Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2519
DRAMATI/CHE KRONIEK
TOONEELGEZELSCHAP: DE SPEELDOOS. Hottentot,
door Victor Mapes.
Een van de verdiensten van wijlen Comoedia"
het op den brandstapel der concentratie ge
offerd Amsterdamsen gezelschap is geweest,
dat het Constant van Kerckhoven Jr. een beetje
binnen de perken hield. Nu hij het aantal direc
teuren met zijn beminde persoon is komen ver
meerderen, regisseur en eerste acteur bij zichzelf,
vrees ik het ergste Wat zijn talent betreft.
Want aan dat talent is toch wel wat verbeurd;
hetgeen men Jang niet van alle tooneeltalenten
kan zeggen. Toen het echtpaar van Kerckhoven
Kling, zich, een paar jaar vóór de staking,
bij het Hofstadtooneel aansloot, bleek dit,
onder, leiding van Van der Lugt, een aan
winst, en zagen we, o.a. bij de uitmuntende
opvoering van Molnar's Heerenmode", mede
dank zij hun medewerking, het blijspel vertoonen
naar den eisch: jong, beschaafd, en licht. En ook
daarna, in het zaaltje op de Weteringschans en
in het Centraal-Theater, waren de zoon van
Philomène van Kerckhoven en zijn bekoorlijke vrouw
op hun plaats, en bleek vooral hij een kracht;
zij het een ietwat onstuimige. Vermoeiend en op
den duur eentonig, gaat er van dit spel toch
altijd, een zekere levenswarmte, een hartelijkheid
uit, die, te midden van veel dood hersenwerk op
het tooneel, de aandacht boeit.Er is, Wat meer zegt,
jian dit talent een onmiskenbare gevoelskant,
en de kans, tusschen de bedrijven van een roezige
klucht, eens even ontroerd te worden, nooit uit
gesloten. Tegenover deze aangeboren gaven,
staat het gemis aan zelfbeheersching en zelf
kritiek, en andere lacunes van cultureelen aard,
zoodat de aanvankelijk veel-belovende jonge
tooneelspeler, dien Wij thans in de gedaante van
den korpulenten jockey, Sem Harrington", in
het Theater Nöggerat mogen bewonderen, niet
heelemaal is geworden, wat in een land, dat stren
gere eischen aan zijn kunstenaars stelt, wellicht
uit hem ware gegroeid. En de vraag is nu maar.
hoe zal hij zich verder ontwikkelen in de
hurdlerace van het directoraat: naar zijn van huis uit
goede gaven, of eenigszins hottentotsch.... ?
Niet, dat wij het stuk van dien naam
minderwaardig achten. Integendeel, van dit
aardig blijspel, zou iets charmants te maken zijn;
en als de Speeldoos-speters wilden, zouden ze het
kunnen ook. Het is een overoud en onsterfelijk
gegeven, gezond en frisch. Sem Harrington, die
heelemaal niet paardrijden kan en uit loutere
liefde voor de hartstochtelijk hippische Miss
Peggie Fairfax desniettemin den ontembaren
Hottentot" bestijgt, om, getooid met de aange
beden kleuren van haar banier, den wisselbeker
te veroveren, en daarmede haar hand.... herin
nert het niet aan Caldecott's mooiste prenten
boeken, aan de geschiedenis van Jan
Goudvink" en denken we ons het geval niet gretig
terug in dien tijd, toen het verloren staartpruikje
als eerste aankondiging van den gekaalkopten
overwinnaar, triomfantelijk werd aangedragen !
De moderne tijd heeft zooveel niet te verliezen,
doch ook in den modernen stijl kan deze
steeplechase spannend en elegant zijn.
Maar waarom dan eigenlijk aan die natuurlijke
spanning veel toe te voegen? Clowns-entrees,
om beurten van Van Kerckhoven en Joh. Kaart
(de butler") die het gewenschte snelle tempo
minutenlang stremden en de, opzichzelf immers
al grappige, situatie slechts ondermijnden en be
zwaarden. Van Kerckhoven we doen hem niets
te kort kan met zijn gezicht van verdrukte
onschuld en treffend-malle intonaties juist in
zulke zorgelijke omstandigheden als de hier
voorgeschrevene, gemakkelijk het pleit winnen,
en ook Kaart zou, indien hij maat hield, een
foede figuur maken. Wij dringen bij dit, van den
tadsschouwburg afgescheiden groepje, geens
zins aan op artistieke ondernemingen, de tijd is
met naar den eisch gespeelde blijspelen misschien
het best gediend; maar heelemaal met de muts
gooien naar de beginselen van orde en evenwicht,
die den stijl beheerschen bij al wat, zij het in de
verte, aan kunst verwant blijft, dat doet men niet
lang ongestraft....
Wij zagen bij dit jong gezelschap, tot ons ge
noegen, mevrouw van Westerhoven geplaatst,
en zie, zij had dat fijnere, strenger beheerschte,
dat de eenvoudigste klucht terstond releveert.
Het laatste bedrijf Sem Harrington zit op
Hottentot, en aan den rand van het tooneel rekken
zich de toeschouwers met den kijker om zijn
halsbrekende evoluties te volgen deed het
suggestief. De verbeelding
nam alle hindernissen mee,
en groot was de verlichting,
toen de gelukkige over
winnaar, afgemat en be
smeurd, maar als door het
wonder der niets-te-veel
achtende liefde gespaard,
in den familiekring terug
keerde.
HET
ROTTERDAMSCHHOFSTADTOONEEL.
Kan dat?
door AndréBirabeau.
Van de thans op den
voorgrond tredende gezel
schappen, telt het Hof
stadtooneel de meeste
leden, terwijl juist dit, naar
zijn aard en capaciteit,
met het kleinste aantal
zou toekunnen. Want
feitelijk is dit het eenige
gezelschap, dat in zijn kern
een eigen karakter bezit,
en in een bepaald genre
kamerkunst reiken kan
naar het fijnere blijspel en
de licht schrijnende tragiek
der moderne litteratuur.
Een en ander houdt ver
band met de persoonlijk
heid van den directeur Cor
van der Lugt Melsert,
welke als regisseur mits
hij tijd vindt zich aan een
stuk te geven het
stempel op dit werk drukt
waarom het vraagt; als
acteur binnen dit kader
overtuigende gaven bezit.
Met zijn zeer talentvolle,
helaas veel te veel spelen
de, en bijgevolg wel eens
beneden zichzelf blijvende
echtgenoote, Annie van
Ees, is het gezelschap om
zoo te zeggen, gevestigd;
het zou met enkele goede
krachten erbij, voltallig zijn, en in den eleganten
Haagschen schouwburg op zijn plaats. De uitbrei
ding, die ongelukkigerwijs noodzakelijk isgeworden
om het recht: in zulk een schouwburg te mogen
spelen, te verdienen, en de hooge kosten,welke de ex
ploitatie op dien groo ten voet meebrengt, te dekken,
is vooral in dit geval te betreuren, waar twee
waardevolle talenten zich in den strijd om het
noodeloos opgevoerd bestaan moeten overwerken,
en in den rompslomp dreigen onder te gaan.
Het Fransche blijspel Kan dat?" waarmede
het Haagsche seizoen geopend werd, kwam mij,
in de hierboven aangegeven richting, geen meester
stuk voor. De schrijver, AndréBirabeau, die den
geweldigen Jacobijn, met wien hij slechts n
naamletter verschilt, in welsprekendheid niet naar
de krocn steekt hij zeurt nogal bleek zich
ook de kunst, den Fransche tooneelschrijver ge
meenlijk toevertrouwd: ,,1'art de préparer'"
nog niet eigen te hebben gemaakt. Zonder deze
middelen, vergreep hij zich wel eenigszins aan
een goed gegeven, op het door Freud
gepopularizeerd gebied der Traumdeutung"; verdrongen
affecten, welke in het onderbewustzijn bewaard
blijven en zich in den droom somtijds verraden.
De, naar haar beste weten, gelukkige mevrouw
Marianne Saulnières, aan wier huiselijke voldoe
ningen meer dan zij zich bekennen wil, knaagt,
ontwaakt in den droom, dien de aanblik eener
verboden liefde Welke het air aanneemt een
groote passie te zijn haar aandoet. De verleider
van haar zuster Monique assimileert zich met den
Lohengrin harer maagdelijke begeerten, en in den
wensch-droom, haar in dagen van koorts geschon
ken, vervangt zij haar ondernemende zuster in de
armen van dezen heer Michel Vandrennes. Aldus
beleeft haar schuchtere vrouwenziel het avon
tuur van den hartstocht, waarnaar het hart van
de besten harer sexe, alle eerbare beginselen ten
spijt, somtijds smachten blijft.
Het eerste bedrijf beredt, zooals gezegd, den
stouten droom, die het geheele tweede bedrijf
beslaat, te weinig voor. Gewild-geestige
beuzelgesprekken, waarvan een volstrekt willekeurige
jonge man, die par droit de naissance alles breekt,
Wat hij aanraakt, het middelpunt is?vullen het
met moeite, terwijl het ons niets nader brengt tot
de gemoedsonrust van het mevrouwtje, noch
prepareert op de ingrijpende ziekte, die haar zoo
fortuinlijk zal doen ijlen, noch voert naar de sfeer
van onwezenlijkheid, waarin we allengs moeten
komen. Wij begrijpen, bij het opgaan van het
doek voor II, nauwelijks, dat wij met haar in het
DE KROTWONINGEN IN AMSTERDAM
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door W. Heskes
,LIEVE HEERTJE, BRENG ONS STORM. . . DAN KRIJGEN WE NIEUWE
HUISSIES"
PADOX HOUTBOUW
Houten Scholen, Winkels, Directiekeeten
Levering in korten tijd. Fabrieken Warmond
land der droomen treden, en ook de regie was hier
niet geslaagd den overgang duidelijk te maken;
terwijl het tooneel tusschen haar en hem" in
deze bijzondere omstandigheden ook weinig
belangwekkends openbaarde. Het derde bedrijf
toonde meer qualiteiten. De gelukkige mevrouw
Marianne, voor het eerst van haar ziekbed op
staande, blijkt in de veilige armen van haar man
tot haar verlichting.... niet weg te zijn geweest !
En hier schemert dan een levensverschiet: in
die verlichting van den solieden geest schrijnt
even de teleurstelling van het gespleten hartje:
dat droomen bedrog moeten blijven. Dit touneel
der verwezenheid: ,,est-ce possible?" heeft Annie
van Ees knap en gevoelig gespeeld. De vertooning
haperde op Rie Gilhuys (Monique) die geen
oogenblik de oogenschijnlijk brillante tegenstelling op
riep der vrije passie-vrouw, ten opzichte van het
gebonden huisvrouwtje.
Van der Lugt had als ,,de echtgenoot" onbe
duidend tegenspel te geven; de moeite, die hij
zich moest getroosten om den achtergrond te
vullen, was voelbaar. In deze rol gaat een eerste
karakterrol verloren; immers, in den man",
ligt de verklaring voor de droom-escapade der
vrouw, in beider onschuldige schuld de
quintessence van het stukje.
De innerlijke autoriteit en uiterlijke onweer
staanbaarheid van den verleider, die in enkele
minuten tijds het argeloos vrouwenhart doet
ontbranden, moeten wel hevig overtuigend zijn.
Reule, die de rol voor zijn rekening kreeg, zocht
het in die richting, zonder tot de ware vervulling
te kunnen geraken. Beheerscht en delicaat ver
tolkte Piet Bron de rol van den brekerigen be
zoeker, en indien iemand, dan had hij ons met dit
hors d'oeuvre kunnen verzoenen.
Een versneld tempo de repliek naar
Franschen trant van slag op slag zou het blijspel
ten goede komen.
Tof N A E F F
TABA SIGAREN
ZIJN TOCH DE BESTE