Historisch Archief 1877-1940
Ntf. 2520
0ÉGROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
MUZIEK EN FILM
door L. J. JORDAAN
Van verschillende zijden werd mij reeds her
haaldelijk gevraagd, waarom in deze rubriek de
muzikale begeleiding der films nimmer wordt ter
sprake gebracht. Was dit opzet of toeval wilde
men weten de kwestie was toch zeker belangrijk
genoeg ! Inderdaad: de kwestie is belangrijk genoeg
en juist omdat zij zoo belangrijk is, meende ik haar
te moeten uitstellen tot er gelegenheid was haar
uitvoerig te bespreken. Actueele recensies op de
muzikale begeleiding der rolprenten bleven hier,
op 'n enkele uitzondering na, achterwege. Ik
meende er niets van te moeten zeggen om de een
voudige, maar helaas ietwat verouderde reden,
dat er niets van te zeggen valt.
En we lezen toch geregeld in de dagblad-recen
sies, dat Max Tak's wakkere schare" 't pro
gramma weer op uitnemende wijze muzikaal
vertolkte" dat 't orkest onder Heuckeroth's
bezielende leiding" de verschillende films schit
terend illustreerde" en dat we die of die
kapelmeester een woord van lof voor de muzikale
begeleiding niet mogen onthouden" enz. enz.
Ja, ja de krant moet toch vol; nietwaar?
Overigens is 't vraagstuk der verhouding van
muziek tot film, nog lang niet in 'n stadium, dat
de actueele bespreking van muzikale begeleidingen
eenigen zin heeft.
Hoe is 'ter mee gesteld?
'n Jaar of twintig geleden, in dei.
voor-historischen tijd, zat in 't Bioscooptheater van Nögerath
'n blonde Lohengrin in 'n gekleede jas achter den
vleugel keek naar de film en fantaseerde en
improviseerde. Dit was Chris van Dinteren en de
ouderen onder ons zullen zich zijner nog best
herinneren, want er ging destijds 'n groote roep
uit van 's mans muzikale gaven. Ik heb hem zelf
nooit gehoord, maar een onzer bekende journalisten
wiens on-muzikaliteit overigens notoir is, schreef
zelfs geestdriftig over dezen improvisator.
Nu moet men met dergelijke reputaties voor
zichtig zijn. Wat destijds 'n groot wonder was,
behoort nu tot de meest alledaagsche verschijnselen.
't Zoo maar voor de vuist weg componeeren" en
spelen van begeleidende muziek, Was in die dagen
op zich zelf al iets bijzonders. Tegenwoordig heeft
bijna iedere bisocoop 'n pianist, die 't journaal
begeleidt en al improviseerende van de Oevers
der Oaronne", via de Begrafenis van generaal X".
op de Nieuwste electrische boormachine" te
recht komt, om te eindigen met 'n treffende
verklanking van de laatste Parijsche avondjaponnen.
De moderne concert-orgels" leveren daarbij regen,
wind, auto-claxons en tromgeroffel a discrétion.
Intusschen de capaciteiten van den gewonen
musicus voor zulk veeleischend werk 'n oogenblik
daargelaten moet men erkennen, dat 't principe
van die begeleidings-inethodc voortreffelijk was.
Dit spontaan reageeren op 't filmbeeld is de
noodwendigheid van muzikaal accompagnement
als uitgemaakt beschouwd zelfs ideaal. In dit
systeem toch, blijft 't filmbeeld hoofdzaak, terwijl
in de later ontstane becomponeerde film", die
aanloop tot 't gesamt-kunstwerk", 't gevaar lang
niet denkbeeldig is, dat de componist van de
gelegenheid gebruik maakt om, er 'n topzwaar
Wagneriaansch muziekdrama van te fabrieken
of, nog erger! ? dat-ie de film eenvoudig
negeert en in de vreugde de se voir executé" 'n
compleete tondichtung ten gehoore brengt.
Met dat gesamtwerk" heeft 't eigenlijk nog
nooit recht willen vlotten. De Duitschers, die
steeds probeerden en experimenteerden, zijn er
voorzoover mij bekend is, mee begonnen. Zoo
af en toe waaide er 'n film over met speciaal voor
de gelegenheid geschreven muziek. Maar of 't
lag aan de weinig gelukkige resultaten, dan wel
aan de kostbaarheid van 't geval (muziekhuur
orkestversterking?extra repetities) feit is,
dat 't niet boterde: men hield zich als regel maar
liever aan de vrije muzikale illustratie."
Wat is eigenlijk die muzikale-illustratie"?
In den grond genomen niets anders dan 'n horra
vacui" de vrees voor de stilte l Men schrikte
ervoor terug, 'n zaal vol menschen naar de
zwijPADOX HOUTBOUW
Houten Scholen, Winkels, Directiekeeten
Levering in korten tijd. Fabrieken Warmond
gende filmbeelden te laten kijken en nam z'n
toevlucht tot de muziek. Na moge die muziek
zoo voortreffelijk zijn als ze maar wil en zich bij
de gelegenheid volkomen aanpassen ??in beginsel
is en blijft't: een systematisch lawaai.
* Wie de geestdriftige loftuitingen aan 't adres
der diverse wakkere- en dappere scharen" leest
kan dan ook een glimlach niet weerhouden, als-ie
denkt aan de bonte muzikale lappendeken
aan de grappige brie a brac van composities, waar
uit zoo'n schitterende muzikale illustratie" be
staat. Immers 't vereischt van den
muzikaalgevoeligen hoorder geen geringe geestelijke acro
batiek om de halsbrekende sprongen te maken
van Beethoven's Coriolan"-ouverture naar .,Yes,
we have no bananas" vandaar over de Serenade
van Tosti naar 't Scherzo uit Mendelssohn's
Sommernachtstraum" en de marsch uit Aïda"
en zoo verder voor elke salto geen andere
springplank dan wat handig gepreludecr, dat de
vijandige toonaarden moet verzoenen.
Ik wensch aanstonds nadrukkelijk te ver
klaren, dat hiermede geenerlei miskenning van
onze vaak zeer goede bioscoop-musici bedoeld
is. Integendeel, ik herinner me nog steeds met
bijzonder genoegen 't voortreffelijke ensemble
Max Frank (viool), Mark Velt (piano) en den uit
muntenden, jonggestorven cellist Bouquette
dat 'n jaar of tien geleden in_de Union"-bioscoop
musiceerde.
't Was toen nog geen gewoonte over de schit
terende muzikale vertolking" te leuteren, zeker
niet van 'n strijkje" dat maar uit drie man be
stond. Voorzoover ik weet werd 't dan ook nimmer
genoemd ??? en toch dorst dit troepje 'taan,
werken van Mendelssohn, Schubert, Schumann
en Beethoven ten gehoore te brengen tot zelfs
'tfis-moll trio Op. l No. l van César Franck !
En dit alles zoo voortreffelijk, dat de
Amsterdamsche liefhebbers naar de Union" gingen om deze
weiniggespeelde kamermuziek-werken te hooren
en de film maar op den koop toe namen.
En ongetwijfeld vind ik 't jammer, dat de arbeid
van onze nieuwere leidende cinema-orkesten geen
andere waardcering geniet, dan de welwillende on
verschilligheid der mtiziekkenners en de deftige
nonsens van 't verslaggevers-jargon. Integendeel
ik meen, dat de enorme belezenheid en groote
bekwaamheid van duivels-kerels als Max Tak
en Heuckeroth beter oordeel verdient. Als ik er
aan denk, dat 't aantal partities over een avond
soms tot 80 of 90 stijgt, dan kom ik tot de
conclusie, dat op die plaatsen alleen muzikanten
in den goeden ouden zin van 't woord geheide
kenners van 't métier, zich kunnen handhaven.
Want de tijd is lang voorbij, dat we in de bioscopen
konden volstaan niet de beproefde
Tavan-fantasiee'n 'n soort muzikale Haarlemmerolie
bruikbaar voor alle bezettingen van n tot twintig
man. Dat We zoo'n avond achter elkaar afdraaiden
'n fantasie-Faust (eerste en tweede potpourri,
weet ge 't nog, ouwe muziekrotten?) Cavalleria
Carmen?Rigoletto?Tosca en Butterfly....
da capo all' infinito, met ter aangename afwisse
ling de Marsch der Gladiatoren en de toenmaals
bar-populaire walsen Destiny", Misery" en
hoe ze meer heeten mochten.
Tegenwoordig schrikt men niet terug voor
Saint-Saens,Tschaykowski, Dvorak,Mozart,Haydn
t n Beethoven ??ja, zelfs Moussorgski (Boris
(ïodounof) en Dukas (Aprentie sorcier) behooren
tot de aspiraties der heeren dirigenten. Dat zijn
karweitjes, die ook aan de uitvoerende musici
hooge eisenen stellen, vooral omdat zoo'n
transciptie voor de instrumenten afzonderlijk soms heel
wat zwaarder is dan de origineele partijen,
ongerekend nog de invullingen", die n?twee...,
soms drie balken in bijna onleesbaar schrift boven
de partijen staan. Dit alles Vergt meer bekwaamhed
en routine, dan de leek in z'n hautaine welwillend
heid kan droomen.
Men ziet, dat ik in waardeering voor de tech
nische bekwaamheid onzer bioscoop-musici niet
wensch te kort te schieten. Maar 'n aaneenrijgsel
van tientallen fantastisch contrasteerende muzikale
fragmenten is'n muzikaal paskwil?dat wascht
't water van de zee niet af. En 'n programma,
't welk met 'n hik midden in 'n symphonie-satz
blijft steken, om naar 'n opera-aria over te gaan,
die meestal op haar beurt 'n ontijdigen dood sterft
terwille van 'n English song is artistiek veroordeeld
.... afgezien nog van zijn verhouding tot 't
,,gesamt-kunstwerk"
Maar daarover een volgende maal!
DE FILM EN HET INSTITUUT VOOR
ARBEIDERSONTWIKKELINO,
In de arbeiders-pers circuleert 't bericht, dat
't Instituut voor Arbeiders-Ontwikkeling 'n eigen
fim-dienst heeft ingericht. Blijkens de aankon
diging is 't Centraal Bestuur van meening, dat
de film 'n belangrijke factor vormt in't cultuur
leven der massa, doch door ;tfeit, dat de exploi
tatie geheel in handen is van winzieke
vermaaksspeculanten" lang niet geeft, wat zij geven kan.
ONZE KUNSTENAARS
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door P, P. Koster
OSCAR" B. TOURNIAIRE
Dus heeft 't Instittuirgemeend de zaak iif eigen
hand te moeten nemen en door de winst-prikkel
uit te schakelen" dit euvel te verhelpen. >
Door zelf voorstellingen te geven, zal het binnen
enkele weken toonen, wat 'n goed en met zorg
gekozen film-programma vermag.
't Spreekt vanzelf, dat wij de resultaten met
eenige spanning tegemoet zien. Er staat in 't
bericht, dat wij lazen niet vermeld, wie deze ge
wichtige campagne leidt, noch wie de
keurprogramma's zal samenstellen tenzij men met
de ietwat vage aanduiding bekwame deskundi
gen" genotgen neemt. Ook doet 't eenigszins
vreemd aan te vernemen, dat 't langvergeten,
vermakelijk fossiel: de explicateur tot de uit
rusting van den model-filmdienst behoort. Maar
wie weet welke verrassingen nog voor ons zijn weg
gelegd ! In ieder geval heeft 't Instituut 'n naam
te verspelen en kan men met reden verwachten,
dat zijn voorstellingen iets zeer bijzonders zullen
zijn.
Wij hopen aan de lezers dezer rubriek spoedig
'n enthousiast verslag te kunnen uitbrengen.
Door eenvoudige
behandeling met ABIS
garandeeren wij abso
luut afdoende bestrij
ding van Kakkerlak
ken en andere schade
lijke insecten,
muskieten, w andgedierte,
enz.
Vraagt inlichtingen
en prospectus voor
schepen, gebouwen en
particulier gebruik
aan
N.V. A.B.I.S.,
MIJ. ter Afdoende Bestrijding van Insectenschade,
Heerengracht 281 Tel. 32281 Amsterdam