De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1925 3 oktober pagina 17

3 oktober 1925 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

No. 2521 DE ÓROËNËAMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 17 KRONIEK VAN DEN DANS dour J. W. !?'. W L i; u M L u s U u N i N irls. XVII In de laatste jaren verschilden de girls in alle Europeesche revues niet zoo bijster veel van elkan der: veel geel haar, veel blauwe oogen en witte beenen, en naarmate de scènes die zij aaneen dansten moderner allures aannamen, wisselden die kleuren wat van plaats en kwamen er een paar extra bij. Maar de beweging veranderde weinig of niets: zij legden nog altijd de linkerhand op de n linker schouder van hun voorman, draaiden tegelijk zes, twaalf of vierentwintig rechterknieën eendrachtig naar buiten, wierpen dat veelvoud beenen voorof achteruit, of sloegen het gelijke aantal gelijke cabriolen. Een vorige generatie kende het minder uni forme en wat verdachter genre dat nog aan de oude Moulin Rouge en de cancan geparenteerd was, maar in de nieuwere revues waren wij gewend aan de variatie Waarvan alleen serieuse aanbidders de exemplaren uit elkaar konden houden; ze leken op elkaar als machineproducten en dat waren het eigenlijk ook. Behoorlijk, meestal wat oppervlak kig getraind: Want de dansscholen die ze aflever den deden elkaar geduchte concurentie aan en konden op straffe daarvan geen te minderwaardige series afleveren. Ze waren vaak genoeg frisch en, in hun eenheid en regelmaat ,met hun Engelsche afwezigheid van onprettige provocatie, een wel kome verschijning, omdat ze dansten wat ze dansen konden en niets anders te zien gaven dan hun pittige steps en stevige cadans, goed geor dende beweging in zoo-en zooveel exemplaren, een gezicht dat de menschheid aangenaam heeft getroffen sedert de eerste Egyptische sectie boog schutters met vieren uit de flank paradeerde en de Egyptische grafkelders hun danseressenreliefs kregen met dezelfde eenvormigheid en regelmaat. De scholing was ballet, met een extra-dosis acrobatie en het is karakteristiek geweest dat de eerste goede troepen girls die na den oorlog Berlijn weer bereikten, dat blijkbaar verzadigd was van veel ander dansen met diepere bedoeling en niet altijd even gedegen techniek, daar een succes van het seizoen waren. De algemeene her leving van variétéen music-hall heeft ook de girls een stapje hooger in onze waardeering gebracht. Men mag over die herleving en waardeering het hoofd schudden, als over de jazz en de sportenthousiasmen en als men het niet meer dan eens schudt en verder onbevooroordeeld toeziet en luistert om goed en kwaad te onderscheiden, is daar zelfs niets tegen; maar men vergeet ook wel eens dat daar in de music-hall, al is het een weinig diepzinnig schouwspel, tenminste iets vertoond wordt door artisten die hun vak veelal terdege onder de knie hebben, een vak bovendien dat in vele gevallen beschikt over een techniek en een overlevering die zoo oud zijn als de pyramiden. Het zou lichtelijk pharizeïsch zijn niet te erken nen dat bij het onderhavige onderwerp die knie geen andere rol speelt, maar al te vervaarlijk moet men dien factor ook niet laten gelden. Meestal is het nummer girls een der zuiverste van de revue, en Wie beslist blozen wil vindt daarbij meer hulp in de grappen van de compère of de costumes van de figuratie. Er komt, bij het applaus dat de girls steevast hebben, ook wel degelijk de harde waarheid te pas dat een koor van vierentwintig goed geschoolde lichamen in zijn soort prettiger is aan te zien dan een gezelschap van vierentwintig acteurs waarvan er vier hun vak kennen en twaalf brekebeenen zijn, een verhouding die mild gerekend is voor ons tegenwoordige Europeesche tooneel. De geschiedenis van de girls, die de een of ander dezer dagen wel eens schrijven zal, begint om streeks negentienhonderd ander leven te verDE GERTRUD HOFFMANN--GIRLS" IN TRAINING toonen met de Sisters Barrisson, ze vertoont al evenzeer den invloed van Isadora Duncan, ze heeft haar ultramoderne periode gehad en ze was in de laatste jaren weer tot strakker eenvoud terugge keerd met de Tiller-girls, de Fisher-girls en de dozijnen minder begaafde troepen. Maar het laatste hoofdstuk is de verovering van Parijs door de Hoffmann-Girls. Het is, in sfeer en beweging, wezenlijk een nieuw hoofdstuk, want zoo licht is Parijs nog niet te veroveren. De revue ,,New-York?Montmartre" in de Music-Hall Moulin Rouge overigens weinig verschillend van de rest van het genre heeft het moeten beleven dat die Amerikaansche troep, voor het eerst sinds de revue bestaat, de girls als hoofdzaak en niet als intermezzo heeft weten te doen triomfeeren. Die triomf is verdiend. De Hoffmann-girls zijn niet meer eenzijdig getraind, maar sportief en veelzijdig geschooid, rank en vrij, elk met haar eigen specialiteiten, hetzij balletdans, schermen, acrobatie; zij hebben een lichamelijke zuiverheid, Waar geen zweem van bijbedoelingen aan te pas komt en die, ook Wanneer zij zich soms vrijwel naakt doet gelden, een bekoorlijke frissche sfeer houdt, als die vaneen zweniwedstrijd,een gymnastiekuitvoering. Elk publiek zal hen zoo niet zien, maar dat euvel declen zij met de Venus van Milo. Het nieuwe element in deze Hoffmann-girls is de sportieve veelzijdigheid, de afwezigheid van alle kunstmatigheid. Ze zijn echt, vol van het hel dere en levenskrachtige pleizier dat een inensch aan een goed geoefend lichaam hebben kan; ze maken hun acrobatische toeren, hun nummers dansen en schermen als een keurploeg op een wed strijd, ze zijn Amerikaanse)), zonder larie, zelf bewust, gezond, zonder zwoele en zonder kunst zinnige bedoelingen. Het is de sport op het tooneel, de vrije beweging onder discipline van een leidster die daarin vorm en rhytme brengt en eenheid. Maar die eenheid is samengesteld uit veel geschakeerde!' elementen dan de vroegere troepen girls bezaten; wanneer de Hoffmann-girls elk afzonderlijk hun specialiteit komen vertoonen, vindt men er perfecte acrobaten bij, step-dancers van de beste soort, balletscholing die met perfecte vaart haar dertigtal pirouettes voor het voetlicht brengt. En als dat alles in koor optreedt, heeft het iets van de frissche vaart en saamhoorigheid van een volksdans, iets van de onstuimige vitaliteit der Russische kozakkendansen, iets dat, hoe vreemd het moge klinken, antiek aandoet. Omdat, uit de sport en de acrobatie, hier eeuwenoude be wegingen weer tot waarachtig leven komen; de gymnastiekzaal en het sportveld hebben weer een vaster contact met den dans gevonden. Hef is ELECTRIC HOME DEN HAAG THOMSONLAAN 20 TELEFOON 34257 Electrische Verwarming en Warmwater Voorziening zeer wel mogelijk dat daar een grondslag ligt, waarop in de eerste jaren, tientallen van jaren, een eenvoudig en sterk begin gebouwd wordt. Als men maar niet te snel over kunst en artistieke uiting begint te doceeren en de ontwikkeling haar eigen leven laat tMaar onderwijl zijn de gezamenlijke dansscholen voor girls waarschijnlijk al in vollenarbeid om zoo veel mogelijk copieën van de Hoffmann-girls op de markt te brengen. De imitatie zal ditmaal niet gemakkelijk zijn. de meest volmaakte wagen. AUTO-CENTRALE - HAARLEM DE TILLEK GIRLS NIEUWE UITGAVEN JEANNE DE VIETINOHOFF, De wijsheid van het Hart, vertaald door Tony de Ridder, met teekeningen van Ina Rahusen. Uitgave van J. Ploegsma te Zeist. Wie in dit boek een bepaalde philosophie of godsdienst zoekt, zal zich zeker teleurgesteld voelen. Het lag niet in de bedoeling van de schrijf ster om een systeem op te bouwen; ook wil zij den lezer geen richting opdringen. Zij trachtte het voorbijvliedende lichteer waarheid te zien en in alle oprechtheid te zeggen wat zij gezien had, alleen bezield door dit n e verlangen: waar te zijn." Het onverklaarbare in het leven en na den dood, Spiritisme en Occultisme, door Dr. HENRI C. A. MULLER. In dit boek worden behandeld de zeer vele onverklaarbare verschijnselen, die zich in ons leven voordoen en het raadsel van den dood. De schrijver gaat deze verschijnselen na van de oudste tijden af, toen men bij de oude volken en daarna in de middeleeuwen van geheime wetenschappen, too verij en hekserij sprak. Die tooverij bleek niets anders te zijn dan hetgeen wij in den tegenwoordigen tijd de le vensraadselen" noemen, die men zoo nauw in verband brengt met spiritisme en occul tisme. In het verdere gedeelte van het boek wordt het spiri tisme en occultisme in zijn verschillende uitingen beschre ven. De schrijver behandelt de verschijnselen van de tele pathie, helderziendheid, gedachtenkracht, persoonlijke wilskracht, spiritisme, enz.enz. Uitgave van J. M. Meulenhoff, te Amsterdam,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl