Historisch Archief 1877-1940
f-'
No. 2526
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
l?
ERNST LUBITSCH
door [.. J. J o R n A A N
VERBODEN PARADIJS" Tuschinsky.
k hel steeds meer naar
de meening over, dat in
de film-kunst de regis
seur niet 't meeste
beteekent maar alles !
De minder gelukkige
naamsovereenkomst
met den
tooneel-functionnaris, Werkt 'n
zekere onderschatting
sterk in de hand. Ik
sprak dan ook reeds langen tijd bij voorkeurvanden
film-maker of den film-kunstenaar. De enorme
beteekenis van 't gesamt-bild", 't absoluut
dictatoriale karakter van z'n taak, wijzen hem
onverbiddelijk aan als de eigenlijke schepper van 't
cinematografisch kunstwerk. Zeker 'n Chaplin
doet, in welke omgeving ook, prachtige dingen
'n Jannings blijft ook bij zwakke regie de moeite
waard zoo goed als de solist-met-orkestbege
leiding z'n eigenaardige artistieke bekoring heeft.
Maar 't volmaakte kunstwerk ontstaat tenslotte
toch slechts uit de volledige overgave aan en de
harmonische samenwerking onder den
allesoverzienden, scheppenden Leider. Hoe schitterender
't materiaal ? des te schooner 't kunstwerk....
maar de hoofdrol vervult, in de symphonie zoowel
als in de kunst-film, de Leider.
Wel zelden zal dit zoo duidelijk gebleken zijn,
als in den jongsten arbeid van Ernst Lubitsch. Hij
is geen dichter en droomer, geen baanbrekend genie
als Fritz Lang. Hij heeft veel middelmatigs en
bedenkelijks op z'n geweten z'n oudste comedies
zijn alledaagsche, vrij platte grappenmakerijen,
Waarin hijzelf als 'n Jiddische gynponem" van vaak
ontstellende smakeloosheid, meewerkt. Z'n latere
successen: De vrouw van Pharao"en Sumurun",
zijn, ondanks de onmiskenbare film-technische
kwaliteiten, bont, onrustig en banaal. Maar ten
slotte heeft-ie toch met 't prachtige Vlam" be
wezen 'n ernstig en waarachtig kunstenaar te zijn
terwijl z'n intuïtie voor 't eigen wezen der film
en z'n meesterschap over 't materiaal zonder
Weerga zijn.
Geen wonder, dat z'n prestaties op
Amerikaanschen bodem met spanning Werden tegemoet gezien.
't Eerste belangrijke product, wat wij hier zagen,
HuWelijksspel" was 'n volledige deceptie. Kwam
't door het vreemde, anti-artistieke milieu,
waarinie zich verplaatst zag ??was 't de on-handzame,
inférieure stof, waarover-ie in de Amerikaansche
acteurs beschikte ? Werd-ie door de machtige
filmmagnaten tegengewerkt? Misschien Waren 't Wel
al die oorzaken bij elkaar.... feit is 't, dat bij dit
eerste treffen tusschen den Europeeschen kunste
naar en de Yankee-mentaliteit, de laatste 'n be
schamende overwinning had behaald, 't Resultaat
was 'n onvervalschte, ouwerwetsche Paramount"
met wezenlooze, gelikte vrouwenfiguren, misera
bele plastron-en brillantine-helden en 'n Magazine
atmosfeer.
Maar ziehier de revanche ! Verboden Paradijs"
is 'n triomf geworden voor den kranigen, knappen
Duitschen kunstenaar. Na al de min of meer ge
slaagde fotografische illustraties van goeie of
slechte scenario's heeft Amerika eindelijk 't
eerste cinematografische werk geleverd, dat gedacht
en geconcipieerd werd uit 't eigenlijke wezen der
film. Dit werk heeft 't echte kenmerk van goeie
kunst: 't is vanzelfsprekend ! Conceptie en materie
zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden
vloeien logisch en onweerlegbaar uit elkander
voort. En nu kunt ge zeggen, dat hier geen groote
en ontroerende kunst gegeven is dat is een
voudig 'n kwestie van groei. De film-maker had
geen ander doel, dan 'n smakelijke, lichte comedic
? vluchtig en gracieus en (och niet zonder no
blesse ?? zooals de Fransche blijspel-kunst dei'
vorige eeuw er vele voortbracht. Welnu hij
heeft zich neergezet voor de verzameling grond
stoffen, die de cinematografie levert en daarmee
maar ook daarmee alleen 't gestelde doel vol
komen bereikt.
'n Voorbeeld: de kostelijke scène, waarin de
rijkskanselier de^revolutie gaat afkoopen" is
'n prachtig staal van zuivere film-kunst. Dit ge
geven is verwerkt op 'n wijze, die noch door 't
geschreven, noch door 't gesproken woord beter en
raker zou kunnen worden uitgedrukt, 't Onbe
schrijfelijk komische expressie-dialoogje tusschen
den wereldwijzen, nuchteren staatsman en den
overbluften would-be revolutionnair is juist
door z'n volkomen concentratie op de gelaats
plastiek van 'n overweldigend effect. En ik vraag
den apostelen van 't fameuze Levende Woord",
hoe met pen of stem directer en geestiger 't
resultaat van de onderhandelingen ware weer
gegeven dan door de lakonieke hand, die de op
standeling pathetisch op 't gevest van z'n zwaard
legt, maar na 't vertoonen van 't zwijgende, doch
veelzeggende cheque-boekje, tam en verteederd
ontspant. Kom laten we elkaar geen vliegen
willen afvangen: 't spreekt vanzelf, dat zooiets
ook geestig verteld of vertoond zou kunnen wor
den _maar dit plotseling toepassen van 't détail
dit op 't juiste psychologische moment
concentreeren van de aandacht op 't beslissende gebaar
is der Film" en in geen anderen expressie-vorm
bondiger, dus krachtiger, uit te drukken.
De film Verboden Paradijs" is, zooals ik reeds
opmerkte, 'n frappante illustratie van de enorme
beteekenis van den film-regisseur. Wie heeft niet
z'n hart vastgehouden bij de laatste creaties van
Pola Negri? Wie zag dit merkwaardige, maar zeer
onzelfstandige talent niet allerbedenkelijkst
cliché" worden en zichzelf herhalen en uitputten?
Maar zie, nauwelijks heeft Lubitsch de teugels
weer in handen of zij veert als 't ware op zij
doet Weliswaar niets nieuws, maar de voortreffe
lijke leiding exposeert haar gaven met verbluffende
virtuositeit en feilloos inzicht. Het is 'n wonder
deze Trilby te zien opleven onder den invloed van
haar Svengali. De lange scheiding heeft hen beiden
goed gedaan: de Czarina in Verboden Paradijs"
is misschien de gaafste creatie van Pola Negri
geworden.
't Knapste werk doet de Duitsche regisseur
evenwel met z'n Amerikaansche acteurs. Zie 'n
figuur als Adolphe Menjou, 'n zeer middelmatig en
uiterst beperkt talent door de Amerikaansche
regie hardnekkig gebruikt, ondanks z'n opvallend
gebrek aan dramatische kracht, als marqué.
Lubitsch kijkt 'm een paar maal goed aan
goochelt wat met 'em en zie uit den slappen,
mislukten salon-Méphisto is 'n fijnen, kostelijken
raisonneur gegroeid. Heeft-ie van den
middelmatigen film-speler eensklaps 'n groot talent gemaakt?
Geen kwestie van hij heeft eenvoudig de be
scheiden gaven van den man scherp in 't oog gevat
en er mee gewoekerd.
Opvallend is in dit verband ook de figuur van
den jeune premier Rod. la Roque. Deze jonge
acteur trad ook in Het Gouden Bed" onder de
Mille's regie op en toonde zich toen, gelijk haast
alle Amerikaansche grootheden zuiver op 't uiterlijk
gekozen, 'n speler, die in de eerste scènes imponeert,
maar (al spoedig eentonig wordt en ten slotte
verveelt.] Bij i Lubitsch is daar geen sprake van.
Hij voelt intuïtief hoeveel la Roque" 'n gezonde
maag verdragen kan hij zorgt, dat je'm niette
veel en niet te lang achter elkaar ziet, hij profi
teert handig van de oppervlakkige jeugd-charme
van^z'n sujet en daarmee basta. Met gevolg,
dat de onbeduidende fondant-slungel van den
onvergelijkelijken de Mille hier 'n zeer aanneme
lijke jeune premier is.
Zoo zou ik nog tientallen voorbeelden kunnen
noemen, waaruit blijkt welk een voortreffelijk
regisseur Lubitsch is.... als-ie wil. Nog eens
ik zie in hem geen genie, dat ons 't oneindig-teere
of waarachtig grootsche zal brengen. Zijn be
teekenis die intusschen zér groot is ligt in
hoofdzaak in z'n uitgesproken specifiek
cinemaIMPORTEUR
JSTIKRELJR ALKMAAB
tografischj talent. Hij is voortreffelijk vakman,
omdat-ie niet alleen 't métier in de puntjes ver
staat, maar ook geest en inventie bezit. Hij is
kunstenaar inzooverre hij atmosfeer schept. Aan 't
groote, volmaakte kunstwerk is hij echter niet
toegekomen, want de zuiver picturale factoren:
compositie, kleur en licht misschien wel de
machtigste en meest artistieke in dezen
gecomplieeerden expressie-vorm zijn totnogtoe achter
zeven zegelen voor hem weggesleten.
Toch zal de historie der film-kunst niet ge
schreven kunnen worden, zonder 'n belangrijk
hoofdstuk aan deze merkwaardige figuur gewijd.
En nou is 't woord weer aan de bewonderaars
van den heer de
MilIe-van-de-duizend-medeWerkenden-en't-fondantpaleis.... ratata-tsching-boem.
BOUTADE.
Aan sommige inzendersen belangstellende vragers.
annecr je honderdmaal hebt
gesmeekt : Lieve
menschen, tracht toch vooral
de film niet te beschouwen
als stom tooneel, maar als
levende beeldende kunst"
wanneer je eindeloos hebt
herhaald dat men zich niet
blind moet staren op de
mechanische factor in 't film
proces, de foto, onder ver
wijzing naar 't mechani
sche element in de Gra
fische kunsten wanneer
je ieder betoog bent aan
gevangen met 't axioma: We hebben hier,
ondanks schijnbare affiniteiten, niet te doen met
'n verbastering van andere kunsten maar met 'n
gehed nieuwen expressie-vorm, met absoluut eigen
middelen Wanneer je al die dingen uit den
treure hebt herhaald met 'n hardnekkigheid, die je
zelf doet blozen.... welnu, dan kun je er zeker
van zijn, dat er op 'n goeien dag iemand naar je
toekomt en je verzekert, dat-ic je critischcn
arbeid heel aardig vindt en steeds met belang
stelling volgt maar dat je 'm nou toch 'res even
moet vertellen, hoe je er eigenlijk toe komt. Want
dat hij voor zich ontdekt heeft, dat je bij de film
toch maar de levende stem mist dat de cinema
tografie nooit kunst kan zijn, omdat 't altijd dooie
fotografie blijft en dat 't tooneel 't toch zal
winnen. Maar hij is niet zóó of hij wil er je opinie
wel eens over hooren.... na anderhalf jaar
schorpraten.
Geachte tegenstanders u hebt gelijk ! De
film-poppen geven geen kik en 'n rolprent is 'n
sliert moment-opnamen verder is de cinema
tografie minderwaardig amusementen zal 't tooneel
de baas blijven, ziedaar.... maar laat me nou met
vree! Ik zou graag praten met hen, die hooren
willen over dingen, welke ons machtig interesseeren.
Later komen we wel weer 'es terug op de Levende
Stem, de Ware Kunst, 't Prentjes-apparaat, de
Minderwaardigheid en wat dies meer zij.... !
Sisyphus was 'n beste kerel - - maar soms twijfel
je er aan, of-ie "/.'n vrachtje wel den goeien kant
uitrolde.