Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2527
VAN HOLKEMA &
EN E M. QUERIDO
WARENDORP
AMSTERDAMJ
VOOR DE UITGAVEN VAN DE UITGEVERS VAN HOLKEMA &
WARENDORF EN EM. QUERIDO WORDT VERWEZEN NAAR
DE TIJDINGZAAL
DRIEMAANDEL. TIJDSCHRIFT VOOR BOEKENLIEFHEBBERS,
WAARVAN AFLEVERING 3, HET SPECIAAL VOOR ST.
NICOLAAS INGERICHTE NUMMER, ZOO JUIST IS VERSCHENEN EN
OP AANVRAGE GRATIS EN FRANCO WORDT TOEGEZONDEN
DIT NUMMER BEVAT BEHALVE EEN
ZEERLEZENSWAARDIOEN INHOUD ZEER VELE ILLUSTRATIES
REPARATIE VAN GEBROKEN
KUNSTVOORWERPEN
FREDERIKSPLEIH 15
AMSTERDAM
I.
LEVERT
WOON INH(HriNjEN
EN VEl/lfcRINCjEN
Zooeven verschenen:
EDITH WERKENDAM
MODEL
Prijs ing. f3.90; geb f4.90
De schrijfster toont in dezen roman
o. m. aan, dat een model niet altijd
een min of meer abscuur wezen
hoeft te zijn, een mooi dier» dat
maar poseert zonder meer, maar
dat het ook iemand kan zijn met
een roeping, met den verheven wil
den ^kunstenaar te inspireeren.
Uitgave EM. QUERIDO A'dam
Cliché's
Van Leer
AMSTERDAM
' Niet alleen Tafelgoad.'
óók keuken- en beddegoed moet
helder en frisch zijn! DE
PELIKAAN" te GOUDA levert U een
heldere wasch tegen concurreerend
tarief en onder garantie.
^Hebt U 't al geprobeerd'i
Vraagt eens om onze prijs
courant No. 106.
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 3.?per kwartaal
jf t 10.?per Jaar bij vooiuitbetaling.
EEN MODERN PATROON
Verlof te vragen omdat je niet kan werken vanwege het
spit in je rug ? Maar man dat is onzin, daartegen helpt geen
verlof, maar wel Togal-tabletten."
GREPEN
door CARRY VAN BRUGGEN
DE PIANOLA.
Er Was eens een Amsterdammer, die in Amster
dam zijn kost niet kon verdienen. Maar hij had,
gelukkigerwijs, in Antwerpen nog een stuk neef"
en dat stuk erbarmde zich zijner en bood hem een
plaats op zijn kantoor. Onze man verheugd, hij
was al drie jaar verloofd met een eveneens in
Amsterdam woonachtige schoone, en vond het
Welletjes. En zoo is hij dan met de uitverkorene
zijns harten naar Het Zuiden" vertrokken en
heeft zich in Antwerpen metterwoon gevestigd
en is aldaar in het huwelijk getreden en leefde
er nog vele gelukkige jaren met vrouw en
kroost... Van dat kroost Werd de oudste zoon zijn
groote en bijzondere trots, de knaap lei zich al
vroeg op de dichtkunst toe en mocht op nog
jeugdigen leeftijd het genoegen smaken dat een
uitgever zijn verzen het licht wilde doen zien".
Zoo noemt men zulks, zei Stoffel. En dies ver
scheen, op een mooien morgen, als het
loodsmannetje den haai vooraf, des uitgevers veel
belovend prospectus.
De jonge A.Z." zoo heette het daar is
Nederlander van geboorte, doch bracht zijn jeugd
door in België, waar hij leerde zien en voelen met
die eigenaardige vlugheid van zintuigelijke Waar
neming, welke den Vlamingen eigen is, terwijl hij
zich in zijn typische en bondige uiting bekwaamde
met het voor den Zuiderling zoo moeilijk hanteer
bare instrument der beschaafde Noordelijke taal.
Deze dubbelheid, deze Noordelijke kanaliseering
van Zuidelijke springbeken" lezer, bewaar uw
ernst verleent zijn gedichten zulk een bijzon
dere persoonlijkheid, die frischheid van visie,
Welke zich vertalen moet in woorden van
onderWorpen en spelend beheerschte taal, leidt tot zulk
een oorspronkelijkheid, die samenwerking van
Vlaamsche oogen en een Hollandschen mond, dit
leven van een Zuiderziel in een Noorderlichaam...."
Houd mij vast, maar nu kan ik zelf mijn ernst
niet meer bewaren. Denk ook eens aan: het jonge
mensen in kwestie is van vaders en moederszijde
Amsterdammer , het jonge mensen in kwestie
is Jood! Ik neem aan dat de
prospectuspoëet dat allemaal niet wist, of we zouden, van
springbeken en kanalen gesproken, aan de Jordaan
niet ontsnapt zijn. Aan de Palestijnsche niet,
en aan den Amsterdamsche niet, Want zoo een
Jordaan a doubléusage is toch ook al te verleidelijk
en ligt niet de Jordaan tusschen grachten? We
hadden dan beken, kanalen, rivieren en grachten
gehad....
f Bij ons hier in Laren kunt u alle dagen een mansper
soon in zeventiend-eeuwsche plunje zien loopen
flambard, lange haren, wambuis met gordel, korte
fluweelen broek, lage gegespte schoenen hij is
wever van zijn stiek" en maakt in levenden lijve
propaganda voor ambacht en handwerk, tegen
machien en mechaniek. Ik gun natuurlijk den
man zijn plezier en we moeten hier alevel zoo iets
hebben of Laren zou Laren niet meer zijn ,
maar we dienen het machien toch niet al te straf
te verachten. Denk eens aan de zegeningen van
een rekenmachine voor Wie zijn tafels" vergat,
van een schrijfmachine, voor wie nooit uit de
hanepooten kwam. En dan de uitvinder van de
pianola apropos.... héft de man eigenlijk al
een standbeeld? Ik stel voor het een plaats te
geven ? en zulks gedeeltelijk op kosten van mijn
prospectus-poëet! naast dat van diens meer
directen leermeester, den uitvinder van de moderne
anthropo-psychologie. Want aan dezen dankt de
man zijn boterham, zoo hij er een heeft. En ze
hooren naast elkaar.... wat zeg ik? Op n en
hetzelfde voetstuk hooren ze, als Schiller en Goethe,
als Shelley en Byron of welke andere Siameesche
tweelingen ook. Oordeel zelf, lezer.'
Voorheen geen mogelijkheid om ernstige muziek
goed te spelen zonder aanleg, zonder studie,
zonder smaak, zonder vlijt. De pianola verschijnt
en een iegelijk brengt Beethoven en Bach ten
gehoore. Men koopt zich zijn instrument, men
koopt zich zijn rollen en de affaire rolt.
Voorheen geen mogelijkheid als criticus of
essayist iets te bereiken zonder aangeboren artis
tiek begrip, zonder scherpzinnigheid, zonder het
vermogen tot de bewegingen en roerselen van de
menschenziel, de dichterziel, wezenlijk door te
dringen. Versta mij wel, niet elk criticus of essayist
bezat ooit die gaven en dat vermogen, maar hij
wist dat hij in die ^richting streven moest, met
inspanning, overgave en geduld.
Daar verschijnt als een reddende engel de'pianola
der kunstcritiek, de moderne anthropo-psychologie.
Het leven is druk, we hebben geen tijd. We kunnen
niet leeren weven, niet leeren piano-spelen, niet
leeren begrijpen , geeft ons Derhalve getouwen,
pianola's en ezelsbruggetjes," gezegd: systemen.
Want we willen allemaal musicecren en we willen
allemaal over kunst babbelen, vooral over letter
kundige kunst, en dat laatste liefst in het publiek.
Welnu, koopt rollen tot het eene, koopt levens
beschrijvingen en stamtafels tot het andere doel.
het eene is zoo simpel als het andere. Daar heb je
bijvoorbeeld den Componist X. Een Rus. Klopt!,
Russische weemoed, golfslag van de Wolga. Maar
luister nu eens even naar die jolige walsen, óók
van vriend X. Geen nood. Russische uitgelatenheid,
stap van het steppepaard ! Wat zijn ze van leer
getrokken toen Lenin stierf. Ik popel om het te
citeeren want het ligt voor mij ? doch houden
we ons bij X. Zijn moeder is een Engelsche, kijk
hier, het staat in het boekje. Nou-nee, zijn moeder
zal geen Engelsche zijn.... spreekt uit die sonate
Engelschflcgma.of spreekt uit die sonate somsgeen
Engelsch flegma? En wat denk je van het eigen
aardig rhytme in deze finale? Maar lieve ziel...
dat is toch duidelijk zijn fiere Spaansche achter
neef kijk hier, pagina 10: Als jonkman bezoch
hij in Spanje een aldaar gevestigden neef zijns
vaders !" vermengd met, met.... ingehouden
Engelsche heftigheid. O, het is zoo makkelijk
en je ziet het dadelijk als je het eerst maar
weet.
Ellc est composée d'une série de phrases stér
otypées, dont les adeptes se servent au gréde leur
caprice". Is dit een zinnetje uit een prospectus
voor een nieuw soort pianola? Neen, toevallig niet,
ofschoon het best zou kunnen, het is een zinnetje
uit het boek van Jean Finot, Le Préjugédes
Races" en het woordje elle" slaat op de
hedendaagsche anthropo-psychologie, die soepele
pseudo-science", die tot elk probleem den sleutel ver
schaft, en waarin alles klopt", letterlijk sluit als
een bus, als een politiemuts, precies als de sommen
van een schooljongen, die de antwoorden achter in
zijn boekje heeft staan. In geen der beide gevallen
is het raadzaam te dicht met den neus op de 'eigen
lijke redeneering te liggen.
Ja, we beleven een gezegenden tijd. Een kind
kan den wasch bedienen".Het staat in alle kranten.
U speelt klassieke meesters, zonder kennis van
muziek". Het staat er vlak naast. Probeer het, doe
er eens een gooi naar ! Prent u de ezelsbruggetjes
der anthropo-psychologie in het hoofd, schaf u de
levensbeschrijvingen en de stamboomen der ob
jecten uwer belangstelling aan en steek van wal als
criticus, als essayist. Tientallen hebben het voor u
gedaan, doen het nog dagelijks en zijn
lieden-vangczag !
ouoo
TABAK
f
i"