Historisch Archief 1877-1940
No. 2523
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
KRABBELS UIT HET CIRCUS SCHUMANN
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door W. Bielkine
GREPEN
door C A R R Y VAN B R U (i G E N
DE MOEDER
Zoekend wat ik niet vond, vond ik wat ik niet
zocht: een reliek uit den laatsten tijd van den
strijd om het kiesrecht voor de Vrouw, een van die
lange propagandastrooken met aforismen in vette
letters bedrukt. Dit behelsde de hoogstgespannen
verwachtingen omtrent de rol van de Moeder in
het openbare leven. Eenmaal daarin toegelaten
zou ze de warmte van haar Moederlijk Gevoel uit
breiden over de gemeenschap, tot heil van een
iegelijk
En na zooveel jaren zat ik nog weer eens mij
merend met dat vergeten papier en vroeg mij af
hoe het toch mogelijk kan zijn, dat altijd weer
menschen die dingen zeggen en die dingen gelooven.
altijd diezelfde ongepeilde uitspraken, diezelfde
ononderzochte oordeelvellingen.
Moederliefde en Menschenliefde , maar ze
hebben immers geen trek gemeen , eerder zijn
ze elkaar vijandig dan overeenkomstig.
Moederliefde is de naam voor het instinct van
de vrouw of het vrouwelijk dier voor wat ze heeft
gedragen en gebaard , niets meer, niets minder.
Over uitbreiding der Moederliefde" te spreken is
eenvoudig een ongerijmdheid.
Menschenliefde dat is.... een poover beetje
medelijden, schielijk gekomen, schielijk gevloden . .
een rechtsdrang, een rechtvaardigheidsdorst, die,
hooggestegen, wel geweldig kunnen schijnen, maar
armhartig afdeinzen als het dagelijksch en het
dadelijk offer wordt gevraagd; het blijvende,
het inmanente is de aesthetiek van de ziel, die
als het oog dewanverhouding schuwt, maar zich
toch telkens voor begeerte gewonnen geeft.
Hoeveel machtiger, hoeveel grooter is Moeder
liefde dan Menschenliefde. En tegelijk : hoc eindeloos
ver staat Menschenliefde biiven Moederliefde !
Maar nooit kunnen ze in elkaar overgaan, en niets
hebben ze gemeen. Waar de Moeder optreedt,
gaat de Mensch verloren. Als een lavastroom, als
een bandjir verwoest het Moederinstinct wat ge
slachten aan cultuur en aan redelijkheid bouwden.
De Moeder ! Toen ze jong was, droomde ze het
eeuwig ideaal, de blijde mensch in de blijde wereld.
Dit bracht haar botsing of het bereidde haar tot het
meteens zoo lichte martelaarschap der belachelijk
heid. Haar kinderen groeien op, de Moeder zwijgt.
Niet omdat ze moe is of ontmoedigd is, maar
omdat ze bang is. Ze siddert bij de gedachte
dat de kinderen op zich zullen nemen, wat zij
op zich nam. Angst is de inslag van haar gevoel,
angst is de inslag van haar opvoeding. Wat ze
versmaadde voor zichzelf, jaagt ze voor haar
kinderen na: rust, geluk, de veiligheid van een
verzekerd bestaan , schoon ze weet wat dit
al les impliceert! Zelf ging ze door voor onmogelijk"
en was er trotsch op , nu glimt ze als haar
kinderen populair zijn.
De Moeder ! Ze las Götz Kraft" en wilde een
jongen zijn, om te kunnen trotseeren en zich Ver
zetten, om te kunnen lijden, om glorieus onder te
gaan. Ze benijdde Dreyfus op zijn Duivelseiland.
Maar haar jongen wordt volwassen en hoort op
school over dienstweigering spreken en komt ermee
thuis. De Moeder beeft. . . . Het is al mooi wanneer
ze niet, alles verloochenend, met de oude, valsche
frasen het wankele kinderhart, dat in haar gelooft,
opzettelijk van zijn weg vervreemdt , het is al
mooi wanneer ze zwijgt , in den nacht droomt ze
van een donker cachot, van een naargeestig hos
pitaal, waar haar kind sterft aan meningitis of
aan pncumonie, en ze wordt wakker met brandende
oogen. Het vraagstuk van den tegenwcer werd
tot het vraagstuk van haar kind !
De Moeder ! Ze zon de getuigen van haar jeugd
wel willen omkoopen, wel willen smeeken: zeg
mijn kinderen niets, verzwijg ze wat ik was of wat
ik deed. Niet omdat het slecht was, maar omdat
het gevaarlijk was. Omdat mijn eigen angst ze
reeds rondom zoo gepantserd heeft in conventie,
dat ik mij schamen zou voor hen, die mij niet
schaam voor mijzelf. Elks leven lijkt hem in het
omzien een waaghalzerig-expcriment, een dubbeltje
op zijn kant. De meeste dubbeltjes rollen recht ,
maar de moeder ducht eiken kwaden kans. Ze
hnichelt, ze liegt, ze draait. Ze laat haar zoon
in den waan dat ze braaf was op school,en haar
dochter, dat nooit een man haar kuste voor haar
trouwen, laat staan daarna.
De Moeder ! Ze beoefende misschien een vak of
een kunst. Ze timmerde aan den weg en had
berechts. Ze legde zichzelf op, critiek te verdragen
zonder bitterheid en wrok, ze vond zich dat aan
haar waardigheid verplicht. Misschien werd ze
een verdienstelijk pianiste. Laat haar zoon een
krukkig cellistje zijn , ze duwt hem het podium
op, eer hij er rijp voor is, ze kruit hem op de krui
wagens, die ze voor zichzelf versmaadde, zijn
carièrre in, wee den criticus, die aan zijn spel durft
raken , liefst zou ze hem verscheuren en zeker
zal ze zich wreken op zijn kinderen !
O, Iaat ons eerlijk zijn. We hebben niets voor
onze medemenschen over, we hebben alles voor
onze kinderen over, als de tijger, ais de zwaan.
Ja, als het dier. Moeten we met alle geweld eeren
of verachten, laten we dan het dier eeren om de
liefde, die het met ons gemeen heeft, eerder dan
in dwaze zelfophemeling die gemeenschappelijkheid
te verloochenen. Maar beterishet dat we htelemaal
niet eeren en niet ^verachten, doch onderscheiden.
Moederliefde is subliem, zoo ge \\iit, of wat
werd ervan het weerlooze, het onbeschermde, het
minderwaardige en het zwakke in een wereld waar
elk des anders vijand is ? En wie weigeren mocht
de Moederliefde subliem te noemen -, hij heeft
haar nog te accepteeren, er is geen ontkomen en
geen ontkennen aan.
Maar waar de redelooze Moeder triomfeert,
gaat de redelijke Mensch verloren. LaK-n we ons
dan verheugen dat het Moederlijk gevoel althans.
voor uitbreiding niet vatbaar is. Want het zou
voorzeker de vrouw ongeschikt maken t'it het
zeggenschap in een samenleving, waar we ons.
poover bezit aan redelijheid en rechtvaardigheid
zoo bitter van noode hebben !
Le Vin Blanc de KRESSMANN-BORDEAUX
GRAVES MONOPOLE DRY
Agente: Comptoir des Pays-Bas et de Paris, La Haye
PRIJSVRAAG : WELK BOEK ?
Evenals in 1924 zal de Nederlandsclie Uit
geversbond, in samenwerking met de periodieke
en de dagbladpers, aan het einde van dit
jaar een prijsvraag uitschrijven voor het
Boek van Uw voorkeur". Hieronder volgt een
opgave van nieuw-verschenen Nederlandsche of
in het Nederlandsen vertaalde werken.
ALIE SMEDING, HET WAZIGE LAND.
Ing. ? 2.50. Gebonden / 3.50. De geschiedenis
van een niet meer jong meisje, dat hunkert naar
liefde, man en kinderen. Haar omgang met de
andere sexe en teleurstelling waarop de/e uitloopt.
AART VAN DER LEEUW, VLL'CH FIGE BE
GROETINGEN. Gebonden / 4.90. Luxe-uitgaaf
? 10. . Een bundel met een groot aa-.'.tal
pmzaschetsen.
!. ANKER LARSEN, DE STEEN DER
W'IJZEN, vert. door A. en E. Haber; 3e druk,
Ie?'Je duizend. Ing. / 3.00, geb. ? 4.90. Een
roman, waarin het geestelijke en het gemoeds
leven van tal van min of meer belangrijke moderne
menschentypen behandeld zijn, in hun verhou
ding tot goddelijk bestier en tot booze machten.
I0RGEN EALK R0NNE, DE CONSULS,
VROUW, vert. door A. en E. Huber; 2e
druk5e?8ste duizend. Ing. ? 1.90, gob. / 2.50. Het
laatste boek van den Deenschen predikant
R0NNE, schrijver van Het Gelukshnd", enz.
KNUT HAMSEN. HOE HET GROEIDE.
Ing.' 2.50; geb. ? 3.50. Derde Druk. Het verhaal
van den 'uitginner Isak, die uii de woesieni'j
door eigen kracht een nieuwe'wereld sclK-pt.