Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLADJVOOR NEDERLAND
No. 2515
ZOO JUIST VERSCHENEN:
JACOBISRAËL DE HAAN
PALESTINA
Met een voorwoord van
CARRY VAN BRUGGEN
Prijs ingen f 2.50, Qeb. f 355
Uitgave: EM. QUERiDO - A'flAM
TEOO/TEBBEEK
VEtyTCEKT
FOTO/ EN
ttóEOOTlNGi VOOR
WOON INRICHTINGEN
Clichés
Van Leer
AMSTERDAM
Met
LISSONE
naar:
Berlyn en Potsdam .v . 2 Sept.
de Ardennen 7 Sept.
|ta1iè', groote reis 8 Sept.
Parijs en Omstreken 14 en 21 Sept.
Programma's en inlichtingen gratis.
N. V. LISSONE & ZOON's REISBUREAU
LE1DSCHESTRAAT 5 AMSTERDAM DAM 10
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 3 per kwartaal of f 10 p. j. bijvooruitbetaling.
Lief Huis, leeg te koop te Heemstede
f »OOO.
l min. vanaf halte eleotr. tram. Bevattende: 2 kamers,
suite, erker, serre, vestibule, gang, W.C. met fonteintje;
voortuin, achtertuin met schuur en poort. Verdieping:
2 groote, een kleine en een badkamer. Groot balcon,
klein balcon, groote zolder. Electr., gas- en waterleiding.
G EB R. VAN DER POL
KOEDIEFSLAAN 35-37 HEEMSTEDE
BIJKOMSTIGHEDEN
door ANNIE SALOMONS
CLXXXV
Ik heb Femme" van Magdeleine Marx*)
gelezen.
Waarschijnlijk zullen er in Frankrijk, en over
de heele wereld wel meer van zulke boeken ver
schijnen, waarvan geëxalteerde backfischen
meenen, dat dit nu het echte leven" is. Onze eigen,
Hollandsche literatuur is een jaar of zes geleden
ook ernstig door deze erotiek-met-een-air, door
deze bekrompen en dogmatische Unmoral bedreigd.
Dat sterft van zelf wel weer uit; de luidhdd over
schreeuwt zichzelf en de, meestal zeer jeugdige,
auteurs vinden dikwijls na hun eerste eclatante
vergissing een minder opzienbarend maar zuiver
der doel.
Het eigenaardige van dit boekje en de reden,
waarom we het niet met een schouderophalen
ter zijde leggen is, dat het een inleiding van Henri
Barbusse rijk is, waarin hij spreekt van rév
lation" en un feit literaire et moral consid
rable", en de auteur plaatst tusschen les plus
superbes et les plus hauts poètes de notre poque".
We leeren hier Barbusse kennen als een van die
naïve moderne" mannen, die, wanneer een
vrouw maar nét het tegenovergestelde zegt
van wat meestal over haar wordt verkondigd,
in de handen klappen en juichen: Hier hebben we
nu eindelijk de echte" vrouw; alles wat er vroe
ger over haar gefabeld werd, is niets
dan_zoetelijke leugens geweest."
Vpici une femme qui, dans <les cris dont la
sincérités'impose magnifiquement, s'élève contre
Terreur de l'instinct maternel la voix du
sang" contre l'exclusivitéde l'amour," etc.
Ik geloof, dat wanneer de enthousiaste inleider
eens alle vrouwen van de wereld kon verzamelen,
hij een heel slechte kans zou krijgen, om bij
de meerderheid van haar instemming te vinden,
niet omdat ze door de conventie zoo zijn
verleugend en verdraaid, (het zullen de meest
primitieven zijn, die juist het hartstochtelijkst
voor de stem van het bloed opkomen) maar
om
*) Paris. Ernest Flammarion, 26 ri:e Racine,
20ième mille.
dat de vrouw anders geschapen is, en slechts bij uit
zondering zooals deze ondernemende onboet
vaardige Maria Magdalena, zoozeer op zich zelf
is gesteld, dat de mannen, dat haar kind, voor
haar slechts mooie momenten" beteekenen, maar
ze altijd zichzelf doorzet, over verdriet van
anderen heen.
Er heerscht bij vele menschen, (en ik geloof
dat Barbusse er een van is), de naïve opvatting,
dat het slechts angst voor verguizing, angst voor
straf zijn, die vrouwen monogaam doet leven. Ze
vergeten, dat dit gevoel een gevolg van eeuwen
lange christelijke cultuur en beschaving is, en
dat zeker zeer weinig fijne vrouwen zich
behagelijk zouden voelen in een promiscuiteit, die ons
door deze femme" als een schoon toekomstideaal
wordt voorgehouden. Onder lagere volkstammen
kent men die zorgeloosheid, dat verwaarloozen
van ons begrip een-en-alles". Maar een vrouw
van onze samenleving, die daarnaar teruggreep,
zou er het bewijs mee leveren, dat haar cultuur"
verre over haar hoogtepunt heen is en bezig is
in het moeras te belanden. Wanneer haar wettige
echtgenoot, op wien ze dol was, in den oorlog
gesneuveld is, en ze zich opeens bezint op den
onwettigen, op wien ze ook dol is: il reste
toujours un homme pour m'aimer", ik had er
goddank n over, voor 't verliezen dan doet
zoo'n overdenking, die een révélation" moet
zijn, bepaald comisch aan.
O, natuurlijk, de eene vrouw heeft meer vita
liteit dan de andere, ze leeft meer in het
oogenblik en kan makkelijker haar handen uitstrekken
naar het bereikbare, tastbare, omdat ze geen
fantasie heeft en dus van het onbereikbare,
van den droom, geenszins kan bestaan; maar
is het noodig, dat die rusteloos begeerenden,
die niet op zij gaan en zwijgen kunnen, maar
die altijd in het licht en de beweging moeten,
zich zoo breed maken en zeggen: Wij zijn
de echten; al het andere is namaak en oplegsel"?
Maar die anderen zijn juist degenen, die uit
kracht van haar teruggetrokken, nobele natuur
niet voor zichzelf komen getuigen; die, verborgen
werkend en zorgend, de wereld in stand houden;
zij, in wie de voix du sang" nog duidelijk spreekt,
maar die mér dan zuivere instinct-moeders zijn
geworden; die óók vrouw en moeder zijn met haar
intelligente harten, monogame vrouw, zich zelf ver
getende moeder, omdat dit haar diepste aanleg
en de beste Weg om zich te verwerkelijken" is.
Want het is een vergissing te meenen, dat een
mensch, vooral dat een vrouw, haar persoonlijk'
heid het bevredigendst tot uiting brengt, door
neiging en oppervlakkigen drang te volgen; de
meesten harer zullen zich het zuiverste uitleven
in het sterkende en verdiepende offer.
Magdeleine Marx doet een aanval op het
moederschap, die me volkomen er naast lijkt. Het
is inderdaad waar, dat over gén sentiment
zooveel sentimenteel wordt gebazeld, zooveel
onecht wordt gedierbaard, als over dit sterkste
gevoel. We moeten echter niet vergeten, dat de
millioenen, die het werkelijk beleven, er over
plegen te zwijgen, zoodat de schaal weer in even
wicht komt.
Deze auteur meent de onechtheid ervan te
kunnen aantoonen, door te vertellen over allerki
zielige moeders, die met hun nog zieliger zuige
lingen op een kliniek komen, en geen van allen
eigenlijk blijken te weten, wat hun kind noodig
heeft. Slaat ze hier niet den verkeerden kant uit,
als ze het moederlijk gevoel aantast en niet de
armoede, het gebrek aan hygiëne van een groote,
benauwde stad? Zet deze arme, verworden moeders
met hun armzalige peuters in de wildernis en
ze zullen geen dokter meer noodig hebben, om
hun voorschriften te geven; ze zullen onmid
dellijk het ne weten, dat de verhouding tusschen
elke moeder en elk kind bepaalt: het kind in de
eerste plaats.
Als een beschaamde bekentenis van eigen armoe
had deze révélation" ons misschien kunnen
roeren.
Maar al fanfaronneerende: Ik heb me uitge
leefd, ik heb net gedaan, waar ik zin in had, en
dat is juist zoo mooi, dat is de moderne cultus
van de persoonlijkheid," heeft ze zelfs onze
sympathie verspeeld.
En met Barbusse,die er ingeloopen" is, hebben
we^een^beetje medelijden.
E. J. VAN SCHAICK
MAKELAAR
Korte Jansstraat 25"" - Utrecht
WONINGBUREAU
ASSURANTIES
TELEFOON 126
PEEK& CLOPPENBURG