Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2522
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door
B. van Vlijmen
JAC. VAN DEN BOSCH
Directeur van het jubileerende Binnenhuis.
HET ROTTERDAMSCH-H'OFSTAD-TOONEEL.
De Vijandin, door Dario Nicodemi.
Het Rotterdamsch publiek dat in deze dagen
partij-trekkend Mevrouw Tartaud toejuicht
in een tooneelspel van geen gehalte, en in een rol,
die haar talent nauwelijks een kans biedt, is het
zelfde publiek, dat haar een paar jaar geleden,
toen zij het schoonste heeft gegeven w'at ooit in
haar vermogen kan liggen (de moederrol in
Pirandello's Het leven, dat ik u gaf") volslagen
in den steek liet. Een schepping, zoo gaaf en diep,
dat zij er Europa mee had kunnen veroveren, op
n lijn met het edelste wat ik van theaterkunst
ken. n avond aan avond was het bij die, ook als
vertooning, onder regie van Cor van der Lugt,
zoo waardevolle kunstgave, zóó leeg, dat men
door de stoelenrijen kon schieten, en na een paar
weken bleek a! dit ernstig werk om-niet gedaan;
een deficit.... moreel niet het minst.
Dergelijke ervaring van betrekkelijk recenten
datum maakt de publieke demonstratie zoodra
er in de tooneelhuishouding moeilijkheden op te
lossen en te beslechten zijn van niet meer
waarde dan de houding van ons volk, dat zich
bij vechtpartijen blindelings schaart aan de zijde
waar de klappen vallen. Een beter standpunt zou
m.i. zijn, bij den staat van ontbinding, waarin ons
tooneelbedrijf verkeert, daarmede te wachten
tot in het causaal verband de orde en het recht
in den schouwburg zich geleidelijk herstellen.
Er zou al een dictator moeten opstaan, wilde dit
alles, wat zoo gecompliceerd is en zoo lang ge
woekerd heeft, snel zijn beslag krijgen. Doch het
publiek, dat voor zijn favorites" opkomt en zich
voor. het overige mengt in zaken,waaromtrent het
slechts oppervlakkig kan zijn ingelicht, is voor
dezen post wel het laatst geroepen. En het talent
van Alida Tartaud behoeft van deze zijde ook
geen bevestiging meer, het is daar, zou ik zeggen,
boven verheven .
De Vijandin" van Dario Niccodemi werd ge
schreven op het verouderd motief van de booze
stiefmoeder", aangepast aan een geval, dat
tijdens den jongsten oorlog speelt. Het stuk bezit
de hoedanigheden der jeugdig-beminde
Marlitten Werr.er-romans, en heeft ook het hertogelijk
kasteel daarmede gemeen, waarin wij op dien
leeftijd bij voorkeur romantisch vertoefden.
In zijn soort komen mij de beide eerste bedrijven
geslaagd voor, en stel ik ze nog hoog boven De
Schaduw" van denzelfden Italiaanschen
stukkenfabrikant, dat mij alle triomfen, door Alida
Tartaud en Tilla Durieux daarin behaald, ten
spijt, altijd als een toonbeeld van leven- en
kunstvervalsching heeft tegengestaan.
In deze eerste bedrijven vinden wij de hertogin
van NièvreSj tussehen den oudsten en den jongsten
zoon des huizes van wien de eerste,de erfgenaam,
doch een melancholieke knaap, in haar moederlijke
oogen geen goed kan doen. Of laat ik het liever
anders zeggen, want juist dit banaal-feitelijke
heeft de schrijver verdienstelijk vermeden: van
wien de eerste niet weet hoe tot zijn moeder, die
hij zeer liefheeft, te naderen. Het is vooral het
onnatuurlijke en mysterieuse, dat hem in hun
verhouding beklemt. De dochter van den familie
notaris licht op een oogenblik van driftige rancune
tegenover den jongen man, die van haar avances
niet gediend blijkt te zijn, plotseling een tip van
den sluier op. Niet echter het rechte verraadt zij
hem ; haar insinuatie: als zou Robert een
schandekind" zijn wij zijn nu eenmaal in de romantiek
van de hertogin, is onjuist. Doch zij is voldoende
om eindelijk, in een theatraal goed geschreven
scène tusschen moeder en zoon, het ijs te breken.
Hetgeen daarop uitloopt, dat de Hertogin, door
het misverstand gedwongen, haar belofte jegens
den overleden gemaal breekt en het geheim van
het huis openbaart. Robert is een vóórzoon van
den hertog. Zijn moeder", die hij vergeefs in haar
zocht, is zij dus naar den bloede niet. En wat haar,
sinds zijn meerderjarigheid,onoverwinnelijk tegen
hem opzette, was de onrechtvaardigheid, dat
dezen telg titel en fortuin geheel en al toevielen,
ten koste van haar eigen, in wettigen echtgeboren,
kind.
Mevrouw Tartaud durfde het aan dit tooneel
in den modernen stijl te spelen. Het scheen daar
door, niettegenstaande de vele phrasen in den tekst,
een natuurlijk gesprek tusschen twee menschen,
die eindelijk, onwillig, een lang verkropt leed
uitspreken. Zooals zij daar zat aan de schrijftafel,
gepreoccupeerd en autoritair, den jongen eerst
afscheepte, en allengs den overgang vond naar
menschelijker houding, gaf zij op zichzelf streng
beheerscht en boeiend spel, en ook Jan van Ees
wist daar den toon gevoelig en zuiver te houden.
Des te erger viel daarop het derde bedrijf af,
waarvan de holheid de beide zonen gaan in
den oorlog en, zooals te verwachten was, sneuvelt
de echte", waarna de ,,onechte" de leege plaats
in het berouwvol moederhart mag innemen
niet te verbergen bleek. Ware het geheele stuk
in den romantischen stijl gespeeld, dit derde zou
zich beter hebben gehandhaafd. Er is eigenlijk
niets voor een stuk zoo fataal als
stijl-verscheidenheid en waar de schrijver, zooals hier, daarvan de
schuld draagt, daar blijft den regisseur (Herman
Schwab) altijd nog de taak naar herstel van een
heid te trachten.Bij de soberheid", van den opzet,
waarin Kitty K'uppell de rol van de notaris-doch
ter, die zulk hoog spel speelt, ook veel te vlak hield,
terwijl de notaris zelf, door Gimberg, min of meer
naar de klucht werd getrokken, was het derde,
dat sterke uitdrukkingsmiddelen behoefde, ver
oordeeld. De zedepreek van den Kardinaal (van
Gasteren) verkreeg allen nadruk, ten koste van de
spanning, gepaard aan het naderend onheil,
(het doodsbericht van den jongsten zoon) waarvan
de geestelijke de stille drager is, en weldra de bode
zal zijn.
Het meest in den stijl" speelde feitelijk
Juhette Roos, de Gravin-Moeder. In haar beste
oogenblikkeii ging de herinnering aan Mevrouw
Coelinyh-Vorderman over het tooneel.
N.v.%F.VANDERHEIDE
HILVERSUM
'SORAVELANDSCHEWEQ. TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKEN INGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.
STADSSCHOUWBURG. O;;; liet kind,
A. Stein-Landesmann.
door
juist zooals hij een jaar geleden tot Herman
Heyermans mocht zeggen: Leg je hoofd maar
rustig neer, het komt terecht" , en niets zal den
zieke gelukkiger hebben gemaakt dan deze bood
schap namen s den eersten Financier van Amsterdam,
welke de voorzitter van diens belangen wilde zijn.
Het tooneelspel Om het kind", vroeger bij Het
Tooneel" gespeeld onder den titel: de
Baanwachter", kenmerkte zich door denzelfden
eenhoud als de gehede opzet van dit jubileum; het
bood de praktische voordeelen van n decor en
een kleine bezetting, en bovendien een rol, die
wij weliswaar niet voor mevrouw de Vos gekozen
zouden hebben, maar die toch haar veelzijdig
talent" gedurende vier bedrijven deed waardeeren
De toewijding", terecht als een harer grootste
verdiensten vermeld, bleek ook hier een sterk
hulpmiddel der natuurlijke begaafdheid.
Het stuk geeft de tegenstelling tusschen het
gevestigd burgerlijk geluk, zooals de baanwachter
Ewald en zijn Martha" dat binnen de grenzen
van hun huisje tevreden en plichtsgetrouw twintig
jaren hebben genoten, en den avontuurlijken
droom, gelijk deze, in de gestalte van een jonge
zigeunerin, welke daar op een avond binnenvalt,
zich plotseling aan hen doet kennen, en den vrede
verstoort.De man laat zich door deze natuurkracht,
in zijn onmiddellijke nabijheid, een oogenblik
meesleepen, en dit oogenblik beteekent voor de vrouw,
de echtgenoote, de vernietiging van haar simpel,
maar ondeelbaar geluk.
Met zijn eenvoudige structuur zou dit drama
als pantomime vertoond kunnen worden, het talent
der diseuse" kwam den tekst van dit, meer om
de Handeling, dan om den woordelijken inhoud
boeiend geval, nauwelijks ten goede. Het vraagt
geen verfijning, maar krachtige omlijning, en een
feilen toets. Er is stellig veel goeds in dit /.wak
werk uit de modern-naturalistische school. Men
zou het feitelijk door vijf ccrsten-rangs
tooneelkunstenaars moeten zien maken", in een tempo,
maathoudend met de strooming van het bruischend
zigeunerbloed. Belangwekkend wordt dan het slot,
waar de vrouw, zonder hardheid, zonder dogma,
en zonder beklag dit vooral heeft mevrouw de
Vos in de rol van Martha mooi doen uitkomen
-de consequenties aanvaardt van wat niet alleen
haar levensbelijdenis, maar het onloochenbaar
wezen van haar wezen is. Zij staat haar plaats
in dit huis af aan de vrouw, die, wijl zij het kind,
dat haar onthouden bleef, onder het hart draagt,
het hoogste recht heeft, het moederrecht. Haar
eerlijk pleit geldt: het gezin, de heilige drieé'enheid
van vader, moeder en kind. Het lapwerk, dat
haar eigen huwelijk ten gevolge van dit avontuur
geworden is, weegt niet op tegen de zuivere kans,
welke de natuur aan het ideaal in deze, rusteloos,
biedt.
Vier jonge spelers, waaronder een goede leerling
van de Touneelschnol, Riehard Hink, door wien de
mannelijke hoofdrol verdienstelijk werd gespeeld,
hebben mevrouw de Vos met hun beste krachten
bijgestaan. Dezelfde hartelijke stemming die in de
zaal heerschte, kwam ook van liet tooneel: de
goede wil van allen om de onderneming glansrijk
te doen slagen.
Neen, voor de groote kunst van het tooneel
is het Nederlandsen publiek niet warm te maken,
zelfs niet voor wat zich even boven het gemiddelde
verheft maar des te warmer \\ordt het dan ook
zoodra het persoonlijk wel-en-wee van zijn uit
verkoren kunstenaars er mee gemoeid is. Dan
komen ze als n man" op, ook zij, die wij den
geheelen winter in den schouwburg missen, met
glundere gezichten.
Dat mevrouw de Vos Poolman niet vergeefs
een beroep zou doen, liet geen twijfel. Weinigen
liggen dat goede hart zoo na als de de Vossen",
en nu zij het geheim doel van haar laatste optreden
niet onder stoelen of banken heeft gestoken....
Het gaat goed", zeide wethouder Wibaut in zijn
hartelijke toespraak tot de vrouw van Jan C.
Het oude Hollandsche schilderij van een bekend meester
en in goeden staat
IS DE BESTE BELEGGING.
De grootste en uitgebreidste collectie in persoonlijk bezit
HUYS VAN JOHAN DE WITT"
KNEUTERDIJK 6 DEN HAAG DORUS HERMSEN