De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 29 augustus pagina 15

29 augustus 1925 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2516 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 15 DIERSTUDIE: GEITENMELKER T tekening voor de Groene Amsterdammer" door H. Verstijnen DE MISSOURI PACIFIC RAILROAD COMPANY door PAU i. SABEL Een behoorlijk verzekerde 4 pCt. Alg. Hyp. Obligatie. Nu de rentevoet hier te lande weder niet onbe langrijk is teruggegaan en er nog steeds gezocht wordt naar belegging van grootere en kleinere kapitalen, is het begrijpelijk, dat men ook weder den blik naar het buitenland gaat richten, ten einde te onderzoeken of daar geen geschikt beleggings materiaal aangeboden Wordt. Ook is het gemakke lijk verklaarbaar, dat men daarvoor allicht denkt aan Amerikaansche beleggingswaarden, die hier nu ongeveer een eeuw lang gezocht waren en door een genomen aan de koopers meer genoegen dan teleurstelling bereid hebben. Ook is het niet geheel onverklaarbaar, dat men na de groote verliezen, Welke de laatste jaren met binnenlandsche Waarden zijn geleden, niet ongeneigd is zich weder in meer dere mate vóór buitenlandsche waarden te interes seeren, door de ondervinding wijs geworden, dat nien er steeds verstandig aan doet zijn risico zoo vee! mogelijk te verdeelen en daartoe niet te veel eieren in n mandje te doen, zooals men dat popu- . lair uitdrukt. Bovendien is de waardevastheid van den Amerikaanschen dollar voor velen nog altijd een bijzondere aantrekkelijkheid, die hun aan leiding geeft naast een behoorlijke guldens-porte feuille er ook nog altijd verschillende dollar-be leggingen op na te houden, waarvoor ook inder daad, mede met het oog op de betalingsbalans van ons land, veel te zeggen valt. De moeilijkheid is echter ook bij dollar-obligatiën dat de goede soorten over het geheel hoog geno teerd staan, zoodat het ook hierbij zaak is een goede keuze te doen, ten einde ruim rendement gepaard te doen gaan aan een behoorlijke mate van soliditeit. Een nadere beschouwing van de tegenwoordige positie der Missouri Pacific Railroad Company leert, dat de hier genoteerde 4 pCt. Algemeene Hypotheek Obligaties per 1975 (New General 4 pCt. Bonds) dezer maatschappij inderdaad wel op den tegenwoordige n koers van circa 66 pCt., waarop het werkelijke rendement dus ruim 6 pCt. bedraagt, een aantrekkelijke belegging vormen. Zooals bekend werden deze Obligatiën bij de reorganisatie der voormalige Missouri Pacific Raifway Co., die reeds in 1849 was opgericht als opvolgster van de Pacific Railway Co., in 1916/17 uitgegeven en wel tegen de storting van 50 pCt., die toen op de common shares moest plaats hebben. De oude Missouri Pacific behoorde van huis uit tot het Oould-systeem, doch van 1912 af traden vertegenwoordigers der Spyer-, Rockefeller- en Blairgroepen, benevens van de Deutsche Bank in het bestuur. Toen in 1915 zoowel bij de Missouri Pacific als bij de door haargecontroleerde St. Louis Iron & Mountain and Southern Ry Co een receiver vverd aangesteld, belastte de firma Kuhn Loeb & Co. zich met de reorganisatie, waarbij de vaste schuld van het Missouri-Pacific-systeem werd verlaagd van $277.777.620 tot S 227.478.120 en de jaarlijksche rentelast met ruim S 3 millioen verminderde. Het gewone aandeelenkapitaal bleef onveran derd op S 82.839.500, terwijl 871.800.100 5 pCt. cumulatief preferente aandeelen werden uitgegeven die te allen tijde a pari converteerbaar zijn in commons. Waar de preferente aandeelen hier circa 87 pCt. en de commons nog niet 40 pCt. noteeren, zal er voorshands wel niet veel animo bestaan om tot die conversie over te gaan. Op de preferente aandeelen is tot dusverre nog geen dividend uit gekeerd en daar jiet dividend van 30 Juni 1918 af cumulatief is, bedraagt de achterstand thans 35 pCt. Intusschen hebben de ontvangsten der Missouri Pacific de laatste jaren een groote ver betering ondergaan. De netto-ontvangsten stegen van 1922 tot 1924 van S 10.710.000 tot 812.294.000 in 1923 en S 19.384.000 in 1924. Daar voor rente lasten ruim 8 12.000.000 benoodigd was, leverde 1922 nog een tekort op van S K413.000, dat in 1923 reeds plaats maakte voor een klein overschot en in 1924 vooreen batig slot van ruim S 6.500.000. In 1925 heeft die vooruitgang zich bestendigd. Immers beliepen de bruto-ontvangsten der spoor wegmaatschappij in het eerste halfjaar 8 62.392.000 zijnde ruim $ 5.500.000 meer dan in de overeen komstige periode van 1924. Na aftrek van beDE HUISJESMELKER lastingen bleef in deze periode een saldo over van S 55.140.000, hetgeen ca. 84.550.000 meer was dan in 1924. De vaste lasten beliepen S 47.889.000, zoodat een surplus van 87.251.000 overbleef of ruim 8 960.000 meer dan in het eerste halfjaar van 1924. Men ziet dus, dat de ontwikkeling der ontvangsten dit jaar weder zeer gunstig is, zoodat er gegrond uitzicht bestaat dat binnen afzienbaren tijd niet uitkeering van dividend op de 5 pCt. cumulatief preferente aandeelen een aanvang kan worden gemaakt. Het achterstallige preferente dividend zal dan wellicht in een of anderen vorm geconsolideerd worden. Het laat zich aanzien, dat deze gunstige ont wikkeling voorshands niet onderbroken zal worden. Immers maakt de Missouri Pacific deel uit van een uitgebreid transcontinentaal stelsel door de con trole over de Denver & Rio Grande Western, welke zij tezamen met de Western Pacific Raüroad Company bezit. Hierdoor is een directe verbinding tusschen St. Louis en San Francisco tot stand ge komen. Voorts kocht de Missouri Pacific het vorige jaar de controle over de New Orleans, Texas & Mexico Ry Co., waardoor zij in nadere connectie kwam met 2081 mijlen spoorweg in Louisiana en Texas en haar een aanzienlijk vervoer wordt toegevoerd. Tevens krijgt de Missouri Paeific daar door een rechtstreeksch verkeer met de Republiek Mexico en met de voornaamste steden van Texas. Men ziet dus, dat de maatschappij er na de jongste reorganisatie in ieder geval veel beter GRANDS VINS DE CHAMPAGNE POL ROGER & Cie. Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem is komen voor te staan, zooals verwacht mocht worden, waar een'ervaren firma als Kuhn Loeb & Co. zichjmet de financiëele; reorganisatie der lijn belastte. Wat nu speciaal de'hier genoteerde 4pCt. Alg. Hyp. Obl. betreft, deze hebben wel geen eerste verband op het geheele systeem, maar toch is hare positie geenszins zwak te noemen. In rang gaan aanjhaar vooraf S 181.009.000 verschillende soorten 4 pCt., 41 pCt., 5 pCt. en 6 pCt. Bonds meteen rentelast "van 86.077.000. Daarna komen de S 51.350.000 4 pCt. Alg. Hyp. Bonds met een rentelast van S 2.054.000, zoodat in totaal voor deze soorten obligatiën 88.731.000 is benoodigd. In 1924 bel iepen de nctto-ontvangsten na af trek van belastingen circa s 20.000.000 of ruim het dubbele van het bedrag, dat voor dezen rentelast benoodigd is en in 1925 zijn de ontvangsten nog weder zooveel verder verbeterd, zoodat in ieder geval een ruime marge aanwezig is. Deze 4 pCt. Bonds vormen dan ook een behoor lijk verzekerde belegging, die met het oog op het ruime rendement op dezen koers de aandacht kunnen verdienen van diegenen, welke nog een Amerikaansche spoorwegobligatie in hun porte feuille wenschen op te nemen. N.V. KUNSTZALEN DE SÏRKEL Laan van Meerdervoort 53 D Den Haag Tel. 36518 l TENTOONSTELLINGSZALEN KUNSTBOEKHANDEL DECORATIEVE KUNSTEN Opening 5 Sept. a.s. Dir.: V. HAESAERT, A. HELLEBREKERS Comm.: J. TOOROP, L. J. M. FEBER l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl