Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2523
De boot buiten boord. De uitvinder viert met behulp
van het hefboompje
SCHAT'S UITVINDING VOOR
REDDING BIJ SCHEEPSRAMPEN
door J. O D E R w A L D
Deze uitvinding werd den Ssten September
gedemonstreerd op het wrak van het Engelsche
oorlogschip Prince George" dat, zooals men
zich herinneren zal, voor eenige jaren nabij Petten
gestrand is.
Een betere gelegenheid om te demonstreeren
was moeilijk denkbaar en de ensceneering liet
dan ook niets te wenschen over. Misschien was
het beter geweest als de hevige slagregen en de
vrij krachtige wind van den voormiddag zich
niet hadden omgetooverd in een aangenaam
najaarszonnetje, maar dat had dan toch het voor
deel dat de tocht per
reddingvlet naar en van het wrak
wat minder echt" was dan
aanvankelijk verwacht werd.
De ruwe werkelijkheid van
de veertig graden slagzij van
de Prince George was er ech
ter en werd ernstig aan den
lijve gevoeld toen de
genoodigden aan boord moesten
klauteren en moesten trach
ten een plaats op het
achterdek te bereiken om te aan
schouwen, hetgeen gebeuren
ging en waarvan wij hiereerst
een kort overzicht willen
geven.
Het mag van algemeene
bekendheid geacht worden,
dat het groote moeite kost
een reddingboot vlug en goed
buiten boord te krijgen, wan
neer de inrichting daarvoor
niet doelmatig is.
Moeilijker wordt dit nog bij
een scheefliggend schip, vooral voorzoover het de
hooge zijde betreft. Men moet dan immers de
zware boot tegen een hoogte opwerken en, heeft
men daarmede al succes, dan komt nog de
groote moeilijkheid van het te water vieren,
doordat de boot voortdurend in aanraking blijft
met de scheepshuid.
Het ligt voor de hand dat velen getracht
hebben de moeilijkheid op te lossen; de patenten
zijn zoovele dat de belangstelling in
scheepvaartkringen daardoor wel eens vermindert, of wel,
men staat er sceptisch tegenover. Dit is te be
treuren, omdat dan de kans groot wordt dat een
nuttige vinding niet voldoende aandacht trekt.
De heer Schat heeft de bovengenoemde bezwaren
trachten te overwinnen door twee steunen voor
de boot uit te denken, w'aaraan hij den naam van
glijspanten geeft, omdat de boot door middel van
die spanten gemakkelijk langs de scheepshuid
zal glijden.
^De glijspanten bestaan uit kraalijzers, gebogen
in den vorm van de halve dwarsdoorsnede van
de boot en aan deze van onderen bevestigd door
middel van een vork of greep om de kiel en van
boven eveneens met een greep om het dolboord.
De bovenste greep kan met behulp van een
shphaak gemakkelijk losgemaakt worden, waardoor
de boot, te water liggende, het glijspant verliest.
De boot wordt dus met de glijspanten buiten
boord gezet en het is duidelijk dat het neervieren
nu weinig bezwaren meer zal opleveren.
Het gemakkelijk buitenboord zetten wordt
verkregen doordat de glijspanten op een hellend
vlak geplaatst zijn, zoodat bij een slagzijde van
20 gr. de boot nog zonder moeite naar buiten gaat
wanneer de takels gevierd worden.
Bij deze inrichting moest er echter iets op ge
vonden worden om dit vieren gemakkelijk in de
boot te kunnen doen geschieden; de heer Schat
heeft dit uitgedacht op eene wijze die geniaal
genoemd kan worden.
Op zeer vernuftige wijze heeft hij gebruik
gemaakt van het bekende verschijnsel, dat de
spanningen op de halende en de vaste part van
een takel bij het hijschen of bij het vieren niet
gelijk zijn. De looper verliest ongeveer 5 procent
van zijn spanning over iedere schijf en de krachten,
die op de schijven werken, zijn dus verschillend.
Bij het hijschen heeft de bocht van de halende
part een belangrijk grootere spanning dan die
der vaste part en omgekeerd.
Door op den bloknagel van het onderste
takelblok excentrische verdikkingen aan te brengen,
heeft de heer Schat deze eigenschap practisch
benut. Over de eene excentrisch geplaatste schijf
komt de halende en over de andere de vaste part
van den takel. De buitenrand van de schijf
deihalende part is eenigszins conisch bijgewerkt.
Hangt de boot nu vrij in de takels, dan is de
spanning op de vaste part het grootst. Door de
excentriciteit van den nagel zal de schijf, waarover
deze part loopt, omhoog worden getrokken en
de schijf over het tegenovergestelde excentri
sche gedeelte omlaag en deze schijf zakt daar
door in een remklos, die onder in het blok is
aangebracht, waardoor de halende part zooveel
wrijving ondervindt dat de takel niet verder
WINTERGENOEGEN
Vraagt ons nieuw model Projectielantaren,
of onze wonderlantaren voor het projecteeren
van ondoorzichtige voorwerpen
(aanzichtkaarten etc.) te leveren met electr.of acetyleen
licht franco door geheel Nederland fl. 35.?.
JOS. HARTOG
Hoofdsteeg 17 Nobelstraat 28
ROTTERDAM . UTRECHT
De boot aan dek. De zware slagzijde is duidelijk te zien
viert en de boot dus blijft hangen.
Om nu verder te kunnen vieren is aan den
krukasvonnigen bloknagel een handel aangebracht, dat
slechts even gedraaid behoeft te worden om de
schijf weder omhoog te doen gaan, zoodat de
halende part vrijkomt en de boot naar believen
verder gevierd kan worden.
Het trok de aandacht dat de demonstratie
van deze uitvinding een bijzondere belangstelling
had. Een groot aantal vertegenwoordigers van de
scheepvaart in Nederland had aan de uitnoodiging
gevolg gegeven en ook de Engelsche scheepvaart
was vertegenwoordigd. Toch kreeg men niet den
indruk dat die belangstelling een gevolg was van
bijzonder groote verwachtingen. Integendeel; vóór
de aankomst bij het wrak was bij een groot deel
der genoodigden de verwachting over den uitslag
der proefneming vrijwel even nabij het vriespunt
als in vorige gevallen.
De heer Schat kan zich gelukkig prijzen, dat
dit na afloop van de demonstratie geheel anders
was.
Het gezi'lschap dat wel uitsluitend b.stond
uit personen die gewo m waren aan slingerende
of scheef liggende schepen, was het unaniem eens
dat als in deze omstandigheden de b ot buiten
boord kwam, het altijd wel zou gaan. En 't ging!
Hoewel slechts twee man heel gemoedelijk een
zwengel draaiden, zag men de boot tegen de
zware slagzij in naar buiten gaan.
En eigenlijk had misschien niemand getwijfeld
aan de goede werking van de glijspanten. Het
De'boot met glijspanten aan dek
was immers het ei van Coliimbiis; eenvoud
is meestla goed.
Maar het belangrijkste deel moest nog komen.
Het r/crpatent ! Daar waren er velen, ja wellicht
allen die zeer nieuwsgierig waren naar den aflocp
van een in losse takels buitenboord hangende boot.
Het was vooral bij dit gedeelte dat de heer
Schat het succes van den dag te boeken had.
Duidelijk toonde hij aan hoe men, met behulp van
het kleine hefboompje aan de ondertakelblokken,
de boot volkomen in zijn macht had.
In ieder gewenscht tempo werd de boot gevierd
en gleed makkelijk over alle oneffenheden der
buitenhuid, op een wijze, die zelfs de sterkste
pessimisten bevredigde. Waar de boot slechts
met ongeveer twaalf personen bemand was, bleef
alleen nog eenige twijfel bestaan of hetzelfde
ook mogelijk zou zijn met booten, voor 60 of
80 personen be stemd.
De gastheer, de heer van
Herk, directeur van de In
ternationale Nautische
Handelmaatschappij te 's-
ravenhage, die de vinding exploi
teert, verzekerde ons echter
dat die twijfel spoedig zou
worden weggenomen dooreen
proef aan boord van een
der groote Nederlandsche
schepen.
Zeker is het. dat hier be
wezen was dat de uitvinding
niet alleen alle vertrouwen
verdient, maar dat er ook
nog het groote voordeel aan
verbonden is, dat zij, juist
door haar grooten eenvoud
de excentrische bloknagel
is'feitelijk'het eenige mecha
niek ! geen bezwaar ople
vert om in de praktijk te
worden bjproel'd, hetgeen niet
van alle uitvindingen op dat
gebied gezegd kan worden.
De glijspanten zijn immers zoodanig ontworpen,
dat zij zonder belangrijke wijziging van bcstüiulu
inrichtingen aan boord kunnen worden toegepast
en zij hebben niets uitstaande met het type van
davit aan boord. De combinatie, hellende vlakken
en glijspanten, kan dan ook op iedere bestaande
inrichting worden aangebracht, alleen vervallen
de bestaande klampen.
De heer Schat verdient met deze mooie vinding,
een gevolg van zuiver helder denken, hartelijk
te worden gelukgewenscht, terwijl voortgezette
proefnemingen in de praktijk ongetwijfeld tot
ruime toepassing aanleiding zullen geven, hetgeen
van groot belang is voor de veiligheid der
scheepvaart.
VANNELLCSVARINAS
GOUDZEGEL
SOcts. perPakje.
Een aangename Bezuiniging
aan HALF ONS vervangt
vele GOEDE SIGAREN