Historisch Archief 1877-1940
No. 2513
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAN©
17
DE VLOTTE" FILM
door L. J. J o R D A A N.
,, DE WEG VAN AVONTUUR"
Ttlschinsky.
Is ik mc'niet bedrieg
is de benaming vlotte
film" afkomstig van
n onzer prominente
bipscoop-critici en
hij kan 't Weten, want
uit zijn pen is tot
heden weinig anders
gevloeid,dan vlotte"
causerietjes over die
zwakheid van den
menschelijken geest,
welke film-rage heet.
Da vlotte" film nu
is Wat je noemt, eten
en drinken voor 't uit
gaand publiek voor
de dames die de ro
man-bibliotheek van de Prins" lezen en 'n
Fordje ambiëeren, alsmede voor de heeren
wier horizont Wordt gevormd door den cirkel
sport-zaken-sport. Zij is bij uitstek geschikt om
genoten te Worden onder 'n goeie sigaar en 'n
Whiskey als bekroning van 'n uitgebreiden en
lekkeren maaltijd. Zij vermijdt angstig alles wat
goed en echt is alles wat ontroert en ver
edelt alles wat inspanning kost. Zij vermijdt
ook alles Wat nieuw is nieuwe Wegen aanwijst,
nieuwe perspectieven opent. Immers zij is
vlot" ! Zij is vlot" als 't gekakel van 'n papegaai
? als de geestigheid van 'n handelsreiziger
als 'n populair straatliedje. Zij is onschuldig,
aardig, amusant, fatsoenlijk al wat ge wilt
maar zij is de dood voor de ontwikkeling van de
film.
Want alles wat de schouders ophaalt over de
toekomst der cinematografie alles wat scham
pert en scheldt op de onnoozelheid, de minder
waardigheid en de geestelijke nutteloosheid van
de rolprent?wijst op dat karakteristieke bioscoop
product: de vlotte" film.
En zoolang de coulante, genoeglijke, comfor
tabele vlotte" film de programma's blijft
beheerschen zoolang zal er van 'n gelijkmatige,
gezonde ontwikkeling der film geen sprake zijn.
't Typische voorbeeld van de slappe,
inhoudslooze vlotte" film is Da weg van avontuur".
Zij is in alles min zij grijpt er overal naast.
Om te beginnen is zij niet oorspronkelijk
natuurlijk, anders ware zij niet vlot". We hebben
't geval n.l. al eens vroeger gezien spontaner,
pittiger, koener en geestiger. Fairbanks' Teeken
van Zorro" Was in 't oude, beproefde genre
iets nieuws. Het verraste door spirit, gedurfdheid
en goeien smaak ? het werd uitmuntend en met
overtuiging gespeeld en had die ondefineerbare
sfeer van echtheid en spontaniteit, Welke voor
iedere fijne intuïtie 't kenmerk van originaliteit is.
In deze avonturen-film niets van dit alles. Da
Tijger" 'n gevreesd bandiet is 'n tijger met
kuiltjes in z'n wangen en liquide, donkere oogen
die in niet vermoeiende monotonie beurtelings
op Verkade als Hamlet" en op Louis Davids
lijkt. Hij mist de nerf en de spanning in Fairbanks
actie en zelfs z'n acrobatiek lijkt, naast 't
illustere voorbeeld naar niets. Hij is 'n brave,
mooie, vervelende meneer.
Dan hebben we Estelle Taylor?alias Mrs.
Jack Dempsey. Zij is eenvoudig om op te schieten
Haar akelig conventioneele ,,picture"-facie met
't machtelooze knoopsgaten-mondje hangt u de
keel uit tot 't bittere einde. Da rest is navenant.
En al deze lieden spelen-spelen-spelen ! Nie
mand doet iets spontaans niemand doet ver
geten, dat alles maar vlo t "-geacteerde larie is.
Maar 't publiek knort van tevredenheid; het
voelt zich kip-lekker in deze banale variët
-atmosfeer het verlangt niets beters en krijgt
niets beters het is 't volkomen eens met den
bovengenoemden criticus, dat er niks gaat boven
'n vlotte" Amerikaansche film. En de volks
ontwikkeling boekt deze week zeven verloren,
verknoeide dagen !
Ik ben nog eens, uit baloorigheid, naar Moeder
Aarde" gaan kijken, 't Moeilijke vallen-en-opstaan
de stroeve ernst 't koppige vechten met de
materie dezer onsociabele Moffrikaanders is me
oneindig liever dan de misselijke Yankee-vlotheid.
FILMPEST
BETTY BLYDE IN Cnu-CmN-Cnow" Union.
et is niet fijn gezegd en
niet galant.... maar
o, ik haat ze, die
Betty's, Barbara's,
Laura's, Mae's en hoe
ze meer heeten mo
gen. Ik haat ze, met
'n onverzoenlijker!,
feilen, gelen haat
en zoolang ik kan
vechten voor de
mooie, jonge film
kunst ? zoolang zal
ik ze blijven haten
en u beleefd verzoeken ze met mij mee te haten.
Hoe is 't mogelijk hoe is 't mogelijk ! vraag
je jezelf af, als je voor den, god-weet-hoeveelsten
keer, zoo'n onbeduidend nest van 'n ballet-girl"
'n drama ziet dragen". Hoe moet de platte,
banale Angelsaksische smaak ons publek ge
nfecteerd hebben om steeds weer zich te ver
gapen aan zoo'n plaatjes-meisje, zoo'n
fondantheldin, zoo'n etalage-ster aan wie letterlijk al '
't menschelijke vreemd is!.
Want zij zijn de pest de pest hoort ge ! -
vooronze volkssmaak,vooronzemoreele gezondheid
en voor onze oorspronkelijkheid. Zij zijn de in
carnatie der Angelsaksische tyrannie, die ons met
geweld de kaken openspert om ons de weeë, zoete
lekkernij in te gieten, waartegen onze gezonde,
nuchtere, kernige volksaard kokhalst.
't Is ergerlijk maar vóór alles zoo be
schamend !
Dat ons publiek zich liet verlokken door wat
geraffineerd is, of pervers of slecht .... 't ware
te betreuren maar, tot op zekere hoogte verklaar
baar. Maar weet ge iets vernederenders, iets
jammerlijkers dan deze hang van de massa naar
't vervelende?'t ronduit hopeloos vervelende? Lieve
god, menschen zijt ge nou nog niet uitgekeken
naar die bijna naakte mannequins met
haarconventie-gebaartjes?haar altijd eendere tronies, haar
nooit volwassen figuurtjes! Ge ziet tóch niets
onvertogens daarvoor waakt onze onvolprezen
gemeentelijke controle?hoe schunnig-verleidciijk
de advertentie u ook toespreekt.
Toe wordt eindelijk eens volwassen mannen en
vrouwen zegt eindelijk eens dat ge genoeg hebt
van die kwasi-oostersche balletten van die
zoutelooze histories bijeen geflansd, om 'n
talentloos music-hall-meisje gelegenheid te geven zes
acten lang in verregaanden staat van ontkleeding
rond te loopen. Toont dat ge 'n eigen volkskarakter
hebt scherp onderscheiden van den
platvloersche enfantieken Angelsaksischen aard weest
de kritiek vóór, die u nog steeds meent naarden
mond te praten met deze imitatie-menschen aan
te bevelen, toont.... !
Zooeven lees ik in de Telegraaf", dat Chu-chin
chow-de welverzorgde Oostersche film" 'n week
is geprolongeerd ! Laten wij ons schamen !
Het
DE FINALE
door C O R N E L I S V E T H
Seltsame Leiden eines Theater-Directors"
noemde E. Th. A. Hoffmann een van zijne ge
schriften. Marcellus Emants heeft eens de weder
waardigheden eens Tooneelschrijvers verteld. Jan
Fabricius zou van beider ervaringen kunnen ver
halen, maar ik denk dat die van den Directeur
van hot Theater Odeon hem niet alleen het verscht
in het geheugen liggen, doch ook het diepst hebben
getroffen. Zij culmineerden verleden week Vrijdag
in de rechtszaak, bij het proces in kort geding,
waar een jong advocaatje, met meer ijver dan
welsprekendheid, en meer jurisprudentie dan
goeden smaak, het beslag verdedigde dat een
klein groepje leden van het gezelschap gelegd had
op zijn saldo bij de bank.
Blijdschap en Vertrouwen" was de leuze,
waarmee Fabricius een jaar geleden begon. Wat
van de blijdschap thans gebleven is, kunnen we
gissen, en wat het vertrouwen betreft .... Toen
de directeur in Maart aan zijn gezelschap den
toestand beschreef en hoopte, dat alles nog terecht
zou komen, zou hij de leden van het gezelschap
opzettelijk hebben misleid ! Hij wien, voor
ieder onbevooroordeeld toeschouwer, het rozig
optimisme op het gelaat geschreven staat, hij die
blijkens zijn tooneelwerken een onverwoestbaar
en steeds zeldzamer wordend geloof heeft in het
goede, hij zou niet opzettelijk gemeend hebben,
dat alles zal reg kom! Men moet advocaat van de
tegenpartij zijn om zoo iets te beweren en vol te
houden!
Men moet toor.eeldirecteur zijn of geweest zijn
om, als fatsoenlijk man, nooit voor meneertje"
geweest zijnde en met geen enkel vonnis achter
den rug, in het openbaar te motten hooren dat
men arme artiesten heeft misleid en opzettelijk
valsche voorsti .ingen van zijn zalen gegeven,
dat de genomen maatregelen zijn genomen om....
valfche balansen te voorkomen. Om te hooren
vertellen hoe niemand medelijden met u behoeft
te hebben, hoewel gij als journalist (ach arm!) en
als letterkunde (ach armer!) kunt verdienen, om
uw particuliere omstandigheden te hooren uit
pluizen door een vreemde, voor vreemden.
Wat voor onzakelijks er misschien in de opzet
aan Fabricius' onderneming geweest is (zijn ge
zelschap bijvoorbeeld was te groot, en toch niet
geschikt voor doubleeren) aan zijn goede be
doelingen twijfelt geen onpartijdige. Hij heeft,
onder den indruk van de debacle van het gezel
schap Ruys en de broodeloosheid van vele goede
acteurs, gemeend dat er iets gedaan moest worden,
en zijn werkkracht en naam aan een nieuw ge
zelschap gegeven. Het is echter voor ieder duidelijk
ook uit een gezegde van den advocaat der
tegenpartij dat Fabricius hier het slachtoffer
is van een stemming, die dieper oorzaken heeft.
Men heeft in den laatsten tijd meermalen gezien
hoe bij den noodtoestand of zelfs het faillissement
van theatergezelschappen, de directeuren dezer
naamlooze vennootschappen de eenige schenen te
zijn, die er niet zichtbaar bij te kort kwamen,
even goed in hun auto's bleven rijden en even
goed villa's huurden. Het is wel weer de ironie
van het lot, die de eerste actie tegen dezen mis
stand juist den man doet treffen, die al dadelijk
bij de oprichting zijn geheele salaris als aandeelen
kapitaal heeft gestort, en van de heele zaak niets
dan zorg en ervaring rijker is geworden. Misschien
zal echter de onverkwikkelijke vertooning, die wij
dien Vrijdagmiddag hebben bijgewoond, een les
zijn voor Commissarissen, autoriteiten, en allen
die het in hun macht hebben tot een billijke
verdeeling van verantwoordelijkheden bij te
dragen als wederom gezelschappen worden opge
richt en om subsidie komen.
oude Hollandsche schilderij van een bekend meester
en in goeden staat
IS DE BESTE BELEGGING.
De grootste en uitgebreidste collectie in persoonlijk bezit
HUYS VAN JOHAN DE WITT"
KNEUTEROIJK 6 DEN HAAG GORUS HERMSEN