Historisch Archief 1877-1940
No. 2528
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD: VOOR NEDERLAND
13
GELUKKIGE MENSCHEN
' _, ? * , -, ,, ., ^
voor »d£ Groene Amsterdammer door George van Raemdonck
.
DRAMATI/CHE KRONIEK]
COR RUYS-ENSEMBLE, Thuiskomst, door Jean
Jacques Bernard.
Het schijnbaar eenvoudig tooneelwerk van J. J.
Bernard, waarin hij de novelle, of liever gezegd,
een stof, die zich voor den novelle-vorm het
best zou eigenen, overplant op het tooneel, moet
?wel moeilijk te maken, en vooral te vullen zijn.
En daarnaar vind ik, dat het zich toch eigenlijk
niet loont. Het zijn ontegenzeggelijk lieve, gevoe
lige schetsen en als zoodanig zuiver gehouden.
Wij kennen er drie nu: Martine", l'Invitation
au voyage", dat verleden winter de Studio"
in den Haag heeft gebracht,en dit: Le feu qui
reprend mal." Zij laten talentvolle
tooneelkunstenaars, met veel en intensief scheppend vermogen,
de vrije hand, hetgeen zijn bekoring en zijn
voordeelen meebrengt, doch overvragen den impro
visator daartegenover op een terrein, dat maar
«en beperkte fantaisie wekt, en toelaat. Het is
klaarblijkelijk meer een fijngevoelig dan een rijk
gemoed, dat hier den spelers opdracht geeft.
Zelfs in het gunstigste geval, en wij kennen,
dank zij Marguérite Jamois en Tilly Lus, inderdaad
gunstige gevallen, laat de eind-indruk, als Winst
"«oor een geheelen avond, te Jceg. Wij herinneren/
ons, naar huis wandelend, de lange pauzes tusschen
de bedrijven niet minder treffend dan de beroemde
,,stiltes" in den tekst, die, zegt men, een specia
liteit van dezen schrijver zijn. En wij kunnen
de gedachte niet van ons afzetten hoeveel pén
tranter deze verhalen zouden zijn gebleven, uit
geschreven door den bewogen auteur op geduldige
bladzijden, en ons aangeboden onder gesloten
couvert. Geheeld" in atmospherische woorden,
die ieder voor zich in het avond-uur dicht onder
de oogen zijner verbeelding zou brengen.
UitgeJezen en gerangschikte woorden kunnen altijd
?weer nieuw zijn, voorwendsel tot nieuwe droomen.
Maar op het tooneel blijft het woord ondergeschikt
aan het gebaar; de handeling domineert. Daarom
omdat het tooneel nu eenmaal heel andere
eisenen stelt dan de litteratuur komt mij
de moderne methode om stilte en stemming"
te dramatiseeren weinig met den aard der drama
tische kunst strookend voor. Men kan Jean
Jacques Bernard, een fijn letterkundige, niet
ook een zeker dramatisch talent ontzeggen,
doch dat schijnt mij van lager orde hij schept
?een klein conflict, dat leidt -tot pp het tooneel
nogal versleten effecten dan zijn vertelkunst.
Het tooneel heeft de allerhoogste pretentie,
daarmede vergeleken is de novelle, waarmede
men op zijn pantoffels in het hoekje van den
haard kan blijven zitten, een nederig ding. Een
tooneelstuk vraagt binnen het bestek van enkele
'uren volledige concentratie, de aandacht van
honderden voor de essentie van wat een schrijver
.aan levensvervuldheid in zich draagt, volgroeid
tot plastische gestalten. Uit dien hoek beschouwd
komt mij het verdienstelijk werk van Bernard,
.zelfs bij de schoone voldoeningen die de vertolking
?daarvan kan bieden, te bescheiden voor.
Van de drie genoemde werkjes heeft mij dit
.laatste, vertoond onder den titel Thuiskomst"
het minst bevredigd. Het loopt voor een deel
?parallel met l'Invitation au voyage", maar
?mist daarvan de distinctie. Daar is het de vrouw,
?die door het vluchtig bezoek van een zakenvriend
uit verre landen, uit de koers van haar tevreden
'leventje slaat; hier is het de man, die na vier
jaren krijgsgevangenschap, door het
oorlogsavontuur ongeschikt blijkt geworden voor het
normale leven, dat hij leeraar in een provincie
stadje ??tot vóór den oorlog met zijn lieve, jonge
vrouw zoo gelukkig had geleid. Het is een geval,
?dat men bijna het drama van den vrede zou
ikunnen noemen, het echec van een ontstellend
aantal huwelijken. Een geval, dat ons in zijn
smartelijke begrijpelijkheid als tijdsverschijnsel
niet onverschillig kan laten. De tranen springen
rons in de oogen wanneer AndréMérin acht dagen
;na den wapenstilstand, havenloos als een bedelaar,
:maar levend \ in zijn eigen woning terugkeert
.en zijn vrouw in de armen sluit. Wij leven het mee
'hoe alles in dit huis hem buiten zichzelf van geluk
maakt, zijn fluweelen jasje, dat nog in de kast
hangt, de zeep, die zoo lekker ruikt! En ook de
i reactie na dien eersten roes, waarin de vervreem
ding zich gaat doen gevoelen, het gemis van
.dien grooten factor in het burgerlijk geluk: de
gewoonte, de aandacht spitst op al wat tot dit
huis behoort.
Hiermede worden wij voorbereid op het con
flict, waarop het verdere verloop van het stuk
.Is gebouwd: de ziekelijke achterdocht, die Andr
bekruipt ten opzichte van
zijn brave vrouw, zoodra hij
verneemt, dat zij de laatste
drie maanden, op last van
den burgemeester van het
stadje een Amerikaansch
officier heeft ingekwartierd
gehad. Deze gemoedsgesteld
heid gevoelen wij in den
dramatischen vorm ? i al
gauw als pathologisch, en
onze aandacht voor het con
flict verslapt daarmede. Wel
iswaar gaat het vrouwtje,
Blanche, niet geheel schoon
uit. Al is er niets gebeurd",
rein onverschillig gelaten
heeft die Amerikaan haar
niet; dat hij haar op het
laatste moment vóór zijn
vertrek zijn liefde nog durfde
bekennen, bewijst dat zij den
afstand niet voldoende heeft
weten te bewaren. In zoover
is André's ongerustheid niet
ongegrond, in gedachten was
zij inderdaad op gladde pa
den; haar heilige verzeke
ring, dat zij zich niets te
verwijten heeft, geldt voor
alles, behalve voor den
droom. Bij alle oprechtheid
lijkt zij haar man toch iets
onnoembaars te verzwijgen,
hetgeen zijn hoogtepunt vindt
in ^n brief van den Ameri
kaan, dien zij graag als bewijs
stuk, ongeopend aan Andr
ter hand had willen stellen,
ware niet de vrees, dat er
iets in kon staan", dat, in
plaats hem te overtuigen-, ~ *»
olie op het vuur zou werpen, S ««-*<<u««i««t«».
in haar opgekomen. De strijd in de afdeelingen van de Commun. Partij. In onze rijerfis er
Hier bij dit psychologisch niemand, die zich over dit alles zenuwachtig maakt". De Tribune
zoo innig menschelijk ge-
-draai", dat den argwaan
meer en meer ivoedt, missen wij het meest de
bladzijden, welke in duizenderlei ifijne schakee
ringen het innerlijk Fder schuldeloos schuldige
vrouw, naast dat van den blindelings zich
folterenden man, zouden bloot leggen. £
Op het tooneel ging dit alles te snel en bleef
het conflict oogenschijnlijk te klein om ons aan
het hart te groeien. Wat wij zagen, was 'een
kribbigen Othello in klein-burgerlijk formaat, en een
chronisch getreiterde vrouw, die er eindelijk
genoeg van krijgt. Een herhaalde betuiging van
den Amerikaan, met de bede tot hem te komen,
moet den doorslag geven. Dat zij dit alleen doet
in de fantaisie der jonge vrouw, laat zich hooren.
Haar armen man, na de vier afschuwelijke jaren,
die hij achter zich heeft jaren, waarin ook zij
leerde wat de eenzaamheid" beteekent in
den steek laten? ____ daarvoor heeft Blanche
immers te veel hart, en te weinig temperament.
De gedachte aan zijn verlatenheid werkt al
voldoende op haar gemoed. Eén berouwvol woord
van Andrédoet het overige. Het beminnelijk .
pleidooi van diens ouden vader deus-ex-machina aldoor achter h"m voelden, de jaren van ontbering
r - -. . _ . . , ,_?-?:_ ? _ i_ pn mnrpplp nntwrirntmcr
KONINKLIJKE BAZAR
82 Zeestraat Den Haag
Tijdens de St. Nicolaas-weken
- MÉR DAN OOIT
EEN BEZOEK WAARD
lederen middag TEA-CONCERT
was overbodig. Het slot, waarbij zij zich
zwijgend weder naast haar man aan den
huiselijken aard zet, is niettemin een triestig
en moreele ontwrichting.
Cor Ruys, als de vader van André, completeerde
dit samenspel, dat men niet licht moet tellen al
lot rie tig van burgerlijke onvolkomenheid, Ujkt het - als het slaagt - een handverdraai
'. ll"-°l s , & J _...._ ? M;?i Hu snep de ITIIT dp ro wat nnnnndip . Fransrh'
Hij speelde mij de rol wat onnoodig Fransen",
zonder veel kans op geestelijken groei. Want .
de liefde van den man blijkt tijdens de jaren van P de wijze zooals ons dat eenmaal het ideaal
beproeving niet gerijpt tot eenig liefdevol inzicht,
dat hem, al ware Blanche schuldig geweest,
met een tout savoir c'est tout pardonner", anderen, wat uit het kader. Met zijn mooie grime,
het geluk dezer vergiffenis had dien gevoelen als had hij evengoed, of beter, gewoon-menschelijk
jiti g<-'"" "».«.*.i & o kiinnpn 7iin «,'aarmprip rlp U/IITP pn yarhtyinniop
een levenswinst van hooger orde. En de liefde
van de vrouw heeft, nu zij den lang verbeiden
engeïdealizeerden echtgenoot heef t teruggekregen in
dezen lastigen staat, een te grooten knauw gekregen.
De liefdekracht: den boozen droom dezer vier
kunnen zijn, waarmede de wijze en zachtzinnige
vader" boven den ietwat geletterden
Franschman" schoon aardig als type van de soort,
zou hebben geboeid.
Een goede regie maakte dat de vierde in dit spel,
L'C l ic l ucrvi awi L . vn,n w\jt*\,n V*IV/UHI,M\,»J>.--- - _
jaren af te schudden, ontbreekt hen beiden, de Jos ter Braake, zich verdienstelijk van haar
poëzie eener milde gezindheid, op grond van veel lastige taak: op alle ongelegen oogenblikken zich
leed en veel begrip, kennen zij niet. Geen glim- fls ,,vriendin van den huize" te doen gelden,
lach breekt door. Ons dunkt: het leven had aan kweet.
dit huwelijk een te gemakkelijke prooi.
TOP N A E F F
Tilly Lus is voor deze stille kamerkunst gescha
pen, wat ervan te maken is, maakt zij ervan;
misschien een beetje zwaar op de hand, maar
zuiver en oprecht; de trouwhartigheid van Blanche
straalde haar oogen uit, tot in den nok van de zaal.
Er is ook meer kleur en kracht in haar spel
gekomen en de doorleefde natuurlijkheid van dit
spel blijft zich altijd onderscheiden.
Niet minder bevredigend dan zij vervulde dit
maal Frits Bouwmeester de moeilijke en on
dankbare rol van André. Het leek mij geen
geringe verdienste, dat hij erin slaagde dezen
man in zijn optreden verschoonbaar, en zelfs
sympathiek, te houden, wijl wij den oorlog"
BOOTMOTOREN MOTORBOOTEN
Bingham & Lugt - Slepersvest l - Rotterdam