Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2523
WANDSCHILDERINGEN VAN JAN GREGOIRE
Wij leproduceeren hierboven de tweede wandschildering, door Jan Orégoire in het gebouw van den GemeentelijkenJGeneeskundigen Dienst te Amsterdam geschilderd.
VEREENIGD TOONEEL. De pelikaan, door
F. Tennyson en H. M. Harwood.
Een intrigue-spel, uit de school van Sardou,
gepolijst naar den eisch van het Engelsch conver
satiestuk, en dientengevolge wat redenrijker dan
een dergelijk speelstuk, waarbij het op de bedenke
lijke familie-geschiedenis van goeden huize aan
komt, vraagt te zijn. Doch wellicht dat juist deze
breedvoerigheid er het cachet aan geeft van het
land, waar het uitgeplozen schandaal der upper
ten" zulk een voorname plaats in de samenleving
inneemt, het gerechtelijk onderzoek en de pers een
ieders vuile wasch feestelijk uit plegen te hangen.
Van dit standpunt zullen wij ook het gedrag van
mevrouw Wanda Heriot moeten verklaren, die,
terwijl het scheidingsprocès tusschen haar en h'aar
echtgenoot op weg was in der minne en naar haar
wenschen zijn beslag te krijgen, plotseling behoefte
gevoelde voor de rechtbank te vertellen, dat zij,
tijdens de oorlogs-afwezigheid van den heer Heriot,
een jeugdvriend heeft liefgekregen. Zij discht dit
verhaal op, louter om de puriteinsche familie
Heriot te plagen; een gevaarlijke liefhebberij,
die wel niet anders ten gevolge kon hebben, dan
dat het geschokt familie-gemoed haar eenigen
zoon, geboren in den vreemde terwijl zij met
vrienden op reis was, als den rechtmatigen erf
genaam van het huis Heriot in twijfel trekt, en
daarop den knaap op de meest wettige wijze
onterft en verstoot. Weliswaar biedt zij dan
harerzijds weer aan: den kleinen Robin in het
gehaat milieu achter te laten en zelve, met op
offering harer moederrechten, te verdwijnen,
doch dit berouw komt te laat, en moet dit ook wel
doen om de schrijvers, die vonden dat de litteratuur
aan n Pelikaan (die van Strindberg) niet genoeg
had, bij den opzet van hun symboliek geval niet
te dupeeren.
In het tweede bedrijf zeventien jaar later"
men kan een stuk als Kaiser's Kolportage" nooit
genoeg waardeeren ! vinden wij Wanda met
haar bijna volwassen zoon in Frankrijk, waar
zij zich na het proces met haar kind heeft gevestigd.
Als secretaresse van een groot financier verdient
zij voor hun beiden den kost, en allengs ook de
liefde van haar patroon. Hij vraagt haar zijn vrouw
te willen worden en een nieuw geluk zou haar
wellicht beschoren zijn.... hadde zij niet opnieuw
een onvoorzichtige daad begaan met haar, in
Frankrijk opgevoeden zoon uit logeeren te sturen
in zijn verloren vaderland, en nog wel liefst in het
gezin van den advocaat harer gewezen tegen
partij". Hiermede hebben wij de poppen dan weder
aan het dansen. Het Engelsche familiebloed
spreekt", de jongen vertoont, naar den aard van
zijn vader en grootvader, militaristische neigingen
welke voor die van een Pruisischen jonker niet
onderdoen komt in dit verband toevallig"
met den eerste in aanraking: de gelijkenis tus
schen beiden wordt door den ouden grootvader,
wiens zwakke geest in het verleden leeft, a bout
portant herkend, en de familie ziet zonneklaar in,
dat haar verdenkingen wat dezen telg betreft,
lichtelijk voorbarig zijn geweest.
Welnu, meent de heer Marcus Heriot, beter
ten halve gekeerd dan ten heele gedwaald. Hij
steekt ijlings het Kanaal over en met de koel
bloedigheid, zijn ras eigen, biedt hij zijn gewezen
lady", wat men nog durft noemen eerherstel".
Een hernieuwd huwelijk, in het belang van den
erfgenaam, die slechts op deze wijze van een
natuurlijken in een wettigen zoon te herscheppen
zal zijn.
Hiermede zijn de gronden gelegd voor het
groote slotbedrijf der pelikaansche. Na harden
tweestrijd offert zij haar gelukkige toekomst als
vrouw van den Franschen bankier op, om aan
den vorm van het voorgesteld huwelijk met haar
oud-echtgenoot dapper te voldoen.
Ik kan haar offer eigenlijk niet zóó bloedig
vinden als het bekend gedrag van den vogel, die
niet minder dan zijn ingewand prijsgeeft in het
belang van zijn kroost. De heer Marcus Heriot
vergt ten slotte niet meer van haar dan den
herhaalden gang stadhuiswaarts, daarna is zij
weder vrij te gaan waarheen zij verkiest, en niets
zou haar op een leeftijd, en in omstandigheden
waarin men de ergste convenances ontgroeid
mag heeten beletten haar hart te blijven toe
wijden aan den Franschen vriend. Het secretariaat,
dat zij bij hem behartigde, behoefde zij daartoe
slechts een weinig uit te breiden, en, behalve de
eer, zou alles gered zijn geweest. Doch de schrijvers
hebben blijkens den gruwelijken titel van hun
product in deze transactie meer gezien, en zooals
het zelfmoordend: Ik zal het doen".... van
de lippen van Magda Janssens klinkt, zou men
zich aan hun standpunt nog haast gewonnen
geven ook.
Wat een ondoorgrondelijke gave is het toch op
het tooneel een mensen te kunnen maken, in
weerwil van zulke gebrekkige gegevens, ten voeten
uit te zijn: een warm levende vrouw, in wier lot
wij van het oogenblik harer verschijning af, vol
komen opgaan. En hoevele rollen heeft Magda
Janssens, sinds zij als het bekoorlijk Fientje over
de grenzen kwam, met haar rijk temperament en
bloeiend gevoelsleven al geschapen, meer gevend
vaak dan de opgave waard scheen, reikend soms
naar een vervulling, oogenschijnlijk buiten haar
aanleg en boven haar krachten, en slagend des
ondanks. Een kranige rij vrouwengestalten, die
ons even sterk als fijn-gedetailleerd in de herinne
ring bleef geprent: De Panische bourgeoise" in
Henri Becque's Parisienne", een van de
verrasendste transformaties van haar wezen waartoe deze
geboren V'laamsche m.i. ooit in staat is geweest:
de Duivel in de Vrouw", Madame saus grne",
Elektra"; een moderne, maar hoe ontroerend
menschelijk ! Drie zinnen had zij te zeggen in
Danton's dood", als de vrouw van den veroor
deelde, die zonder hem niet langer leven wil
een optreden, dat in zijn korte voldragenheid wel
weergaloos moeilijk moet zijn geweest.. . en in de
zaal werd het op dat oogenblik eiken avond het
allerstilst, de stilte van den dood. . . .
Wij zullen weldra geen verbonden actrices meer
op ons tooneel hebben, louter gastrollen, ofdewel
sterren". Was deze vertooning van de Pelikaan"
iets anders dan een ster-vertooning? Ook voor
deze rol bracht Magda Janssens niet het uiterlijk
en het wereldsch wezen mee, doch hoog stak zij
niettemin uit boven het milieu, waarin zij was
geplaatst. Het was of zij alleen speelde en er,
op enkele tooneelen na, waarin de jonge Jan
Lamers (de zoon) haar frisch en levendig secon
deerde, geen contact mogelijk was bij dit verschil
in rythme, in beheersching, in de geheele opvatting
der taak. Verkade, als Marcus Heriot, aarzelend,
ELECTRIC HOME
DEN HAAG
THOMSONLAAN 20 TELEFOON 34257
Electrische Verwarming en
Warmwater Voorziening
zoekend naar den tekst, en bij afwezigheid der
memorie herhalend.... zulke conversatie mag
in het anecdotisch society-play voor natuur,
lijk" doorgaan, bij een romantisch speelstuk, da
menschen van portuur tegenover elkaar wil, in
vlot en pakkend tooneel, is dit omtreuzelen en
niet meeleven zelfs niet op het oogenblik, dat
de oude vader in den jongen man den verloren
zoon des huizes herkent fnuikend. Beter rolvast,
doch al evenmin een figuur", was de groot
financier van Kommer Kleyn; gedistingueerd,
maar vlak: Louise Kooiman als de oude lady
Heriot; beter, vooral knap gegrimeerd: Huf, als
de advocaat; uit den toon viel Marie Paassen, in
de rol van een vertrouwde huishoudster. En ook
Hunsche maakte te weinig van den ouden generaal,
voorop gezet, dat dit aristocraten moeten ver
beelden. Al hebben de schrijvers tegen de innerlijke
etiquette menige zonde begaan men denke zich
de houding van een zoogenaamden aristocraat,
die bij een allerintiemst gesprek tusschen moeder
en zoon, dat om de liefdebekentenis van de eerste
gaat, doodleuk bij den schoorsteenmantel blijft
staan luisteren ! aan den buitenkant onder
scheidt zich het Engelsch familieleven nu eenmaal
door een eigen vormelijkheid. De uiterlijk
weiverzorgde vertooning voldeed daar aan, maar
juist in dit milieu hebben de spelers dan ook heel
wat standing" op te houden.
T o t' N A E i i
HETBOEK
VANDEWEEK
Vuurvliiidertje
DOOR :?
HERMAN HEIJERMANS
Met bandteek, en talrijke illustr.
van G. v. RAEMDÜNCK.
4e DRUK
Prijs ing. f 3.75 eb. f 4.50
Uitgave vanVUN HOLKEMA i WARENDORF.t'dam.