Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2527
CARO v. DOMMELEN
L. B. J. MOOR
SOPHIE SPREE
BART KREEFT
ALIDA TARTAUD?KLEIN
MEDITATIE
door H. K- T E u N E
Zoo nu en dan bekruipt me de lust, mijn portret
verzameling te bekijken (misschien voor de
zooveelste maal) om te leven in herinneringen her
inneringen aan hen, die zijn heengegaan, herinne
ringen aan hen, die nog zijn. En geheel het
tooneelleven der laatste vij f en dertig jaar trekt me voorbij
in wisselenden cadans van illusie's en tegenslagen,
van vreugde en verdriet, van succes en fiasco,
van heel veel moois en misschien nog meer, dat
mooi had kunnen zijn, maar 't niet geworden is.
Vooral de jeugdportretten der levenden zijn me
een bron van vreugde, omdat ik van velen het
geheele plankenleven heb meegemaakt, hunne
eerste schreden in de kunst heb mogen aanschou
wen, hun werken heb mogen waardeeren, ook daar
waar het door de Pers" werd afgebroken, en ge
zien heb, hoe zij daar kwamen, waar zij het recht
hadden te staan. Maar dan als zij langzamerhand
de frischheid hunner jeugd hadden verloren, zag
ik ze achteruitgezet en verdwijnen onder de
zoovelen die niets in het groote geheel der
Tooneelwereld beteekenen, terwijl anderen plotseling uit
deze naar boven kwamen door intrige en
mooidoenerij. Want het leven van den
Tooneelkunstenaar hangt af van zoovele factoren, die het publiek
alleen bij overlevering kent, dat slechts enkelen,
wier talent onaanvechtbaar is, daarheen stijgen,
waar allen, bij den aanvang van hun loopbaan,
hopen te komen. En dan zelfs nog is het in onze
wereld mogelijk, dat plotseling de schitterendste
loopbaan afgebroken wordt door het drijven van
een enkeling, die zich het recht toeeigent, het
geniale te breken, om eigen kleinheid te verbergen
en die talenten ontdekt voor eigen geneugten. Zoo
is't nu ! In onze tegenwoordige maatschappij, waar
bisocoop, sport, revue's met bloote-beenengedoe
de kunst en den werkelijken kunstenaar neerhalen,
om den eersten den besten bioscoopspeler-paard
rijder te huldigen, of den goal-makenden
voet? balier te bekransen en op de schouders te heffen,
waar nietsbeteekenenden op den voorgrond worden
geschoven, is de Tooneelkunst dood en zij zal dat
blijven tot uit den chaos de oude Romantiek, 't zij
in nieuweren vorm, als een Phoenix uit hare asch
zal verrijzen.
Misschien zijn dan allen, van wie ik jeugdpor
tretten bezit, reeds heengegaan, na jaren van in
spanning en hard werken, na dagen en nachten,
die desillusie's hebben gebracht, waartegen al het
succes niet opweegt; na op een jong leven van
vreugde en verlangen een ouden dag te hebben
zien volgen van verdriet en vernedering, terwijl
het slechts enkelen zal gelukken in vreugde en
geluk hun leven^te eindigen. Het leven is wreed,
zegt men; maar nog wreeder is het leven in
Plankenland, waar de ontbering het grootst is, waar
slag op slag de telkens weer opbruischende illusie's
worden vernietigd, waar met kommer en zorg
de oude dag wordt tegemoet gezien en waar
alleen, en dan nog hoe kort, de enkeling na zijn
dood in herinnering voortleeft.
En toch zijn er telkens en telkens weer, die voort
gedreven door een niet te temmen begeerte, dit
Heilige Land opzoeken, omdat, ondanks alle
Lou SAALUORN
/? '
misère, de Tooneelwereld met haar vergulden schijn
trekt en trekt.... om nooit meer los te laten.
Dit waren mijne gedachten, toen ikjgisteren nog
eens ' snuffelde in m'nV" portretten?verzameling.
Ik heb uit die verzameling jeugdportretten een
greep gedaan, om er eenige te laten reproduceeren.
Daar is vooreerst de nestor onzer tooneelspelers,
L. B. J. Moor, uit den tijd, toen hij nog de primus
onzer karakterspelers was en hij 't Waagde den
declamatietoon te verruilen voor het natuurlijke
spreken. Nu, op zijn 88ste jaar,houdt hij nog van
het Tooneel, dat een zoo groot deel van zijn leven
heeft gevuld, eerst als acteur, toen als regisseur.
Dan Mevrouw Mann-Bouwmeester als Doortje
Frenkel, in den tijd, toen zij bij de Directie A. van
Lier schitterde in de rollen, die hare groote collega
Sarah Bernhard in Parijs creëerde.
Anna Sablairoles, als jong meisje, kort nadat
zij haar debuut had gemaakt bij het
Nederlandsche Tooneel", zij, toen de eerste ingenue, later de
groote Ibsen-speelster bij Kreukniet en Poolman,
bij Royaards de moeder par excellence.
Bart Kreeft, die binnenkort zijn Gouden Jubi
leum als tooneelspeler viert, de nog onovertroffen
Operettekomiek, zelf Directeur, afwisselend met
engagement bij het Nederlandsch", de Rotter
dammers", enz.
August Kiehl, die als tooneelspeler begonnen,
later aan de Operette een groote rol speelde,
daarna weer tot de dramatische kunst overging,
bij Stoel en Spree de meest komische en drama
tische rollen vertolkte, om daarna weer de lichte
Muze te dienen.
Herman Schwab en zijn vrouw Wilhelmina
Weiman, de bijna altijd samen aan n gezelschap
verbondenen, eerst, na de Tooneelschool, bij 't
Nederlandsch", toen bij van Lier, daarna bij de
Tooneelvereeniging, hij leeraar aan de school van
Cateau Esser, zij bij de Koninklijke terug en nu
weer samen verbonden bij 't
Rotterdamsch-Hofstadtooneel, waar vooral hij als regisseur een voor
aanstaande plaats inneemt.
Jetje Roos, eenmaal als jong meisje een der meest
gevierde jongeren, daarna getrouwd, langen tijd
niet meer aan 't tooneel verbonden en nu, na bij
Royaards weer te zijn begonnen, in den Haag de
bekende komische-Alte.
Louis de Vries hier afgebeeld als voorzitter der
Rederijkerskamer Adtiindo", vanwaar hij, in
1900, naar de Tooneelschool ging en zich in de
25 jaar van z'n leven, tot n onzer grootste karak
terspelers heeft ontwikkeld.
Betty Holtrop van Gelder, soms nog eens gast
rollen vervullend, maar vroeger een der eerste
actrices van het Nederlandsch", leerares a. d.
Tooneelschool en voordrachtkunstenares als wei
nigen.
Wat te zeggen van Aleida Roelofsen, de eerste,
die 't waagde Nora" van Ibsen te spelen en dit
deed met veel succes, doch later gedurende jaren
het tooneel ontrouw werd en pas sinds eenigen tijd
weer als actrice Werkzaam is?
Of van onze groote tragediënne Alida Tartaud
Klein, die 't feit bestond, om op 18-jarigen leeftijd
Louise" in Vorstenschool" te spelen. Mevrouw
Catharina Beersmans vervangend en die de
lieveEMMA MOREL
ALEIDA ROELOFSEN
AUG. KIEHL
PIETJE v. DIJK
AMELIE ORELIO