Historisch Archief 1877-1940
No. 2517
bE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NÊRLANi)
NAPOLEON EN DE FILM
door L. J. J o R D A A N.
I. NAPOLEON F.N DE SLAG AAN DEN DONAU
Cinema-Royal.
an 't slot dezer film
verschijnt op 't doek
eenvoudig als stil
leven de legendaire
steekhoed, liggende
op 'n paar wit-lederen
handschoenen. Dit is
't eenige ontroerende
moment van de heele
historie. De zwijgende,
authentieke grootheid
dezer stille getuigen,
omvlamd door de laai
ende melodie van dat andere fransche wereld
wonder: de Marseillaise imponeert meer dan
al 't vechten, schieten, snuifjesnemen en
minnekoozen, dat er, als in iedere rechtgeaarde Napoleon
film, aan voorafgaat. En eens te meer is ons
duidelijk geworden, dat de sereene glorie van
den laatsten Caesar, ver buiten 't bereik van
derderangsch film-regisseurtjes, wacht op den
waarachtigen kunstenaar, die haar tot brandend
leven zal weten te brengen.
Daar is al zoo wat ge-Napoleond, op 't tooneel
en later op 't witte doek. Er schijnt van den Keizer
figuur 'n noodlottige aantrekkingskracht uit te
gaan: iedere acteur wil Napoleon gespeeld hebben
al dient erkend, dat de rol van tooneel-directeur
tegenwoordig meer in trek is. 't Fatale zit-em
hier in, dat geen karakter in schijn zoo gemakkelijk
in wezen zoo ontzaglijk moeilijk, om niet te
zeggen onmogelijk is uit te beelden.
Nietwaar ik wees er reeds vroeger op
ge hebt uw hoed slechts dwars op te zetten,
uw eene hand in uw vest te steken, de andere
op uw rug te houden en iedereen weet
oogenblikkelijk, wien ge bedoelt. En toch moet de eerste
dragelijke illusie van den Imperator nog gecre
erd worden toch wreekt zich iedere afwijking,
ook de subtielste, onder den driekanten steek.
Geen wonder ook: hier valt niets weg te moffelen
onder baard of pruik, niets bij te stucadooren met
schminck, was of stopverf. De klassieke regelmaat
van 't Napoleon-masker is niet te imiteeren en
't type van den soldaten-keizer schijnt al even
zeldzaam te zijn als zijn genie. Dit neemt niet weg,
dat men er zich met de grootste roekeloosheid
aan waagt. Ik heb er al zoo eenige gezien: groote,
kleine jonge en oude Napoleons. Napoleons
met wipneuzen en onderkinnen niet
hangbuiken en spillebeenen. En allemaal liepen ze
met de fameuze kleine, vastberaden passen"
allemaal namen ze druk snuifjes allemaal
hadden ze hun handen in de voorgeschreven
houding.... en allemaal maakten ze min of meer
krasse karikaturen van 't origineel.
Eén van de beroemdste creaties, is die van
Sévérin Mars in ,,1'Agonie des Aigles". Mars was
naast 'n fijnzinnig kunstenaar tevens 'n man
van groote algemeene ontwikkeling en 't fransche
Napoleon-epos behoort tot de allerbeste
filmwerken. Des te onbegrijpelijker is 't dan ook,
dat Mars de hoordrol zelf meende te moeten ver
vullen en daarmee z'n eigen schepping als superieur
kunstwerk den genadeslag toebracht. Immers
z'n ietwat grove, vermoeide trekken, zoowel als
z'n beenige lange gestalte misten iedere gelijkenis
en hij als kunstenaar en franschman had be
hooren te weten, dat de uiterlijke verschijning
in 't algemeen, maar zeer zeker op de film on
misbaar is voor de rake psychologisch-zuivere
uitbeelding der Napoleon-figuur. Omdat zij
symboliek i's ! De starre onbewogenheid, de marmeren
rust en de on-aardsche gaafheid van 't
Napoleonmasker zijn symbolen van dit historisch karakter,
dat grootsch en on-aandoenlijk, in demonische
bezetenheid als 't Noodlot-zelf, vooruitstaande
naar onbekende einders ver over mensehelijk
voelen en denken heen.
Rondom de film-Napoleons
spelen zich de film-veldsla
gen af. 't Is vreeselijk !
Altijd dat eene wiel van
de omgevallen caisson op
den voorgrond -?altijd
die rookwolken altijd
die soldaten, welke met
doodsverachting op elkaar
inrennen en op 't kritieke
moment steeds bang zijn
zichzelf en anderen te
bezeeren of hun sjako's te
verliezen - altijd 't sil
houet van den keizer te paard met de on
afscheidelijke binocle en te lange beenen fde
zit" van Napoleon, was zeer merkwaardig
en overal te herkennen !) en altijd 't eenzame,
brandende huis op den achtergrond. Zoo'n
linnen bataille, die nota bene 't hoogtepunt
beteekent in de Napoleon-film is nooit meer, dan
'n stumperige vertooning ondanks 't aantal
en de geoefendheid der figuratie: leeg en armoed g.
Hoe komt dat? De fout schuilt in de compositie.
't ,,Componeereii" van 'n veldslag, lijkt me n
van de moeilijkste, maar ook n van de mooiste
problemen voor den regissieur. In de eerste plaats
moet ie aan den toeschouwer denken en hem uit
de critische onverschilligheid losrukken,
waarmeeie alle fouten en foutjes zit te bekijken. Hij moet
'cm laten deelnemen aan 't drama 'em laten
schrikken, angstig worden.... 't doet er niet
toe op welke manier maar hij moet vergeten,
dat-ie dood op z'n gemak 'n in scène gezette
vertooning aanschouwt. Ik herinner me eens
'n ruitergevecht op de film te hebben gezien, dat ik
vrij koeltjes volgde tot plotseling, god weet
door welke toevallige of opzettelijke manoeuvre
'n deel der cavalerie recht op de camera toesnelde.
Die aanstormende lijven van paarden en kerels,
door de snelle nadering onmatig vergroot zóó
dat je soms flitsen van den strijd zag tusschen
den monsterachtigen buik en de kolossale poofen
van 'n paard door.... gaven de sensatie, dat
jezelf onder den voet werd gerend en veroor
zaakten 'n formeele paniekstemming. Met de
critische onverschilligheid was 't gedaan: je was
erin !
In 't algemeen lijkt me 't repoussoir, de groote
voorgrond-figuur van enorme beteekenis. Het
verdeelt en verkleint 't perspectief op vaak
imposante wijze en suggereert door 't deel, het
machtige geheel. Bovendien wie den
aanstormenden soldaat zoo groot ziet, dat 't is of ie met
'em mee en naast 'em draaft, vergeet de manne
tjes te tellen en hun houding in 't heetst van
'tgevecht gade te slaan.
Daarom is de bataille-schildering geen kwestie
van aantal of materiaal maar van artisticiteit.
De waarlijk groote compositeur weet met 'n paar
menschen en een eenvoudige mise en scène te
bereiken, wat den massa-regisseur mislukt. Ik hoop
't te beleven, dit machtig probleem opgelost te
zien door den ingenieuzen en genialen fantast
Fritz Lang.
Wat de film Napoleon, en de
slag a. d. Donan" betreft ik
heb ze uitsluitend aangegrepen.
als motief om enkele opmerkin
gen van film-technischen en
aesthétischen aard te maken, 't
Werk-zelf is absoluut onbelangrijk
en onderscheidt zich in geen
enkel opzicht, van de duizend
en-eene Napoleon-films, die we
al kennen. De hoofdrol, Michaél
Xanthe, die niet al te bar van
't origineel afwijkt, bederft veel
door 'n steekhoed te dragen, die
'em te joviaal op z'/i achterhoofd
staat -?en de slordigheid te
begaan ('n filmkunstenaar moet op a//cs letten !)
z'n schouders te laten afloopen, waardoor 't
silhouet pit en kernachtigheid mist. De liefdes
historie is naar en de actie middelmatig.
'n Onvermengd genot biedt de schilderachtige
glorie der Napoleontische soldateska. Wie 't
Meissonnier-oog heeft en kijk op zoo'n heerlijke
los in den zadel deinende dragonder-figuur
geeft daarvoor al 't boezemjagen, zoenen en
vechten van de rest cadeau.
Tot slot vertoonde men Napoleon in z'n hansop,
liggende in 'n ziiurkraampje met Dr.
Antimarchi, Madame de Montholon en Maarschalk
Bertrand, als willige clientèle. De beroemde
,,epiloog-op-het-tooneel", de ongelukkige vinding
van Tuschinsky was tot nog toe smakeloos
nou begint ze humoristisch te worden....
I)K JEUNE PREMIER
PriKo. in- 7i:.Kki)Ovr-;i.' K'rinhraridl
Theater,
en van de zeldzaamste en kostbaarste
artikelen op 't tooneel, is de jeune
premier, 't Gezelschap, dat 'n goeie
heeft, laat-ein niet los voor-ie geheel
is opgebruikt en de gelukkige
stapt om zoo te zeggen, uit z'n
laatste liefdesavontuur in 't
Besjeshuis. M'n buurman, die jarenlang
'n gezocht en gevierd jeune premier
was bij n onzer eerste tooneeltroepen, moest
tenslotte ontslag vragen uit dat emplooi wegens
. .. .oudersdomsgebreken.
Van nog veel meer beteekenis is de jeune premier
voor de film. Hij moet 't machtig middel van de
charmeerende stem missen en 't uiterlijk is alles.
Daarbij komt, dat mannelijke schoonheid" en
charme precaire dingen zijn. Godbewaar ons voor
den mooien" man. Hij is in den regel om weg te
trappen. En waar vindt men in onze dagen van
sportpatserij, platvloerschheid en decadentie den
waarlijk schoonen" man ----- d.wz. het volmaakt
gebouwde, energieke intelligente type?
Amerika, dat alles en gros levert, heeft er 'n
heele verzameling de wereld ingestuurd, 't
Opvallende daarbij is, dat 't allemaal merk
waardig onbeduidende figuren zijn, wier charmes
met 'n min of meer regelmatig gezicht, keurig
geplakt haar en vooral met 'n zekere sportieve
en modieuse chique zijn uitgeput. De Yankee
ziet z'n helden graag volgens z'n eigen smaak
en maat.... vooral niet grooter". Hij is dol op
the smart young man", die geen hoogvlieger is
-?netzoomin als hijzelf die goed tennist en
bokst, als hijzelf en zich keurig kleedt, als
hijzelf. Door dit confectie-type tot held te ver
heffen, idealiseert-ie zijn eigen vlakke,
alledaagsche psyche en Valentino en consorten hebben
van deze pygmee-hebbelijkheid de voordeden
ondervonden. Een van de meest dragelijke jeune
premiers is Ben Lyons, naar wiens knap, pittig
gezicht je 'n heele acte lang met plezier kijkt
waarna hij je vijf acten lang verveelt.
De buitengewoon knappe Deen Olaf Fönss,
die jarenlang in de glansperiode der Nordisk"
de programma's beheerschte, had 'n te streng
en te somber type, om eigenlijk de minnaars-rol
naar behooren te kunnen vervullen terwijl de
indolente Gunnar Tolnacs vuur en passie miste.
Werkelijk voortreffelijk van uiterlijk is de bekende
Berlijner Harry Liedtke, wiens fraai, regelmatig
gezicht en geestige, tintelende oogen, 'n plezier
zijn om aan te zien ??terwijl z'n spel daarbij
zeer goed is. t»-*» *
Maar de allerbeste jeune premier, werd ontdekt
door 't valken-oog van den re
gisseur Fritz Lang. De Siegfried"
uit de Nibelungen" werd mét
dit werk wereldberoemd, 't Was
'n hoog aesthetisch genot, onder
't vele dat in dit meesterwerk
geboden werd, den schoonen
mensen Paul Richter gade te
slaan. Z'n volmaakte gestalte,
de nobele gratie van z'n houding
en beweging, de prachtige kop
met de blijde, zonnige lach alles werkte samen
tot 'n volkomen harmonisch geheel. Er is daarbij
niets in de heele figuur, wat niet absoluut mannelijk
is. Integendeel blik, gebaar, alles is vurig en
krachtig en z'n spel is gekund, beheerscht en
edel. Ziedaar de ideale jeune premier !
Geen wonder dat z'n optreden in de film
Petro, de Zeeroover" als iets bijzonders werd
aangekondigd. Zijn plastische en mimische be
gaafdheid, dragen 't stuk dat overigens ten
duidelijkste de waarheid bevestigd dat twee het
zelfde doende, nog niet hetzelfde doen. 't Welis
waar enfantiele scenario, biedt toch gelegenheid
te over om er picturaal en compositair iets bij
zonders van te maken - terwijl de hoofdpersonen
uit de Nibelungen" Richter en Klein-Rogge
meewerkten. Welnu - de regisseur Arthur
Robinson, geeft duidelijk blijk Fritz Lang's schep
ping gezien en bewonderd te hebben maar
daarbij blijft 't dan ook. Alles is er: de zware
Teutoonsche Ltooneelbouw de groote zwarten
en grijzen - - de uitstekend verzorgde en gety
peerde figuratie alles.... behalve 't genie,
dat schept, ordent, leven inblaast en ten slofte
't kunstwerk maakt.
Wat niet wegneemt, dat de film prachtige mo
menten heeft, 't Groote silhouet van Richter's
kop, is compositair van groote schoonheid
terwijl 't tweegevecht van adembenemende span
ning en voortreffelijke actie, 'n succes voor de
regie is.
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINQS, Haarlem