Historisch Archief 1877-1940
No. 2524
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE ROYAARDS' SCHOUWBURG
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
,,Eerst dan zal met bouwen kunnen worden begonnen,
wanneer de aanvrager de overkluizing der Lijnbaansgracht
voor zijn rekening neemt."
EEN SCHEPPEND" KUNSTENAAR
DE EEUW VAN HET
door Mr. G. H. A R N H A R D T Jr.
In concurrentie met wijlen Methusalem beleven
we tegenwoordig allen verscheidene eeuwen. Men
behoeft er niet eens bejaard voor te zijn.
We hadden de eeuw van de Vrouw, dat was de
periode waarin de vrouw haars ondanks en met
negatie van haar geweldigen invloed ais stille
kracht, materiaal verzamelde voor het bewijs,
dat ze als openlijke kracht te kort zou schieten.
We kregen de eeuw van het Kind, vooral ge
kenmerkt door de voortkankering van het
pseudomalthusianisme, aan welks etalages door de
zedelijkheidswet een papieren eind werd gemaakt. Het,
ondanks alles, t och geboren kind munt vaak uit door
ongemanierdheid en grofheid, wat geen wonder is
daar het zijn lof zoo luide heeft hooren verkondigen
en zoowat niemand tegen verheerlijking bestand
is, te minder waar die verheerlijking ongemoti
veerd is.
Toen kregen we de eeuw van de Sport, een tijd
perk waarin de stembanden van tienduizenden,
gemengd niet den donder der motoren en den
doffen knal van het leder" demonstreerden dat
het algemeene peil van lichaams-en andere cultuur
niets uitstaande heeft met eenzijdige opfokking
van weinigen. De meest verdwaasden meenden
dat de (aristocratisch-militaire) cultuur der oude
Grieken hier navolging zou kunnen vinden.
Alleen de krachtpatser heette geabonneerd op
een mens sana.
We zitten ook midden in de eeuw van de
reclame. Als je maar hard, langdurig en veel
kleurig genoeg liegt, laat het publiek zich wel ver
lokken om in menig kindermeel iets beters te zien
dan gemalen rijst, in menige limonade iets anders
dan suikerwater met essence, terwijl het op gezag
van groote fabrieken gelooft dat tandpasta den
haargroei bevordert, of dat versch gekamde
pruimepitten een goed middel zijn tegen gordelroos.
Niet de wereld wil bedrogen zijn, maar een rede
loos doel bezigt onheilige middelen.
Inmiddels hebben we (ziet hoe we Methusalem
naar de kroon steken!) een nieuwe eeuw aange
sneden. Neen, niet die van de Kunst, want dan
zouden we niet meer met Rembrandt kunnen
opscheppen. Kunst met 'n kleine k is er overigens
genoeg. De plankjes- en doekbeververs en de
geveltjes-teekenaars noemen elkaar over-en-wcer
meester", de wederkeerige ophemeling moet
smaakgemis overpleisteren. De forten werden
vroeger door de genie ergens buiten gebouwd,
tegenwoordig schept" men dat soort dingen in
de stad, en voorziet de grachtovergangen van
mitrailleurstanden, geflankeerd, voor de
goedkoopte, als er geen miliciens onder de wapenen
zijn, door geestelijk-gecastreerde chineesche draken.
De genie is daaraan echte.' even onschuldig als
liet genie ....
Derhalve: de eeuw van het verkeer.
Bulderend daveren de auto's door de straten,
geen geluid van hoorn of claxon is ordinair, bruut,
poenig en gemeen genoeg. De eene bootst een reus
na die zijn keel schraapt, of wel een die
braakt of hoest, een ander imiteert den
Bethlehemschen kindermoord op, in z'n soort, ver
dienstelijke wijze, de taxi's geven
snerp-dreunen die je het inslapen of verder slapen
tusschen elf en twee beletten. (Het signaal van
(de motorpolitie is eenzeergunstige uitzondering).
Krieg ist Krieg. A la guerre comme au Maroc.
Verkeer is verkeer. Geen snelheid en ploertigheid
is den nietsnutters te groot.
De bewoners van de wegen waarlangs de auto's
ijlen moeten zich maar het offer getroosten te
worden opgeschrikt door het rammelend,krijschend,
snauwend vehikel. Was het een lallende,
lawaaimakende4voetganger hem zouden forsche dienders
ijlings'wegrapen, maar wat rijdt, heeft een vrij-brief,
en diens lawaai heeft den schijn van philanthropie:
dat de slak-te-voet zich tijdig kan bergen. En
overdag: dan staan de voetgangers, incluis oude
WIJ ONTVINGEN ONZE
NIEUWE COLLECTIE
WOLLEN
DEKENS
VERLAAGDE PRIJZEN
of gebrekkige menschen, zoet te wachten tot er
bij toeval eens een hiaat is in de colonne auto's
en rijwielen, zoodat ze kunnen oversteken. Want de
rijder die ten gerieve van de loopers even zijn vaart
versnelt of vermindert, is een zeldzame vogel, ja
eigenlijk een snelverkeersverrader. En de voet
ganger heeft niet zooveel geld dat overal een ook
letterlijk onbetaalbare manchetagent staat te
wapperen. Zoo leert het kind" den ouderdom
te eeren!
Het levendig" verkeer eischt breede wegen.
Het eischt het en krijgt het ook, en nog meer komt
de looper bij den rijder in 't gedrang. De heirbaan
lokt den zwerm. Thans worden die wegen ook
geruischloos gemaakt (als of er wegen bestaan die
wél geruisch maken!) Men bedoelt dat het ge
toeter, gekrijsch, gesnauw en gerammel niet
langer wordt gedempt door het lawaai derwielen.
Men kan dan ook beter het gekerm der aan lijf en
beurs beschadigden hooren, en groote auto's van de
stads-dokterij kunnen eerder uitrukken.... Wel
weer wat grootscheeps allemaal ten bate van de
... .schuldigen. Heel dit kleinburgerlijke poenige
gedoe gaat, door de overheid weinig of niet gestoord,
zijn gang. Het sluit prachtig aan bij de verheer
lijking van cowboys, krachtpatsers, den forten
bouw-in-de stad , de schuifel-onderwijzers, de
atropine-oogige filmsterren (als imitatie van de
grootoogige Grieksche schoonheden !) en wat
dies meer zij.
De eeuw van de ploertigheid is in vollen gang.
En nog vele eeuwen zullen voorbijgaan voor de
eeuw der bescheidenheid aanbreekt. Want be
scheidenheid is een aristocratische eigenschap,
die zich in onzen tijd dus zeer bezwaarlijk laat
aankweeken.
Tot heden komt de meeste noblesse nog uit de
winkels der kleerenverkoopers.
Terwijl de metropoolcultuur voortschrijdt,
schreit de beschaving voort.
BATENBURG & FOLMER
(d. W. FOLMER)
DEN HAAG, HUYGENSPARK22
SPECIALITEIT:
BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
MET SAFE.INRICHTING.
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
INTERNATIONALE TRANSPORTEN
AAN DE MEDEWERKERS
Brieven en bijdragen bestemd voor het redac
tioneel gedeelte moeten worden geadresseerd aan
het secretariaat der redactie, Keizersgracht 333,
Amsterdam, zonder vermelding van persoons
namen.