Historisch Archief 1877-1940
mi «is
DE GROENE AMSTERDAMME~R7 WEEKBLAD ""VOOR NEDERLAND
KEUKEN- EN BINNENMANNEN
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door J. Schotel.
CORNELIE VAN ZANTEN
1855?1925
door CONSTANT VAN W E s s E M.
De bekende zang-paedagoge Cornelie van Zan
ten viert dit i jaar een dubbel jubileum: haar
50-jarig zangjubileum en haar TOsten verjaardag.
Haar TOsten verjaardag wenschte zij onopgemerkt
voorbij te laten gaan; maar wat betreft haar
50-jarig jubileum, dat op Maandag a.s. valt, moge zij
het ons vergeven, dat wij haar voor een wijle ont
trekken aan den intiemen kring harer vrienden en
leerlingen, temidden waarvan zij haar feest denkt
te vieren en die niet zullen nalaten, haar naar
behooren niet alleen als kunstenaresse, maar ook
als humaan mensch te huldigen.
Dus: vooruit met de jubilaresse !
Wanneer wij naar een gelijkenis omzien, dan
laten zich onwillekeurig voor haar persoonlijkheid
paralellen trekken met die van wijlen Cato Esser.
Cornelie van Zanten bezit dezelfde energie en
toegewijden geestdrift voor de verbetering van het
onderwijs der vocaal-dramatische kunst, den zang
en voofdrachtkunst. Evenals Cato Esser heeft
Cornelie van Zanten een opera-klasse gehad. Ter
wijl Cato Esser zich meer op de vocaal-dramatische
kunst in het algemeen bij haar onderwijs toelegde
zij had daartoe een eigen school op de Wetering
schans te Amsterdam onderwees Cornelie van
Zanten meer speciaal de techniek van het zingen.
Doch ook over de techniek van het zingen stemmen
de opvattingen der beide vrouwen overeen. Beide
keeren zich tegen de uniforme voordrachtswijze
en kennen de hoogste waarde toe aan een bewust
en met intelligentie gebruiken der stemmiddelen.
Het is een techniek, ter karakteriseering van welks
geaardheid mej. van Zanten zelf de uitspraak van
Paulus aan Corinthe aanhaalt: ,,Ik zal wel met
den geest zingen, maar ik zal ook met het ver
stand zingen". Met inspiratie zingen is goed, maar
als basis moet een gecultiveerd orgaan, een
beheerschte toonvorming blijven dienen. Praktisch
omvat het zangonderwijs niet alleen de volkomen
beheersching van den stemtoon, maar ook die
van den woordtoon. Naast het stemmen" der
stembanden die mej. van Zanten liever
sternsnaren wil noemen speelt ook de juiste vorming
van den woordtoon een groote rol bij een juiste
gezangvoordracht. Men kan hierover uitvoeriger
lezen o.a. in de brochure Het stemmen der
stem" 1) en in de artikelenreeks, die in het
Muziekcollege, De kortste weg naar den woordtoon",
welke mej. van Zanten in de laatste jaren publi
ceerde, terwijl men bij gelegenheid van haar jubi
leum het verschijnen aankondigt van een werkje
Het stemwonder in den mensch".
Zelf heeft Cornelie van Zanten haar onderwijs
tot het resultaat van haar langdurig praktisch werk
zaam leven gemaakt. Al vroeg verliet zij haar
geHier zie je op het plaatje hoe de boel verandren kan:
De binnenmeid is jongen, en de keukenmeid is man,
Mevrouw, d'r haar gekapt als knaap, d'r lijf is half ontbloot,
D'r beenen als een heer, z; houdt een knaster in d'r poot.
C H A R i v A R i u s
boorteplaats Dordrecht en zocht bij verscheidene
paedagogen van naam in het buitenland haar eigen
gezangkunst te volmaken. Zij kwam in Italië,
Dtiitschland, maakte een tournee door Amerika,
zong onder C. van der Linden in de Nederlandsche
Opera. Acht jaren vinden wij haar werkzaam aan
het Amsterdamsen Conservatorium, dan richt zij
te Berlijn een Privat-Gesangschule" op. In den
Haag teruggekeerd bij het uitbreken van den oor
log nam zij aan het Haagsche Conservatorium de
Opera-klasse op zich. Thans geeft zij haar lessen
in eigen kring en in samenwerking met den jongen
dirigent Henk van den Berg. Van hen, die haar
leerlingen geweest zijn, noemen wij Tilly Koenen,
Julia Culp, Mevrouw Dresden, het echtpaar
Kubbinga, Tom Denijs, Urlus, Richard van
Helvoirt Pel, Jac. van Kempen, Antoinette Sohns,
Theodora Versteegh, Jo van IJzer-Vincent. Deze
namen alleen duiden reeds aan hoe een grooten
invloed het werk van Cornelie van Zanten op de
Nederlandsche zangers en zangeressen heeft gehad
en hoezeer er aanleiding zal zijn om de jubilaresse
op haar jubileum van a.s. Maandag hulde te
brengen.
1) Ui tg. J. Philip Kniseman den Haag.
VAN ALLES WAT
CORNELIE VAN ZANTEN
Salade-aanmaken. Dit veel geprezen gerecht
wordt in een duitsch vrouwenblad op bijna
plechtige wijze besproken. Men geeft daarin den
huisvrouwen raad, hoe men kropsalade moet
behandelen, opdat deze zoo min mogelijk aange
raakt en verkreukeld wordt. Men neme daarom
voorzichtig de mooie lichte bladen uit de krop,
vult een teil met water en doopt daarin voorzichtig
de bladen. Vooral niet eerst de slabladen en dan
daarop het water, want dan kneust de groente !
Men wassche voorzichtig, doet de bladen ver
volgens in een vergiet met hengsel en zwaait dit heen
en Weer, om het overtollige water te loozen.
Dan voegt men er voorzichtig Dille, (dillekruid,
bij ons onbekend) een uitje of knoflook, peterselie,
sterrekers, Oost-Indische kers, enz. bij, en roert
liefderijk de olie er door heen. Maakt een sausje
van hard ei, mosterd en kruidenazijn, dat er op
het laatst voorzichtig doorheen gemengd wordt.
Deze salade moet zeer kort voor den maaltijd
worden toebereid, anders verflensen de blaadjes.
En nu daartegenover de fransche manier, die
ik in mijn jeugd van een Frangaise leerde en steeds
met succes heb toegepast.
Alle ingrediënten hetzelfde. Alleen kan men
bij het harde ei eenige koude aardappelen voegen,
om een standvastiger saus te krijgen. Maar,
het begin is anders. Geen angstvallig wasschen !
Neen, flink onder de kraan, goed dooreen roeren,
opdat er geen vuiltje of slakje inblijft. Op een
vergiet uitlekken en nu komt het groote verschil
de salade in een schoone doek flink uitwringen.
Daarbij kneust men de blaadjes wel en boet het
uiterlijk schoon in, maar daardoor eet men hensch
sla met saus, zonder dat alles verwaterd is.
Flink aanmaken fatigner noemt de Franchise
dit opdat alles goed dooreen gemengd wordt.
A D. SPILLNER
Vijzelstraat 83 - Amsterdam
Massief gesmeecle
verlovings ringen
In plaats van olie kan men gesmolten boter
nemen, wat voor een klein gezin wel zoo practisch
is, omdat olie die lang ,,aangetrokken" staat,
bitter wordt, zelfs al vervangt men de kurk door
een papieren tuitje.
Li/U Hickler. Wat wij in Hendrika van Tussen
broek verloren hebben, doch gelukkig nog be
zitten in Catherina van Rennes, Anna Lambrcchts
Vos e.a., die muziek componeeren voor
kinderen, waarbij spel en dans de inhoud der
liedjes nog verlevendigen en duidelijker maken,
daar is men m Duitschland trotsch op Lilli Hickltr
uit Darmstadt, die met hare composities en de
uitvoering daarvan door hare leerlingen, in
alksteden succes heeft. Geroemd worden vooral:
das Frühlingslied, vor dem Schlafengehcu, die
sieben Schwaben, drei lustige Dirnlein, das
Lanternenlied, die Waschtnamsellchen oder die
reizende Püppenmütterchen.
De Koningin van Riirnenië, die als
zaken-Koningin een goede roep geniet, heeft om toezending
verzocht van rapporten van
vrouwenvereenigingen uit andere landen, ten einde de vrouwen
beweging in haar eigen land te kunnen steunen en
bevorderen.
Kindertoeslag. In Frankrijk wordt ook kinder
toeslag gegeven aan groote gezinnen, doch dit
geld wordt aan de moeders zelf uitbetaald.
N E L L Y
KERSTFEEST OP ZEE
Mag ik alle dames, die belang stillen in zee
lieden, en den tijd hebben eens een enkel handwerk
te maken voor de Kerstkisten der in November
en December uit Amsterdam, Rotterdam,
Vlaardingen, Zaandam, enz. vertrekkende zeeschepen
(die Kerstmis over niet thuis zijn !) vriendelijk
vragen ons tegen den l sten November haar
pakjes toe te zenden
Den 2en November zal in de zaal van
ons Tehuis al het ingekonieni' te bezichtigen zijn,
en daarna begint de verzending der kisten. O,>k
boeken zijn heel welkom, en spelletjes ! Gaarne
zijn we bereid tot nadere inlichtingen.
M i N N IE O R T T
Telinia vuur Zeelieden,
Vecrliaven 17, Rotterdam.
De voeding van een zuigeling
met KARNEMELK
van
OUD BUSSEM
kost 3 O cent per dag.
:-: Kerkstraat 187. - Tel. 49344, :-;