Historisch Archief 1877-1940
18
DE. GROENE AMSTERDAMMER,. WEEKBLAP VOOR NEDERLAND
No, 2527
DFD5KD
Concertgebouw: Petrouchka.
Het belangrijkste op de laatste concerten van
het Concertgebouw was de, nu volledige, uit
voering van Strawïnsky's Petrouchka"-muziek.
Men kon er bij voorbaat op gespannen zijn hoe
Pierre Monteux, die een eerste naam heeft als
Strawinsky-dirigent, die, als het ware, deze
Petrouchka" van af diens kinderstappen heeft
begeleid -?Monteux dirigeerde de eerste uit
voering er van in 1911 , die zoowel te Parijs,
in'Amerika, als elders de apostel van Strawinsky's
balletmuziek is geworden, de muziek zou uit
voeren.
Komt een ballet-muzick als die van Petrouch
ka" zonder de mimische en scènische begeleiding
op het tooneel tot haar recht als zij er van los
wordt gemaakt? Ziedaar een vraag, die natuur
lijkerwijze wordt gesteld en die Monteux met zijn
uitvoering van Petrouchka" in de concertzaal
volkomen bevestigend heeft beantwoord. Het ballet
bevat drie afdeelingen. Eerste en derde afdeeling
sluiten bij elkaar aan en spelen op een Russische
voorjaarskermis. Daartusschen ligt de tweede
afdeeling (in twee tableaux): de liefdes-tragedie
tusschen Petrouchka, de Ballerina en den Moor
in de poppendoos. Het ballet biedt scènisch prach
tige effecten; een kleurige kermiswirwar, en de
mysterieuse binnenkant" van het poppenleven:
de doos. Strawinsky's muziek echter heeft geen
enkele illustreerende waarde, ncch beoogt ze
karakteristieke of,een psychologische onderstree
ping. Luister slechts naar de partituur: Al dadelijk,
"bij de eerste maat, bij de eerste klanken breekt
.het los uit het orkest: de verhoogde rumoerige
spanning van de kermiswereld, dat
ik-weet-nietWat dat in alle kermissen is, een geladen fluïdum
van feest en verwachting. Nergens typische trekjes,
geen teekende effecten. Het is de kermis, zooals
hij in een symphonie zou bestaan, volkomen
muzikaal gebouwd, een in zich zelf zuiver muzikaal
geconstrueerd geheel. De werkmethode van Stra
winsky heeft het al vaker verraden: Het idee
komt voort uit de muziek, niet de muziek uit het
idee. Mijn Werk is .architectonisch en niet ver
halend, is objectief, niet beschrijvend gecon
strueerd". Strawinsky's muziek manifesteert. Ook
de tragedie in het poppenleven is gemanifesteerd.
Nergens psychologische interrumptie: wat de
componist er van denkt. Het blijft de schrille
poppenwanhoop van Petrouchka en; de onverstoor
bare, er op vast geverfde coquetterie van de Balleri
na met haar trompet, blijft die van het poppetje,
dat boven op een speeldoos, door een uurwerkje
bewogen, staat te draaien. En de Moor is de booze
zwarte jongen van alle kinderspeelgoed-Mooren,
met vervaarlijk roode lippen, witte tanden en een
kromsabel. Dat springt elkaar na en maakt elkaar
dood, zooals een kind een stuk speelgoed in een hoek
werpt. En de tloode" Petrouchka komt laat in
den nacht nog eens boven den rand van de poppen
kast huilen en joelen en wuiven naar den baas, , die
er ingeloopen is". (Dit slot is in de concertuit
voering gecoupeerd. Strawinsky schreef er een
nieuw coda over).
Neen, zoo er in de muziek van Petrouchka"
moeilijkheden schuilen, zijn het muzikale moeilijk
heden, de ongewendheid voor ons publiek om een
van alle zin" ontdane muziek mee te leven louter
in zijn eigen voor zichzelf sprekende wereld van
klanken en rythmen. In Petrouchka" leeft nog
veel Russische folklore, dansen, liederen,
draaiorgeltjes, enz., dat geeft nog genoeg
aanknoopingspunten. Deze muziek blijft handelend", be
wegend", ook Wanneer zij ontdaan is van haar
tooneel-atmosfeer. Monteux heeft met een scherp
detailleerende leiding en het prachtig spelend orkest
het pleit schitterend gewonnen. Wellicht kon het
luisteren naar de muziek zelfs nog bevorderd
Worden als men ook het programma van het ballet
(als opvoerings-scenario) voor de concertzaal ge
heel schrapte, zoodat men niet in zijn tekstboekje
naziet wat er nu komt".
Monteux leidde het merkwaardige concert Zon
dagmiddag in met een ouverture van Rossini's
L'Italienne a Algar". Het publiek schrok, geloof
ik, even en meende zich betrapt op zijn geheime
genoegens in de bioscoop, waar deze ouverture,
met vele ouvertures van Rossini, de films illus
treert". Monteux dirigeerde deze echte muziek
lenig en charmant en het doet ons genoegen, dat
de lange gezichten"-geest, die alleen maar
muziek acht wat zwaar en ingewikkeld klinkt,
langzamerhand uit het Concertgebouw gaat wijken.
De violiste Steffi Qeyer speelde het concert
van Goldmark. Haar rustige, klassieke voordracht,
met mooie, gevoelige oogenblikken, hief
toch niet de indruk van het langdradige en
profiellooze op, die dit oninteressant ge
componeerde werk blijft maken. Zulk een
keus kan slechts verwonderen; want al wil
men het afgespeelde repertoire ontloopen,
dan ligt er toch nog wel ander werk te
Wachten, dat voor een uitvoering in aan
merking komt. Overigens, aan het succes
van de violiste deed Goldmark's leeg viool
concert geen afbreuk!
Concertgebouw-Sextet.
Het Concertgebouw-sextet bracht Weder
om een interessant programma. De aardige
Suite von Goossens, voor fluit, viool en
piano was een goed inleidingsmuziekje, die
ons weer dadelijk in den sfeer van prettig
musiceeren bracht, dat wij van dit sextet
gewend zijn. Vervolgens kregen wij een
Rapsodie van Honegger, met donkere me
lancholieke tonen hier en daar en wat te
somber gespeeld ook. De kennismaking
met drie stukken uit Strawinsky's
L'Histoire du soldat", Tango, Valse, Rag
time" was een goede inleiding op een eerst
daags te wachten uitvoering van het
geheele werk. Deze drie stukken boeiden in
ieder geval uitermate en het rythmisch
raffinement zal bij een uitgebreidere in
strumentale begeleiding (deze uitvoering
geschiedde in het arrangement van den
componist voor viool, clarinet en piano)
nog aan duidelijkheid kunnen winnen.
Het gedeelte voor de pauze werd besloten
met Hindemith's grappig huisconcert, ge
titeld Kleine Kammermusik" (voor vijf
blaasinstrumenten). Wij waren verlangend
iets meer van de muziek van dezen jongen
Duitscher te leeren kennen en deze Kam
mermusik" geeft een goed beeld van Hin
demith's overvloedig kunnen en gedurfde,
naar het groteske neigende invallen. Men
hoorde hier het nonchalante genoegen in
vroolijke wijsjesen gevoelvolle" gedeelten,
vermakelijk verklankt zonder het zuiver
muzikale clement te doen overheerschen
door het opzettelijke. Deze muziek houdt
een mooi pleidooi voor de moderne muziek
die de muziek uit haar isolement als
kunst" heeft losgemaakt en er niet min
der muziek door blijft (eerste stelling van
Strawinsky).
Na de pauze gingen alle harten en'ooren
open bij Beethoven's bekende en geliefde
Serenade op 25, verrukkelijk gespeeld door
Heliman, Kerkhoff en Klasen.
C O N S T A N T V A N W E S S E M
EEN OPDRACHT VOOR DONATELLO
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door George van Raemdonck
De Prins van Wales is binnen 4 dagen twee maal van zijn
paard gevallen". Dagbladbcricht
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
PRIJSVRAAG : WELK BOEK ?
Evenals in 1924 zal de Nederlandsche Uit
geversbond, in samenwerking met de periodieke
en de dagbladpers, aan het einde van dit
jaar een prijsvraag uitschrijven voor het
Boek van Uw voorkeur". Hieronder volgt een
opgave van nieuw-verschenen Nederlandsche of
in het Nederlandsch vertaalde werken.
. VAN NES?UILKENS, HET VERLAT, N
EIBERSNEST (in zekeren zin een vervolg op De
Jonge Jaren van de Bergmannetjes"). lngen./2.60,
geb. / 3.25. Een boek voor jonge en voor oudere
menschen.
ERNEST POOLE, ZIJN OEZ IN (His Family);
vertaald door G. W. Elbefts. Ing. ? 3.60,geb. ? 4.25.
De Amerikaansche schrijver is ook de auteur
van The Harbour" en His Sccond Wife".
HENRI BARBUSSE, HET VERBOND, ver
taald door Andries de Rosa Prijs 2 dln. compleet
ing. /6.75; geb. / 7.90. Een historische roman
van den grooten schrijver van Het Vuur".
P. H. RITTER |r., HET HUIS EENER
KUNSTENARES (INA BOUD1ER-BAKKER).
Prijs ing. / 1.20; linnen / 1.75; leer ?3.25; snede
/ 3.75. In dit boekje wordt op novellistische wijze
de oud-Hollanclsche woning beschreven, waarin
onze romancière mevrouw Ina Boudier-Bakker
leeft en werkt.
FELIX HAGEMAN, OOM JERRY. Oorspron
kelijke roman. Prijs ingenaaid" / I.?; Gebonden
? 1.50. DJ Schrijver voert den lezer aanvankelijk
in de wereld der Amsterdamsche studentjes,
waar Josephine van Laer haar best doet om
zich een levenspositie te verwerven. Maar een
simpel pakje aandeden werpt eensklaps die edele
voornemens overhoop en,,Jus" ziet zich geplaatst
voor de noodzakelijkheid, een reis te ondernemen
naar ecu geheimzinnige)! oom, die het pover
fortuintie van mevrouw Van Laer beheert. Jos
wil haar mijn in Mexico zien. Oom Jerry gaat
mede. Wat dan wel komen moet mijn oom"
wordt mijn echtgenoot" !
LODE OPDEBEEK, PETERS KIND. Met
talrijke illustraties. Prijs ingenaaid ? 1.90; in
prachtband ? 2.50. Een weesje wordt door zijn
Grootvader-Dooppeter bij zich opgenomen. De
oude man blijft met zijn kleinkind alleen op de
Wereld en wijdt al zijn dagen en zijn nachten
met de groote liefde van zijn ontvankelijk harte
aan deze opvoeding. Maar het draait verkeerd
uit. Het is liet jongetje dat de opvoeding van
zijn Peter maakt. De oude man w'ordt Weder
een kind en laat zich door de levensopvattingen
Van den kleine leiden en beleeft gelukkige uren
als in den tijd van zijn eigen kinderleven.
HETBOEK
VAN DEWEEK
TOP NAEFF
Prijs ingenaaid f2.50;
gebonden f3.25
Uitgave van VAN HOLKEMA i WARENDORF^dam
3
r
lr