Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2521
Maar dan dient men ook uiterst zorgvuldig te
werk te gaan in de keuze van de andere nummers
speciaal voor dit publiek. Want geen twintig
goede films verhinderen de paniek, veroorzaakt
door de troostelooze ellende van 'n kluchtig"
bijprogramma !
CULTUUR EN FILM
door L. J. JORDAAN
JAVA". Rembrandt-Theater.
Ik houd van de film om ta! van redenen. Ik
houd van haar, omdat zij jong is en frisch en krach
tig temidden van zooveel rondom ons, dat ver
welkt en wegteert. Ik houd van haar, omdat zij
van onzen tijd is met haar goede en kwade eigen
schappen vleesch van ons vleesch, bloed van
ons bloed. Ik houd van haar, omdat zij nieuwe
perspectieven opent, een nieuwe oorspronkelijke
kunst in het leven heeft geroepen, die met sterke
vezelen wortelt in onze volksziel. Ik houd van haar,
vooral, omdat zij het wonder is het mysterie
van onze eeilw. Want steeds weer opnieuw onderga
ik de sensatie, dat daar vóór mij op het witte doek
het ongehoorde gebeurt: het bewegende beeld !
En nooit onderga ik die sensatie sterker, dan
wanneer ik cultuur-historische of folkloristische
films /ie. Want wel is 't verschil groot tusschen
de afbeelding en de film en als men dat wil uit
drukken door te zeggen dat deze dood is en gene
leeft, is 't mij wel, ofschoon ik liever een anderen
vorm zou willen gebruiken. De groote cultuur
historische en folkloristische beteekenis van de
film ligt naar mijn meening in 't feit, dat zij
atmosfeer schept. Dat is haar bekoring, niet alleen,
maar zeer zeker haar paedagogische en instructieve
waarde. Het belangrijkste in de muziek, staat
niet in de noten" heeft eens 'n groot musicus
gezegd ? en zelden is wel kernachtiger en bon
diger uitgedrukt, dat de geest, de atmosfeer de
waarde van een werk bepaalt ook van een cul
tuur.
Wat is 't, dat als 'n stil, onbeantwoord verlangen
leeft in ons, Westerlingen, die Indiënooit gezien
hebben? Niet de dorst naar positieve feiten of
getallen niet de nieuwsgierigheid naar zeden
en gewoonten van een vreemd ras niet zelfs
de subjectieve realiteit van de tropen, hoe inte
ressant dit alles op zichzelf moge wezen. Wat wij
over ons willen laten komen, is de atmosfeer van
dat verre wonderland als zeide ons instinct ons,
dat Wij daarmee en daarmee alleen, het kostbaar
ste, dat die vreemde wereld ons schenken kan,
verwerven.
En zie de nuchtere, zakelijke concrete fotogra
fie, geeft ons datgene wat niet in de noten staat"
zoo suggestief, zoo boeiend, dat men zich verbijs
terd afvraagt, wat dieper indruk maakt: het
wonder van de Indische atmosfeer of het wonder
van 't levende beeld.
De film Java" is 'n prachtig voorbeeld, van
wat de cinematografie op cultuur-historisch en
folkloristisch gebied kan geven. Zij brengt ons
de Indische atmosfeer nader, dan alle plaatjes,
verhaaltjes, cijfers en statistieken met elkaar.
Nooit werd u 't wezen van den inlander
voorzoover dit aan de Westersche mentaliteit gegeven
is duidelijker, dan op de film. Nietwaar gij kent
slechts den ,,inlander-in-Europa" 't schuwe,
armetierige bruintje wonderlijk misplaatst
in de straten, die te nauw en de kleeren, die te
wijd voor 'em zijn.
Maar zie 'em in de geweldige tropische natuur -
en ge merkt, hoe 't rhytme van z'n sierlijk-trage
bewegingen, dat zoo slecht past in onze ijzer- en
betonbeschaving volkomen harmonieert met
't statige wuiven der kokospalmen. Zie 'em aal
glad en oolijk door 't gewoel van den pasar glij
den en ge krijgt 'n heel ander beeld, dan 't
melancholieke, verloren figuurtje, dat ge van 'em
kende. Zoo 'n inlandsche markt met meiischeii, die
lachen, spreken, bewegen -- kortom.... leven,
openbaart u 'n stuk massa-psyche, om ndig boei
ender en leerzamer, dan de interessantste beschrij
ving.
Geen wonder dan ook, dat bij cte voorstelling
voor genoodigden tal van onderwijs-menschen
aanwezig waren, waaronder zeker vele elementen,
die niet tot de geregelde bezoekers van de bioscoop
behooren. 'n Heuglijk feit -want met 'n dergelijk
filmwerk demonstreert de cinematografie op be
vattelijke en onaanveclitbare wijze haar bestaans
recht en haar beteekenis. 't Is misschien niet de
meest lucratieve vorm van exploitatie des te
meer waardeering, dunkt ons, verdienen dergelijke
experimenten, die in de eerste plaats den nadruk
leggen op den ernst en de belangrijkheid van de
film en niet op haar amusements-waardc.
FILM EN FILM-MATERIE
VOOR HET VOETLICHT". Tuschinsky.
Een van de voornaamste eigenschappen van
goede kunst'is, dat zij rekening houdt met den
aard der materie, die zij gebruikt. Een litho van
Daumier is geheel geconcipieerd in de gedachte
aan de tonige kom van den steen een
houtsnede van Uürer kon niet anders, dan in 't stroeve,
kernige blok worden uitgedrukt. Geen goed beeld
houwer zal 't warme, gepolijste brons kiezen,
wanneer 't koele, harde marmer hem beter dient
geen schilder zal vergeten rekening te houden met
't verschil in uitdrukking tusschen de transpa
rante aquarel en de rijpe olieverfschilderij. Kort
om bij den scheppenden kunstenaar zijn idee
en iiitdrakkings-materiaal zoo nauw met elkaar
verbonden, dat er dikwijls 'n wisselwerking plaats
heeft. Ik bedoel dit: de eigenaardigheden van de
materie vullen bij den groei van 't kunstwerk de
gedachten aan en werken bij de vormgeving zelfs
bevruchtend.
Als iedere kunstuiting, is ook de film aan deze
wet onderworpen. Geen filmkunst zal men vol
maakt kunnen noemen, die niet streng rekening
houdt met de materie, welke haar ten dienste
staat.
De film als cxpressie-mogelijkheid ik heb 't
reeds vaker gezegd heeft haar eigen, speciale
grondstof" en 't kunstwerk, dat hiermede reke
ning houdt in alles: in opzet scenario regie
en actie, zal eerst volmaakte film-kunst brengen.
Zoover zijn we nog niet maar telkens ziet men,
dan hier dan daar werken opduiken, die al
meer en al beter de karakteristieke film-materie
weten toe te passen.
En 't is de vloek van 't Ainericanisme, dat het
naast 'n onmiskenbare virtuositeit in 't hanteeren
der r\\m-tcchniek toch 't diepere, eigen wezen
van de film niet aanvoelt. De Amerikaansche film
brengt vlotte, coulante illustratie nooit echte,
aan den aard der materie ontsproten kunst.
Een voortreffelijk staal van goed begrip der
film-materie is het uitstekende Voor het voet
licht". Ziehier 'n gegeven, dat door geen anderen
uitdrukkingsvorm zóó tot z'n acht zou kunnen
komen.
Daar is als in ieder goed Duitsch werk de
tonaliteit. De atmosfeer van 't drama drukt aan
stonds met looden zwaarte op den toeschouwer,
zoodra hij de in fatale zwarten en grijzen gehouden
eerste scène (de treinreis) ziet afspelen -- en de/,e
atmosfeer is 't heele werk door volgehouden en
geeft 't geheel 'n groote rust en bindende eenheid.
Dan de compositie, ik denk aan de prachtige
vondst om 'n groot deel van de scène tusscheii den
bankier en Toni's moeder te laten spelen door de
vrouw en face en den bankier op den rug gezien.
O --- dat dreigende mysterie van Mierendorff's
rug, duister en noodlottig tegen de grijze, onzekere
liguur van de jammerende, karakterlooze moeder
haar soms, door 'n plotselinge, forsche ruk van
de schouders, bijna geheel aan 't oog onttrekkend
- hoe prachtig typeert zij de psychologie van 't
geval. En -?ziedaar des Pudels Kern ! niet
welke absoluut eigen middelen \ Want dat is wel
een zeer sterk voorbeeld, hoezeer film en tooneei
geheel verschillende wegen bewandelen. Zeker !
Dit gegeven: de gewetenlooze rijkaard, die 'n
zwakke, slechte moeder tot koppelaarster maakt
is in iedere materie uit te drukken door de litte
ratuur en ook door 't tooneei. Maar wie Mieren
dorff's rug heeft gezien, weet dat deze scène zóó
weergegeven, sterk en oorspronkelijk staat tegen
over iedere litteraire en dramatische wedergave.
'n Prachtig gebruik maakt de onbekende
regisseur (alleen Cecil 11 de Mille en Lubitsch,
sinds-ie in Amerika is, Worden genoemd!) van
die andere typische inhaerente eigenschap van
de film: de gelijktijdigheid der handeling of
zoo ge wilt de alomtegenwoordigheid van den
toeschouwer. Geen andere kunst bezit in die
mate de macht der oogenhlikkelijke contrasten
en welk een macht dit is bewijst 't gelijktijdig
geven van de v'erleidings-scène tusschen den
bankier en 't jonge meisje en de radeloosheid
der moeder, die op 't /.elfde moment door den trein
Wordt meegevoerd. Daar zit iets zóó eilcrveercnds,
iets zóó schrijnends iu dat gelijktijdig aanschouwen
van twee verwante en zoo tataal gescheiden
gcbeurtenisseii dat 't bijzondere van 't geval
zich ongemerkt verwijd tot
ietsalgcmcen-metischelijks en men diep de sensatie ondergaat van den
kleinen, machteloozen mensch tegenover 't gewel
dige, grillige Noodlot.
Zoo is de heele filrn opgebouwd uit datgene, wat
der film is. Van niet geringe beteekenis is daarbij
't voortreffelijke scenario, dat geen verhaal is,
geschikt om door de levende fotografie geïllustreerd
te worden (volgens de Amerikaansche opvatting)
maar de zorgvuldig overdachte en nauwkeurig
neergeschreven ordening van 't filmdrama.
Jammer, dat dit Werk zoo bij uitstek ge
schikt voor studie-materiaal, niet werd gepro
longeerd. Het moest, helaas, plaats maken voor
De dief in het Paradijs" made in U. S. A.
CORRESPONDENTIE.
Handelsver. Srnallwut Weltevreden (Java). Kan
op uw voorstellen niet ingaan. Wat 't eerste betreft:
ik vermijd zorgvuldig alle commercièele relaties
met film-verhuurkantoren e.d. Op uw tweede
vraag zou ik u adviseereu contact te zoeken met
een kunstenaars-organisatie hier te lande. P. IJ.
Koster, Amsterdam. Ik bewonder uw ondernemings
geest maar juist die interessanten", ziet ge !
Zoolang ge die niet hebt lijkt me praten overbodig.
J. Boileau?(Boilean?) Dr. J. B. S., A'dam en verdere
inzenders. Dank voor uw vriendelijke bedoeling
maar ik zal rn'n appeltje met De Stem" liever zelf
schillen. Stukken gaan retour. Mevr. Koch, Am
sterdam: dito met 'n sterretje wanneer Ge uw nader
adres opgeeft. Mevr. Burgersdijk-Kolkmeyer, Wel
tevreden (Java). Las met belangstelling uw
mededeelingen over film-toestanden op Java. Den aan
val van den criticus" Lejeune zal ik zoo vrij zijn
te negeeren. Ik heb hier m'n handen al vol, zooals
u ziet. S. Niimann 224 West 57tli Street N. York
U. S. A. Many thanks for your clippings from
leading papers, commenting Siegfried". Indeed
--the European taste and idcals are not fully
appreciated by America ! J. ten B. te A. Of ik niet erg
verbaasd was, dat juist die krant de
Stem"aanval overnam? Neen.
Tentoonstelling
Fel schroeit de kleur
Op uit het (iliedoek,
Laait in mijn oogen,
Zonder meedongen,
Daar uit dien hoek.
Daar uit dat olièdoek,
Ginds uit dien duivelshoek,
Broeit uit de sterke verf,
Trillend met iedïe nerf
Zinlijke geur.
Schroeit in mijn hersenpan,
Priemt in mijn oogen,
Hij weet er alles van,
O God ik ril er van,
Ril van dien satansman,
Dat's ongelogen.
Rood van de zon die zinkt,
Blauw dat de hemel drinkt,
Bruin van het herrefstblad,
Geel van een doddersklad,
Rood van het vrouwcnblocil,
Blauw van een dameshoed,
Bruin van het aardevnil
Geel van het nijd-gehuil,
Dan nog een plekje w,t,
Dat in de ziel nog zit
Van dien doiidersclKii kerel.
Groen als een zoen van gift,
Die in mijn voelen grift
Pijn van de eeuwen.
Paars als een bad van rouw,
Beet van een wulnsche vrouw,
Zielen die schreeuwen.
Even mystiek gedoe,
Maar ach, je weet niet hoe
Wee van verlangen,
Dat daar blijft hangen.
Dan ga ik stil maar \u'g,
En tot mijn vriend ik zeg:
'k Laat me niet vannen".