Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No/2516
Elepnora Duse, par EDOUARD SCHNEIDER.
d: Bernard Grasset, Paris.
II
Het weemoedigst stemt, wanneer wij de laatste
levensjaren van deze uitzonderlijke kunstenares,
die naar het woord van Nietzsche bezat l'ame
qui enveloppe Je corps", langs den leiddraad van
dit boek nagaan, dat al deze ellende geenerlei
verband houdt met de onaantastbare waarde
van haar talent. Haar eerste wederoptreden te
Turijn, wederom in de rol, haar boven alle rollen
dierbaar, als ,,Ellida" in Ibsen's Vrouw van de
Zee.", wa,s voor haar kunst en haar persoon een
herleving der oude, ontroerende geestdrift, een
triomf, die bij het herlezen nog het hart ver
warmt.1 Wij, die haar hier gezien hebben als die
andere Ibsen-vrouW-; -Rebecca West, in
Rosmershoirn", een .vreemde, donkere vogel, zooals
ze daar stond, in het paarse, aan geen tijdperk
gebonden kleed, een klassieke noodlotsgestalte,
do.eh, me|?de verstikte stem van het modern
bewwst-zijn, wij kunnen ons voorstellen hoe zij
die rol gespeeld heelt, en gelooven dat het er weinig
afbreuk aan heeft gedaan of Ellida's haren in
die twintig jaren wit Waren geworden, haar gezicht
doorgroef d, en haar wonderbare handen verouderd.
-.Daaraan heeft het dus niet gelegen, maar wel
aan alle bijomstandigheden, welke, achterna
beschouwd, zoo gemakkelijk-uit den weg te ruimen
zouden zijn geweest. Dat haar impulsief tempe
rament en datgene-wat men van den grooten
kunstenaar grillen" ^pleegt te noemen, het
entweder-oder van haar karakter en de achter
docht.^ ha.ar de hoe vaak ontgoochelde!
ook sam? jegens den goed-gezinde parten speelde,
mede een draw-back zijn geweest, haar biograaf
bespaart haar een zekere yerteederde kritiek niet
en vertelt in.- dit vecband een vermakelijke er
varing hemzelf overkomen toen sa grande amie"
irt een verdrietige bui over een onhandig artikel in
een Fransche courant, hem, haar vriend si
totalement attaché":, .de volle laag gaf, wegens dit
vergrijp van een landsman en collega, waar hij
part noch deel aan had ! Doch van welk een kinder
lijke en ootmoedige Waarachtigheid was haar
behoefte om het W,eer goed te maken" daarna.
En hoe licht, zou men zeggen,, vergeeft men
zulk een bevporrrecht en geplaagd
menschenkind wat vaak als les défauts de ses qualités",
zoo begrijpelijk en verschoonbaar is.
Trouw aan zichzelf.is Duse ook daarin gebleven,
dat zij zich. niet, heeft laten gebruiken voor poli
tieke "propaganda, noch in is willen gaan op
voorstellen ..uit he,t buitenland, die haar kunst
en haar waardigheid als vrouw, naar den eisch
dezer neerhalende tijden, in gevaar brachten.
Wat rzij vroeg,-was,de mogelijkheid in haar eigen
land te, Werken.op haar terrein en op haar eigen
jn'yeau, ten bate van talloozen: ,,un moyen"....
Een ftnantiëel reddend aanbod van een impre
sario in Parijs sloeg zij af, wegens de speculatie
op haar vroegere verhouding tot d'Annunzio,
welke jn den eisch:- slechts in stukken van zijn
hand op te treden, gelegen was.
Wat de schrijver van Le feu" zich niet ge
schroomd heeft voor Jan-en-alleman uit te stallen,
heeft de actrice die zijn naam beroemd maakte,
van haar kant Lvenslang verzwegen, en zij heeft
er voor bedankt in haar latere jaren als de muze
yan den commandant van Fiume te prijk te
staan...En evenmin is. zij gezwicht voor den eisch
der vaklieden op haar weg: Ibsen te spelen in
reclame-toiletten van een Parijs' modehuis. 7ich
als, ster" ,te latetv-rondsleepen, het kostte haar
zander dat al^ zelfoverwinning genoeg. Met het
water>aan -de. lippen, is zij in letterlijken en
figuurlijken zin:, gegaan, zoover zij kon. De dag
na,. u w ..vertrek naar Venetië," schrijft ze aan
Sehneider hebben de influenza en de koorts mij
opnieuw overvallen. Ik .heb de reis naar Sicili
niet kunnen volbrengen. Sedert October heb ik
niet meer dan tien voorstellingen kunnen geven en
ik ben er drieëntwintig verschuldigd au négrier".
Volgt: een opsomming van de plaatsen, waar
ze volgens haar contract nog heen moet, de heele
kaart van Europa over. Aller., aller..!"
Treffend is het plichtsbesef ten opzichte der
voorgenomen taak, de deemoed in deze supéri
eure vrouw, die de gast was geweest van koningen,
'hog tegenover .den rru'nsten mensch.
?t tTBröo&ehd;2i;fn haar .scrupules, de kwellingen
nie zij zelve doorlijdt wanneer zij meent een ander
te kort te1 hebben 'gedaan. Afscheid-nemen van
eimand, van een plek, die haar goed was geweest,
al ware het slechts voor enkele dagen, was voor
haar overgevoelig zenuwstelsel inderdaad: mourir
un peu. Als een dief in den nacht vluchtte ze soms
weg om aan de laatste oogenblikken te ontkomen;
een afscheid aan een station" was haar een
onmogelijkheid, wanneer haar hart zich ook maar
even had gehecht. In elke samenleving, in elk
kunstvak zou het voor deze teedere kunstenaars
natuur moeilijk uithoudbaar zijn geweest, doch dat
zij juist kind van tooneelspelers, met een van
haar prilste jeugd af doorslaand talent haar Weg
moest vinden in het harde, rustelooze
nomadenbedrijf, waar niemand en niets reikte tot haar
hoogte en haar tijd in beslag Werd genomen door
allerlei belangen, voor haar innerlijk] wezen
waardeloos en afmattend, is wel haar noodlot
geweest. De twaalf jaren rust, die zijfzich heeft
vergund, komen ons in dit verband ook meer en meer
verklaarbaar voor. Autodidact, vervulde haar
niets zoo hartstochtelijk als het verlangen het
verzuim harer jeugdjaren in te halen. Il faut
toujours couter, et toujours apprendre". Lezen
was haar een levenstehoefte, en hoe dieper zij
doordrong in haar, vaak zware lectuur, hoe meer
zij zich als het ware schaamde voor het weinige
dat zij met dit al wist. Haar verhouding tot den
schrijver van dit boek, haar mindere in alle op
zichten, doch een bekwaam lettre", heeft de
aandoenlijkheid van een leerlinge tot den leer
meester. En de openhartigheid waarmede zij na
haar afstand van het tooneel, bekent: Je ne veux
plus vivre pour les autres, je veux vivre
pour moi", krijgt een hoogere beteekenis wanneer
wij bedenken dat dit vivre" bestond uit reizen
en lezen om iets te begrijpen, om niet te sterven
in louter onwetendheid.
Lit leven voor zich" heeft zij dan afgebroken
om, naar het altruïstisch ideaal van na den oorlog,
haar steentje bij te dragen tot den wederopbouw
van het geestelijk Europa en zij heeft het met haar
leven bekocht. De herhaaldelijk verschoven reis
naar Amerika, die er haar geldelijk bovenop moest
helpen, bleek ten slofte de eenige uitkomst.
Gelukkige avonden in Engeland, waar een lieve
vrouw, wier naam genoemd mag worden: miss
Onslow, haar pad heeft geëffend, een laatste op
treden in het geestdriftig Weenen, gingen er aan
vooraf, en men krijgt den indruk dat ook de zeereis
haar, die aan de zee geboren en getogen was,
goed deed, en zij tamelijk toegerust haar tournee
begonnen is. Tot Californiëging het redelijk en
had haar bidden en smeeken aan den impresario:
thans niet verder te hoeven, in de koude, die haar
zulk een kwelling was, mogen baten, zij zou mis
schien nog in leven zijn.
Het sterven te Pittsburg in Noord-Amerika
la plus hideuse ville du monde waar ze nog
drie voorstellingen moest geven, herinnert in
zijn schamel te en verlatenheid aan het einde van
Tolstoï; doch niet vrijwillig was haar vlucht uit
den nood der tijden.... De bijzonderheden dier
laatste dagen, met hun physieke en moreele smar
ten, het totale gebrek aan tegemoetkoming
als de eerste de beste liet men haar op den
laatsten avond van haar openbaar leven staan
wachten in den sneeuwstorm aan de achteringang
van den schouwburg, aangezien de sleutel zoek was
haar ijlend verlangen weg te komen bij het
aanbreken van den dag", het einde, in den nacht
vóór Paschen, met het woord van haar heimwee
op de lippen: Asolo !" ze doen voor den
ontroerendsten roman niet onder, met dit onderscheid,
dat hier op elke bladzijde de brandende ocgen van
eene, die met een oogopslag drong tot in het diepst
der ziel, ons levend aanzien.
Het laatste gedeelte van het boek geeft de
authentieke brieven der drie getrouwen, haar
kamenier, een actrice, en een vriendin, die bij dit
sterven tegenwoordig zijn geweest: het zielig
appèl der tooneelspelers, die ze verzocht had
den Paaschmorgen aan haar ziekbed door te
brengen,en die haar reeds gestorven vonden.
Het haastig vervoer van het lijk, reeds een half
uur daarna, met de bagagelift naar een achteruit
gang van het hotei. Het vertrek van New-Vork,
waar de toegestroomde Italianen in lange rijen
knielden aan den steiger, de aankomst te Napels
en de begrafenis te Asolo. Vorstelijk, en vol
ontontroering was haar laatste reis, want Italiëbegreep
eindelijk zijn verzuimden plicht, en zij had op
rechte vrienden, die aansnelden van heinde en ver.
Doch deze apotheose dekt de gedachte niet
aan wat de kunstwereld Italiëtcnnaaste-bij
als een moord mag aanrekenen op een harer edelste
en kostbaarste figuren. En het verwijt slaat ten
slotte op heel intellectueel Europa terug, want dit
mysterieus, om niet te zeggen goddelijk talent,
was universeel bezit, en niemand heeft een hand
uitgestoken om het te beschermen.
Nochtans, zonder wrok is dit boek geschreven,
de feiten spreken voor zich, en de vrouw, die het
geldt, was in den grond van haar wezen vroom en
nederig, zij moet verzoend en zacht gestorven zijn.
JOH. ALBERS
die l Sept. zijn 40-j. zangersjubileum viert
Uit een harer brieven haal ik dit nog aan, het
maakt elk bewijs overbodig:
Je vais dans Ie vent, ainsi que quelqu'un,
qui sait sa route, alors que, au contraire, dans Ie
fond de mon tre, je ne fais qu'obéir a 'un rythme
intérieur, qtii me porte toujours en avant. Que
trouverai?je au terme d'une si longue course?
Peut-ètre la douceur secrète d'avoir obéi a ma
destinée. Peut-être? C'est cela que j'espère,
et ce que j'ai souffert, je Poublie. .."
TOP N A E F F
H
MUZIEKHANDEL
Violen ? Snaren
Achter st- pieter 4
utrecht ? Tel 443
SCHILDERKUNSTKRONIEK
FRANSCHE GRAFISCHE KUNST, bij J. F. van Deene,
752 Keizersgracht.
Het is merkwaardig hoe naar verhouding
weinige persoonlijkheden een tijd rijk is, die zoo
op het persoonlijke uit is als de onze. Wie bij den
heer van Deene de experimenten bekijkt van de
ruim dertig grafici, van ieder van wie hij ten
minste n uiting exposeert, vindt misschien
maar n eigenschap die al die executanten ge
meen hebben: zij doen allen hun best persoonlijk
te zijn. En misschien is deze omschrijving van hun
streven nog te positief en is het beter te zeggen
dat zij trachten niet te zijn als een ander aan
dat streven offeren zij zich zelve op. Er is een
opvallend gebrek aan ernst en aan rust in hun
productie. Nooit stond de beschouwer voor een
hopeloozer verscheidenheid.
Hij zoekt niet naar een gemeenschappelijke!!
grondtoon, een gemeenschappelijke!! stijl; er is
niets gemeenschappelijks. Het is zelfs de vraag
of de meesten der exposanten hun métier
beheerschen. Nergens bijna ondervindt ge die vreugde
om technische vaardigheid en technische vondsten
die een der genoegens kan zijn van het beschouwen
van welk grafisch werk dan ook. Velen schijnen
begonnen te zijn waar zij moesten eindigen. En
te veel proeft ge als een probeersel, als een gooi
met de muts, wat zich als een noodwendigheid
moest voordoen. Het handwerk is om het doe!
verwaarloosd en het doel is opgeofferd aan de
uitzonderlijkheid.
Onder deze omstandigheden is het noemen van
namen overbodig voor een sober geëtst stilleven
van Galacius maak ik een uitzondering. Er is een
toewijding aan besteed die in deze omgeving
dubbel treft. Hermine David leerde van Laboureur
en nam een genoegelijke naicveteit van hem over.
Laboureur zelf schijnt uitgepraat. Zou het per
soonlijke, zelfs van de eigenste dezer kunstenaars
dikwijls niet meer zijn dan een ader die even
bruist" en dan verstikt en in den zandgrond
verdwijnt? H E N N u s
TENTOONSTELLING van werken door
A. H. GOUWE. Schilderijen en teekeningen,
portretten en caricaturen.?Van I4tot31Aug.
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)