Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2525
GDFEÖKD
RICARDO VINES
Toen de jonge Fransche muziek van vóór den
oorlog een toevlucht noodig had, vond zij die bij
Ricardo Vines, pianist van Spaansche afkomst,
doch Franschman van opvoeding en geest. Zij
vond in Vines een pionier, die niet zich van de
werken bediende om eigen virtuositeit te laten
uitkomen, doch om deze werken zelf te dienen.
Hij heeft in dien tijd op de programma's zijner
introductie-concerten zijn concerten waren en
zijn bijna altijd introductie-concerten gespeeld
Debussy, Ravel, Roger Ducasse, de Severac,
Roussel, Satie. Hij is met dit introduceeren steeds
voortgegaan en hij heeft jonge Fransche en jonge
Spaansche componisten geholpen, die hun werk
niet gespeeld konden krijgen. Hij was de opa"
van ?lle babies; hij heeft sommigen als leerling
gehad. (Poulenc b. v.). Hij hield een open huis
voor ieder aankomenden jongere, hij ontsloot zijn
hart en zijn deuren voor iederen jongen componist,
die zijn voorspraak" bij het publiek kwam
zoeken, goedig als een amateur der schoone
kunsten, veel belezen, fabelachtig van geheugen
voor mooie verzen, op een gemoedelijke wijze
tallooze anecdoten vertellend. Hij leidde zijn bezoeker
rond door zijn huis, een huis vol Ganguins, Ticasso's,
oude meubelen, Chineesche platen en portretten,
leidde hem vervolgens in den salon, waar de vleu
gel stond, waarvoor Vines na eengezelligen middag
de scheppingen van zijn heelemaal vertrouwelijk
geworden bezoeker ging zitten ontcijferen. Zoo
heeft Vines moedig en rustig den weg gebaand
voor veel werk der Fransche en Spaansche
claviercomponisten.
Ik herinner mij hem nog van een concert in
Parijs, waarop men met verbazing zag hoe een
virtuoos als een wat bedaagd heer zoo beminnelijk
zat te spelen, zoodat men aanvankelijk meende
niets dan een gewone muziekliefhebber voor zich
te hebben. Vines verbluft niet, hij speelt voor de
luisteraars, maar hij speelt aux mains de fee",
zooals een criticus het zeer juist kwalificeerde.,
en men bewondert de scherpte, waarmee hij het
karakter van ieder stuk, van iederen componist
apart weer uitdrukt in zijn spel. En dan eerst
beseft men hoe een virtuoos een man moet zijn,
die dit allemaal zoo kan spelen en uitbeelden.
Thans hoorden wij Ricardo Vines ook te Am
sterdam, Woensdagavond, op een concert van de
klaviermuziek-reeks, georganiseerd door den Kunst
kring Voor Allen".
Hij had voor die gelegenheid een programma
gekozen voor de eene helft samengesteld uit oudere
en jongere Franschen (van Chabrier tot Satie)
en voor de andere helft uit oudere en jongere
Spanjaarden (van Moreno tot de Falla)
Juist die tweede helft van het programma moest
onze grootste belangstelling wekken, al gaf zij
gemengde indrukken. Vines deed een keuze uit
werk van de 18e eeuw tot heden, van Soler
en Moreno tot Mompon en de Falla. Wij voelen
in die andere Spanjaarden wel steeds hoe zij
veelal naast de cultuur van anderen meeloopen
(hoewel, dat Menuet van Moreno gelijkt een
grotesk infante-portret van Goya) en dat de natio
nale elementen o.a. het beroemde (en beruchte)
Spaansche dans-rhythme, tot nog toe eigendom
der afzijdig gelaten volks-muziek, eerst sedert
Albinez (il puerto !) tot een eigen wezen in de
scheppingen der Spaansche componisten opleven.
Granadas was vertegenwoordigd met een kleurige
Spaanschen dans. Verschillende jongeren (Villor,
Turina, de San Sebastian) gaan nooit in deze
sfeer met meer of minder talent, doch weinig oor
spronkelijkheid te volgen, Moupon vervalt in zijn
kleine stukken in een eigenaardig evocatief kunnen,
totdat in de Falla weer een hoogtepunt bereikt
Wordt (met diens Danse du Meunier" uit de
Tricorne")
DE EEUW VAN JOHANN STRAUSS
Dezer dagen is het honderd jaar geleden, dat
de man geboren werd, die op zijn eigen gebied
zijn eeuw heeft beheerscht: Johann Strauss,
bijgenaamd de Walskoning. Inderdaad tot voor
kort d.w.z. tot den dood van de wals, is er
geen maat goede walsmuziek gecomponeerd, die niet
onder invloed stond van Johann Strauss en Johann
Strauss componeerde deze maat wals-muziek
toch altijd nog beter. Zelfs de groote Richard
Strauss is bij Johann Strauss vergeleken in zijn
Weensche walsen" (Rosencavalier, Intermezzo.
Schlagobers) steeds de mindere van dezen geble
ven. Kunstmatiger in harmonie en modulatie
heeft zijn schepping toch nimmer de brillante
vaart, de open bloeiende melodiek, de
niets-danmelodie-en-Walsende-vaart" bereikt van Johann
Strauss. Een herdenker schreef dezer dagen in een
Duitsch muziektijdschrift, dat Johann Strauss
de wals heeft doodgedanst. Dit is in zooverre
juist, dat de wals met Johann Strauss eindigt en
de Weensche operette der latere jaren Strauss'
Fledermaus" nimmer heeft overtroffen, eerder
er steeds meer onder is gebleven, een snelle
decadence ten prooi.
De Wals van Johann Strauss! O, die schoone
tijd toen onze dansmeester, de viool aan den
schouder, de melodie neuriënd en met de strijk
stok de driekwartsmaat slaand, ons voordanste
en dan streek en commandeerde: Wals !" en wij
hem volgden als een anderen rattenvanger var,
Hameln ! Zoo heeft ook Johann Strauss, de viool
aan de kin en met strijkstok de maat slaand
eertijds zijn orkest in de muziek voorgedanst, en
nog thans moet ons hart, ons gemoed hem on
weerstaanbaar volgen als zijn walsmuziek weer
klinkt. Want de wals heeft wel terrein verloren
in onze dagen, en de tegenwoordige jeugd stept
en foxtrot, maar de wals van Strauss leeft nog op
de concerten der café's chantant, en
openluchtmuziek, ja ook in de concertzalen der Groote
Kunst, waar zelfs een Mengelberg het dirigeeren
van Wiener Blut" niet beneden zijn waardigheid
heeft gevonden. Want Strauss' Wals is een kunst
werk eerste klasse en men behoeft deze muziek
maar een paar volbloed kunstenaars in handen
te geven om de wereld, die besloten ligt in zulke
enkele maten walsmelodie op te doen roepen. (Wij
herdenken in dit verband de Wiener Abend"
van Aranyi en Grosz)
Het opus van Johann Straus overschrijdt
het 4V2 honderd tal. Als 6-jarige reeds compo
neerde Strauss de Josefinen-tanze", die onlangs
hun eerste openbare uitvoering vierhandig op
de piano beleefden. Opgegroeid tusschen walsen
en in de wals-maat kon er uit den jongen Johann
Strauss wel moeielijk iets anders dan een specia
liteit in de wals-muziek worden. Naar het voorbeeld
van zijn vader Johann Strauss, met Lanner de
walsen-componist van den Biedermeier-tijd, vorm
de hij zijn eigen orkestje, dat hij op de be
kend geworden Wijze met viool en strijkstok diri
geerde, zelf meespelend op zijn dirigenten-plaats
als alles goed marcheerde". Eerst speelde hij
nog op de tuinconcerten der uitgaande Weensche
burgerij en voor de bewoners der voorstad
wier melodieën hij hun nogmaals voortooverde
in zijn spoedig populair wordende Walsen. De
vermaardheid van den jongen Strauss overtrof
spoedig die van den ouden, zijn walsen wonnen
hun renommee ook bij de elite en de danszalen
van het Oostenrijksche hof openden zich niet alleen
voor deze muziek, maar ook voor haar schepper.
Johan Strauss kreeg de leiding der hofbals en
hij speelde nu de invité's van keizer Franz
Joseph ten dans. Het is aardig in de ontwikkeling
van zijn walsen den groei van zijn reputatie te
volgen. Eerst zijn het walsen voor de kleine
burgerij, zooals Lanner en de oude Strauss die
componeerden, met titels voor deze kleine burgerij,
bezoekers der koffiehuizen bestemd:
Morgenblatter", Rosen aus dem Süden", Jenny
Lind"wals. Dan komen de beroemde balzaalwalsen,
die zich tot de Weensche collectiviteit richten:
Geschichten aus dem Wienerwald", Wiener
Blut", An der schonen Blauen Donau", Wein,
Weibund Gesang", walsen, die vuriger, grandiozer
klinken, voor vol orkest met pauk, trompet, triangel,
muziek, die aanzwelt als de tot walsgeworden
gedruischen der feestzaalvreugde zelve, zwierig
en met de barokke uitgelatenheid der Oosten
rijkers, zwevend tusschen vroolijkheid en melan
cholie. En tenslotte de groote kunstwals als
Seidumschlungen, Millionen" (die aan zijn vriend
Brahms is opgedragen). Waarlijk, Strauss heeft
in zijn walsen de heele wereld van Weenen op
gevangen en voltooid wat Weensche volkscom
ponisten als Gartner, Lanner en Strauss senior
waren begonnen.
De hulde aan Johann Strauss zal over de geheele
wereld thans een spontane hulde zijn en het hart
van ieder muziekliefhebber zal bij deze gelegen
heid nog een klein plekje blijken te hebben,
waar Strauss' muziek, zooal verborgen, toch niet
vergeten, bewaard bleef.
CONSTANT VAN WESSEM
NIEUWE DRUKKEN
Moeder vertelt, door E. KUIPERS-VAN DER
KOOCH, met zwartjes en witjes van Jan Wiegman.
Serie: Zonne-bibliotheek voor onze kinderen.
Derde Druk. Uitgave van Meulenhoff en Co. te
Amsterdam.
THE qiiALixy CAB
IMPORTEUR
AJSTIKKELjfe ALKMAAR
CARL FLESCH, De kunst van het vioolspel. In
het Nederlandsen vertaald door L. Couturier.
Tweede Herziene druk. Haarlem, de Erven
F. Bohn.
C. G. SCHILLINGS, Met jlitslicht en buks. Vertaald
en van aanteekeningen voorzien door A. F. J.
Portielje. Tweede omgewerkte druk. Arnhem,
Van Loghum, Slaterus en Visser.
CH AR l V ARIA
Met instemming lazen wij op een bronzen
plaat bij den ingang van het Ministerie-gebouw,
Bezuidenhout, den Haag:
DEPARTEMENT
VAN
ONDERWIJS-KUNSTEN
EN WETENSCHAPPEN
Minder ingenomen zijn wij met het K. B.
waarvan de N. R. C. gewaagt: Vandaag treedt
in werking een K. B., waardoor het mogelijk
zal zijn wettelijk op te treden tegen onvoldoende
verontreiniging van eet- en drinkwaren, zoowel
in winkels als op markten."
Binnen kort zullen nieuwe prijzen voor alcoholische
dranken worden vastgesteld. De bedoeling is de prijzen
voor kleine hoeveelheden aanmerkelijk hooger te maken
dan voor groote hoeveelheden." (N. R. C J
Koor dtr drinkebroers: Hiep-hkp-hiep,
hoerah!!"
HOFBERICHTEN
H.H. Leden van de Afdeeling Haarlem wordt bekend:
gemaakt, dat vermoedelijk in het begin der volgende
week H. M. de Koningin de kruiser ,,Java" zal
inspecteeren, alsdan liggende op het Y voor Amsterdam."
(Onze Vloot)
Binnen enkele jaren zal liet ons waarschijnlijk gegeven
Jjn H. K. H. Prinses Juliana wederom in ons midden
te mogen begroeten om haar en ons kanaal plechtig te
openen." (Tel.)
DE MEERLOOZEN (zonder meer = met evenveel)
Lijden met evenveel levert nog geen tragisch effect."
(N. R.C.)
Uw liberalisme met evenveel met een hang naar het
christelijk-historische." (Gr.)
Wie wegblijven van de zitting zullen met evenveel
bij verstek worden veroordeeld." (H. D)
De tijd van het maar straffen van misdadigers met
evenveel, mag als voorbij worden beschouwd."
( Vacature)
De volgende meerlositeit, van Min. B.mgaerts,
verdient een gereserveerde plaats: Het zij mij
dan ook zonder meer vergund Uwe Koninklijke
Hoogheid eerbiedig uit te noudigen de spade
aan te nemen."
Ook de volgende, vanwege de fantastische
kleedij: Een zeer mooi conterfeitsel is dat
waarin de schilder met aandacht het oude
heertje in keurig zwarte jas tegen grijzen fond
waarnam zonder meer." (N. R. C.)
DE WONDEREN DER TECHNIEK
,,Een voorbijgaande auto, waarin vier heeren gezeten
waren, bracht het meisje op het droge." f Brcd. Ct.)
Zijn telefoonlijn reikt thans tot op enkele mijlen van
de bombardeerende Rif-batterij, en bestaat uit 4 kanon
nen, verborgen in kloven van de bergen tegenover
Tetoean." (Tel.)
,,Het End;,-apparaat," adverteert een firma,
schrobt, dweilt, en oliet de vloeren zonder te
bukken of met de handen in het water te komen."'
Het verbaast ons niets.