Historisch Archief 1877-1940
No. 2516
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
DIERSTUDIE: GEITENMELKER
T tekening voor de Groene Amsterdammer" door H. Verstijnen
DE MISSOURI PACIFIC
RAILROAD COMPANY
door PAU i. SABEL
Een behoorlijk verzekerde
4 pCt. Alg. Hyp. Obligatie.
Nu de rentevoet hier te lande weder niet onbe
langrijk is teruggegaan en er nog steeds gezocht
wordt naar belegging van grootere en kleinere
kapitalen, is het begrijpelijk, dat men ook weder
den blik naar het buitenland gaat richten, ten einde
te onderzoeken of daar geen geschikt beleggings
materiaal aangeboden Wordt. Ook is het gemakke
lijk verklaarbaar, dat men daarvoor allicht denkt
aan Amerikaansche beleggingswaarden, die hier
nu ongeveer een eeuw lang gezocht waren en door
een genomen aan de koopers meer genoegen dan
teleurstelling bereid hebben. Ook is het niet geheel
onverklaarbaar, dat men na de groote verliezen,
Welke de laatste jaren met binnenlandsche Waarden
zijn geleden, niet ongeneigd is zich weder in meer
dere mate vóór buitenlandsche waarden te interes
seeren, door de ondervinding wijs geworden, dat
nien er steeds verstandig aan doet zijn risico zoo
vee! mogelijk te verdeelen en daartoe niet te veel
eieren in n mandje te doen, zooals men dat popu- .
lair uitdrukt. Bovendien is de waardevastheid van
den Amerikaanschen dollar voor velen nog altijd
een bijzondere aantrekkelijkheid, die hun aan
leiding geeft naast een behoorlijke guldens-porte
feuille er ook nog altijd verschillende dollar-be
leggingen op na te houden, waarvoor ook inder
daad, mede met het oog op de betalingsbalans van
ons land, veel te zeggen valt.
De moeilijkheid is echter ook bij dollar-obligatiën
dat de goede soorten over het geheel hoog geno
teerd staan, zoodat het ook hierbij zaak is een goede
keuze te doen, ten einde ruim rendement gepaard
te doen gaan aan een behoorlijke mate van
soliditeit.
Een nadere beschouwing van de tegenwoordige
positie der Missouri Pacific Railroad Company
leert, dat de hier genoteerde 4 pCt. Algemeene
Hypotheek Obligaties per 1975 (New General
4 pCt. Bonds) dezer maatschappij inderdaad wel
op den tegenwoordige n koers van circa 66 pCt.,
waarop het werkelijke rendement dus ruim 6 pCt.
bedraagt, een aantrekkelijke belegging vormen.
Zooals bekend werden deze Obligatiën bij de
reorganisatie der voormalige Missouri Pacific
Raifway Co., die reeds in 1849 was opgericht als
opvolgster van de Pacific Railway Co., in 1916/17
uitgegeven en wel tegen de storting van 50 pCt.,
die toen op de common shares moest plaats hebben.
De oude Missouri Pacific behoorde van huis uit
tot het Oould-systeem, doch van 1912 af traden
vertegenwoordigers der Spyer-, Rockefeller- en
Blairgroepen, benevens van de Deutsche Bank
in het bestuur. Toen in 1915 zoowel bij de Missouri
Pacific als bij de door haargecontroleerde St. Louis
Iron & Mountain and Southern Ry Co een receiver
vverd aangesteld, belastte de firma Kuhn Loeb &
Co. zich met de reorganisatie, waarbij de vaste
schuld van het Missouri-Pacific-systeem werd
verlaagd van $277.777.620 tot S 227.478.120 en
de jaarlijksche rentelast met ruim S 3 millioen
verminderde.
Het gewone aandeelenkapitaal bleef onveran
derd op S 82.839.500, terwijl 871.800.100 5 pCt.
cumulatief preferente aandeelen werden uitgegeven
die te allen tijde a pari converteerbaar zijn in
commons. Waar de preferente aandeelen hier circa
87 pCt. en de commons nog niet 40 pCt. noteeren,
zal er voorshands wel niet veel animo bestaan om
tot die conversie over te gaan. Op de preferente
aandeelen is tot dusverre nog geen dividend uit
gekeerd en daar jiet dividend van 30 Juni 1918 af
cumulatief is, bedraagt de achterstand thans
35 pCt. Intusschen hebben de ontvangsten der
Missouri Pacific de laatste jaren een groote ver
betering ondergaan. De netto-ontvangsten stegen
van 1922 tot 1924 van S 10.710.000 tot 812.294.000
in 1923 en S 19.384.000 in 1924. Daar voor rente
lasten ruim 8 12.000.000 benoodigd was, leverde
1922 nog een tekort op van S K413.000, dat in
1923 reeds plaats maakte voor een klein overschot
en in 1924 vooreen batig slot van ruim S 6.500.000.
In 1925 heeft die vooruitgang zich bestendigd.
Immers beliepen de bruto-ontvangsten der spoor
wegmaatschappij in het eerste halfjaar 8 62.392.000
zijnde ruim $ 5.500.000 meer dan in de overeen
komstige periode van 1924. Na aftrek van
beDE HUISJESMELKER
lastingen bleef in deze periode een saldo over van
S 55.140.000, hetgeen ca. 84.550.000 meer was
dan in 1924. De vaste lasten beliepen S 47.889.000,
zoodat een surplus van 87.251.000 overbleef of
ruim 8 960.000 meer dan in het eerste halfjaar
van 1924. Men ziet dus, dat de ontwikkeling der
ontvangsten dit jaar weder zeer gunstig is, zoodat
er gegrond uitzicht bestaat dat binnen afzienbaren
tijd niet uitkeering van dividend op de 5 pCt.
cumulatief preferente aandeelen een aanvang kan
worden gemaakt. Het achterstallige preferente
dividend zal dan wellicht in een of anderen vorm
geconsolideerd worden.
Het laat zich aanzien, dat deze gunstige ont
wikkeling voorshands niet onderbroken zal worden.
Immers maakt de Missouri Pacific deel uit van een
uitgebreid transcontinentaal stelsel door de con
trole over de Denver & Rio Grande Western, welke
zij tezamen met de Western Pacific Raüroad
Company bezit. Hierdoor is een directe verbinding
tusschen St. Louis en San Francisco tot stand ge
komen. Voorts kocht de Missouri Pacific het vorige
jaar de controle over de New Orleans, Texas &
Mexico Ry Co., waardoor zij in nadere connectie
kwam met 2081 mijlen spoorweg in Louisiana en
Texas en haar een aanzienlijk vervoer wordt
toegevoerd. Tevens krijgt de Missouri Paeific daar
door een rechtstreeksch verkeer met de Republiek
Mexico en met de voornaamste steden van Texas.
Men ziet dus, dat de maatschappij er na de
jongste reorganisatie in ieder geval veel beter
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem
is komen voor te staan, zooals verwacht mocht
worden, waar een'ervaren firma als Kuhn Loeb &
Co. zichjmet de financiëele; reorganisatie der lijn
belastte. Wat nu speciaal de'hier genoteerde 4pCt.
Alg. Hyp. Obl. betreft, deze hebben wel geen eerste
verband op het geheele systeem, maar toch is hare
positie geenszins zwak te noemen. In rang
gaan aanjhaar vooraf S 181.009.000 verschillende
soorten 4 pCt., 41 pCt., 5 pCt. en 6 pCt. Bonds
meteen rentelast "van 86.077.000. Daarna komen
de S 51.350.000 4 pCt. Alg. Hyp. Bonds met een
rentelast van S 2.054.000, zoodat in totaal voor
deze soorten obligatiën 88.731.000 is benoodigd.
In 1924 bel iepen de nctto-ontvangsten na af trek van
belastingen circa s 20.000.000 of ruim het dubbele
van het bedrag, dat voor dezen rentelast benoodigd
is en in 1925 zijn de ontvangsten nog weder zooveel
verder verbeterd, zoodat in ieder geval een ruime
marge aanwezig is.
Deze 4 pCt. Bonds vormen dan ook een behoor
lijk verzekerde belegging, die met het oog op het
ruime rendement op dezen koers de aandacht
kunnen verdienen van diegenen, welke nog een
Amerikaansche spoorwegobligatie in hun porte
feuille wenschen op te nemen.
N.V. KUNSTZALEN
DE SÏRKEL
Laan van Meerdervoort 53 D
Den Haag Tel. 36518
l
TENTOONSTELLINGSZALEN
KUNSTBOEKHANDEL
DECORATIEVE KUNSTEN
Opening
5 Sept. a.s.
Dir.: V. HAESAERT, A. HELLEBREKERS
Comm.: J. TOOROP, L. J. M. FEBER
l