Historisch Archief 1877-1940
No. 2528
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
VEILING
JOHN BUZIAU
DERTIG JAAR KOMIEK
door BARBAROSSA
Over de volgorde ivalt misschien te twisten,
maar de voornaamste genietingen van ons volk
in deze dagen zijn: film, voetbal, jenever en ter
Hall's revue.
Ter Hall is een weldoener der menschheid ge
worden. Zelf klein begonnen als komiek in de
kleinste tingeltangels, heeft hij zich op zijn
Amerikaansch opgewerkt tot hij nu is meneer Henri
ter Hall, een gezien en achtenswaardig burger, de
groote propagandist voor een behoorlijken ouden
?dag voor onze helden der zee", lid van den_Raad
van Rijswijk, oud-lid der Tweede Kamer, wiens
Tiiet-herkiezing-vraag door al de Kamerleden, die
met hem zitting hadden, algemeen door zijn
oud-collega's betreurd wordt, zoo
zeer heeft ter Hall zich zijn eigen
plaats in dit bontgeschakeerde ge- a
:zelschap weten te veroveren. En
.als in dit artikel Buziau's talent
.als acteur-komiek en acrobaat
herdacht wordt, dan mag daarbij
?een woord van hulde voor ter Hall
uiet ontbreken. Zijn revues zijn een
nationale instelling geworden,
om?dat zij een soort kunst geven die
?den burger naar waarde weet te
schatten, een altijd kleurigi geheel,
een samenstel van gevoelige en
:grappige scènes, waarvan de ge
voelige meestal een of
anderonderWerp aanraken, dat leeft in het
hart van het volk?de talentvolle
.tekstschrijver Kees Valkesteyn mag
-waarachtig ook wel eens een pluim
.hebben ? en een onberispelijke
-.uitvoering zonder n schunnigheid
?of eenige concessie aan den wan
smaak. En daarbij is ter Hall zoo
;gelukkig geweest in de laatste tien
;jaar Buziau als eerste komiek aan
zijn gezelschap verbonden gehad te
hebben. Heel Nederland kent hem.
Een eerste rangs clown ! Ja. En
.hoe moeilijk de kunst van clown is weten wij
allen, alleen reeds uit het feit dat een
rnenschengeneratie maar twee, drie beroemde
.clowns kent. Een Eugène, een Busto, de
Fratellini's en Buziau. Maar bij al zijn
.lenigheid, zijn acrobatie, heeft hij nog een andere
?deugd, hij is tevens een verbazend knap acteur,
een komiek van de bovenste plank. Zijn geestige
.invallen zijn legio, als van de meeste groote
komieken is de rol die hem ter hand gesteld wordt
vrijwel blank papier en de wijze waarop hij een
scène tot haar hoogtepunt weet te voeren, is
meesterlijk, een Jan Musch waardig.
En hoe is deze eenvoudige Amsterdamsche
jongen, zoon van een musicus en een
liederenzangeres, tot deze hoogte gestegen, waarop hij een onzer
populaire Nederlanders is? Door zijn harde werken
in het variétéen zijn voortdurenden ernst, waar
door hij zijn kunst op peil heeft weten te houden,
bij al zijn levendigheid en spontaniteit, van goeden
huize blijft. En het is in zijn mond meer dan een
gelegenheidsuiting als hij, aan het eind van een
interview verklaart: ,,Mijn illusies? Een rustige
oude dag met mijn vrouw als ik over mijn roem
heen ben en de wetenschap dat wij onzen jongen
een goede opvoeding hebben kunnen geven."
DE VERZAMELING CAMILLO CASTEGLIONI.
Deze collectie, die van 17 tot 20 November bij
Frederik Muller geveild werd, was een der belang
rijkste die gedurende de laatste decenniën in
Amsterdam onder den hamer gekomen zijn. Zij
droeg een uitgesproken on-vaderlandsch karakter.
Delftsch aardewerk, lijzenporcelein, Hollandsche
kasten, Engelsche p'remiën ontbraken. Het beste
en belangrijkste dateerde van voor 1600 Er waren
antieke bronzen en bronzen der Italiaansche
renaissance; er was houtmarmer en terra-cotta
plastiek uit den zelfden tijd; een overvloedig
meubilair van Italiaansche of Spaansche herkomst,
ook al uit de dagen der renaissance was en bloc
uit de verzameling Willem van Aichholz over
genomen; de buitengewoon kostbare collectie
kerkelijke gewaden dateerde uit de 15de en 16e
eeuw; een perzisch tapijt met buffelgevechten
gedecoreerd, moest omstreeks 1600 onder de
regeering van Shah Abbas geweven zijn; van de
schilderijen waren de belangrijkste, een opwekking
van Lazarus aan Nicolaas Froment toegeschreven,
een zelfportret van Goos van Cleve, een vroege
Coreggio, voor 1550 geschilderd. De prachtlievend- '
heid van dien vroegen tijd kwam op de expositie
duidelijk tot uiting. Men kon zelfs besluiten, dat
een tafel vol renaissance-bronzen om de weelde
aan ronde en gevulde vormen, den glans van de
bruine patine en de schittering der overvloedige
glimlichtjes naar soberder kunst deed verlangen.
Die vond je in een kast met antieke bronzen en in
den op de oudheid geïnspireerden reebok, waarvan
de uiterst suggestieve contour en de kleur van
verweerd groen weldadig bescheiden aandeden. Het
auteurschap van den Nicolaas Froment had tot
twijfel aanleiding gegeven. Waarschijnlijk hebben
de bevalligheid der vrouwenfiguren en de zoetheid
van de kleur geleid tot eene beslissing ten gunste
van den franschen meester. De vorm van het hoofd
van Christus en de ruige karakteristiek der
mannelijke figuren deed aan noorderlijker herkomst
denken. Thans geldt het schilderij, dat eenmaal
(dertig jaar geleden) voor 1500 francs in het bezit
van Richard von Kaufmann overging als een
hoeksteen voor de geschiedenis der Fransche
schilderkunst".
Een groote afstand scheidde de 17de eeuwsche
Hollanders en Vlamingen van hun primitieve
voorgangers. In het kort bestek
der veilingzalen werd hij te snel
afgelegd. Men moest aan het een
voudig realisme van van Goijen en
de zijnen wennen. Eerst langza
merhand waardeerdet ge zijn so
bere, haast kleurlooze schildering,
den fijnen ernst van Van der Meers
wintergezicht en de rijkere kleur
van een klein stilleven van van
Beyeren. In dat opzicht pasten
zich Cavaletto, Belotto en Guardi
beter aan, in wier smakelijke land
schappen de Venetiaansche kleuren
pracht was blijven voortleven. Aan
Guardi werd daarenboven een op
merkelijk vrouwenportret (dame de
qualité) No. 37 van den catalogus,
toegeschreven. H E N N u s
WILHELMINA KLEIJ
m
24 Nov. 1845^24 Nov. 1925
door H. K. T E u N E
Hoe gezellig heb ik van mor
gen in de keuken van het huis,
Pletterijkade 49, met Mina Kley
een half uurtje zitten boomen. Ongegeneerd was
ik binnengekomen en ik zag na jaren voor 't eerst
weer het van levenslust stralende gezicht, al waren
de haren wit geworden en al was het gezicht met
meer rimpels doorploegd. En we hebben weer
als van ouds gelachen om den humor, waarmee ze
vertelt, niet van haar tooneelleven, maar van de
verhuizing, die pas had plaats gevonden, van
Voorburg naar den Haag. Oerkomisch heeft ze ons
voorgedaan, hoe zij zich die verhuizng dacht, de
geheele bagage samengedrongen tot een klein
pakje, mee te nemen in haar mantelzak. En terwijl
het zoontje van de familie Feiten?Steenbergen
kraaide van pret om de komische gebaren, bewon
derde ik de nog hoog opgerichte gestalte van
deze tachtigjarige, de krachtige altstem, die mij
vroeger zoo dikwijls ontroerde, de jeugd, waarmee
alles werd naar voren gebracht. Mina Kley
heeft de eeuwige jeugd, zou ik haast zeggen,
want in de vijf-en-dertig jaar dat ik haar ken, is
ze innerlijk zoo weinig veranderd, dat het mij een
raadsel lijkt.
Trouwens, oersterk was het geslacht, waaruit
zij voortkwam. Stelde zij mij in 1894, bij een
bezoek ten narent in Amsterdam niet vooraan
haar grootmoeder, die nog op tachtigjarigen leeftijd
WILHELMINA KLEIJ
alleen naar Dordrecht reisde, aan haar moeder,
Wier evenbeeld zij is; en toch was zij in dat jaar
reeds grootmoeder van de kleine van Ollefens.
Prachtige creatie's heb ik van deze
tooneelspeelster gezien, het eerst misschien n der
mooisten, de oude Petrouschka" in de Macht
der Duisternis" van Tolstoï. Maar daarna ook,
zoowel bij de Vos en van Korlaar" o.a. Mevrouw
Halma" in Eerloos", als bij de Nederlandsche
Tooneelvereeniging", tot welker oprichters zij
behoorde, 't Zij komisch, zooals in de Erfgenamen
van Rabourdin", 't zij dramatisch, zooals in
Rosmerholm", steeds wist ze te boeien door haar
uitbeelden van de persoon, die zij moest voor
stellen. Maar n rol overtreft alle anderen en wel
Vrouw Frochard" in de Twee Weezen". In dit
karakter heeft zij zich zoo ingeleefd, is zij zoo
gegroeid, dat het een meesterstuk is geworden,
niet te overtreffen.
Maar, zooals 't helaas meer gaat, men heeft haar
met deze rol verpersoonlijkt en al de andere mooie
creatie's worden vergeten voor deze ne.
Toen ik wegging heb ik haar gevraagd, waarom
zij in haar leven zoo weinig reclame had gemaakt
en ze bekende me volmondig, dat ze wars van
van al het gedoe der tegenwoordige tooneelisten,
die door reclame trachten omhoog te komen
en dat het haar zelfs speet, dat haar tachtigsten
verjaardag niet ongemerkt voorbij kon gaan.
Maar wel sprak ze van haren directeur, die haar
binnenkort, hoogstwaarschijnlijk in Januari, in
staat zou stellen haar Diamanten
Tuoneeljubilemn te vieren, een feest, waar ze zich heel veel
van voorstelt. Dan hoopt ze, zoowel in den Haag,
als Amsterdam en Rotterdam het kunstminnend
publiek te doen zien, hoe een werkelijk talent, al is
't dan ook niet modern, de Kunst dient, de Kunst,
die geen tijdperken kent, omdat zij ten allen tijde
waar moet zijn en het is.
24 November a.s. wordt zij opgenomen in de
categorie der tachtigjarigen, Waartoe nog
behooren Alex Paassen en Louis Moor. En het jon
gere tooneelgeslacht moge bewonderend opzien
tegen hen, die het tooneel hebben gediend door
eenvoud en waarachtig talent. Zoolang nog de
herinnering aan dezen blijft bestaan, kan ons
Tooneel niet verloren gaan.
Ancre Watch f850
Zilveren Polshorloge
met lederband f 9.50
Wekkerklokjes in
meer dan 50 modellen
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83 - AMSTERDAM