Historisch Archief 1877-1940
No. 2525
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
dcor L. J. JORDAAN
'N REUZE-FILM
TUSCHINSKY Het Gouden Bed.
iezooH Vandaag wil ik eres
niet gewichtig doen. Ik wil
er de Kunst met 'n groote
K" buiten latenen 'n
frissche, vroolijke recensie schrij
ven in den ouden, beproefden
trant. Wat duivel dat
eeuwig gezeur over de mis
kende film-kunst, overaller
lei zwaar-op-de-handsche ar
tistieke theorieën gaat de
menschen de keel uithangen zegt u nou
zelf!! In den beginne was zoo'n scheldpartijtje
wel aardig 'n goeie Amsterdammer is nou
eenmaal dol op relletjes maar 't moet niet te
serieus worden: dan zijn de vlotte, aardige stuk
kies toch veel leuker. En bovendien we hebben
pas in de Tweede Kamer gehoord, dat 'n rolprent
nuttig kan zijn en toelaatbaar en amusant
welnu laten we ons daarbij neerleggen en op 'n
genoegelijke manier babbelen over 'n film, die al
deze goeie eigenschappen in zich vercenigt.
De film het Gouden Bed" is, wat je noemt
'n reuze-flimüDaar heb je in de eerste plaats de
titel echt Amerikaansch-verlakkeratief: wat
'n visioenen roept zij op, zonder dat de strengste
censor er iets op kan aanmerken 't gouden bed!
Klinkt dat effen intiem en weelderig tegelijk,
of niet? En 't lollige is, dat er geen onvertogen
prentje in voorkomt ja, ja die verduivelde
Yankee's weten, wat trekt en nuttig en toelaat
baar is. Vies, zegt u? Kom, kom voortaan
worden de films niet meer geschreven voor 't
publiek, maar voor de censuur en 't zal in de
toekomst de kunst (met 'n kleine k) zijn de gewel
dige kruienierderij, welke censuur" heet in
't gevlij te komen en toch den man in de straat,
zoo heel in 't fatsoenlijke, op te winden. Het
Gouden Bed" alzoo, voldoet aan de eerste en
hoogste eisch van 'n ordentelijke rolprent: zij
is keürig-netjes en zelfs stichtelijk, filosofisch,
moraliseerend en symboliek enfin, Mr.
Bomans zou er zoo naar toe kunnen kuieren en er
(gesteld dat zooiets mogelijks ware) als een ander
en beter mensch vandaan komen.
Voorts is de regie van De Mille u weet wel
de beroemde Cecil B. de Grootste Regisseur
van de Wereld ! Dat is nou 'n kerel, die niks
middelmatigs kan doen. Gelijk alle genieën haat ie 't
middelmatige als de pest: hij zou zich schamen,
'n historische film te maken met minder dan twee
duizend figuranten hij zou zich nooit willen
vernederen tot 'n reclame met letters, kleiner dan
anderhalve meter ja, zelfs wanneer z'n salaris
te middelmatig is, toont-ie zich 'n kunstenaar
van karakter en gaat heen. Geen wonder, dat zoo'n
man van dat gouden bed iets bijzonders maakt
niet met allerlei half-gare kunstprincipes
maar met stevige, reëele middelen. Zijn
regisseurstrouvailles zijn even eenvoudig als duidelijk
ze zijn om zoo te zeggen met 'n hooivork aan te
voelen. Wanneer-ie wil suggereeren, dat de held
'n eerlijke consciëntieuze vent is, dan laat-ie
't meisje, het meisje begrijpt u? eenvoudig
wijzen op 'n reclame-bordje, waarop te lezen staat:
My candy is of pure sugar ! Dat is regie, wat?
Dat is inventie n duidelijk: de toeschouwer
wordt er letterlijk met z'n neus opgeduwd. Zoo is
alles even Amerikaansch-reëel, even
gezond-materialistisch aan dit werk. Als Grootste Regisseur
van de Wereld worden er nou eenmaal grootsche
en bijzondere dingen van je verwacht. All right,
je bouwt 'n paleis van fondant, met 'n heel inte
rieur van suikergoed is dat wat of is dat
niks! De grootste stommeling snapt dat dit
grootsch" is in de meest letterlijke beteekenis.
Ik zeg maar: laat die armzalige Europeanen met
hun licht en donker hun compositie hun
Psychologie van het Beeldvlak en hoe al die
malle aanstellerij meer mag heeten laat ze
d'r es aan ruiken !
Verder is er de kostelijke vinding van de spe
lende beenen." Geen sterveling begrijpt waarom
in 'n scène ('t huwelijk) waar de voeten geenerlei
bijzondere of expressieve beteekenis hebben, alleen
de onderbecnen der acteurs te zien zijn. Never
mind er zijn altijd wel lui, die dat nou juist
aardig vinden, geniaal echt iets a la de Mille.
Maar afgezien van dit alles u moet die film
gaan zien beslist, u moet die film gaan zien !
Want er komen 'n paar actricetjes in voor
mmmmm om te stelen. Acteeren kunnen ze
geen van beiden maar ik vraag u, wat doet dat
er toe in 'n kunst-vorm, die alleen maar nuttig
en toelaatbaar hoeft te zijn? 't bennen gewoonweg
dotjes wat ik U brom ! U kent ze wel, die echte
American Girls eigenlijk kun je 't geen vrouwen
noemen, hoogstens 'n goed bedoelde poging ertoe
maar ze zijn zoo heel anders dan in 't ordinaire
dagelijksche leven; zoo poesmooi zoo gladjes
zoo suikerzoet!! Ze zijn, op enkele
gerraffineerdheidjes na zoo rein en zoo pure" als de
candy van den Held van 't stuk.
Want als u scms dacht dat de Amerikaan geen
realisme aandurft, dan heeft u 't glad mis. Ziehier
'n held, die fondant-winkelier is. Ze houen daar
in Amerika nou eenmaal niet van halve maatre
gelen: realistisch goed! Maar dan ook zoo
opzettelijk zoo plat-burgerlijk, dat geen mis
verstand mogelijk is. Hij is 't type, waaraan de
gewone man, zich graag ophijscht 't type,
waarvoor in onzen plezierigen tijd druk reclame
wordt gemaakt: de gezonde eenvoudige boy
heelemaal geen hoogvlieger, maar 'n goeie,
pientere kerel... Aan 't begin van 't stuk
verkooptie toffee's en aan 't eind van 't stuk verkoopt-ie
toffee's zonder geestelijk 'n cent rijker te zijn
geworden. Precies zoo gaat 't den toeschouwer:
van half acht tot half tien kun je toffee's eten
zonder in je rust gestoord te worden. Kortom
dit is de ideaal-film voor de amusementsmani
akken dit is 't koren op den molen van hen, die
de bioscoop goed genoeg vinden voor hun dienst
bode. Laat ons dus dit soort films warm aanbe
velen laat ons vooral juichen, dat er geen diep
gaande zwaarwichtigheden in voorkomen laat
ons 't rampzalige beetje idealisme en kunstzin,
dat de bioscoopwet nog overgelaten heef t, genoego
lijk wegwerken onder deze lekkere zoete taaie
fondant.
Waarachtig - u moet Het Gouden Bed" gaan
zien .... 't is 'n reuze-film !
BLOEMLEZING
('n Parabel)
n zekeren tuin groeiden vele
schoone bloemen. Er waren er,
die bescheiden in 't verborgen
bloeiden er waren er, die zich
majestueus naar de zon rekten.
Sommige kwijnden weg in de
weemoedige schoonheid van al
wat ondergaat andere straal
den in eeuwige jeugd en kracht.
Men zag er edele, zeldzame
exemplaren naast eenvoudige
bizarre en vreemdsoortige naast alledaagsche.
Om kort te gaan: 't was 'n bijzonder fraaie tuin
en 't eenige wat er aan mankeerde was, dat-ie
wat erg op 't Noorden lag maar daarvoor
heetteie dan ook de Tuin der Schoone Kunsten.
Al deze bloemen nu, werden sinds onheugelijke
tijden verzorgd door tal van ervaren tuinlieden.die
ieder hun bepaalde soort, tot groote vreugde en
tevredenheid der vele wandelaars, koesterden en
verzorgden want deze merkwaardige bloemhof
was niet alleen 'n mooie, maar ook 'n democra
tische tuin.
Sinds eenigen tijd echter, was er 'n
Oppertuinman gekomen. Niemand had 'em geroepen en
niemand begreep eigenlijk waar-ie toe diende.
Hij deed niet veel anders, dan met strengen
indrukwekkenden blik door den hof kuieren en zich
vergewissen, of al die wilde schepselen Gods wel
netjes en ordelijk groeiden en als hier of daar
'n bloem in grillige gratie zich boog over de keurig
aangeharkte Paden der Openbare Orde en Zede
lijkheid, dan hief-ie z'n voet waaraan 'n massale
klomp zat op en verijdelde dit booze voornemen
door 'n energieken schop. Zoo kuierde hij rond
-?indrukwekkend en nutteloos, onvermurwbaar
en lastig maar niemand verwonderde zich daar
over tenslotte, want hij droeg 'n plaatje met
Regeering" op z'n hoed.
Op zekeren dag voerde z'n dagelijksche wande
ling over 't Pad der O.O. en Z., hem langs 'n
afgelegen en verwaarloosden hoek van den Hof
der Schoone Kunsten. Geen enkele tuinman be
kommerde zich om dit verwilderde stukje grond
en 't was, ondanks z'n weidschen naam van Hof
der Klein-Kunst niet veel meer dan 'n massa on
kruid, parasieten en giftige zwammen. Met
onverschilligen, minachtenden blik zag de Deftige
neer op deze armzalige wildernis, tot z'n oog
viel op 'n nieuwe plant, door God weet welk toeval
daar verzeild geraakt, 't Was 'n zeer curieuze
plant en op 't eerste gezicht weinig aantrekkelijk.
Leelijk en onoogelijk, had haar groei-wijze iets
onbeschrijfelijk mechanisch terwijl zij boven
dien overdekt was met vele monsterachtige uit
wassen. Maar hier en daar ontdekte 't oplettende
oog kleine zwellende bloemknoppen en waar
achtig, daar was er een opengebarsten en toonde
'n bloem van vreemde verrassende schoonheid.
Tal van voorbijgangers bleven stilstaan en spra
ken luide hun oordeel uit over de zonderlinge
plant. Enkelen meenden, dat zij moest Worden
overgebracht op beteren bodem en verzorgd gelijk
de andere gewassen in den Hof der Schoone
Kunsten immers 'n plant, die zulk 'n schoone
bloem had voortgebracht, was zeker waard, dat
men haar verder ontwikkelde. Anderen echter
zeiden, dat 'n gewas, 'twelk slechts n enkele
bloem toonde, hun geen belangstelling inboezemde.
De Oppertuinman tenslotte vond, dat zij te
dicht bij 't Pad der O.O. en Z. groeide en nadat-ie
zich vergewist had, dat geen enkele der
tuinlieden voor haar in de bres sprong hief-ie z'n
klomp op en verpletterde haar.
?=?
Dezer dagen vroeg mij een onzer
Eerste-Kanic-rleden, die bij de behandeling der Bioscoopwet in
den Senaat aan de debatten wilde deelnemen,
waarom ik in godsnaam de film-kunst dorst ie
verdedigen met de Nibelungen" als eenig
practisch argument. Ja waarom?
Compromis
Hij was een fijngevoelig man,
Hij las in z'n eentje lyriek,
En altijd wanneer het avond werd,
Dan werd hij melancholiek.
Hij liep overdag met een lachend snuit,
Was pienter, geestig, kwiek,
Kon omgaan met menschen, was goed voor zijn
werk.
Rondborstig en diplomatiek.
Hij had rare dingen gedroomd in zijn jeugd:
Een god willen wezen, een Griek;
Verkeeren in streken van schoonheid alom.
Met klare, verheven muziek.
Maar hij had een behoorlijke dosis verstand
En koos de getapte tactiek:
Hij werd een ontwikkelde handelsman,
En vestigde een flinke fabriek.
Hij gaf soms grootmoedig den armen wat geld,
En gold voor een beetje artistiek",
Maar 's avonds, wanneer er een merel floot,
Dan werd hij melancholiek.
J. VAN TOOREN