarom kan het ook zoo weinig baten dit
probleem met wapengeweld of met politieke midde
len te willen behandelen. Moet niet iedere koloniale
mogendheid op den duur tot haar schade en vaak
ook tot haar schande erkennen, dat de
volkerenmassa van het Oosten wel onder de knie te houden
is, maar nooit gebracht kan worden tot het aan
vaarden van den Westerschen kijk op het leven
en de levensverhoudingen? Bij den besten wil aan
beide kanten blijft er toch altijd een vreemdheid
bestaan, een gevoel van niet kunnen begrijpen en
waardeeren. En in tijden van spanning en opwin
ding wordt die onmacht tot achterdocht, die ge
makkelijk kan uitgroeien tot wilden haat.
Dan spreekt Europa vol onrust van politieke
en economische oorzaken, die achter dit alles ge
zocht moeten worden, (zoo is heden ten dage Moskou
de bron van alle kwaad), maar hoe zelden is men
zich ervan bewust, dat in laatste instantie de font
schuilt in het over het hoofd zien van de oude
historische waarheid, eens door R. Kipling zoo
aardig geformuleerd in het bekende:
East is East and West is West"
And never the twain shall meet".
EEN AFFICHE VOOR DE HISTO
RISCHE TENTOONSTELLING
door J. D. V o s K u i L
Ter aankondiging der historische tentoonstelling
te Amsterdam, heeft Huib Luns een affiche, dat
bij de firma Senefelder gedrukt werd, ontworpen
en gelithographeerd.
Het aantrekkelijke van deze plaat is wel het
lichte kleurenspel rondom de ornamenten, waar
door het geheel, ten minste wat kleur betreft,
een aangcnamcn indruk maakt. Duidelijk steken
de roodbruine letters hiertegen af, zoodat de op
schriften van een flinken afstand al goed te lezen
zijn.
Maar toch is Luns in dit biljet niet zuiver deco
ratief gebleven, want de beide figuren op den voor
grond brengen diepte" in het tafreel, omdat ze te
veel een perspectivisch karakter dragen. Zij sluiten
zich niet aan bij het ornament en verbreken daar
door de compositie. Bovendien vertellen ze ons
niet veel bijzonders, want zij bezitten heel weinig
expressie en hebben, zonder een zekere schoonheid
van gebaar, vorm of houding, den rug naar ons
toegekeerd. Deze weinig zeggende voorstelling
geeft aan het geheel een botheid, welke voort
durend hinderen blijft. Ook de letters onderaan
de plaat, welke in hun eenvoud niet onaardig van
vorm zijn, vertoonen toch door de slechte plaat
sing weinig verband niet de versiering. Als een
contrölemerk zijn zij onovcrwogen op de ruggen
van de beide gestalten gedrukt, waardoor het
geheel nog onrustiger van conceptie geworden is.
Juister van vormgeving lijkt mij het woord
Amsterdam" boven aan het biljet, dat in het
ornament verwerkt werd, al zijn hiervan de
letters evenals het lijnenspel daaromheen wat te
veel gekruld". In dezen geest werd al zooveel
gemaakt en hoewel het knap gedaan is, hebben we
er eigenlijk allang genoeg" van.
Vraagt steeds
VAN OUDS HET BESTE MERK
l)!Eugen Hoeflich toont zich in ,,die Pforte
des Ostens" een fel vijand van het kapitalistische
systeem. Ook in dit opzicht is zijn boek merk
waardig, omdat het den Europeaan leert langs
welke wegen en idealen de propaganda van Mos
kou vat op het Oosten vermag te krijgen.
FONGERS
1925
GULDEN
Eigen filialen AMSTERDAM, Nassauk. 500;
ROTTERDAM, KipstraatSl;
's-GRAVENHAGE, Spui 45 en Schuitstr. 121; UTRECHT,
Oude Gracht 214; ARNHEM, LEIDEN,
MIDDELBURG, GRONINGEN.