Historisch Archief 1877-1940
No. 252?
DÉROENE AMSf RDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
AFBREKEN IS NIET OPBOUWEN
dOOr E M M Y J. B E L I N F A N T E
Er bestaat tegenwoordig een sterke neiging tot
reactie op het gebied van de vrouwenbeweging
De jongemeisjes van dezen tijd zijn geboren met
een aantal rechten, die zij niet waardeeren, en
evenals haar mannelijke vrienden opgevoed met
zeker besef, dat zij voor zichzelf hebben te zorgen,
dat helaas wel noodig is, waar de strijd om het
bestaan zoo zwaar is geworden, maar dat in zijn
overdrijving geen prettigen indruk maakt op hen,
die niet uit beginsel anti-feminist zijn en hun, die
dit wel zijn, een geschikte aanleiding biedt, om de
vrouwenbeweging van alles de schuld te geven.
Onder de vrouwen van deze soort behoort Gina
Lombroso, de knappe schrijfster van De Ziel van
de Vrouw", die echter zelf een zoo sterk vrouwelijke
ziel heeft, dat zij wel zeer eenzijdig is in haar op
vattingen omtrent vrouw en vrouwenbeweging,
ook nu zij een tweede boek, als een soort vervolg
op het eerste geeft, waarin zij, na de resultaten van
de vrouwenbeweging of wat zij als zoodanig
beschouwt te hebben afgebroken, gaat opbouwen,
n.l. den vrouwen raadt hoe het beste te maken van
haar vrouwelijke ziel onder de tegenwoordige om
standigheden. Want al vangt zij De Vrouw in het
Leven"!) aan met een inleiding, waarin wij op
nieuw al de bezwaren tegen het aanvaarden van
een betrekking voor de vrouw vernemen, de
schrijfster ziet toch wel in, dat zij den uurwijzer
niet achteruit kan zetten, en dat in de maat
schappij, waarin de vrouw van haar plaats is
gedrongen door den man" zoo zegt Gina
Lombroso door de machine" meenen wij de
vrouw, die niet huwt en niet gefortuneerd is, een
betrekking moet vinden, om te kunnen bestaan.
Uitgaande van haar beschouwingen over de
ziel van de vrouw, meent zij de vrouw het best het
geluk te kunnen geven, in betrekkingen, waar zij
haar altruïstische instincten kan volgen en zich
schikt in een bescheiden positie, waarin zij uit
gebuit zal worden, d.w.z. waarin zij veel zal
moeten werken voor een kleine vergoeding, maar
op voorwaarde, dat de positie vast is". Zij acht
dit de beste partij voor hen (dit hen voor vrouwen
komt voor rekening van de vertaling) die behoefte
hebben om te werken en die de kunst niet verstaan
om werk te zoeken".
Dit is n.l. een van de axioma's van Gina Lom
broso, dat de vrouw de kunst niet verstaat om
werk te zoeken. En toch durven wij ons afvragen,
is dit waar? Wij kennen in onze omgeving evenveel
voorbeelden van mannen, die deze kunst niet
verstaan en van vrouwen die deze wel verstaan en
zouden niet zoo zeker zijn van onze zaak als deze
Italiaansche, die ons reeds in De Ziel van de
Vrouw" ergerde met haar apodictische tegen
stelling van de mannelijke en de vrouwelijke ziel,
al behooren wij niet tot die feministen, die ont
kennen, dat er verschil is tusschen mannelijke en
vrouwelijke ziel.
Alleen zien wij het leven en de menschelijke ziel
veel gecompliceerder dan de schrijfster van ,,De
Ziel van de Vrouw" en daarom is er voor ons in
haar vele gepraat en geredeneer toch de fout, dat
zij alleen erkent vrouwelijke vrouwen en mannelijke
vrouwen en daarom, als zij schrijft voor de vrouwe
lijke vrouwen, zooals zij beweert te doen, eigenlijk
maar voor een veel kleiner groepje bezig is dan zij
zich verbeeldt.
Zoowel haar hoofdstuk over de beroepskeuze
als dat over de opvoeding, had zij aanmerkelijk
kunnen bekorten, als zij niet haar stokpaardje
bereed van de vrouwelijke ziel, maar ieder individu
wilde geven wat haar toekwam, volgens haar in
gewikkelde en eigenaardige combinatie van manne
lijke en vrouwelijke eigenschappen, waarbij bij de
een het vrouwelijk gevoel meer op den voorgrond
treedt, bij de ander het vrouwelijk gezond ver
stand, bij de derde de vrouwelijke levendigheid,
in oneindig veel afwijkingen.
Jammer, dat zij de beteekenis van ons Nationaal
Bureau voor Vrouwenarbeid bij de beroepskeuze
niet kent. Jammer ook, dat zij haar stokpaardje
berijdend, dat de vrouw alleen uit
onafhankelijkheidszin sommige beroepen zoekt, en o.a. hulp in
het gezin aanbevelend voor de vrouw, vergeet,
dat daarbij niet alleen de afhankelijkheid de
vrouw drukt, maar ook het gebrek aan liefde, in de
vreemde omgeving, zoodat een andere vrouwelijke
eigenschap in het gedrang komt. Jammer, dat zij,
uitgaande van de zwakke ziel van de vrouw, die
steun behoeft, niet beseft, dat onze maatschappij
niet gediend is van wezens, die steun behoeven,
dat die ziel kan groeien en sterk worden wat
niet mannelijk beteekent door een opvoeding,
die de vrouw leert, dat zij eens een verantwoorde
lijkheid zal moeten dragen als mensch, en dat een
dergelijke zelfstandige vrouw voor man en gezin
veel meer beteekent, dan de vrouw met al de
vrouwelijke zwakheden, die Gina Lombroso wil
handhaven voor de tegenstelling man-vrouw, die
haar ideaal is.
In haar opvattingen over het huwelijk, diezelfde
ongezonde opvatting; zij kent feitelijk, echt
Italiaansch, slechts twee soorten huwelijk, het
mariage de raison, door de ouders tot stand ge
bracht of het huwelijk, waarin alleen de zinnelijke
liefde een rol speelt. Daarom heeft wat zij schrijft
zoo weinig waarde voor ons in Holland, die ze
kennen de huwelijken uit echte genegenheid ge
sloten, waarin de liefde groeit in het huwelijk,
waarin de man trouw blijft en eerbied heeft voor
zijn vrouw, en zij, zonder te willen heersenen, of
hem te binden door coquetterie, zijn gelijke blijft,
haar waardigheid begrijpt en beurtelings zijn raad
vraagt en hem tot steun is. Die huwelijken bestaan
onder feministen en hen, die zich verbeelden het
niet te zijn.
Doordat telkens haar uitgangspunt, dat is van
de anti-feministe, die niets begrijpt van de ideëele
doeleinden der vrouwenbeweging, maar in iedere
feministe een man-vrouw ziet, die wil regeeren en
naar roem haakt, zijn haar conclusies zoo er naast,
al willen wij volstrekt niet betwisten, dat zij,
zoowel in De ziel van de Vrouw", als in ,,De
Vrouw in het Leven", zeer vele juiste opmerkingen
maakte, welke een goed inzicht toonen in de manne
lijke en vrouwelijke psyche en de moeilijkheden
in de verhouding tusschen man en vrouw.
Alleen moge er in theorie een mannelijke en
\rouwelijke psyche zijn, in de practijk is het ge
vaarlijk bij onderwerpen als beroep, huwelijk en
opvoeding algemeene voorschriften te geven, ge
baseerd op de" mannelijke en ,,de" vrouwelijke
psyche.
Het is dubbel gevaarlijk, waar de schrijfster
door het vele, dat oppervlakkig beschouwd waar
schijnt in haar beschouwingen, het vertrouwen
wint van de massa der gemakzuchtige vrouwen,
die nooit geplaagd zijn met hersengymnastiek
maar voor courtisane" niet voor moeder
werden opgevoed, en nu zich op deze geleerde"
vrouw beroepen, om de vrouwenbeweging weer
een duw te geven.
Met genoegen zagen wij uit dit tweede boek, dat
Gina Lombroso niet enkel bijvalsbetuigingen op
haar eerste boek heeft gekregen, maar ook critiek.
Wij zijn overtuigd, dat ieder, die nadenkt de
zwakheden en de vaagheid zal zien van het vervolg,
dat de remedie zou brengen voor vele kwalen,
welke Gina Lombroso bii de nieuwe vrouw ont
dekte.
Dat zij de vrouw niet wezenlijk helpt, dat zij na
te hebben afgebroken niet wezenlijk opbouwt,
was onze vaste overtuiging, na de lezing van De
Vrouw in het Leven". Telkens zetten wij in ge
dachte een vraagteeken of een uitroepingsteeken,
telkens werden wij korzelig over het naive dilet
tantisme, waarmede in quaesties als beroepskeuze,
woning der vrouw, onderwijs, moeilijk uitvoer
bare methoden werden aangewezen zonder dat
practisch de mogelijkheid werd toegelicht.
Zoo wil schrijfster de vrouw wel voor zich het
terrein der geneeskunde doen veroveren, omdat
de vrouw, daarin het middel vindt om anderen
vreugde te bereiden", maar zij zegt niet, hoe zij
hier den man moet verdrijven. (Wij zouden dit
niet wenschen.) Trouwens zij vergeet volstrekt de
wetenschappelijke zijde van het beroep, zooals zij
heeiemaal niet inziet, dat bijna aan ieder beroep
een mannelijke en een vrouwelijke zijde is, en dat
het daarom goed is, dat de mannen en vrouwen,
die zich volgens hun intellectueelen of artistieken
of fysieken aanleg er aan geven hun eigen karakter
er in leggen.
Had zij dit betoogd en veel herhalingen weg
gelaten, had zij oppaedagogisch gebied en op femi
nistisch gebied de ontwikkelingsgeschiedenis wat
ruimer opgevat en getracht te begrijpen, haar
boek zou hebben gewonnen aan diepte van inzicht.
Nu stelt het teleur en verbazen wij ons soms
over de koppigheid, waarmede Gina Lombroso
zich blindstaart op de buitensporigheden van
vrouwenbeweging en democratie, zonder er aan
te denken, dat de O.W.ers bezig zijn de cultuur
te bederven, en hoegenaamd niets voelen voor de
liefdadigheid, die schrijfster aanprijst.
Wij zullen ons bepalen tot deze grieven en het
lijvige werk niet in zijn onderdeelen ontleden. Ons
heeft het teleurgesteld.
Wie opbouwend werk wil doen, moet op dege
lijker basis bouwen dan deze Italiaansche, die
ondanks haar wetenschappelijke studie en haar
verre reizen, Italiaansche vrouw is gebleven in den
meest bekrompen zin.
1) Uit het Italiaansch door J. Henzrl. Uit
gave W. J. Thieme & Co., Zutphen.
n^p^mxHM*
Kjngers'
Corina
Bonbons
een delicatesse
Bijzonder fijne
smaaK
OVER BOEKEN EN TIJD
SCHRIFTEN
Kalender van de Nederl. Vereeniging van Huis
vrouwen. Ontwerp Flits Lensvelt. Uitvoering
Vereenigde Drukkerijen Amsterdam. Ditmaal is
de Vereeniging met een flinke weekkalender voor
den dag gekomen. Een wandstuk dat door zuiver
heid van kunstopvatting en vroolijke
kleuruitbeelding gunstig afsteekt bij de kalenderschilden
der vorige jaren. Het weekblok, geschikt voor
notities, is door de afdeeling Middelburg leerzaam
en onderhoudend verzorgd en geeft op elk ge bied
genoegelijke en practische gegevens. Het schild
werd door Frits Lensvelt behandeld in linoleum
snede en door de Ver. Drukkerijen in vierkleuren
druk op zér verzorgde wijze uitgevoerd.
Gehoor voor het zwakke kind. Een gedenkboek,
gratis uitgegeven ter gelegenheid van het 40-jarig
bestaan Mei 1924 van de 's-Gravenhaagsche Ver
eeniging voor gezondheidkolonies (afdeeling van
het centraal genootschap voor
Kinderherstellingsen Vacantiekolonies) door de uitgeverij Ontwik
keling" den Haag.Het boek spreekt voor zich zelf,
't geeft de bleekneusjes in hun zomertehuizen, bij
hun spel in bosch en veld, ook de inrichting van
't oude Koloniehuis te Leuren het nieuwe te
Soesterberg. Bij het doorbladeren beseffen wij hoe nuttig
dergelijke vereenigingen ten gunste van het zwakke
kind|en dus van de volkswelvaart werken. Wie nooit
een koloniehuis in bosch of duin bezocht, gaerzich
in persoon van overtuigen. Daar Wordt frisch,
mooi werk verricht ! En de bleekneusjes zelf, hun
vroolijke gezichtjes doen begrijpen dat het steunen
van deze philantropische instellingen zoo ont
zaglijk veel levensblijheid en levensmoed van an
deren inhoudt.
KleineBetje uit de pastorie door Henriette Wijthof.
Illustraties van Anna Wijthoff. Uitg. M. C.
Kroeseklaas, Apeldoorn 1925. Een verhaal uit den ouden
tijd, voor meisjes van 14?15 jaar. Dat Betje's
jeugd hemelsbreed verschilt van de jonge
jaren van onze tegenwoordige kinderen, laat
zich denken. Het eerste plaatje is teekenend, als
in liet antieke milieu met de olielamp en de ronde
tafel de familie bijeen is met breikous en lange
pijp en 't kleine Betje van 12 jaar in flink wijde
jurk met groote doffen, hoog wit schort, lange
pijpenbroek, platte schoenen en twee
hangvlechtjes, bij het spinet blijkbaar met veel gevoel
staat te zingen Fleuve du Tage". De stijl van het
boek moge iets te veel in ouderwetschen trant zijn,
de inhoud geeft een aardigeti kijk op het kinder
leven van voorheen, toen moeder nog kon zeggen :
Neem je borduurwerk van middag maar kind,
en ga bij 't raam zitten".
Kijstgerechten en toetjes Schotels voor klein
gezin Taarten en ander gebak.
Drie genoegelijke boeken, ruim geïllustreerd,
met tal van recepten. Samengesteld door Martine
Wittop Koning. Uitg. A. W. Segboer's Uitg.
Maatsch. Den Haag. Prijs /0.50 per stuk.
E. M. R.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan we! boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud-BussenV'
Kerkstraat 187. Tel. 49344.