Historisch Archief 1877-1940
No. 2521
DE ÓROËNËAMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
KRONIEK VAN DEN DANS
dour J. W. !?'. W L i; u M L u s U u N i N
irls.
XVII
In de laatste jaren verschilden de girls in alle
Europeesche revues niet zoo bijster veel van elkan
der: veel geel haar, veel blauwe oogen en witte
beenen, en naarmate de scènes die zij aaneen
dansten moderner allures aannamen, wisselden
die kleuren wat van plaats en kwamen er een paar
extra bij.
Maar de beweging veranderde weinig of niets:
zij legden nog altijd de linkerhand op de n linker
schouder van hun voorman, draaiden tegelijk zes,
twaalf of vierentwintig rechterknieën eendrachtig
naar buiten, wierpen dat veelvoud beenen
voorof achteruit, of sloegen het gelijke aantal gelijke
cabriolen.
Een vorige generatie kende het minder uni
forme en wat verdachter genre dat nog aan de
oude Moulin Rouge en de cancan geparenteerd
was, maar in de nieuwere revues waren wij gewend
aan de variatie Waarvan alleen serieuse aanbidders
de exemplaren uit elkaar konden houden; ze leken
op elkaar als machineproducten en dat waren het
eigenlijk ook. Behoorlijk, meestal wat oppervlak
kig getraind: Want de dansscholen die ze aflever
den deden elkaar geduchte concurentie aan en
konden op straffe daarvan geen te minderwaardige
series afleveren. Ze waren vaak genoeg frisch en,
in hun eenheid en regelmaat ,met hun Engelsche
afwezigheid van onprettige provocatie, een wel
kome verschijning, omdat ze dansten wat ze
dansen konden en niets anders te zien gaven dan
hun pittige steps en stevige cadans, goed geor
dende beweging in zoo-en zooveel exemplaren,
een gezicht dat de menschheid aangenaam heeft
getroffen sedert de eerste Egyptische sectie boog
schutters met vieren uit de flank paradeerde en de
Egyptische grafkelders hun danseressenreliefs
kregen met dezelfde eenvormigheid en regelmaat.
De scholing was ballet, met een extra-dosis
acrobatie en het is karakteristiek geweest dat de
eerste goede troepen girls die na den oorlog
Berlijn weer bereikten, dat blijkbaar verzadigd
was van veel ander dansen met diepere bedoeling
en niet altijd even gedegen techniek, daar een
succes van het seizoen waren. De algemeene her
leving van variétéen music-hall heeft ook de girls
een stapje hooger in onze waardeering gebracht.
Men mag over die herleving en waardeering het
hoofd schudden, als over de jazz en de
sportenthousiasmen en als men het niet meer dan eens
schudt en verder onbevooroordeeld toeziet en
luistert om goed en kwaad te onderscheiden, is
daar zelfs niets tegen; maar men vergeet ook wel
eens dat daar in de music-hall, al is het een weinig
diepzinnig schouwspel, tenminste iets vertoond
wordt door artisten die hun vak veelal terdege
onder de knie hebben, een vak bovendien dat in
vele gevallen beschikt over een techniek en een
overlevering die zoo oud zijn als de pyramiden.
Het zou lichtelijk pharizeïsch zijn niet te erken
nen dat bij het onderhavige onderwerp die knie
geen andere rol speelt, maar al te vervaarlijk moet
men dien factor ook niet laten gelden. Meestal is
het nummer girls een der zuiverste van de revue,
en Wie beslist blozen wil vindt daarbij meer hulp
in de grappen van de compère of de costumes van
de figuratie.
Er komt, bij het applaus dat de girls steevast
hebben, ook wel degelijk de harde waarheid te
pas dat een koor van vierentwintig goed geschoolde
lichamen in zijn soort prettiger is aan te zien dan
een gezelschap van vierentwintig acteurs waarvan
er vier hun vak kennen en twaalf brekebeenen
zijn, een verhouding die mild gerekend is voor ons
tegenwoordige Europeesche tooneel.
De geschiedenis van de girls, die de een of ander
dezer dagen wel eens schrijven zal, begint om
streeks negentienhonderd ander leven te
verDE GERTRUD HOFFMANN--GIRLS" IN TRAINING
toonen met de Sisters Barrisson, ze vertoont al
evenzeer den invloed van Isadora Duncan, ze heeft
haar ultramoderne periode gehad en ze was in de
laatste jaren weer tot strakker eenvoud terugge
keerd met de Tiller-girls, de Fisher-girls en de
dozijnen minder begaafde troepen.
Maar het laatste hoofdstuk is de verovering
van Parijs door de Hoffmann-Girls.
Het is, in sfeer en beweging, wezenlijk een
nieuw hoofdstuk, want zoo licht is Parijs nog niet
te veroveren. De revue ,,New-York?Montmartre"
in de Music-Hall Moulin Rouge overigens weinig
verschillend van de rest van het genre heeft
het moeten beleven dat die Amerikaansche troep,
voor het eerst sinds de revue bestaat, de girls
als hoofdzaak en niet als intermezzo heeft weten
te doen triomfeeren.
Die triomf is verdiend. De Hoffmann-girls
zijn niet meer eenzijdig getraind, maar sportief
en veelzijdig geschooid, rank en vrij, elk met haar
eigen specialiteiten, hetzij balletdans, schermen,
acrobatie; zij hebben een lichamelijke zuiverheid,
Waar geen zweem van bijbedoelingen aan te pas
komt en die, ook Wanneer zij zich soms vrijwel
naakt doet gelden, een bekoorlijke frissche sfeer
houdt, als die vaneen zweniwedstrijd,een
gymnastiekuitvoering. Elk publiek zal hen zoo niet zien,
maar dat euvel declen zij met de Venus van Milo.
Het nieuwe element in deze Hoffmann-girls is
de sportieve veelzijdigheid, de afwezigheid van
alle kunstmatigheid. Ze zijn echt, vol van het hel
dere en levenskrachtige pleizier dat een inensch
aan een goed geoefend lichaam hebben kan; ze
maken hun acrobatische toeren, hun nummers
dansen en schermen als een keurploeg op een wed
strijd, ze zijn Amerikaanse)), zonder larie, zelf
bewust, gezond, zonder zwoele en zonder kunst
zinnige bedoelingen. Het is de sport op het
tooneel, de vrije beweging onder discipline van
een leidster die daarin vorm en rhytme brengt
en eenheid. Maar die eenheid is samengesteld uit
veel geschakeerde!' elementen dan de vroegere
troepen girls bezaten; wanneer de Hoffmann-girls
elk afzonderlijk hun specialiteit komen vertoonen,
vindt men er perfecte acrobaten bij, step-dancers
van de beste soort, balletscholing die met perfecte
vaart haar dertigtal pirouettes voor het voetlicht
brengt. En als dat alles in koor optreedt, heeft het
iets van de frissche vaart en saamhoorigheid van
een volksdans, iets van de onstuimige vitaliteit
der Russische kozakkendansen, iets dat, hoe
vreemd het moge klinken, antiek aandoet. Omdat,
uit de sport en de acrobatie, hier eeuwenoude be
wegingen weer tot waarachtig leven komen; de
gymnastiekzaal en het sportveld hebben weer
een vaster contact met den dans gevonden. Hef is
ELECTRIC HOME
DEN HAAG
THOMSONLAAN 20 TELEFOON 34257
Electrische Verwarming en
Warmwater Voorziening
zeer wel mogelijk dat daar een grondslag ligt,
waarop in de eerste jaren, tientallen van jaren,
een eenvoudig en sterk begin gebouwd wordt.
Als men maar niet te snel over kunst en artistieke
uiting begint te doceeren en de ontwikkeling haar
eigen leven laat
tMaar onderwijl zijn de gezamenlijke dansscholen
voor girls waarschijnlijk al in vollenarbeid om zoo
veel mogelijk copieën van de Hoffmann-girls op de
markt te brengen. De imitatie zal ditmaal niet
gemakkelijk zijn.
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
DE TILLEK GIRLS
NIEUWE UITGAVEN
JEANNE DE VIETINOHOFF, De wijsheid van het
Hart, vertaald door Tony de Ridder, met
teekeningen van Ina Rahusen. Uitgave van J.
Ploegsma te Zeist.
Wie in dit boek een bepaalde philosophie of
godsdienst zoekt, zal zich zeker teleurgesteld
voelen. Het lag niet in de bedoeling van de schrijf
ster om een systeem op te bouwen; ook wil zij
den lezer geen richting opdringen. Zij trachtte het
voorbijvliedende lichteer waarheid te zien en in
alle oprechtheid te zeggen wat zij gezien had,
alleen bezield door dit n e verlangen: waar te
zijn."
Het onverklaarbare in het leven en na den dood,
Spiritisme en Occultisme, door Dr. HENRI C. A.
MULLER. In dit boek worden behandeld de zeer
vele onverklaarbare verschijnselen, die zich in
ons leven voordoen en het raadsel van den dood.
De schrijver gaat deze verschijnselen na van
de oudste tijden af, toen men bij de oude
volken en daarna in de middeleeuwen van
geheime wetenschappen, too
verij en hekserij sprak. Die
tooverij bleek niets anders te
zijn dan hetgeen wij in den
tegenwoordigen tijd de le
vensraadselen" noemen, die
men zoo nauw in verband
brengt met spiritisme en occul
tisme. In het verdere gedeelte
van het boek wordt het spiri
tisme en occultisme in zijn
verschillende uitingen beschre
ven. De schrijver behandelt
de verschijnselen van de tele
pathie, helderziendheid,
gedachtenkracht, persoonlijke
wilskracht, spiritisme, enz.enz.
Uitgave van J. M.
Meulenhoff, te Amsterdam,