Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
:No. 2513
PEEK& CLOPPENBURG
Het huisje bij de dennen
door J. P. ZOOMERS?VERMEER
Ing. j 3.90; geb. / 4.90
Vrouw
door M. M. STIEMENS?HOPMAN
Ing. f 2.25; geb. ? 2.go
Tot Inzicht gekomen?
door A. S. M. HUTCHINSON
Ing. t 2.go; geb. j 3.75
Van Calcutta tot Ceylon
door B. HELDRING
Ing. f 2.50; geb. f 3.50
VAN HOLKEMA en W A R E N D O R F, Amsterdam
Maneglimpen
door EDITH WHARTON
Ing. j 2.go; geb. / 3.75
Het oude Huis
door CECILE TORMAY
Geb. ? 1.30
REPARATIE VAN GEBROKEN
KUNSTVOORWERPEN
l
FREDERIKSPLEIN 15
AMSTERDAM
DE 25 MODELKAMER/
VAN
TEOO/ÏHtöEEK
ZUN
/TEED/TEE>EZI(HTI(iEN
Cleveldnd-Six
One-Shot" smeersysteem
Door een druk op den knop bij
Uw voet worden 23 smeerpunten
van .het chassis in 2 seconden
grondig gesmeerd.
VIER-WIELREMMEN
Chandler-Six
Traffic-Transmission"
Qeruischlooze overschakeling op alle
snelheden. De wagen waarvan de
Koning van Spanje schriftelijk ver
klaart: l drove more expensive,
but n&ver better cars."
- BALLOONBANDEN
GARAGE ANCHELON
Havenstraat 12-14
Ateliers
Weteringschans 103
Showroom
Clichés
Van Leer
AMSTERDAM
BIJKOMSTIGHEDEN
door ANNIE SALOMONS.
CLXXXIll
Ik heb den tijd.
Dat is een wonderlijke sensatie en bijna beang
stigend. Na al die weken van met menschen praten,
inkoopen doen, afspraken maken, en eindelijk
maar briefjes gaan schrijven, om je te excuseeren,
dat je niet meer bent gekomen, en tenslotte
zelfs dat nalaten en schouderophalend zeggen,
dat je bij zoo'n roezig bezoek, alleen omgaan
kunt met menschen, die niets kwalijk nemen;
na de vuilheid, de warmte en de vermoeienis
van twee schroeiende treindagen, opeens de
volslagen werkeloosheid van een stilliggend schip,
het vreemde zwijgen, waar we gewentel van
schroeven, klotsen van water, fluiten van wind
gewoon zijn.
Als ik later, in een roman, eens een beeld van
hopelooze melancholie noodig heb, moet ik de
haven van Marseille nemen, aan het eind van een
heeten zomermiddag; de zwarte kranen happen
vertwijfeld naar den reeds tot kleurloosheid
verbleekenden hemel; de stuurmansleerlingen, die
niets te doen hebben, zingen bij de mandoline:
,,'t Zonnetje gaat van ons scheiden", en ondanks
die jonge stemmen blijft het zoo verlammend
stil, dat ik tergend duidelijk hoor, hoe de meneer
in de hut naast me zijn nagels knipt. Ik denk,
dat hij ze alle twintig na elkaar onderhanden
neemt, want het lied is al lang uit, als hij nog
altijd maar doorgaat met zijn droge, korte tikjes.
Ik moet opeens aan werk van Frans Coenen
denken; hoeveel jaar is het geleden, dat ik het las !
En toch: de gelaten wanhoop van zijn Zondags
rust" herken ik in deze schuit vol menschen,
die op plezier en vroolijkheid uit zijn, die dansen
en zorgeloos doen en die toch eigenlijk net zulke
arme beesten zijn.
Van ochtend zijn we naar het dok gesleept;
dat was een boeiende geschiedenis; maar zoo'n
enorm gevaarte tusschen andere schepen door
en tenslotte het dok in te loodsen gaat zóó lang
zaam, dat het moeilijk is er kijk op te houden, wat
er nu eigenlijk gebeurt. Toen we eindelijk vast
lagen en de sluisdeur achter ons was dichtgevallen,
begon het Water snel te zakken; het schip werd a'an
beide zijden met stevige palen gestut, om niet
om te vallen in de droogte, een loopplank werd
Uitgelegd en we konden nog eens den voet op ons
lief,, eigen Europa zetten; we konden ook, voor
't eerst, merken, wat een onwaarschijnlijk hoog
monster ons vervoermiddel was, nu we het ten
voeten uit zagen. De menschen, die op wiebelende
vlotjes den propeller aan bakboord aan 't onder
zoeken waren, leken tenminste maar peüterige
dwergjes. Twee vleugels bleken totaal gebersten
en onbruikbaar geworden, de andere twee moesten
verbogen Worden; de linnenjuff rouw van de tweede
klas, die blijkbaar technische belangstellingen
had, gaf uitleg; bij het binnenvaren van de haven
had de fransche loods het uitstekende schroefblad
tegen den kaaimuur laten slaan, 't was zijn schuld;
de Inlandsche bedienden, de Chineesche stokers
zaten'op het randje boven het water en gaven
toe aan hun hartstocht: te zien Werken; er waren
menschen uit Marseille naar het ongeval komen
kijken; electrische trams suisden in de verte
voorbij; gek, je zou nog terug kunnen naar het
gewone leven van huizen en straten, blanke men
schen, vertrouwde wegen; maar je kunt het
eigenlijk niet meer; je hebt al gebroken, je hoort
al bij de schuit, bij de zee, en bij dat verre, vreem
de land, waar je je weer zult acharmeeren om te
wennen Alleen door brieven kun je nog met
de gewone wereld contact houden; iedereen, die
naar de stad gaat, neemt ze mee; en je moet
maar bidden, dat hij ze niet vergeet, en dat ze
ten slotte in de huiskamer komen, waarvoor ze
bedoeld zijn.
Het kijken naar het werk wordt een vaste
bezigheid; je gaat erheen na de lunch, als de eerste
machinist op de reusachtige ijzeren vleugels zit
te tikken, en de kapitein op het vlot je natte voeten
haalt; je gaat er heen na het eten, als een vreed
zaam dorpsch avondwandelingetje, en vóór het
naar bed gaan onderneem je den tocht nog eens,
met 't gevoel, of je door je huis de ronde doet:
over het schemerige kinderdek, waar de hobbel
paarden een geheimzinnige charme hebben ge
kregen, een trap af en dan langs de deinende loop
plank. Ze Werken bij een groote, electrische lamp
met koortsachtigen ijver; het eene nieuwe schroef
blad wordt juist met een blinkend witte pasta
bestreken, het andere zweeft al aan een ketting
in de lucht. Morgen om tien uur moet alles klaar
zijn, met 't oog op het tij. Hè, ik hoop 't maar,"
zeg ik, uit den grond van mijn hart, en glimlach
tegelijk, omdat het me, weken lang, zoo'n afschu
welijk moment had geleken als de boot van den
wal schoof, en de scheiding onherroepelijk was.
Maar heeft Sterne in zijn menschkundige boekje
A journey through France and Italy" niet
betoogd, dat de heele kunst is, de dingen altijd
iets later te laten gebeuren, dan de ander ze ver
wacht? Als ze vroeger gebeuren, al is 't n minuut
voordat hij klaar was, dan heeft hij geen tijd gehad
er naar te verlangen, en is er niet blij mee. Maar
als hij, al is het maar n oogenblik, heeft gevreesd,
dat ze hem zouden kunnen ontgaan, dan is zijn
hart bereid ze met dankbaarheid aan te nemen.
En daarom moet de kapitein nu maar gauw
commandeeren de touwen los"; ik zal met
vreugde den kant van de zee op kijken, met mijn
rug naar het land. Want ik ken nu de angst
niette-varen, niet naar het nieuwe toe te kunnen,
als ons hart het oude al beeft los gelaten.... Maar
als we dan eenmaal los" zijn, dan zal ik weten,
dat mijn hart nooit loslaat, noch aan den eeneti,
noch aan den anderen kant.
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)
TENTOONSTELLING VAN EEN VOOR
HOLLAND GEHEEL NIEUWE COLLECTIE
OUDE NEGERPLASTIEKEN
NIEUWE UITGAVEN
Het Wonderland der techniek. Een bnek van
uitvindingen en ontdekkingen, door H.<\s
boAII.MIK. Uit het Duitsch vertaald en bewerkt door
Ir. O. Th. Heikens, met 182 afbeeldingen naar
origineeIe teekeningen, technische schetsen en foto's.
Uitgave van de Erven J. Bijleveld, Utrecht.
De technische wetenschap is thans zoo
cjnnangrijk geworden, heeft zich in zoovele vakken ge
splitst, dat ook de vakman daarvan slechts een
klein deel kan beheerschen. Indien de
niet-technicus op eenigerlei wijze wenscht te worden
ingelicht, moet hij vele vakboekin
bestudeeren. Daarvoor ontbreken evenwel, ondanks
alle belangstelling, tijd en gelegenheid. Dit boek
wil die gelegenheid geven. Het bevat korte, een
voudige beschrijvingen van een reeks van tech
nische Wonderen, die medehelpen onze
hedendaagsche wereld op te bouwen. De tekst is goed
geïllustreerd.
YANNELLCSVARINAS
GOUDZEGEL
5O ets. per Pakje.
l
Een aangename Bezuiniging
een HALF ONS vervangt
vele GOEDE SIGAREN