Historisch Archief 1877-1940
No. 2515
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOORJNEDERLAND
HANS BREITENBACH TE SCHONAU. BOVEN DE BANK is DE KLAPTAFEL OPGEKLAPT
DE BEIERSCHE KLAPTAFEL GEREED VOOR GEBRUIK
VAN VERRE OORDEN
door ELI s. M. ROGGE
Wij zijn in een mooi, landelijk plaatsje in Beieren:
Schönau. Het ligt tusschen de parel van het
Beiersche hooggebergte Berchtesgaden en de
Königssee, het uitgestrekte jaspisgroene water,
dat kabbelt tegen de hemelhooge rotsen en
waarop de bootjes klein en groot glijden in rustig
beweeg.
In Schönau geen automobielen, geen motor
fietsen, geen dorpsdrukte zelfs. Tal van Duitsche
en Beiersche voetreizigers trekken in gelijken tred
met den ge vulden Rücksack en den puntstok
dagelijks naar de Königssee, het vee vindt aan
den weg tegen de berghelling het voedse! en stoere
ossen doen klingelend de zware wagens opgesta
peld met gras en hooi rollen naar de schuren.
Rondom geuren de bloeiende weiden en verheffen
zich als wachters de Hohe Göll, de Grünstein
en meer respectabele natuurgenooten, rotsnaakt
of in liefelijk groenen zomerdos.
Niet altijd zijn ze zichtbaar. Vaak zijn ze om
vangen door lichte sluiers. Ze koketteeren ermede.
Nu eens kijken hun toppen boven de nevelwolken
uit, dan weer gaan ze er geheel onder schuil.
Vragende blikken worden dagelijks op de bergen
gericht. Want de Beier zegt:
SCHILDERWERK UIT BEIEREN
Hat der Berg einen Hut
So bleibt das Wetter gut
Hat er einen Kragen
So kann man 's wagen
Hat er einen Degen
So giebt es Regen.
Schönau heeft geen groote hotels. De
pensionhuizen alle in den Beierschen landstijl opge
trokken, zijn zgn. Lenen", in vroeger eeuwen
door de kloosters in huur afgestaan aan den Beier
schen adel, doch thans in de moeilijke tijden
winstgevend gemaakt door het herbergen van
reislustigen of rustzoekenden die dit oord als
verblijf kiezen.
Wij zijn te midden dus van het Beiersche volk,
bij den hartader van Beieren's volkskunst Berch«
tesgaden!
De vroolijke volksdracht het blijde, kleurige in
de kleedingversiering, de eenvoud van de jonge
vrouw, met de van nature blozende wangen, het
hoofd omstrengeldmet dehaarvlechten,dehupsche
kleedij van den jongen man met de panache op den
vilten hoed, de blauwe Joppe en de gebreide met
felgroen bewerkte Wadenstrümpfe, hoe juichend
dat alles in die speelsche natuur van hoog en laag,
van bloemenweelde en indrukwekkende natuur
kracht.
Berchtesgaden ! Eertijds het centrum der Beier
sche volks-houtsnij- en schilderkunst, de plaats
waar de Beiersche kleinkunst door het snijden
van beeldjes, het maken van speelgoed, het
beschilderen van doosjes in allerhande
typische vormen werd ten top gevoerd.
De groote handelscentra Augsburg,
Neurenberg, Ulm werden er van voor
zien. Destijds, een 50, 60 jaar geleden,
zoo deelt men mij mede, was 't een
vreugde om van die oorspronkelijke
Beiersche kunst te genieten. Elke werk
man had genoegen in 't Werk. Zijn steeds
nieuwe scheppingen werden begeerd de
opdrachten werden steeds grooter. Doch
ook de Beier ontkwam niet aan den tijd
geest, zijn arbeid verslapte. De in 1870
opgerichte Schnitzschule in Berchtes
gaden tracht het beeldhouwen en snijden
nog in eere te houden, de groote
Kunstschnitzerei Werkstatte" van Stefan
Zechmeister geeft het bewijs dat de
kunst in nieuwe banen is geleid, doch
daarmede is verdwenen het gevoelige,
eigene, spontane, dat juist aan de volks
producten van alle landen, voor hen
die ze weten te waardeeren, zoo iets
bijzonders aantrekkelijks geeft.
fc»Toch heeft de kleinkunstenaar in het
Beierenland volstrekt niet te klagen. In
Schönau aan een der bóschwegen staat
een Beiersch volkshuisje, 't Ziet er
zonnig uit, wit gepleisterd van onderen,
van bo.ven van bruin gebeitst hout, een
met snijwerk voorzien balcon, tal van
kleurige bloemen voor de vensters en
een dak dat door zijn breede kap schaduw
geeft bij feilen zonneschijn.
In dit Haus Breitenbach" woont
der Maler" Johann Hasenknopf. Men
moet 't Weten, want de kunstenaar
maakt geen reclame door etalage. Hij werkt
voor de zaken in Berchtesgaden. Van daar
worden de voorwerpen verzonden, wij zouden
kunnen zeggen door heel de wereld. Alles gaat grif
van de hand. Hij vat dan ook zijn arbeid op als
huisindustrie en schildert zijn stukken soort bij
soort, een honderd of vijftigtal tegelijk. Hasenknopf
is een jonge man. Getroffen door zijn origineelen
klaptafel vóór het huis, waarvan wij een foto
wilden nemen, bezochten wij hem en stonden
weldra in zijn werkkamer, blijkbaar het
woonvertrek, waarin den kunstenaar een hoek was.
afgestaan.
Hij heeft juist een partij zandloopers onder
handen. De draaier had ze den vorigen dag;
afgeleverd en nu lagen ze in zwarten grondtoon in
een mand opgestapeld.
Op de werktafel staan een tiental potten:
met een soort lijmverf in de kleuren
groen, rozerood, geel, blauw, wit en nog
enkele verven. Daarbij penseelen en een
klein draaischijfje om zuiver de cirkellijnen te
kunnen penseelen. De sierkunst van den schilder
bepaalt zich tot de ornamentiek van roosjes,
margrietjes, blaadjes en wat lijn- en strikwerk.
Van deze gegevens maakt hij de genoegelijkste
samenstellingen voor luxedoozen, lucifershangers,
zandloopers, servetringen enz. Met vlugge, vrije
hand penseelt hij eerst van een vijftig stuks de
eenkleurige ringlijnen van de compositie. Als;
nr. 50 onderhanden is geweest, is nr. l droog.
Dan komen de bloempjes aan de orde, eerst de
lichte grondkleur van alle roosjes, dan in alle de
teekening door donkerder streken, dan de
grondkleur van de blauwe sterbloempjes, enz.
Twee en dertig maal gaat hetzelfde voorwerp
gewoonlijk door de handen van den schilder, want
aan zijne bloemuitbeelding besteedt hij veel zorg.
En dag aan dag komen de withouten voorwerpen
het huisje binnen en gaan ze er met fleurig maar
eentonig bloemornament Weder uit. Hasenknopf
heeft door zijn kunst zoo vertelt hij mij, een
goed bestaan. Maar.... de Beier heeft voor
Woninginrichting zér Weinig eischen.
De oude mooie volkskunst is dus ontaard in
werktuigelijke,schier gedachteloozen handenarbeid.
Doch de natuur in en om Schönau is nog in
ongerepte schoonheid.
De mondaine wereld verdringt zich in het
hooggelegen Berchtesgaden, dat door het gewild
Beiersche accent der toeristen, het in eenvoud
indrukwekkende van zijn idyllische ligging ziet
verloren gaan.
Wenscht U Boter
mat Rijksmerk?
O U D-B U SS E M"
bezorgt U die dagelijks tegen marktprijs
Kerkstraat 187. Tel. 49344.